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  • 1
    Keywords: PROTEIN ; BINDING ; DESIGN ; METHOTREXATE-ALBUMIN ; CARRIER ; CATABOLISM ; SERUM-ALBUMIN
    Abstract: RATIONALE: Malignant tumors often show an increased uptake and metabolism of plasma proteins, especially albumin. OBJECTIVES: Determine whether the accumulation of low loaded Gd-albumin improves visualization of malignant tumors by MRI. METHODS: Twelve nude mice with heterotransplanted squamous cell carcinomas were studied. The signal intensity of tumor, blood, liver, kidney and muscle tissue was studied in MR images after application of Gd-albumin during a period of 144 hours. MRI results were histologically correlated after simultaneously injection of Gd- and fluorescein-labeled albumins in 9 nude mice. RESULTS: Although liver and kidney had a maximum increase in signal intensity within 30 minutes, tumors showed a delayed 51% increase in the 24 hours after application. Histologic and fluorescence evaluation demonstrated albumin localization in tumors predominantly in stroma and necroses. CONCLUSIONS: Gd-albumin is efficiently accumulated in SCC transplants. MRI with low loaded Gd-albumin may offer relevant opportunities for recognizing tumors sensitive to a therapy with cyostic drug-labeled albumins.
    Type of Publication: Journal article published
    PubMed ID: 11923641
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  • 2
    Keywords: human ; IN-VIVO ; VIVO ; imaging ; DISEASES ; MOLECULES ; MICE ; SERA ; CONTRAST ; CONTRAST AGENT ; MRI ; SIGNAL ; magnetic resonance ; MAGNETIC-RESONANCE ; MOLECULE ; magnetic resonance imaging ; antibodies ; antibody ; TARGET ; MOUSE ; PATTERNS ; DAMAGE ; SKELETAL-MUSCLE ; intravenous ; GD-DTPA ; CLUSTERS ; CLUSTER ; resonance imaging ; AGENT ; albumin ; ANIMAL-MODELS ; DMD ; DUCHENNE MUSCULAR-DYSTROPHY ; DYSTROPHY ; mdx ; muscular dystrophy ; SERUM ; serum albumin ; targeting
    Abstract: Increased sarcolemmal permeability has been implicated as a major pathological event in muscular dystrophies. In our study. we evaluated whether damaged muscle fibres can be specifically targeted using albumin as a carrier. We tagged human serum albumin (HSA) with Gadolinium (Gd) and systemically applied this compound (Gd-DTPA-HSA) to wildtype and dystrophin-deficient mdx mice. We performed magnetic resonance imaging before and after intravenous administration of Gd-DTPA-HSA and found localised signal enhancement only in mdx skeletal muscle. We also examined skeletal muscle after contrast enhanced magnetic resonance imaging using anti-human albumin antibodies and demonstrated intracellular accumulation of Gd-DTPA-HSA in clusters of damaged mdx muscle fibres. Comparison of magnetic resonance imaging and histological data emphasised the value of contrast agent enhanced magnetic resonance imaging for the in vivo assessment of fibre damage in muscular dystrophies. Furthermore. our data provide evidence that albumin can be used as a carrier to target covalently bound molecules to degenerating muscle fibres. (C) 2004 Elsevier B.V. All rights reserved
    Type of Publication: Journal article published
    PubMed ID: 15564034
    Signatur Availability
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  • 3
    facet.materialart.
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie; 72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie, 94. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie, 49. Tagung des Berufsverbandes der Fachärzte für Orthopädie; 20081022-20081025; Berlin; DOCWI85-1485 /20081016/
    Publication Date: 2008-10-17
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
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  • 4
    facet.materialart.
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie; 72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie, 94. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie, 49. Tagung des Berufsverbandes der Fachärzte für Orthopädie; 20081022-20081025; Berlin; DOCWI79-668 /20081016/
    Publication Date: 2008-10-17
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
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  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter CTA ; Spiral-CT ; Dissektion ; ACI ; Key words CT angiography ; Spiral CT ; Dissection ; ICA
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate the role of CT angiography (CTA) in the diagnosis of dissection of the internal carotid artery (ICA). Methods: In 21 patients who were clinically or sonographically suspected of having a dissection of the ICA, we performed CTA covering the extracranial course of the ICA. Our technique included spiral scanning (Picker PQ 2000), slice thickness 3 mm, index 1.5 mm, pitch factor 1.25, tube voltage 130 kV, amperage 125 mA, i. v. bolus injection of 100 ml nonionic contrast medium, injection rate 4 ml/s and scan delay 15 s. Spiral data were processed using a workstation (Picker Voxel Q) to calculate 3D “angiographic” reconstructions, maximal intensity projections and multiplanar reconstructions. In 20 of the 21 patients transfemoral angiography was performed, and in all patients cw-Doppler ultrasonography of the carotid arteries was performed. Results: Sensitivity of CTA in acute extracranial dissection of the ICA was 100 % (14/14). One patient had a pseudoaneurysm of the ICA, two patients had excessive kinking and one patient showed an atheromatous carotid ulcer. DSA could confirm this in all cases. One intracranial ICA dissection, not covered by the scan field, was missed by CTA. CTA source images demonstrated mural thickening and eccentric luminal narrowing in cases of dissection. 3D reconstructions showed tapering of the ICA. Conclusion: CTA is a reliable tool in the diagnosis of ICA dissection. Further studies comparing CTA, MRI and duplex ultrasound are necessary.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der vorliegenden Studie war es, den Stellenwert der CT-Angiographie (CTA) bei der Diagnose von Dissektionen der A. carotis interna (ACI) zu ermitteln. Die Befunde der CTA wurden mit Ergebnissen der digitalen Subtraktionsangiographie (DSA) und der cw-Dopplersonographie (cw-DS) verglichen. Wir untersuchten 21 Patienten mit klinischem oder dopplersonographischem Verdacht auf eine ACI-Dissektion. Bei akuter extrakranieller ACI-Dissektion war die Sensitivität der CTA 100 % (14/14). Eine intrakranielle ACI-Dissektion wurde durch die CTA nicht erfaßt, da sie außerhalb des Scanbereichs lag. Die in der cw-DS unspezifischen pathologischen Befunde konnten mit der CTA geklärt werden. Häufigster Befund in der CTA war eine exzentrische Lumeneinengung und Wandverdickung sowie eine spitzauslaufende Verschmächtigung (sog. tapering) in der dreidimensionalen (3D-) Rekonstruktion. Die CTA ist bei akuter extrakranieller Karotisdissektion eine verläßliche und wenig invasive Untersuchungsmethode. Vergleichende Studien mit CTA, Duplexsonographie und Magnetresonanztomographie (MRT) sollten noch durchgeführt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie ; Kontrastmittel ; Eisenoxid ; MION ; Glioblastom ; Key words Magnetic resonance imaging ; Contrast medium ; Iron oxide ; MION ; Glioblastoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To investigate whether the margins of microscopic tumors can be delineated better with monocrystalline iron oxide nanoparticles (MION), a superparamagnetic contrast medium, than with Gd-DTPA by magnetic resonance imaging (MRI). Methods: MRI and histological examinations were conducted in 28 Wistar rats with sterotactically implanted gliomas (C6 gliomas). Of the 28 animals, 14 were examined after intravenous administration of MION [nine animals received 179 mmol Fe/kg body weight (dose 1), and five, 893 mmol Fe/kg (dose 2)]. The other 14 animals were examined first after i.v. administration of Gd-DTPA (0.2 mmol/ kg) and then after i.v. administration of MION. The extent of the tumors as seen on MRI and at histological study were compared. Results: Iron particles were identified microscopically in tumor cells and in the tumoral interstitium. After administration of MION at dose 1, the contrast-enhanced area of tumor was 1.55-fold greater than the extent of tumor identified by histological study, at dose 2, 2.15-fold. Compared with Gd-DTPA the area of contrast enhancement was greater by a factor of 1.38 with MION administration at dose 1 and by a factor of 1.91 at dose 2. Conclusion: MION provides intra- and extracellular contrast enhancement. The area of the contrast-enhanced tumor is dose-dependently greater with MION than with Gd-DTPA and also greater than the extent of tumor seen at histological study.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Verbessert ein superparamagnetisches Kontrastmittel (monocrystalline iron oxide nanoparticle, MION) die MR-tomographische Abgrenzbarkeit mikroskopischer Tumorgrenzen im Vergleich zu Gd-DTPA? Methodik: 28 Wistar-Ratten mit stereotaktisch implantiertem Gliom (C6-Gliom) wurden MR-tomographisch und mikroskopisch untersucht. 14 Tiere hiervon wurden nach intravenöser (i.v.) Gabe der MION untersucht [9 Tiere erhielten 179 μmol Fe/kg Körpergewicht (=Dosierung 1), 5 Tiere 893 μmol Fe/kg (=Dosierung 2)]. 14 Tiere wurden zuerst nach i.v. Gabe von Gd-DTPA (0,2 mmol/kg) und anschließend nach i.v. Gabe der MION untersucht. MR-tomographische und mikroskopische Tumorausdehnungen wurden verglichen. Ergebnisse: Eisenpartikel konnten mikroskopisch in Tumorzellen und im Tumorinterstitium nachgewiesen werden. Nach Gabe der MION in Dosierung 1 war die Ausdehnung des KM-anreichernden Areals in der MRT im Durchschnitt 1,55fach größer als der in der Histologie erkennbare Tumor, bei Dosierung 2 sogar 2,15fach. Im Vergleich mit Gd-DTPA war die KM-anreichernde Fläche nach Gabe der MION in Dosierung 1 um den Faktor 1,38 größer, in Dosierung 2 um den Faktor 1,91. Schlußfolgerungen: MION führen zu einer intra- und extrazellulären KM-Anreicherung. Die Ausdehnung des KM-anreichernden Areals ist dosisabhängig ausgedehnter als die KM-Anreicherung nach Gd-DTPA Gabe und auch ausgedehnter als die morphologisch nachweisbaren Tumorgrenzen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Maligne Gliome ; Hirnödem ; Rezidiv ; Magnetresonanztomographie ; Key words Malignant glioma ; Brain edema ; Tumor recurrence ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To assess the influence of initial preoperative brain edema in malignant gliomas on regrowth patterns. Subjects and methods: 79 patients with histologically verified supratentorial malignant glioma were prospectively studied by magnetic resonance imaging (MRI) before and every 2–3 months after surgery. The median follow-up time was 11 months. We correlated the configuration of the initial vasogenic edema on T2-weighted images with tumor regrowth patterns on contrast-enhanced T1-weighted images. Results: 35/47 tumor regrowths (75%) imitated the initial edema configuration, while 11/47 occurred within the initial tumor bed; in one case tumor recurrence was multilocal. Conclusion: In glioblastoma, tumor regrowth patterns correlate positively with the configuration of the initial vasogenic brain edema. The initial, „presurgical” peritumoral edema should thus be considered when planning further treatment.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Beeinflussen Form und Größe des präoperativen peritumoralen Hirnödems die Rezidiventwicklung bei malignen supratentoriellen Gliomen? Methodik: Prospektiv wurden 79 Patienten mit einem malignen supratentoriellen Gliom mit einem standardisierten MRT-Protokoll untersucht. MRT-Untersuchungen erfolgten vor der neurochirurgischen Operation, möglichst innerhalb der ersten 3 Tage nach Operation und während der Nachbeobachtungszeit in Abständen von 2–3 Monaten. Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 11 Monate. Die initiale präoperative Ödemkonfiguration auf den T2-gewichteten MRT-Aufnahmen wurde mit der Rezidivtumorkonfiguration auf den Kontrastmittel verstärkten T1-gewichteten Aufnahmen verglichen. Ergebnisse: 47 Patienten entwickelten während der Nachbeobachtungszeit ein Rezidiv. Die Konfiguration des Rezidivtumors imitierte in 35/47 Patienten (75%) die initiale präoperative Ödemkonfiguration. Bei 11/47 Patienten entwickelte sich ein lokales und bei einem Patienten ein multilokales Rezidiv. Schlußfolgerungen: Die präoperative Tumorödemkonfiguration im T2-gewichteten MRT-Bild korreliert mit der Rezidivtumorausdehnung. Zukünftige Therapiestudien sollten daher die Ausdehnung des initalen präoperativen Ödems als zusätzlichen prognostischen Faktor mitberücksichigen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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