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  • 1
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  20. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Thoraxchirurgie; 20110922-20110924; Düsseldorf; DOCPO 1.18 /20110919/
    Publication Date: 2011-09-19
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 2
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  131. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie; 20140325-20140328; Berlin; DOC14dgch179 /20140321/
    Publication Date: 2014-03-25
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 3
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  27. Deutscher Krebskongress; 20060322-20060326; Berlin; DOCOP434 /20060320/
    Publication Date: 2006-04-21
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 4
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  27. Deutscher Krebskongress; 20060322-20060326; Berlin; DOCOP416 /20060320/
    Publication Date: 2006-04-21
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 5
    ISSN: 1432-1211
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 6
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Dopexamin ; Splanchnikusperfusion ; Kardiochirurgie ; Extrakorporale Zirkulation ; Key words Dopexamine ; Splanchnic perfusion ; Cardiac surgery ; Cardiopulmonary bypass
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The present study investigates the effects of dopexamine on the splanchnic perfusion and the general circulation in patients undergoing coronary artery bypass grafting. Methods: 34 Patients undergoing elective coronary artery bypass grafting were randomized to receive either dopexamine (1μg/kg/min) or placebo (0,9% NaCl.) Cardiac output was measured by thermodilution using a pulmonary artery catheter. Splanchnic blood flow was determined by constant infusion technique of indocyanine green dye (ICG) using a hepatic vein catheter. Results: Under steady state conditions before surgery, dopexamine increased systemic oxygen supply and cardiac output by an increase in heart rate and stroke volume, with no increase in systemic oxygen demand. Before surgery dopexamine increased splanchnic blood flow together with an increase in cardiac output. After cardiopulmonary bypass dopexamine increased splanchnic perfusion without a concomittant rise in cardiac output. Conclusion: These results provide evidence that dopexamine improves splanchnic blood flow in patients with coronary artery disease before and after pulmonary bypass without impairment of general hemodynamics.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden Studie wurde der Einfluß von Dopexamin auf die Splanchnikusperfusion und die allgemeine Hämodynamik während einer aortokoronaren Bypassoperation untersucht. Methodik: 34 Patienten, die sich einer elektiven aortokoronaren Bypassoperation unterzogen, wurden nach Randomisierung in zwei Gruppen eingeteilt und erhielten perioperativ 1μg/kg/min Dopexamin oder als Placebo 0,9% NaCl. Die Splanchnikusdurchblutung wurde mit Hilfe der ICG-Extraktionsmethode über einen Lebervenenkatheter bestimmt, das Herzzeitvolumen nach der Thermodilutionsmethode über einen Pulmonaliskatheter; der globale Sauerstoffverbrauch wurde berechnet. Ergebnisse: Unter Ruhebedingungen steigerte Dopexamin durch eine Zunahme der Herzfrequenz und des Schlagvolumens das HZV, während der globale Sauerstoffverbrauch sich nicht veränderte. Parallel dazu kam es zu einer HZV-abhängigen Steigerung der Splanchnikusperfusion. Nach der extrakorporalen Zirkulation war unter Dopexamin die Splanchnikusperfusion unabhängig vom Herzzeitvolumen erhöht. Schlußfolgerung: Die vorliegende Studie belegt, daß die perioperative Infusion von Dopexamin bei kardiochirurgischen Eingriffen zu einer Verbesserung der regionalen Perfusion im Gastrointestinaltrakt führen kann, ohne die allgemeine Hämodynamik zu beeinträchtigen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 7
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Albumin ; Type 1 diabetes ; dermal capillary basement membrane
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Skin biopsies were performed to examine dermal capillary basement membranes for albumin by immunofluorescence microscopy in children and young adults with Type 1 (insulin-dependent) diabetes from simplex and multiplex families, their non-diabetic parents and control subjects. Circumferential vessel staining for albumin was 12.0 ±14.4% (mean ± SD) in diabetic patients from multiplex families, 18.8 ±20.0% in diabetic patients from simplex families, and 18.5 ±24.2% in unaffected parents from simplex families. These values were significantly higher (p 〈 0.005) than those obtained in unaffected parents from multiplex families (0.4 ± 0.9%) or control subjects (0.8 + 1.7%). There was no statistically significant difference between Type 1 diabetic probands from simplex or multiplex families and unaffected parents from simplex families. In the simplex families, positive capillary staining for albumin was present only in parents from families in which the diabetic proband had positive staining. In the parents, the presence of dermal capillary staining for albumin did not correlate with an abnormal glucose tolerance test or the presence of cytoplasmic islet cell antibodies. These observations suggest an abnormality in the dermal capillary basement membrane in some unaffected parents of Type 1 diabetic patients from simplex families.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 8
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Procalcitonin ; Extrakorporale Zirkulation ; Kardiochirurgie ; Keywords Procalcitonin ; Cardiopulmonary bypass ; Cardiac surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Procalcitonin (PCT) is an inflammatory peptide of still unknown origin. In this study we investigated a potential source for circulating PCT in patients undergoing coronary artery bypass grafting. Methods: To determine PCT concentrations, arterial, liver-venous and mixed-venous blood samples were collected time matched perioperatively in 20 patients scheduled for cardiac surgery using cardiopulmonary bypass (CPB). Results: PCT concentrations significantly increased 4 hours postoperatively compared to baseline values (0,74±0,45 vs. 0,16±0,04 ng/ml). The highest concentrations were measured 18 hours postoperatively (1,44±1,01 ng/ml). PCT concentrations in liver venous samples were significantly higher (1,67±1,29 ng/ml) than in time matched collected arterial samples (1,44±1,01 ng/ml). Conclusion: These results provide evidence, that hepatosplanchnicus is a source for PCT synthesis in patients following CPB. The mechanism of PCT induction remains unclear. A loss of gut mucosal barrier function with translocation of endotoxins and the inflammatory response with release of cytokines following cardiopulmonary bypass has to be discussed.
    Notes: Zusammenfassung Der Syntheseort für das inflammatorische Peptid Procalcitonin (PCT) ist bisher nicht bekannt. In der vorliegenden Studie wurde bei kardiochirurgischen Patienten nach Hinweisen für einen Syntheseort nach extrakorporaler Zirkulation (EKZ) gesucht. Methodik: Bei 20 Patienten, die sich einer operativen kardialen Revaskularisation mit EKZ unterzogen, wurde perioperativ zeitgleich PCT im arteriellen, lebervenösen und gemischtvenösen Blut bestimmt. Ergebnisse: PCT stieg bereits 4 Stunden postoperativ signifikant gegenüber den Ausgangswerten an (arteriell: 0,74±0,45 vs. 0,16±0,04 ng/ml), 18 Stunden postoperativ wurden die höchsten Serumkonzentrationen gemessen (arteriell: 1,44±1,01 ng/ml). Die lebervenösen PCT-Konzentrationen waren hierbei signifikant höher als die arteriellen (lebervenös: 1,67±1,29 ng/ml). Schlußfolgerung: Diese Studie gibt Hinweise auf einen Syntheseort für PCT im Hepatosplanchnikusgebiet. Ob eine gestörte Mukosabarriere mit konsekutiver Endotoxineinschwemmung oder die Zytokinantwort im Rahmen der inflammatorischen Reaktion nach EKZ zur PCT Induktion beitragen bleibt letztendlich ungeklärt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 48 (1999), S. 121-128 
    ISSN: 1432-055X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Das schwere Lungenemphysem, definiert als irreversible Erweiterung der distal der Bronchioli terminales liegenden Lufträume mit begleitender Zerstörung der Alveolarsepten, ist mit einer erheblichen Morbidität und Mortalität belastet. Schon frühzeitig leiden die Patienten unter Atemnot, die anfänglich bei körperlicher Belastung und später auch in Ruhe nachweisbar ist und dadurch die körperliche Aktivität der Patienten einschränkt. Die medikamentösen Therapiemöglichkeiten sind begrenzt und bestehen im wesentlichen in einer symptomatischen Behandlung der Bronchialobstruktion und einer konsequenten Therapie bronchopulmonaler Infekte sowie einer Besserung der körperlichen Leistungsfähigkeit durch Muskelaufbau- und Atemtraining. Im fortgeschrittenen Stadium mit respiratorischer Partialinsuffizienz stellt die Sauerstoff-Langzeittherapie eine weitere Behandlungsoption dar. Unter den chirurgischen Therapieansätzen konnte sich in der Vergangenheit nur die Resektion großer Emphysemblasen beim bullösen Emphysem durchsetzen. Die Lungenvolumenreduktion (LVR) hingegen ist ein erst kürzlich wieder eingeführtes Operationsverfahren [8], das nach ersten veröffentlichten Berichten [7, 10, 19, 23] bei ausgewählten Patienten mit ausgeprägtem Lungenemphysem das Ausmaß der Dyspnoe verringert als auch die körperliche Leistungsfähigkeit der Patienten und damit deren Lebensqualität verbessert. Die Langzeitprognose des neuen Operationsverfahrens muß jedoch noch durch weitere Untersuchungen evaluiert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 10
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Lungenembolie ; Schwangerschaft ; Sectio caesarea ; Kardiopulmonale Reanimation ; Pulmonale Thrombektomie ; Keywords Pulmonary embolism ; Pregnancy ; Caesarean section ; Cardiopulmonary resuscitation ; Pulmonal embolectomy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract On the first day after an uneventful emergence caesarean section a 36-year-old woman developed circulatory collapse requiring cardiopulmonary resuscitation for 15 minutes. After resuscitation the patient remained haemodynamically unstable and was clinically highly suspected to suffer from fulminant pulmonary embolism. In this situation the physicians caring for the patient decided to perform a surgical pulmonary embolectomy without previous diagnostic workup. Massive emboli were removed from both pulmonary arteries. Postoperatively the patient recovered and was transferred to a rehabilitation center without severe cerebral sequelae.
    Notes: Zusammenfassung Eine 36-jährige Patientin erlitt einen Tag nach einer unauffällig verlaufenen dringlichen Sectio caesarea einen Kreislaufstillstand. Nach einer 15-minütigen Reanimation konnte ein Spontankreislauf wiederhergestellt werden. Bei dringendem Verdacht auf eine fulminante Lungenembolie und weiterhin äußerst instabilen Kreislaufverhältnissen wurde ohne zusätzliche Diagnostik eine operative pulmonale Thrombektomie durchgeführt, bei der große Thrombusmassen aus beiden Pulmonalarterien entfernt werden konnten. Der postoperative Verlauf gestaltete sich komplikationslos und die Patientin konnte ohne schwere Folgeschäden zur Anschlussheilbehandlung in eine neurologische Rehabilitationsklinik entlassen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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