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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Health Technology Assessment; VOL: 5; DOC10 /20090729/
    Publication Date: 2009-08-04
    Description: Introduction Autism spectrum disorders (ASD) comprise typical or infantile autism (Kanner syndrome), Asperger's disorder and atypical autism or pervasive developmental disorder - not otherwise specified. The syndrome is characterized by deficits in (1) verbal and nonverbal communication, (2) reciprocal social interaction and (3) repetitive patterns of behaviour, interests and activities. Early behavioural interventions are based on learning theory and behaviour therapy. They take into account specific deficits in perception, emotional reactions, social interaction and communication. In Germany, these comprehensive models are not widely evaluated and implemented. Research questions What are the clinical effectiveness and safety of early behavioural or skills-based early interventions in autism compared to other interventions or to treatment as usual? What are specific factors responsible for the effectiveness? What are the cost-effectiveness and cost consequences of different early interventions in autism? Which legal, social and ethical aspects are relevant with regard to the implementation of the respective interventions in persons with autism? Methods Following a systematic review of the literature, controlled studies on early behavioural or skills-based interventions published since 2000 in English or German with children until the age of twelve are included and critically appraised. Studies must have at least ten participants per intervention group. Results In total, 15 publications based on 14 studies, eight systematic reviews and one health economic study are included. Most studies evaluate early interventions based upon the Lovaas model (Early intensive behavioural treatment (EIBT), Applied behavioural analysis (ABA)). Other evaluate pragmatic interventions or interventions based on other 〈TextGroup〉 theoretical 〈/TextGroup〉 models like specific parent interventions, responsive education and prelinguistic milieu teaching, joint attention, symbolic play, and picture exchange communication system. Behaviour analytic interventions referring to the Lovaas model remain the most empirically evaluated early interventions in autism. Preschool children with autism can achieve improvements in cognitive and functional domains when treated within behavioural interventions with a frequency of at least 20 hours per week. It is not clear which is the minimum duration of effective interventions, and which active components are necessary for the 〈TextGroup〉 effectiveness 〈/TextGroup〉. There was no high quality evidence for other 〈TextGroup〉 comprehensive 〈/TextGroup〉 early interventions. The identified health economic study is not suitable to evaluate the cost-effectiveness or cost consequences of early interventions. No publications concerning legal, ethical or social aspects were identified. The financial situation of persons with autisms and their families will be improved through the implementation of the "Pflege-Weiterententwicklungsgesetz" (Pf-WG). Further questions concern the organisation of care and the legal representation of autistic patients. Ethical questions arise mainly in the context of the equal supply of care to each individual patient in all regions of the country and the situation of the caregivers. Discussion There are only a few studies with high methodology evaluating early interventions in children with autism. Most studies have a short duration with a lack of blinded outcome assessment in many cases. The lack of high quality comparative studies does not allow answering questions of comparative effectiveness of early interventions in autism. It can be concluded that interventions referring to the Lovaas model seem to have the highest effectiveness. This seems to be especially true when they are run clinic-based. However, there was no solid evidence with regard to factors responsible for the effectiveness of programms 〈TextGroup〉 according 〈/TextGroup〉 to the ABA model. With regard to communication improvement, a systematic parent training seems to be superior to treatment as usual where a mixture of therapeutic elements is used. As well for clinical and health economic studies there is a substantial problem of generalisability into the German context. The identified health economic study is not suitable to evaluate the cost-effectiveness or cost consequences of early interventions. Conclusion Based on the available studies, there is no sufficient evidence for any of the evaluated behavioural early intervention programmes. Studies suggest that preschool children with autism in behavioural intervention programmes with a frequency of at least 20 hours per week can achieve improvements in cognitive and functional domains. There is no evidence that in a substantial portion of the children a normal development can be achieved by early interventions. Most research evidence is available for ABA. A minimal necessary intensity of interventions to achieve 〈TextGroup〉 positive 〈/TextGroup〉 outcomes cannot be derived from literature. There are no valid statements possible as to cost-effectiveness or consequences of these interventions. Effective early interventions may reduce total autism costs in the long run. This may be achieved when the initial high treatment expenditures are more than compensated later if persons with this disorder have better social functioning.
    Description: Einleitung Zu den autistischen Syndromen werden der frühkindliche Autismus (Kanner-Syndrom), das Asperger-Syndrom und atypische Autismusformen oder nicht-spezifizierte tiefgreifende Entwicklungsstörungen gezählt. Bei den autistischen Syndromen liegen Beeinträchtigungen (1) der Kommunikation und (2) der sozialen Interaktion vor. Weiterhin weisen (3) die Kinder in unterschiedlichem Maß stereotypes, repetitives Verhalten auf und haben bestimmte Sonderinteressen. Verhaltensbasierte Frühinterventionen bei Kindern mit Autismus basieren auf lerntheoretischen und verhaltenstherapeutischen Konzepten. Sie berücksichtigen die besonderen vorliegenden Beeinträchtigungen in der Wahrnehmung, der emotionalen Reaktionen, der sozialen Interaktionen sowie der Kommunikationsmuster. Die systematische Anwendung und Evaluation solcher Modelle in Deutschland ist aber bisher eher die Ausnahme. Fragestellungen Wie sind die gesundheitliche Effektivität und Sicherheit von verhaltens- oder fertigkeitenbasierten Frühinterventionen bei autistischen Syndromen untereinander und verglichen mit einer Standardbehandlung? Gibt es Hinweise auf besondere Wirkfaktoren für die Effektivität? Wie ist die Kosten-Effektivität? Wie hoch sind die Kosten der verschiedenen Interventionen? Lassen sich aus ethischen und rechtlichen Überlegungen Schlüsse für die Anwendung der betrachteten Interventionen bei Betroffenen mit autistischem Syndrom in der Praxis ziehen? Methoden Basierend auf einer systematischen Literaturrecherche werden ab 2000 in deutscher oder englischer Sprache veröffentlichte kontrollierte Studien zu verhaltens- oder fertigkeitenbasierten Frühinterventionen bei Kindern mit Autismus im Alter von bis zu zwölf Jahren eingeschlossen und bewertet. Die Mindestzahl an Studienteilnehmern muss zehn pro Interventionsgruppe betragen. Ergebnisse Insgesamt 15 Veröffentlichungen klinischer Primärstudien, acht systematische Reviews und eine ökonomische Veröffentlichung erfüllen die Einschlusskriterien. Die meisten Studien evaluieren intensive Frühinterventionen, die sich an das Modell von Lovaas (Early intensive behavioural treatment (EIBT), Applied behavioural analysis (ABA)) anlehnen. Einige Studien evaluieren andere Interventionen, die teilweise pragmatisch waren und teilweise einem bestimmten Modell folgen (spezifisches Elterntraining, Responsive education and prelinguistic milieu teaching (RPMT), Joint attention (JA) und symbolisches Spielen (SP), Picture exchange communication system (PECS)). Verhaltensanalytische Interventionen basierend auf dem Lovaas-Modell können weiterhin als die am besten empirisch abgesicherten Frühinterventionen angesehen werden. Vorschulkinder mit Autismus können durch verhaltensbasierte Interventionen mit einer Mindestintensität von 20 Stunden pro Woche Verbesserungen in kognitiven und funktionalen Bereichen (expressive Sprache, Sprachverständnis und Kommunikation) erreichen. Es bleibt jedoch unklar, welche Mindestintensität notwendig ist, und welche Wirkkomponenten für die Ergebnisse verantwortlich sind. Für andere umfassende Frühinterventionen bei Kindern mit Autismus liegt keine hochwertige Evidenz vor. Die für den ökonomischen Teilbereich identifizierte und einbezogene Publikation ist methodisch und thematisch nicht dazu geeignet, die Fragen nach der Kosten-Effektivität oder den Kostenwirkungen von Frühinterventionen beim Autismus auch nur ansatzweise zu beantworten. Publikationen zu rechtlichen, ethischen oder sozialen Aspekten werden nicht identifiziert. Die finanzielle Lage der Betroffenen und der Familien wird durch das Pflege-Weiterentwicklungsgesetz 〈TextGroup〉 (Pf-WG) 〈/TextGroup〉 verbessert. Weitere rechtliche Belange betreffen die Betreuung und die Deliktfähigkeit der Menschen mit Autismus. Auch die gleichheitliche Betreuung und Versorgung sind insbesondere vor dem Hintergrund der Pflege im häuslichen Umfeld eine wichtige Frage. Diskussion Es gibt nur wenige methodisch angemessene Studien zur Beurteilung der Wirksamkeit von Frühinterventionen bei Kindern mit Autismus. Die meisten Studien sind vergleichsweise kurz und haben teilsweise kein verblindetes Ergebnis-Rating. Der Mangel an hochwertigen vergleichenden Studien lässt keine solide Antwort auf die Frage zu, welche Frühintervention bei welchen Kindern mit Autismus am wirksamsten ist. Programme nach dem Lovaas-Modell scheinen am wirkungsvollsten zu sein. Dies gilt vor allem, wenn sie klinikbasiert durchgeführt werden. Zu einzelnen Wirkfaktoren von Frühinterventionen nach dem ABA-Modell konnte allerdings keine solide Evidenz gefunden werden. Es zeigte sich, dass ein Elterntraining hinsichtlich der Verbesserung der Kommunikation besser ist als eine Routinebehandlung, in der eine Mischung von Theapieelementen angewendet wird. Sowohl für die klinischen als auch die gesundheitsökonomischen Studien besteht das Problem unzureichender Verallgemeinerbarkeit der Studienergebnisse in den deutschen Versorgungskontext. Die ökonomischen Studien sind methodisch und thematisch nicht dazu geeignet die aufgeworfenen Fragestellungen zu beantworten. Schlussfolgerung Basierend auf der derzeitigen Studienlage liegt für keine der untersuchten verhaltensbasierten Frühinterventionen bei Kindern mit Autismus ausreichende Evidenz vor. Die in diesem Bericht ausgewerteten Studien und Reviews legen nahe, dass Vorschulkinder mit Autismus durch verhaltensbasierte Interventionen mit einer Mindestintensität von 20 Stunden pro Woche Verbesserungen in kognitiven und funktionalen Bereichen erreichen können. Es gibt bisher keine Hinweise, dass bei einem substantiellen Anteil der Kinder eine vollständige Normalisierung der Entwicklung erreicht werden kann. Die meiste Evidenz liegt für die ABA vor. Ein Minimum an erforderlicher oder sinnvoller Behandlungsintensität kann jedoch nicht angegeben werden. Eine professionelle Umsetzung eines verhaltensbasierten Frühinterventionsprogrammes in engem und ausführlichem Kontakt mit den Kindern und unter Einbeziehung der Eltern erscheint sinnvoll. Zur Kosten-Effektivität von intensiven Frühinterventionen bei Kindern mit Autismus können keine validen Angaben gemacht werden. Effektive Frühinterventionen könnten jedoch die Gesamtkosten des Autismus langfristig reduzieren, indem die anfallenden hohen Aufwendungen durch eine spätere bessere soziale Anpassung überkompensiert werden.
    Keywords: AUTISTIC DISORDER ; EARLY INTERVENTION (EDUCATION) ; AUTISTISCHE STÖRUNGEN ; FRÜHFÖRDERUNG ; Autismus ; Frühinterventionen ; Verhaltenstherapie ; frühkindliche Entwicklung ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hodgkin's disease ; Autologous mixed leukocyte culture test ; Cellular immunity ; Immunosuppression ; Morbus Hodgkin ; autologe gemischte Lymphozytenkultur ; zelluläre Immunität ; Immunsuppression
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die gestörte Funktion des Immunsystems, besonders die der zellulären Immunabwehr ist bei Patienten mit Morbus Hodgkin seit langem bekannt. Dabei steht der verminderten Reaktivität der peripheren Blutlymphozyten eine gesteigerte Lymphozytopoese in lymphatischen Organen mit Hyperplasie dieser Gewebe gegenüber. Wir untersuchten die Reaktivität peripherer T-Lymphozyten von 20 Patienten mit Morbus Hodgkin und 26 gesunden Kontrollpersonen gegen autologe und allogene Nicht-T-Lymphozyten in der gemischten Lymphozytenkultur (MLC). Unsere Versuche hatten folgende Ergebnisse: (1) T-Lymphozyten von Morbus Hodgkin-Patienten werden nicht oder nur sehr schwach in der autologen MLC stimuliert. (2) In der allogenen MLC reagieren T-Zellen von Patienten deutlich stärker als in der autologen MLC, jedoch significant geringer als normale T-Lymphozyten gegen normale Nicht-T-Lymphozyten. Nicht-T-Zellen von Patienten stimulieren dagegen allogene T-Lymphozyten von Gesunden kaum weniger als normale Nicht-T-Zellen. (3) Wird eine autologe MLC mit Lymphozyten gesunder Spender, jedoch mit Serum von Patienten mit Morbus Hodgkin durchgeführt, zeigt sich eine signifikante, dosisabhängige Verminderung der Reaktivität gegenüber Kontrollen mit Serum von Normalpersonen. Diese Ergebnisse zeigen zusammengefaßt bei Patienten mit Morbus Hodgkin eine gestörte Funktion der T-Lymphozyten in der autologen MLC und die Existenz eines oder mehrerer Serumfaktoren, die die Proliferation von T-Lymphozyten gesunder Personen in der autologen MLC hemmen. Die Rolle von Suppressorzellen und derer Faktoren als Ursache für diese Befunde wird diskutiert.
    Notes: Summary In patients with Hodkin's disease, the impaired immune reactivity, especially of the thymus dependent system, is well established. This decreased immune response of the lymphocytes from the peripheral blood contrasts to an increased lymphocytopoiesis in the lymphatic organs with a hyperplasia of these tissues. We studied the reactivity of peripheral T lymphocytes from 20 patients with Hodgkin's disease and 26 healthy control persons against autologous and allogeneic non T cells respectively in the mixed lymphocyte culture (MLC). Our experiments show an extremely depressed autologous mixed lymphocyte reactivity (MLR) of T lymphocytes from patients with Hodgkin's disease compared to those from normal donors. In the allogeneic MLC, the proliferation of the patients' T cells was stronger than in the autologous MLC, but significantly lower than the proliferation of normal T lymphocytes when stimulated by normal non T cells. Patients' non T cells stimulated T lymphocytes from healthy donors as well as non T lymphocytes from normals did. Finally, the autologous MLR of normal lymphocytes was significantly suppressed by 18 of 23 sera from Hodgkin's patients when these sera were substituted for normal AB serum in the cultures. These results demonstrate an impaired function of T lymphocytes from patients with Hodgkin's disease in the autologous MLC and the presence of one or more factors in their serum which inhibit the proliferation of normal lymphocytes in the autologous MLC. The role of suppressor cells and their factors will be discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 4
    ISSN: 0167-5087
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Energy, Environment Protection, Nuclear Power Engineering , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 5
    ISSN: 1573-675X
    Keywords: Apoptosis ; cyclin D1 ; growth inhibition ; senescence.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Abstract It is now apparent that apoptosis is closely linked to the control of cell cycle progression. During the G1 to S progression, cyclin D1, p53, and the cyclin dependent kinase inhibitors p21WAF1 and p27kip1 can play roles in induction of apoptosis. During the G2 and M phases, premature activation of Cdk1 can cause cells to enter mitotic catastrophe, which results in apoptosis. In this review we focus on factors acting during G1 and S, particularly cyclin D1, and their effects on cell growth, senescence and apoptosis. We emphasize that cyclin D1 can have diverse effects on cells depending on its level of expression, the specific cell type, the cell context and other factors. Possible mechanisms by which cyclin D1 exerts these diverse effects, via cyclin dependent kinase-dependent and -independent pathways, are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 6
    Publication Date: 2018-06-26
    Description: Background Genomic imprinting results from the resistance of germline epigenetic marks to reprogramming in the early embryo for a small number of mammalian genes. Genetic, epigenetic or environmental insults that prevent imprints from evading reprogramming may result in imprinting disorders, which impact growth, development, behaviour and metabolism. We aimed to identify genetic defects causing imprinting disorders by whole-exome sequencing in families with one or more members affected by multilocus imprinting disturbance. Methods Whole-exome sequencing was performed in 38 pedigrees where probands had multilocus imprinting disturbance, in five of whom maternal variants in NLRP5 have previously been found. Results We now report 15 further pedigrees in which offspring had disturbance of imprinting, while their mothers had rare, predicted-deleterious variants in maternal effect genes, including NLRP2 , NLRP7 and PADI6 . As well as clinical features of well-recognised imprinting disorders, some offspring had additional features including developmental delay, behavioural problems and discordant monozygotic twinning, while some mothers had reproductive problems including pregnancy loss. Conclusion The identification of 20 putative maternal effect variants in 38 families affected by multilocus imprinting disorders adds to the evidence that maternal genetic factors affect oocyte fitness and thus offspring development. Testing for maternal-effect genetic variants should be considered in families affected by atypical imprinting disorders.
    Keywords: Open access
    Print ISSN: 0022-2593
    Electronic ISSN: 1468-6244
    Topics: Medicine
    Published by BMJ Publishing Group
    Signatur Availability
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