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  • 1
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  10. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung; 18. GAA-Jahrestagung; 20111020-20111022; Köln; DOC11dkvf240 /20111012/
    Publication Date: 2011-10-12
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  45. Kongress für Allgemeinmedizin und Familienmedizin, Forum Medizin 21; 20110922-20110924; Salzburg; DOC11fom123 /20110914/
    Publication Date: 2011-09-14
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 3
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  45. Kongress für Allgemeinmedizin und Familienmedizin, Forum Medizin 21; 20110922-20110924; Salzburg; DOC11fom033 /20110914/
    Publication Date: 2011-09-14
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 4
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  45. Kongress für Allgemeinmedizin und Familienmedizin, Forum Medizin 21; 20110922-20110924; Salzburg; DOC11fom003 /20110914/
    Publication Date: 2011-09-14
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 5
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  EbM & Individualisierte Medizin; 12. Jahrestagung des Deutschen Netzwerks Evidenzbasierte Medizin; 20110324-20110326; Berlin; DOC11ebm32 /20110323/
    Publication Date: 2011-03-23
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 6
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung - GMA; 20071116-20071118; Hannover; DOC07gma17 /20071114/
    Publication Date: 2007-11-14
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 7
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 34; DOC60 /20171115/
    Publication Date: 2017-11-15
    Description: Introduction : In different German regions, seminar programs have been conducted for General practice residents. In each region, selection and teaching of learning content is conducted in a different manner. So far, no structured, standardized curriculum has been implemented nationwide. We have investigated, if the development of a common 5-year program of learning topics is conceivable between the different university departments of General practice in Germany.Method: The seminar program working group of the DEGAM (German College of General Practitioners and Family Physicians) has conducted an online survey based on information gathered via preliminary telephone conference (n=7; physicians with postgraduate teaching experience) among all German university departments of General Practice and two non-university teaching institutions, identified via the internet. 884 topics were extracted from 14 Seminar programs. The topics were entered in a database, discussed and categorized: Practice management/practice work flow/standardized documentation forms/quality management (n=33 topics), common acute and chronic diseases, including disease management programs (n=29 topics), communication, neurological, psychological and psychiatric consultations (n=24 topics), common medical problems, including eye, ear, nose, throat, skin and pediatric problems (n=99 Topics) family physicians general approach, including epidemiology, shared decision making, test of time (n=42 Topics). These topics have been rated for priority and desirable number of teaching-units.Results: A catalogue of 111 topics was designed, encompassing 160 teaching units. There is a suggestion of wide topics collections plus an add-on catalogue.Conclusion : A proposal for a 5-year-thematic catalogue for postgraduate training of general practice residents in Germany has been developed. This newly developed curriculum has the potential to improve knowledge and skills that have not been covered during in-house and ambulatory general practice residencies.
    Description: Einleitung: An einigen Standorten in Deutschland werden Seminarprogramme für Ärzte in Weiterbildung zum Facharzt für Allgemeinmedizin (ÄiW) durchgeführt. Die Lerninhalte wurden bisher regional unterschiedlich ausgewählt. Ein deutschlandweit einheitlicher Themenkatalog fehlt. Ziel war es eine Themensammlung für ein 5-Jahre dauerndes Seminarprogramm zu entwickeln.Methode: Die Arbeitsgruppe Seminarprogramme der DEGAM (Deutsche Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin) hat auf Grundlage einer Telefonkonferenz (n=7 Ärzte mit Referentenexpertise) eine Online-Umfrage aller universitären allgemeinmedizinischen Abteilungen Deutschlands durchgeführt. Weitere zwei Anbieter wurden durch Internetrecherche detektiert. Aus 14 zurückgemeldeten Seminarprogrammen wurden 884 Themen zusammen getragen. Diese wurden in einer Datenbank eingepflegt, Doppelnennungen gestrichen und kategorisiert: Praxismanagement/Praxisablauf/Formularwesen/Qualitätsmanagement (n=33 Themen), häufige akute und chronische Erkrankung inclusive Disease Management Programme (n=29 Themen), Kommunikation, neurologische, psychische und psychiatrische Beratungsanlässe (n=24 Themen), häufige Beratungsanlässe/ inkl. aus "kleinen" Fachgebieten: Auge/Haut/HNO/Pädiatrie (n=99 Themen), hausärztliche Arbeitsweisen (n=42 Themen). Anschließend wurden diese nach Wichtigkeit und Anzahl der Unterrichtseinheiten im Rahmen eines Expertenworkshops bewertet.Ergebnisse: Es entstand ein Vorschlag für eine 160 Unterrichtsstunden (mit 111 Einzelthemen) umfassende Themensammlung mit einem Zusatzkatalog ("Add-on").Schlussfolgerung: Es liegt für Deutschland eine vorläufige Version für einen bundesweit erarbeiteten Themenvorschlag für ein 5-Jahres-Seminarprogramm vor. Dadurch können die Weiterbildung begleitende Seminarprogramme standortübergreifend inhaltlich abgestimmt werden. Hierdurch ergibt sich potentiell die Möglichkeit Wissens- und Kompetenzlücken, die in der praktischen Tätigkeit der ambulanten und stationären Weiterbildungsabschnitte häufig verbleiben, zu reduzieren.
    Keywords: primary care ; rotation network program ; post graduate trainees ; tutorial ; learning ; content ; Allgemeinmedizin ; Verbundweiterbildung ; Ärzte in Weiterbildung ; Begleitseminare ; Lerninhalte ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 8
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Psycho-Social-Medicine; VOL: 5; DOC02 /20080402/
    Publication Date: 2008-04-03
    Description: Objective: Psychosocial symptoms are common in patients with heart failure. Little research, however, has been done to determine which psychosocial factors influence primary care patients' consultation frequency in the case of heart failure. Methods: We recruited 310 primary care patients with heart failure by analysing electronic patient records. At baseline, psychological distress (anxiety and depression; HADS), disease coping (FKV), negative affectivity and social inhibition (DS-14), disease-specific quality of life (MLHFQ) and social support (F-SozU) were measured by validated questionnaires. Severity of heart failure (according to NYHA-classification and Goldman's Specific Activity Scale) and sociodemographic characteristics were documented by self-report instruments. Nine month later, patients were contacted by telephone in order to assess GP consultation frequency. Logistic regression was done to determine whether these psychological, medical and sociodemographic factors were associated with primary care utilisation. Results: On average, patients consulted their general practitioner (GP) 8.2 times during nine months. Female subjects and patients with higher levels of perceived heart failure severity, physical problems and anxiety or depression as well as those living alone visited their GP significantly more often. In multivariate analysis, frequent attendance in general practices was predicted by physical problems and living alone. These factors explained 11.6% of the variance of frequent attendance in general practices. Conclusion: Psychosocial factors of help-seeking behaviour in heart failure patients focus on mental and physical discomfort and a lonely home situation. These factors might need to be compensated by GP consultation. GPs should address the rearrangement of physical, mental, and social resources to strengthen self-reliance of patients with heart failure.
    Description: Fragestellung: Psychische Ko-Symptome sind ein häufiges Phänomen bei Patienten mit Herzinsuffizienz. Allerdings gibt es wenige Daten darüber, inwiefern psychosoziale Faktoren die Inanspruchnahme des Hausarztes bei Patienten mit Herzinsuffizienz beeinflussen. Methode: Insgesamt wurden 310 hausärztliche Patienten mit Herzinsuffizienz durch elektronische Routinedaten rekrutiert. Bei Erhebungsbeginn wurden psychosoziale Belastung, (Ängstlichkeit und Depressivität; HADS), Krankheitsverarbeitung (FKV), negative Affektivität und soziale Inhibition (DS-14), krankheitsspezifische Lebensqualität (MLHFQ) und soziale Unterstützung (F-SozU) durch validierte Instrumente untersucht. Schweregrad der Herzinsuffizienz (NYHA-Klassifikation und Goldman's Specific Activity Scale) sowie soziodemographische Parameter wurden durch Selbstauskunft erhoben. Neun Monate später wurde die Konsultationsfrequenz durch Telefoninterviews erfragt. In logistischen Regressionsanalysen wurde die Konsultationsfrequenz durch psychische, medizinische und soziodemographische Faktoren vorhergesagt. Ergebnisse: Im Durchschnitt besuchten die Patienten ihren Hausarzt 8,2-mal in neun Monaten. Frauen und Patienten mit einer subjektiv schweren Herzinsuffizienz (NYHA III-IV), Körperproblemen, Ängstlichkeit oder Depressivität sowie Alleinlebende wiesen erhöhte Konsultationsraten auf. In der multivariaten Analyse wurden häufige Arztkontakte durch Körperprobleme und Partnerlosigkeit vorhergesagt. Diese Faktoren erklärten 11,6% der Varianz einer häufigen Inanspruchnahme hausärztlicher Leistungen. Schlussfolgerung: Bei Patienten, die häufig hausärztliche Hilfe benötigen, stehen mentale und physische Beeinträchtigung sowie Einsamkeit im häuslichen Umfeld im Vordergrund. Folgen dieser Einschränkungen müssen möglicherweise durch Hausärzte kompensiert werden. Bei der Beratung von Patienten mit Herzinsuffizienz sollte auf eine Stärkung der mentalen, physischen und sozialen Ressourcen geachtet werden.
    Keywords: heart failure ; psychosocial distress ; primary care ; consultation frequencies ; Herzinsuffizienz ; psychosoziale Belastung ; Allgemeinmedizin ; Konsultationshäufigkeit ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 9
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung; VOL: 25; DOC57 /20080215/
    Publication Date: 2008-02-16
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 10
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung; VOL: 25; DOC39 /20080215/
    Publication Date: 2008-02-16
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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