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  • 1
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Dextrans ; Preterm and term newborns ; Biological half-life ; Excretion of dextran 40 and 60 ; Side effects ; Shock therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Administration of low and high molecular weight dextrans in the initial phase of shock is no longer controversial. The special conditions in newborns, however, have been insufficiently considered in planning therapy. This investigation aimed at determining the biological half-lives of dextran 40 (Rheomacrodex®) and dextran 60 (Macrodex®) in this age group. The half-life of dextran 40 was found to be 60 min and that of dextran 60 3 h. Preterm babies and newborns excrete up to 25% less dextran 40 and 60 in 24 h than infants and adults. Normal adult values for excretion are only reached towards the end of the first year of life.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Embryonic tumors ; Papillary ridges
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 60 Kinder mit embryonalen Tumoren wurden auf Veränderungen des Hautleistensystems hin untersucht. Es stellten sich verschiedene Unterschiede gegenüber der Normalpopulation heraus. Dies unterstreicht die embryonale Genese der verschiedenen Tumoren und stützt den Begriff des Mißbildungstumors. Embryonale Tumoren müssen als klinisch wichtigste Manifestation eines umfassenderen, in seinem ganzen Umfang aber sicherlich noch nicht vollständig erfaßten Fehlbildungssyndroms verstanden werden.
    Notes: Abstract Dermatoglyphics were analyzed in 60 children with embryonic tumors. In comparison with normal children, several differences were found. Thus, the embryonal origin of the different tumors is underlined and the hypothesis of embryonic tumors as malformations is sustained. These tumors seem to be the clinically most important manifestation of a much more comprehensive malformation syndrome, which is not yet known in all its details.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Transient hypothyroidism ; Prophylactic thyroid hormone substitution ; Neonatal intensive care ; Preterm infants ; Respiratory distress syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Our previous examinations had shown that 9 of 13 premature infants with severe respiratory distress had hypothyroid T4-values. On the basis of these results a prospective study was initiated. Every second neonate born after less than 37 weeks gestation or weighing less than 2200 g and admitted to our intensive care unit since Janary 1979 received a prophylactic dose of 25 μg l-Thyroxine and 5 μg Tri-iodothyronine daily. Five of the patients inadvertently did not receive the drug and were included in the non-treated group which thus numbered 55. Both groups were nearly identical with regard to gestational age, birth weight and Apgar score. In the treated group of 45 infants three (=6.6%) died. In the untreated group of 55 infants 16 (=29%) died. The probability that the different mortality in the two groups was due to chance alone is less than 0.5% (χ2-test: P〈0.005). In 14 of the 55 non-treated patients transient hypothyroidism developed. Five patients with transient hypothyroidism and 2 patients with low T4-values without a TSH-increase were treated with thyroid hormone after ascertainment of their serum thyroxine levels and six survived. The analysis of the prophylactically treated cases showed that the dosage of 25 μg l-Thyroxine and 5 μg Tri-iodothyronine in critically ill infants (i.e., those who were mechanically ventilated or had sepsis) was rarely sufficient to produce normal serum thyroxine levels. In these children thyroxine usually rose to normal levels only when they had passed the acute stage of the disease. It therefore seems advisable to double the dose of thyroid hormone during the acute stage of the disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Children ; Dobutamine ; Hemodynamics ; Improvement
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The effect of dobutamine, a synthetic catecholamine, was studied in 12 patients aged one day to 14 years with low cardiac output syndromes. After initial stabilization of the patients dobutamine was administered by continuous infusion in a dosage of 7.5 or 10 μg/kg/min. Heart rate, cardiac output (using thermodilution technique and/or pulse contour method), mean systemic and mean pulmonary artery pressures were determined before and after the dobutamine infusion. Systemic and pulmonary vascular resistances, cardiac index and stroke volume index were calculated. Cardiac output and cardiac index increased significantly in every patient, whereas the heart rate changed only slightly, suggesting that the increase in cardiac output was mainly due to the alteration of stroke volume. The mean arterial pressure increased significantly, but the mean pulmonary artery pressure was unchanged. No side effects were observed during the dobutamine infusion. Dobutamine is a potent inotropic drug with limited chronotropic and peripheral vascular effects in newborns, infants and chidren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Schock-Plasmaexpander ; Verweildauer von niedermolekularen Dextranen (NMD) ; Ausscheidung von NMD
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Therapie aller Schockformen muß auf die Normalisierung des Capillarkreislaufes ausgerichtet sein. Die hier abgelaufenen Veränderungen entscheiden über die Prognose und den Verlauf. Durch die desaggregierenden Eigenschaften und die gute Volumenwirkung sind niedermolekulare Dextrane dafür besonders gut geeignet. Das Ziel der vorliegenden Arbeit war, den Einfluß der verminderten Nierenleistung und der unterschiedlichen Verteilung der Flüssigkeitsräume des Neugeborenen und des Säuglings gegenüber den Erwachsenen auf die Verweildauer und Ausscheidung von niedermolekularen Dextranen zu untersuchen. Erstmals kam eine neue Mikroliterbestimmung für Dextran routinemäßig zur Anwendung. Dabei ergab sich, daß der Abfall des Dextranspiegels und die Verweildauer im Serum dem der Erwachsenen entspricht. Nicht gelöst ist, warum jedoch beim Neugeborenen die Urinausscheidung von niedermolekularem Dextran niedriger ist als beim älteren Säugling, während der Abfall des Serumspiegels gleichsinnig verläuft. Es wird eine schnellere Verwertung im Stoffwechsel angenommen. Auf Grund der raschen Ausscheidung empfiehlt sich niedermolekulares Dextran als “Initialtherapie” im Schock, auch bei Neugeborenen und Säuglingen.
    Notes: Summary The therapy of all types of shock must aim at a normalization of the peripheral circulation. The changes that take place in this region are decisive for the prognosis and the progress of the disease. Low molecular weight dextrans seem to be best suited because of their desaggregating quality and their influence on the volume. The present investigation was conducted to show the effect of the reduced renal output and the different fluid distribution in newborns and infants on the persistence and excretion of low molecular weight dextran as compared to adults. A new routine microliter determination for dextran was used. It was found that the decrease and the persistence of the dextran serum level was similar to that of adults. It is, however, not clear why the excretion of low molecular weight dextran in newborns is lower than that observed in older infants although the decrease of the serum level takes place in a similar manner. It is thought that a faster metabolic utilization might be the reason for this observation. Because of the fast excretion low molecular weight dextran is recommended as “initial therapy” of shock in newborns as well as infants.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Anorexia nervosa ; Herz ; Echokardiographie ; Mitralklappenprolaps ; Perikarderguß ; Key words Anorexia nervosa ; Heart ; Echocardiography ; Mitral value prolapse ; Pericardial effusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: To examine to what extent the condition of chronic malnutrition of anorexia nervosa leads to changes of the heart. Methods: Using 1- and 2-dimensional echocardiography we collected parameters to determine the size and function of the heart, and the thickness of the myocardium of 81 patients with anorexia nervosa. Thereover we investigated the occurence of mitral valve prolapse and pericardial effusion. In a cross-sectional sample of hospitalised patients we put the measured heart parameters in relation to body weight. Subsequently we conducted a longitudinal study of 44 of these 81 patients to find out how these parameters changed with increasing body weight. Results: In the cross-sectional sample we found that the parameters always remained within normals, provided normals were related to body weight. This also implied to patients with extreme underweight. A mitral valve prolapse was detected in 6 of 81 patients (7,5 %), and a pericardial effusion in 16 of 81 patients (20 %). In the longitudinal study the cardiac parameters increased with increasing body weight, but to a lesser degree than weight. There were no changes for the mitral valve prolapse whereas the number and size of pericardial effusion clearly decreased. Conclusion: Chronic malnutrition in anorexia nervosa leads to significant changes of the heart. These are, however, less significant than weight loss. The mitral valve prolapse ist not dependent on underweight. With increasing body weight most of the cardiac parameters tend to normalize albeit at slower pace than body weight. None of these changes were dangerous for the patients even for those with extreme underweight. Therefore a specific treatment was never found to be necessary.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Es sollen die Auswirkungen des Hungerzustands bei Anorexia nervosa auf das Herz untersucht werden. Methode: Durch 1- und 2-dimensionale Echokardiographie erhoben wir bei 81 Patientinnen mit Anorexia nervosa Parameter zur Bestimmung der Größe des Herzens, der Dicke des Myokards und der linksventrikulären Funktion. Zudem untersuchten wir die Häufigkeit und das Ausmaß von Mitralklappenprolaps und Perikarderguß. In einer Querschnittuntersuchung stellten wir die gemessenen Parameter zu Beginn der stationären Behandlung in Bezug zum Körpergewicht; in einer Längsschnittuntersuchung verfolgten wir bei 44 dieser 81 Patientinnen, wie sich diese Parameter mit der Zunahme des Körpergewichts veränderten. Ergebnisse: Wir fanden in der Querschnittstudie, daß diese Parameter immer im Normbereich lagen, wenn sie auf das jeweilige Körpergewicht bezogen wurden. Das galt auch für die Patientinnen mit extremem Untergewicht. Ein Prolaps der Mitralklappe bestand bei 6 von 81 Patientinnen (7,4 %), ein Perikarderguß bei 16 von 81 Patientinnen (20 %). Bei den 44 Patientinnen, die in die Längsschnittstudie einbezogen wurden, nahmen die kardialen Meßgrößen mit dem Körpergewicht zu, allerdings nicht so ausgeprägt wie das Körpergewicht. Beim Mitralklappenprolaps zeigte sich weder bei der Häufigkeit noch beim Ausmaß eine Veränderung. Sowohl die Häufigkeit als auch die Größe der Perikardergüsse nahm um die Hälfte ab. Schlußfolgerungen: Der chronische Hungerzustand bei Anorexia nervosa führt zu eindeutigen Veränderungen am Herzen, die mit dem Körpergewicht korrelieren; diese Veränderungen sind jedoch weniger ausgeprägt als das Untergewicht und normalisieren sich langsamer als das Körpergewicht. Der Mitralklappenprolaps scheint unabhängig vom Körpergewicht zu sein, während das Auftreten bzw. Abnehmen der Perikardergüsse eindeutig gewichtsabhängig ist. Keine dieser Veränderungen war für die Patientinnen bedrohlich; eine herzspezifische Behandlung war nie notwendig.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Mukoviszidose ; Ultraschall ; Darmwandverdickung ; Enzymsubstitution ; Fibrosierende Kolonopathie ; Key words Cystic fibrosis ; Ultrasound ; Bowel wall thickness ; Pancreatic enzymes ; Fibrosing colonopathy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: In some reports a correlation has been described between the use of excessive pancreatic enzyme supplements (up to 100 000 E Lipase/kg/d) and fibrosing colonopathy.The aim of this study was to determine the prevalence of sonographic bowel wall thickening in CF patients and its correlation with pancreatic enzyme replacement and clinical symptoms. Methods: In 51 CF patients, bowel wall thickness of the terminal ileum/colon ascendens and presentation of the appendix were evaluated by ultrasonography. Thickening of the bowel wall was defined as a wall diameter 〉2 mm. Results: 17,6% patients showed a thickened bowel wall (〉2 mm) of the terminal ileum, 35,3% a colonic thickening. Patients on a standard strength pancreatic preparation (up to 6000 E Lipase/kg/d) showed more often bowel wall thickening than patients with enzyme replacement between 6000–15 000 E/kg/d. There was a negative correlation between bowel wall thickness and relative dosage of pancreatic enzymes (p〈0,05). Conclusion: In patients on a pancreatic preparation dosed up to 15 000 E Lipase/kg/d there was no positive correlation betweeen enzyme replacement/dosage and bowel wall thickness.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: In einzelnen Veröffentlichungen wird ein Zusammenhang zwischen der Einnahme sehr hoher Enzymdosen und einer fibrosierenden Kolonopathie vermutet. Ziel dieser sonografischen Studie war es daher, auffällige Darmwandbefunde bei CF-Patienten festzustellen und einen möglichen Zusammenhang mit der Enzymsubstitution und klinischen Symptomatik zu überprüfen. Methode und Patienten: Bei 51 CF-Patienten erfolgte eine sonografische Messung der Darmwanddicke im terminalen Ileum und Colon ascendens. Ein Darmwandreflex 〉2 mm wurde als verdickt definiert. Ergebnisse: Bei 17,6% der Patienten fand sich eine Darmwandverdickung im Ileum, bei 35,3% im Colon ascendens. Patienten mit einer Enzymsubstitutionsdosis bis 6000 E/kg und Tag wiesen häufiger Darmwandverdickungen auf als diejenigen mit Dosen zwischen 6000 und 15.000 E/kg und Tag, so daß sich eine negative Korrelation zwischen der Höhe der Enzymsubstitutionsdosis und der Wanddicke ergab (p〈0,05). Schlußfolgerung: Sonografisch lassen sich bei CF-Patienten Darmwandverdickungen im Ileozäkalbereich nachweisen, wobei diese in einem Enzymdosisbereich bis 15.000 E/kg und Tag negativ korrelieren. In diesem Dosisbereich scheint kein erhöhtes Risiko für eine fibrosierende Kolonopathie zu bestehen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Intestinale Invagination ; Hydrostatische Reposition ; Ultraschallsteuerung ; Erfolgsrate ; Key words Intestinal intussusception ; Hydrostatic reduction ; Ultrasound guidance ; Rate of success
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: We wanted to find out, if ultrasound guided hydrostatic reduction of intussusception, as develloped by YG Kim, and other methods of intussuseption reduction are comparable. Method: We, therefore, studied all intussusceptions, diagnosed between 1989 and 1999 at children’s hospital of the TU München and compared our results with the most important reports until 1998. Results: 9 of 158 patients with intussusception (age 2–130 months) had to be operated upon without any prior conservative trial, 10 intussusceptions dissolved spontaneously. 87,1% of 139 procedures were successful; taking into account only ileocolic intussusceptions, more than 95,1% were successful. Only a few complications were recorded. Rate of recurrence 9,5% (rate of success: 79% in recurrent intussusception), perforation 0,7%, letality 0%. These results are identical to previously published studies of ultrasound guided hydrostatic reduction. Conclusions: We recommend this procedure, because ultrasound guided hydrostatic reduction is more successful, has less risks and offers more advantages than other procedures, e.g. avoidance of x-ray exposure and recognition of impaired circulation.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die ultraschallgesteuerte hydrostatische Reposition einer intestinalen Invagination ermöglicht im Unterschied zu anderen Therapiekonzepten eine Reposition ohne Strahlenbelastung. Gezeigt werden sollte, daß dieses Verfahren gleichwertige Erfolge bietet. Methode: Alle Invaginationen, diagnostiziert an der Kinderklinik der TU München von 1989–1999, wurden retrospektiv analysiert und durch Zusammenstellung der wichtigsten Veröffentlichungen die verschiedenen Therapiekonzepte verglichen. Ergebnisse: Von 158 Invaginationen (Alter der Patienten: 2–130 Monate) lösten sich 10 spontan, 9 mußten primär operiert werden. 87,1% aller Repositionsversuche führten zum Erfolg, bei Berücksichtigung nur der ileokolischen Invaginationen sogar 95,1%. Die Erfolgsrate betrug bei Rezidivinvaginationen 79% bei einer Häufigkeit von 9,5%. Komplikationen traten selten auf: Letalität 0%, Perforationsrate 0,7%. Diese Resultate entsprechen den Ergebnissen der ultraschallgesteuerten hydrostatischen Reposition in der Literatur. Schlußfolgerung: Die ultraschallkontrollierte hydrostatische Reposition bietet neben der höheren Erfolgsrate und der niedrigeren Rate an Komplikationen im Vergleich zu allen anderen Therapiekonzepten weitere Vorteile. Daher sollte dieses Verfahren bevorzugt werden, zumal mit der Farbdopplersonografie eine neue Möglichkeit der nichtinvasiven Durchblutungskontrolle als prognostischer Parameter besteht.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 9
    ISSN: 1433-0474
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Procalcitonin (PCT) ist ein relativ neuer Laborparameter zur Diagnose und Verlaufsbeobachtung schwerer bakterieller Infektionen und Septitiden. Obgleich seine genaue biologische Funktion nicht vollständig geklärt ist, haben zahlreiche Studien die klinische Bedeutsamkeit dieses Markers gerade in der Intensivmedizin zeigen können. Seine Wertigkeit im Kindesalter ist jedoch noch nicht ausreichend bekannt. Wir berichten über erste klinische Erfahrungen mit PCT bei Kindern mit hämolytisch-urämischem Syndrom (HUS) unter besonderer Berücksichtigung von Umgebungsuntersuchungen im Rahmen zweier HUS-Erkrankungen in einer kleinen Gemeinde bei München im Winter 1997.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Periodische Atmung ; Hypoxämie ; Sauerstoffsättigung ; Rechts-links-Shunt ; Key words Periodic breathing ; Hypoxaemia ; Arterial oxygen saturation ; Right to left shunting
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objektives: Periodic variations of oxygen saturation are often found in infants during periodic breathing. Aim of this study was to examine this phenomenon more systematically. Methods: ECG, respiration and arterial oxygen saturation (pulse oximetry) were recorded on 104 preterm and 100 term infants (mean sleep recording time 14.2 hours). In 15 infants showing marked variations of oxygen saturation additional simultaneous oxyten saturation measurements at the right hand and foot were performed. Results: 98 % of preterm and 87 % of term infants showed periodic oxygen saturation variations during periodic breathing. The peak to peak amplitude of oxygen saturation was between 2 and 35 % with fall and rise times of 3.0–8.1 seconds. The simultaneous measurements showed significantly higher variations at the foot. Conclusions: Periodic breathing is accompanied by periodic variations of oxygen saturation in a high percentage. Some infants showed acute hypoxaemia during these episodes. According to our results of simultaneous oxygen saturation measurements a periodically occurring, intermittent right to left shunting via the foetal circulation pathways is discussed as an explanation.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Bei polygraphischen Ableitungen an Säuglingen werden häufig Schwankungen der Sauerstoffsättigung während periodischer Atmung gefunden. In dieser Studie wird dieses Phänomen bei früh- und reifgeborenen Säuglingen genauer untersucht. Methode: Bei 104 Frühgeborenen und 100 reifen Säuglingen wurden EKG, Atmung und Sauerstoffsättigung gemessen und aufgezeichnet (mittlere artefaktfreie Schlafableitedauer: 14,2 h). Bei 15 Kindern mit ausgeprägten Sauerstoffsättigungsschwankungen wurden simultane Sauerstoffsättigungsmessungen an der rechten Hand und am Fuß durchgeführt. Ergebnisse: Periodische Atmung wurde bei 98 % der Frühgeborenen und bei 87 % der Reifgeborenen von periodischen Schwankungen der Sauerstoffsättigung begleitet. Der Sauerstoffsättigungsabfall erfolgte innerhalb von 3,0–8,1 s um 2–35 Sättigungsprozent, der Wiederanstieg war ebenso rasch. Sättigungssimultanmessungen zeigten signifikant stärkere Schwankungen am Fuß als an der Hand. Schlußfolgerung: Periodische Atmung ist bei Säuglingen in einem hohen Prozentsatz von periodischen Sauerstoffsättigungsschwankungen begleitet. Ausgehend von diesen Sauerstoffschwankungen traten bei einigen Kindern akute Hypoxämien auf. Aufgrund unserer Befunde bei Simultanmessungen halten wir als Erklärung für die Sättigungsschwankungen einen periodisch intermittierend auftretenden Rechts-links-Shunt über die fetalen Kreislaufwege für möglich.
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