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  • 1
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Endokarditis ; Aortenklappe ; Perforation ; Streptococcus-viridans-Gruppe ; Key words Endocarditis ; Aortic valve ; Perforation ; Streptococcus viridans
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report two cases of patients (one 65 and one 43 years of age, respectively) who died of Streptococcus-viridans induced endocarditis of the aortic valve with perforation into the right atrium. Whereas perforation in Staphylococcus-induced endocarditis is a common complication, it occurs rarely in Streptococcus-induced endocarditis. Because of its uncharacteristic symptoms, the endocarditis was clinically unknwon in both cases and was recognized to be the cause of death only at autopsy. To reduce the large number of complications in patients suffering from endocarditis, it is necessary to confirm the diagnosis as soon as possible if endocarditis might be suspected.
    Notes: Zusammenfassung Berichtet wird über zwei je 65 und 43 Jahre alt gewordene Patienten, die an den Folgen einer durch Streptokokken der Viridansgruppe verursachten Endokarditis der Aortenklappe mit Perforation in den rechten Vorhof verstorben waren. Während Staphylokokken-induzierte Perforationen häufiger vorkommen, sind Perforationen bei Streptokokken-induzierten Endokarditiden ein eher seltener Befund. In beiden Fällen wurde die Diagnose der Endokarditis erst durch die Obduktion gestellt. Um die hohe Komplikationsrate dieser Erkrankung zu senken, sollte eine möglichst frühzeitige Sicherung der Verdachtsdiagnose bei uncharakteristischen klinischen Symptomen angestrebt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    Publication Date: 2006-04-21
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Intrapulmonale Blutung ; Pulmonalarterienkatheter ; Perforation ; Tödliche Komplikationen ; Key words Intrapulmonary bleeding ; Pulmonary artery catheter ; Perforation ; Lethal complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Three cases are presented dealing with rare lethal complications during the insertion of pulmonary artery catheters (PAC). Complications resulting from catheter insertion have been reported on numerous occasions; we report further examples of inadequate insertion techniques. Case reports. Deviating from the recommended guidelines was presumably a significant factor in the development of fatal pulmonary bleeding. In the first case PAC-related perforation of the right ventricle resulting in cardiac tamponade was found at autopsy. Clinically, this perforation had not been noticed. A guidewire was allegedly employed during insertion. The diameter of the perforation (3 mm) suggests that either the balloon was deflated or the guidewire was used incautiously. In the second case during insertion the balloon was described as being inflated “after” reaching a wedge position. Considering this fact, catheter migration with perforation of a distal small artery was evident. Distal migration is more frequently associated with rupture of the pulmonary artery. In the third case we found a sequence of intimal lesions in the right main pulmonary artery and a segmental artery of the right lung. This high number of PAC-induced lesions is unusual and suggests inappropriate inflation technique. Conclusions. Based on our observations, we believe the low complication rate associated with PAC insertion has led to deviations from the normal guidelines by some physicians. Despite adequate precautions and insertion technique, iatrogenic lesions cannot be avoided in all cases because of pre-existing risk factors. For the evaluation of catheter-induced complications and the development of a risk profile, more autopsies as well as more detailed clinical documentation would be necessary.
    Notes: Zusammenfassung Anhand von 3 Falldarstellungen wird über tödlich verlaufene Komplikationen beim Legen eines Pulmonalarterienkatheters berichtet. Während die pulmonale Blutung bei 2 Patientinnen (79 und 72 Jahre alt) kurz nach Entfernung des Katheters zum Tode führte, trat der Tod einer 55jährigen Patientin etliche Stunden nach dem Eingriff durch Herzbeuteltamponade nach Perforation der rechten Ventrikels ein. Die möglichen Mechanismen der tödlichen Komplikationen werden erörtert. Neben individuellen Prädispositionen aufgrund vorbestehender Erkrankungen existierten bei allen Fällen Hinweise, daß bei der Katheterisierung von den Richtlinien – u.a. auch der Hersteller – abgewichen wurde. Auch bestanden erhebliche Dokumentationslücken über den Eingriff, die die Klärung der Komplikationsursachen und die Erstellung eines Risikoprofils entscheidend beeinträchtigen. Eine detaillierte klinische Dokumentation des Eingriffs und, im Falle einer tödlichen Komplikation, die obligatorische Klassifikation als „nicht natürlicher Tod“ sind erforderlich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Mammakarzinom ; DCIS ; CGH ; Progression ; Keywords Breast cancer ; Ductal carcinoma in situ ; Lobular carcinoma in situ ; Progression
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Ductal carcinoma in situ of the female breast and lobular carcinoma in situ are regarded as precursor lesions of invasive breast cancer. We used comparative genomic hybridization to analyze the genetic relationship between these two types of lesion and invasive breast cancer. The series included 166 patients with ductal or lobular carcinoma in situ and invasive breast cancer. Our results reflect the broad heterogeneity of morphologically different subtypes of invasive and noninvasive breast cancer. The data also provide evidence of multiple genetic pathways of invasive breast cancer associated with different morphological subtypes. In conclusion, we propose a combined model of morphological-genetic progression with various parallel pathways in the pathogenesis of invasive breast cancer.
    Notes: Zusammenfassung Sowohl das duktale In-situ-Karzinom (DCIS) als auch das Carcinoma lobulare in situ (CLIS) werden als Vorläufer des invasiven Mammakarzinoms betrachtet. Mit der Zielsetzung, Einblicke in die genetische Entwicklung des Mammakarzinoms zu erhalten, untersuchten wir insgesamt 166 Fälle von DCIS, CLIS und invasiven Mammakarzinomen mittels der “Comparativen Genomischen Hybridisierung” (CGH). Unsere Ergebnisse spiegeln die große Vielfalt der Morphologie präinvasiver und invasiver Mammakarzinome wider. Darüber hinaus geben unsere Ergebnisse Hinweise auf unterschiedliche, mit distinkten morphologischen Subtypen assoziierte genetische Entstehungswege des invasiven Mammakarzinoms. Aufgrund unserer Ergebnisse schlagen wir ein erweitertes, zytogenetisch fundiertes Progressionsmodell mit parallelen Entstehungswegen des invasiven Mammakarzinoms vor.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Mastitis ; Tuberkulose ; Lupus vulgaris ; PCR ; Key words Mastitis ; Tuberculosis ; Lupus vulgaris ; PCR
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report the rare case of granulomatous tuberculous mastitis based on lupus vulgaris in a 73-year-old female patient. The most important diagnostic procedure was the detection of mycobacterial DNA-sequences in paraffin-embedded tissues using the polymerase-chain-reaction (PCR). A combined antituberculous therapy lead to complete remission within 14 months after the diagnosis was established. The incidence of tuberculous mastitis among surgically treated lesions of the breast is less than 0.025 percent. Because of the frequent localisation of this disease in the upper outer quadrant of the breast and suspicious findings in mammography, tuberculous mastitis is one, even if rare, differential diagnosis for breast cancer.
    Notes: Zusammenfassung Berichtet wird über einen seltenen Fall einer auf dem Boden eines Lupus vulgaris entstandenen granulomatösen tuberkulösen Mastitis bei einer 73jährigen Patientin. Wegweisend für die richtige Diagnose war der Nachweis mykobakterieller Gensequenzen mit Hilfe der Polymerase-Ketten-Reaktion (PCR) in Paraffineingebettetem Gewebe. Eine antituberkulöse Kombinationstherapie führte innerhalb 14 Monaten nach Diagnosefindung zur Remission. Die Inzidenz der tuberkulösen Mastitis unter den chirurgisch behandelten Erkrankungen der Mamma liegt heute bei 0,025 %. Aufgrund der häufigen Lokalisation dieser Erkrankung im oberen äußeren Quadranten der Mamma und des suspekten mammographischen Befundes ist die tuberkulöse Mastitis eine, wenn auch seltene, Differentialdiagnose zum Mammakarzinom.
    Type of Medium: Electronic Resource
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