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  • 1
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    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  GMS Mitteilungen aus der AWMF; VOL: 8; DOC28 /20111108/
    Publication Date: 2011-11-09
    Description: Eine Stellungnahme der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) Erarbeitet von einer ad-hoc-Kommission der AWMF* und verabschiedet vom Präsidium der AWMF am 29. September 2011 * Mitglieder: Professor Dr. med. H. Bauer, Professor Dr. med. U. R. Fölsch, Professor Dr. med. W. Gaebel, Professor Dr. med. H. C. Korting, W. Müller M.A., Professor Dr. med. W. Niebling, Professor Dr. med. K. H. Rahn, Professor Dr. med. N. Roeder, Professor Dr. med. Dr. med. dent. W. Wagner, Dr. iur. A. Wienke Zusammenfassende Empfehlungen Die Verlagerung von Krankenversorgungsleistungen aus dem stationären in den ambulanten Sektor hat Konsequenzen für Forschung, Lehre und Weiterbildung in den Medizinischen Fakultäten und in den Universitätsklinika. Dadurch gewinnen Hochschulambulanzen zunehmend an Bedeutung. Nach § 117 Sozialgesetzbuch V ist der Zulassungsausschuss verpflichtet, auf Antrag Hochschulambulanzen zur ambulanten ärztlichen Behandlung von Versicherten in dem für Forschung und Lehre erforderlichen Umfang zu ermächtigen. Zu einer besseren Nutzung der Hochschulambulanzen hat die AWMF Empfehlungen erarbeitet. Hochschulambulanzen sind erforderlich, damit die Medizinischen Fakultäten ihre Aufgaben in Forschung, Lehre und Weiterbildung erfüllen können. Medizinische Fakultäten und Universitätsklinika müssen ihren Rechtsanspruch auf Ermächtigung zur ambulanten ärztlichen Behandlung durchsetzen. Die Patienten müssen unabhängig von einer Überweisung durch einen niedergelassenen Facharzt einen direkten Zugang zu den Hochschulambulanzen haben. Für den Zugang sollte es differenziert nach Fächern Fallzahlobergrenzen geben. Diese richten sich nach den Forschungsschwerpunkten der Fakultäten sowie nach den Aktivitäten der Fächer in Forschung, Lehre und Weiterbildung. Die Krankenversorgungskosten der Hochschulambulanzen müssen transparent und leistungsgerecht über Einzelleistungsvergütungen oder über Komplexpauschalen finanziert werden. Zusätzliche Kosten, die sich aus der Beteiligung an Forschung und Lehre ergeben, müssen aus dem Zuführungsbetrag der Medizinischen Fakultäten beglichen werden. Die Einrichtung von Ambulanzportalen wird für jedes Universitätsklinikum empfohlen. Von diesen Ambulanzportalen aus können die Patienten gezielt zu den jeweiligen Spezialambulanzen weitergeleitet werden. Die Ambulanzportale sollten eine eigene ärztliche Leitung haben. Hier bietet sich die Möglichkeit, Hochschullehrer für Allgemeinmedizin stärker in die Aktivitäten der Medizinischen Fakultäten einzubinden. An den Universitätsklinika sollte ein integriertes Informationssystem unter Einbeziehung der Hochschulambulanzen erarbeitet werden. Schnittstellen von den in den Hochschulambulanzen für die Krankenversorgung notwendigen Dokumentationssystemen zu den IT-Systemen der Forschung und des Studienmanagements müssen vorgesehen werden.
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 2
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  16. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung (DKVF); 20171004-20171006; Berlin; DOCP175 /20170926/
    Publication Date: 2017-09-26
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 3
    Keywords: EXPRESSION ; RESPONSES ; ASSOCIATION ; ethanol ; CONSUMPTION ; CANDIDATE GENES ; PROTEIN-INTERACTION NETWORKS ; VULNERABILITY ; LOW-LEVEL ; PREFERRING RATS
    Abstract: Genetic factors have as large role as environmental factors in the etiology of alcohol dependence (AD). Although genome-wide association studies (GWAS) enable systematic searches for loci not hitherto implicated in the etiology of AD, many true findings may be missed owing to correction for multiple testing. The aim of the present study was to circumvent this limitation by searching for biological system-level differences, and then following up these findings in humans and animals. Gene-set-based analysis of GWAS data from 1333 cases and 2168 controls identified 19 significantly associated gene-sets, of which 5 could be replicated in an independent sample. Clustered in these gene-sets were novel and previously identified susceptibility genes. The most frequently present gene, ie in 6 out of 19 gene-sets, was X-ray repair complementing defective repair in Chinese hamster cells 5 (XRCC5). Previous human and animal studies have implicated XRCC5 in alcohol sensitivity. This phenotype is inversely correlated with the development of AD, presumably as more alcohol is required to achieve the desired effects. In the present study, the functional role of XRCC5 in AD was further validated in animals and humans. Drosophila mutants with reduced function of Ku80-the homolog of mammalian XRCC5-due to RNAi silencing showed reduced sensitivity to ethanol. In humans with free access to intravenous ethanol self-administration in the laboratory, the maximum achieved blood alcohol concentration was influenced in an allele-dose-dependent manner by genetic variation in XRCC5. In conclusion, our convergent approach identified new candidates and generated independent evidence for the involvement of XRCC5 in alcohol dependence.
    Type of Publication: Journal article published
    PubMed ID: 25035082
    Signatur Availability
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  • 4
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    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  Psycho-Social-Medicine; VOL: 1; DOC01 /20040701/
    Publication Date: 2004-07-01
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 5
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    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  German Medical Science; VOL: 2; DOC01 /20040226/
    Publication Date: 2004-02-27
    Description: Background: The present status of outpatient treatment of depression in Germany was evaluated with respect to the adherence of general practitioners (GPs) and specialists of psychiatry to clinical practice guidelines. Methods: In total, 488 depressed patients' psychopathology, diagnostic assessment, therapeutic measures and referral frequency were documented at inclusion into study by 43 general practitioners and 23 specialists of psychiatry in three regions of Germany. The investigation of change in depressive symptoms after six to eight weeks by means of self-assessment could be evaluated for 165 patients.Results: The results of diagnostic assessment demonstrated that diagnoses of depression were not always based on the diagnostic criteria for depression (ICD-10): 33% of GPs' and 17% of specialists' patients were included as depressed patients into the study despite not fulfilling the ICD-10 criteria in the standardized documentation. Therapeutic undertreatment was more often found in the group of GPs. Referrals were found not to be oriented towards guidelines. After six to eight weeks, one half of patients reported a reduction in depressed symptoms, the other half of patients reported a stagnation or even a progression. Conclusions: The study has shown that physicians in outpatient settings still fail to orient themselves towards guideline recommendations. This reflects the need for physicians to receive guideline training, with the aim of improving the quality of care for depression. A quality management intervention program consisting of guideline training and an interdisciplinary quality circle to improve depression treatment and networking was supported by the authors and is currently being evaluated.
    Description: Hintergrund: Der aktuelle Status der ambulanten Depressionsversorgung in Deutschland wurde erhoben. Methode: Insgesamt wurden bei 488 depressiven Patienten Psychopathologie, diagnostische und therapeutische Maßnahmen sowie das Überweisungsverhalten zum Zeitpunkt des Studieneinschlusses von 43 Haus- und 23 Fachärzten für Psychiatrie in drei Studienregionen Deutschlands dokumentiert. Die Veränderung der depressiven Symptomatik nach sechs bis acht Wochen im Rahmen einer Selbstbeurteilung konnte bei 165 Patienten erfasst werden. Ergebnisse: Die Ergebnisse der diagnostischen Maßnahmen zeigten, dass die individuelle Diagnosestellung nicht immer auf den diagnostischen Kriterien einer Depression (ICD-10) basierte: 33% der Hausarzt- und 17% der Facharzt-Patienten wurden als depressive Patienten in die Studie eingeschlossen, obwohl sie die ICD-10 Kriterien laut der standardisierten Dokumentation nicht erfüllten. Eine ungenügende therapeutische Versorgung wurde häufiger bei den Hausärzten gefunden. Das Überweisungsverhalten orientierte sich nicht immer an verfügbaren, aktuellen Leitlinien. Nach sechs bis acht Wochen berichtete die Hälfte der Patienten eine Symptomverbesserung, während die andere Hälfte keine Veränderung oder sogar eine Verschlechterung angab. Diskussion: Die Studie hat gezeigt, dass die Leitlinienorientierung im ambulanten Versorgungssegment optimierbar erscheint. Dies verdeutlicht einen hohen Bedarf an ärztlichen Leitlinienschulungen, um die Qualität in der ambulanten Depressionsbehandlung zu verbessern. Derzeit wird von den Autoren eine durchgeführte Qualitätsmanagement-Intervention aus Leitlinienschulung und interdisziplinären Qualitätszirkeln zur Verbesserung der Depressionsversorgung und Vernetzung evaluiert.
    Keywords: ADOLESCENT ; ADULT ; AGED ; DEPRESSIVE DISORDER/* ; DEPRESSIVE DISORDER/*diagnosis ; DEPRESSIVE DISORDER/*epidemiology ; DEPRESSIVE DISORDER/therapy ; FEMALE ; GERMANY/epidemiology ; HUMAN ; MALE ; MIDDLE AGED ; PHYSICIANS, FAMILY ; PRIMARY HEALTH CARE/* ; PRIMARY HEALTH CARE/*statistics & numerical data ; REFERRAL AND CONSULTATION/statistics & numerical data ; DIAGNOSIS, DIFFERENTIAL ; ANTIDEPRESSIVE AGENTS/therapeutic use ; HEALTH KNOWLEDGE, ATTITUDES, PRACTICE/* ; PRACTICE GUIDELINES ; ADOLESZENT ; ERWACHSENER ; ALTE MENSCHEN ; DEPRESSIVE STÖRUNG/* ; DEPRESSIVE STÖRUNG/*Diagnose ; DEPRESSIVE STÖRUNG/*Epidemiologie ; DEPRESSIVE STÖRUNG/Therapie ; WEIBLICH ; DEUTSCHLAND/Epidemiologie ; MENSCH ; MÄNNLICH ; MENSCHEN IM MITTLEREN ALTER ; HAUSÄRZTE ; MEDIZINISCHE GRUNDVERSORGUNG/* ; MEDIZINISCHE GRUNDVERSORGUNG/*Statistik & Zahlen ; ÜBERWEISUNG UND KONSULTATION/Statistik & Zahlen ; DIFFERENTIALDIAGNOSE ; ANTIDEPRESSIVA/therapeutische Anwendung ; WISSEN, EINSTELLUNG, VERHALTEN (GESUNDHEIT)/* ; KLINISCHE RICHTLINIEN ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 6
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  12. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung; 20131023-20131025; Berlin; DOCPO2-4-05-189 /20131025/
    Publication Date: 2013-10-26
    Keywords: Stigma ; Empowerment ; Psychoedukation ; Cluster-randomisierte klinische Studie ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 7
    Abstract: The present study investigated the genetic contribution to alcohol dependence (AD) using genome-wide association data from three German samples. These comprised patients with: (i) AD; (ii) chronic alcoholic pancreatitis (ACP); and (iii) alcohol-related liver cirrhosis (ALC). Single marker, gene-based, and pathway analyses were conducted. A significant association was detected for the ADH1B locus in a gene-based approach (puncorrected = 1.2 x 10-6; pcorrected = 0.020). This was driven by the AD subsample. No association with ADH1B was found in the combined ACP + ALC sample. On first inspection, this seems surprising, since ADH1B is a robustly replicated risk gene for AD and may therefore be expected to be associated also with subgroups of AD patients. The negative finding in the ACP + ALC sample, however, may reflect genetic stratification as well as random fluctuation of allele frequencies in the cases and controls, demonstrating the importance of large samples in which the phenotype is well assessed.
    Type of Publication: Journal article published
    PubMed ID: 28714907
    Signatur Availability
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  • 8
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  G-I-N Conference 2012; 20120822-20120825; Berlin; DOCP064 /20120710/
    Publication Date: 2012-07-11
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 9
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  7. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung des Deutschen Netzwerks für Versorgungsforschung; 20081016-20081018; Köln; DOCD11.105 /20081006/
    Publication Date: 2008-10-07
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 10
    facet.materialart.
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    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  51. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie; 20060910-20060914; Leipzig; DOC06gmds346 /20060901/
    Publication Date: 2006-09-25
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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