Publication Date:
2010-09-21
Description:
After reviewing the literature about the microbial spectrum, the risk factors of post-operative infections, and the results of surgical interventions, the following recommendation can be made for the management of bite wounds: fresh, open wounds: surgical debridement, if appropriate, then an antiseptic lavage with a fluid consisting of povidone iodine and ethanol (e.g., Betaseptic®), no antibiotics, primary wound closure nearly closed fresh wounds (e.g., cat bites): surgical debridement, if appropriate, dressing with an antiseptic-soaked compress for ~60 minutes with repeated soaking (e.g., Betaseptic®), no antibiotics older wounds after ~4 hours: surgical debridement, if appropriate, dressing with an antiseptic-soaked compress or bandage for ~60 minutes with repeated soaking (e.g., Betaseptic®), at the same time intravenous or dose-adapted oral antibiotics (Amoxicillin and/or clavulanic acid) older wounds after ~24 hours: surgical debridement, then antiseptic lavage (Betaseptic®), in case of clinically apparent infection or inflammation surgical revision with opening of wound and treatment with antibiotics according to resistogram (empirical start with Amoxicillin and/or clavulanic acid). For each kind of bite wound, the patient's tetanus immunization status as well as the risk of exposure to rabies have to be assessed. Similarly, the possibility of other infections, such as lues (Syphilis), hepatitis B (HBV), hepatitis C (HBC), hepatitis D (HDV) and HIV, in the rare case of a human bite wound, has to be taken into account.
Description:
In Auswertung des Schrifttums zum mikrobiellen Spektrum, den Risikofaktoren für das Entstehen einer postoperativen Wundinfektion nach Bissverletzung und den Ergebnissen zur Intervention können folgende Empfehlungen zum Management bei Bisswunden abgeleitet werden: bei der frischen offenen Verletzung ggf. chirurgisches Debridement, danach antiseptische Spülung der Wunde mit einem Kombinationsprodukt, bestehend aus PVP-Iod und Ethanol (z.B. Betaseptic®), keine Antibiotikaprophylaxe, Primärverschluss bei der nahezu geschlossenen frischen Verletzung (z.B. Katzenbiss) ggf. chirurgisches Debridement, Auflage antiseptisch getränkter Kompressen für ~60 min mit zwischenzeitlicher Tränkung (Betaseptic®), keine Antibiotikaprophylaxe bei der älteren Verletzung nach ~4 h ggf. chirurgisches Debridement, Auflage antiseptisch getränkter Kompressen oder Verbände für ~60 min mit zwischenzeitlicher Tränkung (Betaseptic®), parallel einmalige iv. oder dosisadaptiert orale Gabe von Antibiotika (Amoxicillin/Clavulansäure). bei der älteren Verletzung nach ~24 h chirurgisches Debridement, danach antiseptische Spülung der Wunde (Betaseptic®), bei klinisch ersichtlicher Infektion/Entzündung chirurgische Revision mit Eröffnung und Antiseptik sowie antibiotische Therapie gemäß Resistogramm (empirischer Start mit Amoxicillin/Clavulansäure). Der Tetanusimpfstatus und das Risiko der Tollwutexposition müssen bei jeder Bissverletzung abgeklärt werden. Gleiches gilt für die Risikoabschätzung für Lues, HBV, HCV und HIV bei seltenen, doch gelegentlich stattfindenden humanen Bissen.
Keywords:
ddc:
610
Language:
English
Type:
article
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