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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Virchows Archiv 336 (1963), S. 389-416 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Transitory experimental ischemia (60 min) in the rat kidney leads to extensive structural changes in the arteries, arterioles, and tubules. The ischemic lesions of the vascular wall areone cause for a general disturbance of blood flow. The lesions may, in the post ischemic stage, become locally augmented by accessory temporary spasm. They may result in lasting changes in the distribution of blood, or in a reduction of filtration. The glomerular filter sustains only a slight and rapidly resolving damage (increase in permeability). The effects on the tubules leads to a great accumulation of fluid in the tubular cells and tubular lumen. The simultaneous loss of protein from the tubular epithelium into the primary urine brings about an increase in the viscosity of the urine; this is an important partial factor in the initial disturbance of urine flow through the relatively narrow tubules. This explains the rise of the intratubular urinary pressure which may not be compensated for initially by a consecutive autoregulative increase in the intrarenal blood pressure, since the responsible regulators are temporarily damaged by hypoxia (preglomerular barrier as an additional partial cause for the oligoanuria). Thus, in the rat preglomerular and tubular components together lead to filtration disturbances, and simultaneously, impede the flow of urine through the tubules.
    Notes: Zusammenfassung Vorübergehende experimentelle Ischämie (60 min) der Rattenniere hat weitreichende Strukturveränderungen an Arterien und Arteriolen sowie am Tubulusapparat zur Folge. Die ischämischen Gefäßwandläsionen erweisen sich alseine Ursache für eine allgemeine Zufluß-Störung. Sie können im postischämischen Stadium lokal gesteigert werden durch akzessorische temporäre Spasmen. Daraus resultieren überdauernde Blutverteilungsänderungen und eine Minderung der Filtration. Das glomeruläre Filter als solches erleidet nur einen leichten und rasch abklingenden Schaden (Permeabilitätserhöhung). Die Affektion der Tubuli bewirkt eine kräftige Ansammlung von Flüssigkeit in Tubuluszellen und im Tubuluslumen. Gleichzeitige Anreicherung des Primärharnes mit Eiweiß tubuloepithelialer Herkunft bedingt eine Viscositätserhöhung, die ihrerseits bedeutsamer Teilfaktor an der initialen Durchfluß-Störung in dem relativ zu engen Kanälchensystem ist. Der so erklärbare Anstieg des intratubulären Harndruckes kann zunächst nicht kompensiert werden durch konsekutive autoregulative Steigerung des intrarenalen Blutdruckes, da die hierfür verantwortlichen Regulatoren temporär hypoxisch geschädigt sind (= präglomeruläre Barriere als weitere Teilursache für die Oligo-Anurie). Somit führen bei der Ratte präglomeruläre und tubuläre Komponenten gemeinsam zur Filtrationsstörung und gleichzeitigen Durchflußbehinderung im Tubulussystem.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Karyometry and frequency analyses indicate that at the peak of the tubulocellular restitution following temporary renal ischemia in the rat, there is (when compared with the normal kidney) a marked displacement towards larger nuclei and a simultaneous increase of populations of nuclei of intermediate size in all regions of the parenchyma. The nuclear enlargement is geometrical, whereas in normal kidneys it is arithmetrical. The reasons for this may be due to various processes: 1) to a functional nuclear swelling indicating a general recovery and repair, or intensified cellular resorptive functions (whereby there is a proportional karyoplasm:nucleolus ratio). 2) to a post-ischemic nuclear hydrops resulting from a continuous deficiency of energy (enlargement exceeding the duplication rhythm, non-proportional displacement of the karyoplasm-nucleolus ratio). 3) to a doubling of volume or a multiplication of the substance (limited entirely by chromosomes). In contrast to the average, the increase of nuclei of intermediate size represent in part certain phases of the DNA synthesis, in part an aneuploidy, and in part a nuclear dehydration. The persistence of large nuclei in our studies is evidence of a previous active regenerative process.
    Notes: Zusammenfassung Karyometrie und HÄufigkeitsanalyse ergeben auf dem Höhepunkt der tubulocellulÄren Restitution (nach temporÄrer NierenischÄmie bei der Ratte), verglichen mit der normalen Niere, eine starke Anteilsverschiebung zugunsten von Gro\kernen sowie eine gleichzeitige Vermehrung von Teilkollektiven in allen Parenchymbezirken. Die Kernvergrö\erung folgt der geometrischen Reihe (im Gegensatz zur arithmetischen Reihe der normalen Niere). Sie kann auf verschiedenen VorgÄngen beruhen: 1. auf einer funktionellen Kernschwellung im Dienste der allgemeinen Restitution und Reparation oder im Rahmen verstÄrkter resorptiver Zelleistungen (dabei proportionierte Relation Karyoplasma: Nucleolus), 2. auf einem postischÄmischen Kernhydrops infolge weiter bestehenden Energiemangels (Vergrö\erung au\erhalb des Verdoppelungsrhythmus, unproportionierte Verschiebung der Relation Karyoplasma:Nucleolus), 3. auf einer volumengerechten Verdoppelung oder Vervielfachung der Substanz (rein chromosomal bedingt). Die gegenüber der Norm vermehrten „Zwischenkollektive“ reprÄsentieren zum Teil bestimmte Phasen der DNS-Synthese, zum Teil eine Aneuploidie und zum Teil eine Kerndehydratation. Persistenz von Gro\kernen ist in unseren Versuchen ein Restsymptom lebhafter regeneratorischer Prozesse.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Virchows Archiv 337 (1963), S. 33-52 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The restitution of tubular epithelium injured by transitory ischemia begins by a re-establishment of the cellular water balance. Karyological evidence of the early processes of cellular preservation and recovery are the functional nuclear and nucleolar swelling and especially the equal amitoses. Three to six hours after the circulation is restored regenerative processes of epithelial growth start with “premature” mitoses. These originate presumably from a cortical regeneration-blastema which is in the stationary G2 phase and always ready to react. It is assumed that the mitoses appearing later indicate a post-ischemic DNA synthesis. They may be classified from the frequency analyses into three collective groups corresponding to three large waves of mitoses. Of the mitogenetic factors, a local stimulus plays a role (effect of a socalled necrohormone). A more general and humorally transplantable mitotic stimulus (suppression of a physiological inhibiting factor?), however, is not only responsible for the “premature” nuclear division in the affected left kidney, but as well for the still earlier mitoses in the contralateral kidney (with intact circulation). Following the period during pure acquisition of nutriments (first week), there is a longer phase of reconstruction of the normal architecture.
    Notes: Zusammenfassung Die Wiedererholung vorübergehend ischÄmisch getroffener Tubulusepithelien wird mit der Herstellung der cellulÄren Wasserbilanz eingeleitet. Karyologischer Ausdruck der frühen Zellerhaltungs- und ReparationsvorgÄnge sind au\er funktioneller Kern-(einschlie\lich Nucleolus-)Schwellung vor allem Äquale Amitosen. Regeneratorische Epithelneubildungen beginnen bereits 3–6 Std nach Wiederdurchblutung mit „vorzeitigen“ Mitosen, mutma\lich aus einem in der Rinde einsatzbereit vorhandenen Regenerationsblastem in stationÄrer G2-Phase. Die spÄter auftretenden Mitosen haben eine postischÄmische DNS-Synthese zur Voraussetzung. Sie lassen sich bei der HÄufigkeitsanalyse in drei Teilkollektive (entsprechend drei gro\en Mitosewellen) einordnen. Unter den mitogenetischen Faktoren spielt ein lokaler Reiz (Wirkung sog. Nekrohormone), aber auch ein allgemeinerer humoral übertragbarer Mitose-Impuls (Wegfall eines physiologischen Hemmfaktors?) eine Rolle, der sowohl für die „vorzeitigen“ Kernteilungen in der alterierten linken Niere wie für die noch früheren Mitosen in der kontralateralen (immer durchbluteten) Niere verantwortlich zu machen ist. Der Phase der reinen Materialbeschaffung (1. Woche) folgt ein lÄngeres Stadium der Wiederherstellung des normalen Bauplanes (2.–4. Woche).
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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