Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-0584
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-0584
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1432-0584
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1591-9528
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung An insgesamt 70 Katzen wurde mit Hilfe eines automatisch registrierenden Bubble-flow-Meters die Durchblutung der Art. vertebralis unter dem Einfluß vasoaktiver Substanzen gemessen. Zur Verwendung kamen Euphyllin, Cordalin, Coffein, Ronicol, Hydergin und Papaverin. Alle Substanzen führten bei der intraarteriellen Anwendung zu einer Gefäßdilatation. Diese war beim Papaverin am ausgeprägtesten. Wesentliche Durchblutungszunahmen nach intravenösen Injektionen traten nicht auf. Vom arteriellen Blutdruck unabhängige Durch-blutungsabnahmen wurden ebenfalls nicht beobachtet. Die unterschiedlichen Reaktionen der Hirngefäße auf intravenöse und intraarterielle Injektionen von vasoaktiven Substanzen werden besprochen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    ISSN: 1591-9528
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 1. The cerebral blood flow of 17 patients with cerebral arteriosclerosis was measured by the nitrous oxide method ofKety andSchmidt. 2. The concentration of glucose, lactate and pyruvate in arterial and cerebral venous blood was determined by enzymatic methods. For the determination of glucose the Hexokinase-Glucose-6-phosphatdehydrogenase reaction was used. Lactate and pyruvate were determined by use of Lactatdehydrogenase. Oxygen and carbon dioxide were analysed by the van Slyke manometric technique. 3. The cerebral blood flow was 38,7 ml/100 g·min (normal value 55,1 ml/100 g·min). 4. The cerebral oxygen consumption was 2,71 ml/100 g·min (normal value 3,71 ml/100 g·min). 5. The cerebral glucose uptake was 3,27 mg/100 g min (normal value 5,30 mg/100 g min). 6. The delivery of lactate to the venous blood was 0,24 mg/100 g·min (normal value 0,42 mg/100 g·min). The total amount of pyruvate given up by the brain was 0,025 mg/100 g·min (normal value 0,055 mg/100 g·min). 6,8% of the glucose was metabolized by glycolysis (normal value 7,6%). 7. The quotientQ of glucose consumption/oxygen consumption was 1,23 (normal value 1,47). 8. In cerebral arteriosclerosis the brain takes up more oxygen than would theoretically be required for the oxidation of glucose, although the oxygen consumption and the glucose consumption are both reduced. It is assumed that in cerebral arteriosclerosis the oxidative metabolism of the brain cells must be at least partially supported by some substances other than glucose.
    Notes: Zusammenfassung 1. Bei 17 Kranken mit der Symptomatik einer ausgeprägten cerebralen Arteriosklerose wurde die Hirndurchblutung mit der Stickoxydulmethode vonKety undSchmidt bestimmt. Gleichzeitig erfolgten Analysen des cerebralen Sauerstoff-und Glucoseverbrauchs, sowie der Abgabe von Kohlensäure, Milchsäure und Brenztraubensäure aus dem Gehirn. Enzymatische substratspezifische Meßmethoden kamen zur Anwendung. 2. Die Hirndurchblutung betrug 38,7 ml/100 g·min, statt normalerweise 55,1 ml/100 g·min. 3. Die Aufnahme von Sauerstoff war mit 2,71 ml/100 g·min (statt normalerweise 3,71 ml/100 g·min) und die von Glucose mit 3,27 mg/100 g min (statt normalerweise 5,30 mg/100 g·min) statistisch signifikant herabgesetzt. 4. Vom Hirngewebe wurden 0,24 mg Milchsäure/100 g·min und 0,025 mg Brenztraubensäure/100 g·min ins venöse Blut abegeben. Der glykolytische Anteil am Gesamtglucoseumsatz des Gehirns betrug 6,8% (statt normalerweise 7,6%). 5. Der Quotient aus Glucoseverbrauch/Sauerstoffverbrauch war mit 1,23 im Vergleich zum Normalwert von 1,47 statistisch signifikant vermindert. 6. Die Glucosebilanz bei den Kranken mit Hirnarteriosklerose ist nicht ausgeglichen: Trotz der Verminderung sowohl des Sauerstoff- als auch des Glucoseverbrauchs entnimmt das Gehirn dem arteriellen Blut mehr Sauerstoff, als für die Verbrennung der Glucose notwendig wäre. Daraus ist zu schließen, daß die Arteriosklerose der Hirngefäße zu einer Stoffwechselstörung des Hirngewebes führt, bei der neben Glucose noch andere Substrate, vermutlich Aminosäuren und Lipoproteide abgebaut werden, die normalerweise keine Bedeutung für den oxydativen Stoffwechsel der Hirnzellen haben.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 45 (1967), S. 391-392 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Bei 44 Stoffwechselgesunden, 20 Diabetikern und 5 Kranken mit Lebercirrhose wurde der Gehalt an nicht-veresterten Fettsäuren im arteriellen und hirn venösen Blut bestimmt. Signifikante A-V-Differenzen konnten weder im Mittel aller Messungen, noch bei erhöhtem Blutspiegel von Diabetikern oder bei intravenöser Infusion einer Fettlösung nachgewiesen werden. Damit ergab sich kein Anhalt für eine cerebrale Utilisation von nicht-veresterten Fettsäuren. 2. Bei 29 Patienten, die nur 12–16 Std nüchtern waren, wurden im arteriellen und hirnvenösen Blut Acetacetat undβ-Hydroxybutyrat enzymatisch bestimmt. Dabei ergaben sich statistisch signifikante A-V-Differenzen. 3. Bei 16 Normalpersonen betrugen die arterio-hirnvenösen Differenzen für Acetacetat 0,03 µMol/ml, fürβ-Hydroxybutyrat 0,01 µ Mol/ml und für die Gesamtketonkörper 0,04 µMol/ml. Der arterielle Ketonkörpergehalt lag bei 0,73 µMol/ ml. 4. Bei 5 Kranken mit chronischer Urämie (Harnstoff-N 80 mg-%, pH art. 7,28) lag der arterielle Ketonkörperspiegel mit 1,18 µMol/ml signifikant über dem der Normalpersonen. Die arterio-hirnvenösen Differenzen betrugen für Acetacetat 0,03 µMol/ml, fürβ-Hydroxybutyrat 0,07 µMol/ml und für die Gesamtketonkörper 0,10 µMol/ml. Die Ketonkörper-A-V-Differenzen sind gegenüber dem Normalkollektiv statistisch signifikant erhöht. 5. Bei 2 Kranken mit ausgeprägter cerebraler Arteriosklerose sowie bei 1 Kranken mit Leberinsuffizienz waren die arteriellen Blutspiegel und A-V-Differenzen ebenfalls erhöht. 6. Bei 5 Diabetikern ohne Stoffwechselentgleisung waren die arteriellen Blutspiegel und A-V-Differenzen normal. 7. Es besteht eine statistisch signifikante Korrelation zwischen Höhe des Ketonkörperblutspiegels und Größe der A-V-Differenz. 8. Bei 8 Kranken (5 Hirnarteriosklerosen, 2 Urämien, 1 Leberinsuffizienz) wurde eine Stoffwechselbilanz ermittelt: Hirndurchblutung 49,6 ml/100 g·min, O2-Verbrauch 3,01 ml/100 g·min, Glucoseverbrauch 4,04 mg/100 g·min, Acetacetatverbrauch 0,12 mg/100 g·min,β-Hydroxybutyratverbrauch 0,23 mg/100 g·min, Gesamtketonkörperaufnahme somit 0,35mg/100 g·min, Lactatabgabe 0,51 mg/100 g·min, CO2-Abgabe 2,59 ml/100 g·min. Der Glucoseoxydationsquotient (Glucose-A-V-Differenz minus Lactat-A-V-Differenz: O2-A-V-Differenz) war mit 1,17 stark reduziert. Unter Berücksichtigung der Sauerstoffäquivalente für die vom Hirn aufgenommenen Ketonkörper ergibt sich ein fast normaler Quotient von 1,32. Etwa 10 % des aufgenommenen Sauerstoffs wurde bei diesen Kranken für die Oxydation der Ketonkörper verbraucht. 9. Mit unseren Befunden konnten wir nachweisen, daß das Gehirn des Menschen unter normalen und besonders unter bestimmten krankhaften Bedingungen nicht ausschließlich Glucose zur Energiegewinnung oxydativ und glycolytisch abbaut, sondern auch Ketonkörper utilisiert.
    Notes: Summary (1) In 44 subjects without metabolic diseases, 20 diabetics and 5 patients with liver cirrhosis, non-esterified fatty acid levels were assessed in the arterial and cerebral venous blood. No significant a-v differences were found in either the mean values of all measurements or in the single groups showing elevated blood fatty acid levels (i.e. diabetics or after intravenous infusion of a fatty emulsion). These findings suggest that there is no utilisation of non-esterified fatty acids by the brain. (2) Acetoacetate andβ-hydroxybutyrate in the arterial and cerebral venous blood were assayed enzymatically in 29 patients fasted for only 12–16 hours. The measurements revealed significant a-v differences. (3) In 16 normal subjects the mean arterial-cerebral venous difference of acetoacetate was 0.03 µM/ml, that ofβ-hydroxybutyrate 0.01 µM/ml, and that of the total ketone bodies 0.04 µM/ml. The arterial level of the ketone bodies was 0.71 µM/ml. (4) In 5 patients with chronic uremia (BUN 80 mg-%, art. pH 7.28) the mean arterial level of ketone bodies (1.18 µ M/ml) exceeded significantly the values found in normal subjects. The a-v differences attained 0.03 µM/ml for acetoacetate, 0.07 µM/ml forβ-hydroxybutyrate and 0.10 µM/ml for total ketone bodies. Compared with the normal values, the a-v difference of the total ketone bodies is significantly elevated. (5) In 2 patients with severe cerebral arteriosclerosis and in 1 patient with hepatic insufficiency the arterial levels and the a-v differences were also elevated. (6) A-v differences were normal in 5 diabetics without acidosis nor ketonaemia. (7) There exists a significant correlation between the arterial level and the a-v differences of ketone bodies (p〈0.01). (8) In 8 patients (5 cerebral arteriosclerosis, 2 uremia, 1 hepatic insuffieiency) the metabolic balance of the brain was calculated: cerebral blood flow 49.6 ml/100 g·min, cerebral oxygen uptake 3.01 ml/100 g·min, cerebral glucose uptake 4.04 mg/100 g·min, cerebral acetoacetate uptake 0.12 mg/100 g·min, cerebralβ-hydroxybutyrate uptake 0.23 mg/100 g·min, cerebral lactate release 0.51 mg/100 g·min cerebral CO2 release 2.59 ml/100 g·min. The glucose-oxygen quotient (glucose a-v difference minus lactate a-v difference divided by oxygen a-v difference) was markedly reduced (1.17). Taking into account the oxygen substrate equivalents of the ketone bodies utilized by the brain an almost normal glucoseoxygen quotient results (1.32). In these patients about 10 % of the oxygen consumed was required for the oxydation of the ketone bodies. (9) Our findings clearly demonstrate that under normal and especially under certain pathological conditions the human brain derives the energy required not only by the oxydative and glycolytic metabolization of glucose but also by the oxydative breakdown of ketone bodies.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...