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    ISSN: 1365-2044
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: The effects of tracheobronchial suction before and after neuromuscular blockade with vecuronium (0.12 mg.kg−1; ED95 X 2; group A) and atracurium (0.4 mg.kg−1; ED95 X 2; group B) on intracranial pressure were studied in 18 neurosurgical patients with a Glasgow Coma Scale 〈 7. Despite adequate sedation, moderate to severe diaphragmatic movements (bucking and coughing) in response to carinal stimulation with significant increases in intracranial pressure (A: 18 SD 7 to 24 SD 8 mmHg; B: 19 SD 7 to 27 SD 5 mmHg) and subsequent decreases in cerebral perfusion pressure (group A: 69 SD 11 to 63 SD 8 mmHg; group B: 63 SD 11 to 59 SD 17 mmHg) could be observed without muscle relaxation. After a bolus dose of vecuronium or atracurium, profound neuromuscular paralysis quantified by the post-tetanic count, was observed after an onset time of 253 SD 72 s (vecuronium) and 159 SD 54 s (atracurium). Slight diaphragmatic movements could be elicited in only two patients in group A and in two patients in group B during tracheal suction; intracranial pressure (group A: 20 SD 8 to 20 SD 8 mmHg; group B: 19 SD 7 to 19 SD 7 mmHg) and cerebral perfusion pressure (group A: 65 SD 13 to 65 SD 13 mmHg; group B: 66 SD 12 to 65 SD 11 mmHg) remained unchanged. When coordinating respiratory therapy in neurosurgical intensive care patients, profound neuromuscular block, quantified by a post-tetanic count of at least 5 for vecuronium and 1 for atracurium, it is necessary to rule out any impact of diaphragmatic movement on intracranial pressure. Repeated neurological evaluation was not inhibited when utilising an intermittent bolus-dose regimen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Zeitschrift für Gerontologie + Geriatrie 33 (2000), S. 433-437 
    ISSN: 0044-281X
    Subject(s): Key words Elderly – Angiotensin-¶converting-enzyme inhibitor –¶hypertension – renal function –¶comorbidities ; Schlüsselwörter Alter – Angiotensin-Converting-Enzym-Hemmer – Hypertonie – Nierenfunktion –¶Comorbiditäten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die arterielle Hypertonie zeigt im Alter eine hohe Prävalenz. Mehrere randomisierte Studien haben gezeigt, dass die Behandlung der arteriellen Hypertonie auch im Alter sinnvoll ist. Andererseits bleiben trotz der vorliegenden Studien einige Fragen offen. Einerseits ist die Verallgemeinerung dieser Studienergebnisse für ältere Patienten mit relevanten Comorbiditäten sowie einem reduzierten funktionellem Status unklar, andererseits haben verschiedene antihypertensive Medikamente ihre Wirksamkeit gezeigt. Es stellt sich somit die Frage, welches Medikament für welchen Patienten. Obwohl lange Zeit Daten aus randomisierten Studien gefehlt haben, welche einen Effekt einer Therapie mit ACE-Hemmern auf die cardiovaskuläre Morbidität und Mortalität gezeigt haben, werden diese seit mehr als 10 Jahren in dieser Indikation eingesetzt. Für eine jüngere Patientengruppe konnte das Captopril-Präventions-Projekt keine Unterschiede zwischen einer Therapie mit ACE-Hemmern und einer konventionellen Behandlung (Diuretika, beta-Blocker), betreffend der primären Endpunkte (Herzinfarkt, Schlaganfall, anderer cardiovasculärer Tod), zeigen. Die STOP-2-Studie konnte diese Ergebnisse auch für ältere Patienten bestätigen. In der Behandlung älterer Patienten muss man sich der physiologischen Veränderungen und der bestehenden Comorbidität bewusst sein. Signifikant in dieser Patientengruppe ist eine verminderte Nierenfunktion. Hospitalisierungen als Folge einer durch ACE-Hemmer verursachten Urämie werden nach wie vor gesehen, obwohl die meisten Fälle durch ein Monitoring der Nierenfunktion vermeidbar wären. Guidelines betreffend dem Monitoring fehlen weitgehend. Im Zusammenhang mit der Comorbidität haben ACE-Hemmer Vorteile gegenüber anderen antihypertensiven Medikamenten, zu nennen sind hier die Herzinsuffizienz, der Diabetes und die koronare Herzkrankheit.
    Notes: Summary Hypertension has a high prevalence among elderly patients. Randomised trials have already demonstrated that treating healthy older persons with hypertension is highly efficacious. Nevertheless some questions have arisen. On the one hand the generalisability of these trial results, particulary for older persons with serious medical comorbidities and poor functional status, is not clear. On the other hand different antihypertensive drugs have shown to be effective. Which drug for which patient? Even data from randomised intervention trials showing that the treatment affects cardiovascular morbidity and mortality, were missing, ACE inhibitors have been used for more than a decade to treat high blood pressure. For a younger population the captopril prevention project showed no differences between ACE inhibitors and conventional antihypertensive treatment (diuretics, beta-blocker) concerning the primary endpoints (myocardial infarction, stroke and other cardiovascular death). The STOP-2 study also confirmed these results for elderly patients. When treating elderly patients one must be aware of physiological changes with age and the comorbidities. Of significance among this patient group is declining renal function. Admissions for uraemia that are related to the use of ACE inhibitors are still commonplace, although many cases are preventable by monitoring renal function, but guidelines are still missing. Concerning the comorbidities ACE inhibitors have benefits compared to other antihypertensive drugs, especially in cases of heart failure, diabetes and coronary heart disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 3
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2019); 20191022-20191025; Berlin; DOCIN18-437 /20191022/
    Publication Date: 2019-10-23
    Subject(s): Geriatrics ; osteoporotic fractures ; hip fractures ; geriatric co-management ; fragility fractures ; ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 4
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  45. Kongress für Allgemeinmedizin und Familienmedizin, Forum Medizin 21; 20110922-20110924; Salzburg; DOC11fom002 /20110914/
    Publication Date: 2011-09-14
    Subject(s): ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 5
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal of Arts Therapies; VOL: 4; DOC02 /20220121/
    Publication Date: 2022-01-28
    Description: Background and Objective : Complementary, non-pharmacological therapeutic approaches, such as art therapy, play an important part in the management of older multimorbid people. The objective of the outlined endeavour was to establish evidence based criteria for art therapy interventions with geriatric patients in an acute care setting.Method : This practice recommendation is based on criteria that were developed in a series of steps as part of the PAINT study. These steps entailed the consultation of a specialist interprofessional team and a pilot process. Subsequently the interprofessionally agreed criteria were trialled with 67 patients. The target group consisted of geriatric hospitalised patients aged 〉=70 years presenting with delirium, or at a high risk of delirium before the start of the art therapy intervention.Results : This paper presents the development and application of a practice recommendation for art therapy interventions with acutely ill geriatric patients at risk of delirium. These recommendations consider the presenting clinical picture, the clinical setting including bedridden patients in multi-bed rooms, current evidence and person centered working focusing on existing resources Using the above considerations and following practical application, the "STRONG-criteria" were developed as a suitable approach for art therapy interventions with this patient group. These criteria are based on the following pillars: use of structure giving templates, topic-based working, reduced choice of material, tailored to individual needs, use of non-verbal and verbal communication and consideration of the acute care setting.Conclusion : The presented STRONG-criteria are intended as a practice recommendation for art therapy interventions with geriatric patients at risk of delirium in an acute care setting. The criteria are evidence based and transparent and incorporate person centered working as well as current requirements of geriatric medicine and are therefore suitable as a basis for future research.
    Description: Hintergrund und Fragestellung : Die Anwendung komplementärer, nicht-medikamentöser Therapiekonzepte, wie zum Beispiel der Kunsttherapie, spielt in der Behandlung älterer multimorbider Personen eine wichtige Rolle. Ziel der vorliegenden Arbeit war es, unter Berücksichtigung der besten verfügbaren Evidenz, Kriterien für eine kunsttherapeutische Vorgehensweise mit akut erkrankten geriatrischen Patienten im Krankenhaus zu erarbeiten.Methode : Die der Praxisempfehlung zugrundeliegenden Kriterien wurden in mehreren Schritten innerhalb der PAINT-Studie erarbeitet. An der konzeptionellen Entwicklung war eine interprofessionelle Kerngruppe beteiligt und es wurde ein Pilotisierungsprozess angewendet. Anschließend wurden die konsentierten Kriterien bei 67 Patienten einer Praktikabilitätsprüfung unterzogen. Zielgruppe waren hierbei akutgeriatrische hospitalisierte Patienten (Alter 〉=70 Jahre) mit einem hohen Risiko für die Entwicklung eines Delirs, bzw. einem vorhandenen Delir vor Beginn der kunsttherapeutischen Intervention. Ergebnisse : Innerhalb der vorliegenden Arbeit wurde eine kunsttherapeutische Vorgehensweise bei geriatrischen Delir-Risiko-Patienten entwickelt und angewendet, welche sowohl das Störungsbild, die klinischen Rahmenbedingungen, die wissenschaftliche Nachvollziehbarkeit sowie das individuelle und ressourcenorientierte Arbeiten am Patientenbett berücksichtigt. Nach Praktikabilitätsprüfung sind daraufhin die "STRONG-Kriterien" also spezifische kunsttherapeutische Vorgehensweise entstanden. Diese begründen sich auf folgende Grundpfeiler: Verwendung strukturgebender Vorlagen, themenfokussiertes Gestalten, Verwendung eines reduzierten Materialstammes, Orientierung an individuellen Bedürfnissen, Einbezug nonverbaler und verbaler Kommunikation und Berücksichtigung des akutgeriatrischen Settings. Schlussfolgerung : Mit den hier vorgestellten STRONG-Kriterien liegt eine kunsttherapeutische Empfehlung für die Praxis mit geriatrischen Delir-Risiko-Patienten vor. Die Kriterien vereinen wissenschaftlich fundierte kunsttherapeutische Vorgehensweisen, patientenorientiertes Arbeiten, sowie geriatrischen Anforderungen und können angesichts der Nachvollziehbarkeit und Transparenz als Grundlage für weitere Forschung dienen.
    Subject(s): art therapy ; complementary therapies ; delirium ; multimorbidity ; geriatrics ; integrative medicine ; practice guidelines ; Kunsttherapie ; komplementäre Therapien ; Delir ; Multimorbidität ; Geriatrie ; integrative Medizin ; Praxisempfehlung ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 6
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal of Arts Therapies; VOL: 5; DOC01 /20230125/
    Publication Date: 2023-01-26
    Description: Due to the challenges posed by the COVID-19 pandemic, it has become essential to explore new and innovative ways to conduct art therapy interventions. Digital art therapy is a new way of therapy for both, art therapists and clients. In Spain, concepts for digital art therapy have already been developed and implemented not only by art therapists, but also by organisations and universities. These concepts are aimed at art therapists as part of clinical supervision, as well as at clients receiving art therapy. This paper looks at the rapidly growing area of digitally conducted art therapies and the requirements in relation to infrastructure and security, as well as the challenges and opportunities of this new way of working.
    Description: Sowohl für Kunsttherapeut:innen als auch für die Teilnehmenden ist die digitale Kunsttherapie ein noch ungewohntes Terrain. Aufgrund der COVID-19 Pandemie war es jedoch notwendig, neue und innovative Ansätze zur Durchführung von Kunsttherapie zu erarbeiten. In Spanien werden nicht nur von Kunsttherapeut:innen, sondern auch von Organisationen und Hochschulen Konzepte für die digitale Kunsttherapie durchgeführt. Diese richten sich sowohl an Kunsttherapeut:innen in Form von Supervision und Weiterbildung, als auch an Klient:innen in Form einer Therapiemaßnahme. Die vorliegende Arbeit befasst sich mit diesem rasant wachsenden Arbeitsfeld im Bereich Künstlerischer Therapien und stellt mögliche Setting- und Rahmenbedingungen, Herausforderungen sowie Möglichkeiten für die digitale Kunsttherapie zusammenfassend dar.
    Subject(s): art therapies ; digital space ; online art therapy ; Spain ; COVID-19 ; Künstlerische Therapien ; digitaler Raum ; Online-Kunsttherapie ; Spanien ; COVID-19 ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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