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  • 1
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter:Hemiarthroplastik ; 3- und 4-Fragment-Frakturen des proximalen Humerus ; Ältere Patienten ; Key words: Hemiarthroplasty ; Three- and four-part proximal humerus fractures ; Elderly patients
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: r = –0.5). The outcome after early hemiarthroplasty was better than after late humeral head replacement (UCLA: 27.1±4.6 vs 22.5±5.6 P = 0.04; Constant-Murley: 65.6± 18.5 vs 47.5±18.6, P = 0.02; HSS: 74.0±14.4 vs 63.5±17.6, P = 0.17). Self-assessment did not differ between these two groups. After early hemiarthroplasty, active forward flexion was significantly better. This study indicates that early humeral head replacement for three- and four-part proximal humerus fractures in elderly patients achieved better functional outcome than delayed humeral head replacement. The decision to perform prosthetic humeral head replacement in these cases should be made as early as possible after trauma.
    Notes: 2 /3 aller Patienten waren schmerzfrei, während der Bewegungsumfang bei fast allen beeinträchtigt war. Das Geschlecht, das Patientenalter und der Nachuntersuchungszeitraum hatten keinen Einfluß auf das Scoreergebnis. Je größer das Zeitintervall zwischen Trauma und Hemialloarthroplastik allerdings war, desto geringere Scorewerte wurden erreicht (r = –0,5). Im Vergleich zur späten führte die frühe Hemialloarthroplastik zu signifikant besseren Ergebnissen im UCLA-Score (27,1±4,6 vs. 22,5±5,6 Punkte) und im Constant-Murley-Score (65,6±18,5 vs. 47,5±18,6 Punkte); insbesondere war die Anteversion mit durchschnittlich 94,1° vs. 63,0° signifikant besser. Der sekundäre Humeruskopfersatz nach dislozierten Mehrfragmentfrakturen des proximalen Humerus führt zu einem schlechteren funktionellen Ergebnis. Insbesondere bei älteren Patienten sollte daher der Entschluß zum prothetischen Humeruskopfersatz primär erfolgen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words ACL rupture • ACL reconstruction • Knee proprioception • Restitution of Proprioception ; Schlüsselwörter Vordere Kreuzbandruptur • VKB-Rekonstruktion • Kniegelenkpropriozeption • Propriozeptionsrestitution
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Kniegelenkspropriozeption wurde an 20 gesunden Probanden, an 10 Patienten mit akuter vorderer Knieinstabilität und an 20 Patienten mit chronischer vorderer Instabilität anhand einer prospektiven Longitudinalstudie bestimmt. Die Messung erfolgte unter Verwendung des Winkelreproduktionstests bei einer konstanten Winkelgeschwindigkeit von 0,5 °/s. Bei den gesunden Probanden zeigte sich keine Abhängigkeit von Körperseitendominanz und Geschlecht. Die höchsten Propriozeptionswerte wurden im endgradigen Extensionsbereich ermittelt. Die Ruptur des vorderen Kreuzbandes führte in der Akutphase zur ausgeprägten Propriozeptionsstörung, welche sich bei chronischer vorderer Instabilität nach mehrmonatiger Rehabilitation zwar signifikant verbesserte, jedoch nicht wiederhergestellt werden konnte. 3 Monate postoperativ kam es in sämtlichen Bewegungsintervallen zu einer minimalen Propriozeptionsverschlechterung, während nach 6 Monaten in Extensionsnähe und nahe 90 ° Flexion eine komplette Propriozeptionsrestitution ermittelt wurde. Im mittleren Bewegungsintervall persistierte das Propriozeptionsdefizit. Eine Überlegenheit eines Operationsverfahrens (arthroskopisch vs. Miniarthrotomie) hinsichtlich der Propriozeption zeigte sich zu keinem Zeitpunkt. Daneben wurden eine hohe Korrelation zwischen Propriozeption und subjektiver Zufriedenheit festgestellt, was die große klinische Relevanz der Propriozeption unterstreicht.
    Notes: Summary Knee proprioception was assessed in 20 healthy volunteers, 10 patients with acute anterior instability and in 20 patients with chronic anterior instability preoperatively as well as after 3 and 6 months postoperatively. To determine proprioception, an angle reproduction test was performed. There were no differences between the right and the left knee joint or between men and women. Best proprioception was measured near full extension. The acute trauma causes massive damage of the proprioception, which could be improved significantely by rehabilitation. However, rehabilitation could not restore proprioception. 3 months postoperatively, there was a slight decrease of proprioception as compared to the preoperative values, but 6 months after reconstruction, restoration of proprioception was documented near full extension and full flexion. In the mid range position, the proprioception could not be restored. There was no difference between open and arthroscopic techniques. The highest correlation was found between proprioception and patient's satisfaction.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Vordere Kreuzbandruptur ; Arthroskopischer vorderer Kreuzbandersatz ; Zweikanaltechnik ; Gelenkpropriozeption ; Restitution der Propriozeption ; Key words ACL deficiency ; Arthroscopic ACL reconstruction ; Two-tunnel technique ; Joint proprioception ; Restitution of proprioception
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract ACL reconstruction with patellar tendon autograft is a standard procedure which can be performed arthroscopically with a femoral half tunnel drilled from the joint or using the two-tunnel technique with medial miniarthrotomy and additional femoral approach. The arthroscopic procedure with single incision was supposed to increase stability and to improve proprioception by earlier rehabilitation. 29 patients with ACL deficiency were included in the study. 15 patients were treated endoscopically, 14 patients by using the two-tunnel technique. Proprioception, Lysholm and Tegner scores as well as stability (KT-1000) were assessed preoperatively, 3 and 6 months postoperatively. A deficit of proprioception was assessed in either group preoperatively, which could be improved after 3 months only in the arthroscopic group. 6 months postoperatively, either group showed a restitution of proprioception near full extension and full flexion of the knee. In the mid range position, the proprioception could not be restored. There were no differences in stability and the Lysholm and Tegner scores between the groups after 6 months postoperatively. The comparison between the patients with acute and chronic instability shows a better proprioception in the acute group in the mid range position 6 months after the reconstruction.
    Notes: Zusammenfassung Mit der Verbreitung der Arthroskopie hat die endoskopisch durchgeführte Rekonstruktion des vorderen Kreuzbands (VKB) zunehmend an Bedeutung gewonnen. Dabei erhoffte man sich von diesem Verfahren zunächst neben einer optimierten Lage des Patellarsehnentransplantats Vorteile hinsichtlich Stabilität, postoperativer Schmerzreduktion und Wiederherstellung der Propriozeption, wobei die Überlegenheit der endoskopischen Technik bisher nicht bewiesen werden konnte. In dieser Studie wurde die arthroskopische Technik mit Verwendung eines femoralen Halbtunnels mit der Zweikanaltechnik mit Miniarthrotomie und einer femoralen Zusatzinzision verglichen. Untersucht wurden 15 endoskopisch und 14 offen operierte Patienten jeweils präoperativ sowie nach 3 und 6 Monaten postoperativ. Erhoben wurden die Scoresysteme nach Lysholm und Tegner, die ligamentäre Stabilität (KT-1000), die Operationsdauer und die Propriozeption anhand des Winkelreproduktionstests. Präoperativ zeigte sich in beiden Gruppen ein Propriozeptionsdefizit, welches sich 3 Monate postoperativ in der Arthroskopiegruppe verbessert, im offen operierten Kollektiv hingegen leicht verschlechtert hatte. 6 Monate postoperativ zeigte sich hinsichtlich Propriozeption, Lysholm- und Tegner-Score sowie ligamentärer Stabilität keine Vorteile eines der Verfahren. Da eine Überlegenheit einer der Operationstechniken somit nicht nachgewiesen werden konnte, wurden zusätzlich die allerdings ungleich großen Kollektive von akuten und chronischen Instabilitäten verglichen. Es zeigte sich, unabhängig vom Operationsverfahren, in der Akutgruppe eine Restitution der Propriozeption in allen Funktionsbereichen, während bei den Patienten mit chronischer Instabilität ein Propriozeptionsdefizit im mittleren Funktionsbereich persistierte.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-7347
    Keywords: Key words Anterior cruciate ; ligament ; Patellar tendon graft ; Single-incision arthroscopy ; Two-incision arthroscopy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Sports Science
    Notes: Abstract Anterior cruciate ligament (ACL) reconstruction with patellar tendon graft has become a standard procedure. The graft can be inserted either using two tunnels and a lateral femoral incision or with a femoral half-tunnel drilled from the joint, thus avoiding the lateral incision. Advantages have been claimed for the single-incision technique in the early rehabilitation period. Forty patients with ACL deficiency were included in a prospective randomized trial comparing the single- and two-incision technique with a follow-up period of 12 months. Preoperative data did not show any significant difference between the two groups. At early follow-up no differences were observed with respect to complications or the progress of rehabilitation. Evaluation at 12 months postoperatively using the IKDC form revealed good to excellent results in 70% of patients. ACL reconstruction reduced anterior translation of the knee significantly at the 6-month and 12-month follow-up with a slight increase of MMD values at 12 months in both groups. The arthroscopic single-incision technique did not differ from the mini-open technique in terms of postoperative pain medication, incidence of effusion, postoperative range-of-motion or any rehabilitation parameters. Stability was comparable in both groups at all time periods. We conclude that an arthroscopic single-incision technique has no advantage over a mini-open two-incision technique for ACL reconstruction with patellar tendon graft in terms of subjective or objective parameters.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We report on 13 physically active patients who performed sports activities at a weekend or recreational level when they suffered a severe proximal humerus fracture or fracture dislocation. All patients were treated using the NEER II hemiarthroplasty, 9 patients within 4 weeks after trauma and 4 patients 2, 5, 10 and 15 months after trauma. At an average follow-up of 50 (range 6–98) months, all patients were evaluated, both by clinical review and radiographs. Patients obtained 69.0 points using the HSS score (Hospital for Special Surgery) for evaluation. Subjectively, 85% of the patients evaluated the result as ‘good’ or ‘excellent’ on a visual analogue scale for satisfaction. There was no radiographic evidence of implant loosening. At an average period of 33 (range 16–52) weeks 10 patients started with their physical activities again without a change in their participation level.
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  • 6
    Electronic Resource
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    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 2 (2000), S. S95 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter ; Akromioklavikulargelenk ; AC-Dislokation ; Konservative Therapie ; Operative Therapie ; Schmerz ; Funktion ; Rehabilitation ; Key words ; AC joint ; AC dislocation ; Conservative treatment ; Operative treatment ; Pain ; Function ; Rehabilitation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Acute acromioclavicular dislocations may be treated operatively or conservatively. In the past, operative treatment was performed mainly in the German-speaking countries, while conservative treatment was widely accepted in the US. A review of the literature shows that there is no difference between the two procedures in subsequent pain and function. The complication rate is much higher with operative therapy, and the rehabilitation is earlier in conservative treatment. Conservative treatment is thus the superior procedure for the vast majority of patients, and the operation should be recommended only in selected cases and in the presence of type IV, V and VI injuries.
    Notes: Zusammenfassung Die Behandlung der akuten, kompletten Akromioklavikulargelenkluxation kann konservativ oder operativ erfolgen. In der Vergangenheit wurde v. a. im deutschsprachigen Raum die operative Behandlung favorisiert, wobei diesbezüglich eine erhebliche Anzahl von Operationstechniken beschrieben wurde. Demgegenüber steht die v. a. in den USA favorisierte konservative Therapie. Die Auswertung der wenigen, prospektiv randomisierten Studien zeigt eindeutig, daß die konservative Therapie hinsichtlich der zu erwartenden Schmerzen und des funktionellen Resultats gegenüber den operativen Verfahren gleichwertige Ergebnisse erreicht. Die Komplikationsrate sowie die Kosten sind bei der Operation erheblich höher. Die Rehabilitation ist bei der konservativen Behandlung zügiger. Insgesamt ist somit die konservative Therapie bei der überwiegenden Anzahl der Patienten das überlegene Verfahren. Die Operation sollte nur in Ausnahmefällen und bei den höhergradigen Verletzungstypen durchgeführt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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