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  • 1
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Kraniosynostosen ; Plagiozephalie ; Skaphozephalie ; Key words Craniosynostosis ; Plagiocephaly ; Scaphocephaly
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The operation technique and the results after occipital correction in children with plagiocephaly and scaphocephaly are reported. The indication for the intervention is provided by aesthetic and functional considerations. The outcome is very good; the growth of the skull follows the same range of percentiles as preoperatively and normal mental development is seen.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über Ergebnisse nach operativer Korrektur bei 4 Kindern mit okzipitaler Plagiozephalie und 9 Kindern mit Skaphozephalie berichtet. Indikationsstellung erfolgte aus ästhetischen und aus funktionellen Gründen. Unter Belassung eines sagittal-medianen Knochenbands wurde die Kalotte symmetrisiert und durch ein gefahrloses Liegen auf dem Hinterkopf ermöglicht. Postoperative Messungen zeigten ein kurvenparalleles Wachstum und eine normale mentale Entwicklung. Die Operationstechnik hat sich zur Verbesserung der Schädelform bewährt und wird bei Kindern im Alter von ca. 1 Jahr durchgeführt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Stirnhöhlenentwicklung ; Frontoorbitale Korrektur ; Key words Frontal sinus development ; Fronto-orbital correction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The development of frontal sinuses following bilateral fronto-orbital advancement is a topic of controversial discussion in the literature. In a retrospective study on 33 patients (15 girls and 18 boys) the development of the frontal sinus was examined radiologically. Only patients with a minimum age of 6 years and with at least 1 year of postoperative follow-up were included. The radiological reference for the frontal sinus development consisted of pneumatisation at or above the level of the supraorbital rims, as projected in postero-anterior cephalograms. According to these criteria a frontal sinus development was seen in 72.7% of our patients. There was no statistically proven correlation between sinus development and the sex of the patient, age at surgery or the amount of advancement. With the exception of severe cases of Crouzon‘s disease we usually expect normal development of the frontal sinus following bilateral fronto-orbital correction.
    Notes: Zusammenfassung In der Literatur wird kontrovers diskutiert, wie häufig sich nach einer beidseitigen frontoorbitalen Kalottenkorrektur ein Sinus frontalis ausbildet. In einer retrospektiven klinischen Studie an 33 Patienten (18 Jungen und 15 Mädchen) haben wir die Entwicklung der Stirnhöhle anhand der vorhandenen Röntgenbildunterlagen untersucht. Die Patienten waren bei der letzten Röntgenuntersuchung mindestens 6 Jahre alt, und die letzte Röntgenkontrolle war mindestens 1 Jahr nach der Operation durchgeführt worden. Als radiologische Referenz für die Stirnhöhlenentwicklung wurde in Übereinstimmung mit der Literatur die Pneumatisation bis oder über den Supraorbitalrand in der a.p.-Projektion gewählt. Nach diesen Kriterien wurde bei 72,7% der Patienten die Entwicklung einer Stirnhöhle beobachtet. Es fanden sich keine statistisch signifikanten Zusammenhänge der Sinuspneumatisation mit dem Geschlecht der Patienten, dem Operationszeitpunkt oder dem Ausmaß der Vorbewegung. Aus unserer Sicht ist bei ausreichender Vorbewegung und Stabilisation normalerweise mit einer Entwicklung des Sinus frontalis nach beidseitiger frontoorbitaler Korrektur zu rechnen. Ausnahmen stellen schwere Formen des Morbus Crouzon dar.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 3
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Kraniosynostosen ; Wachstum ; Frontoorbitales Advancement ; Perzentilenkurve ; Key words Craniosynostosis ; Cranial growth ; Fronto-orbital advancement ; Growth charts
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Craniofacial development may be potentially implicated after vault corrections in cases of craniosynostosis. The aim of this prospective study was the investigation of the surgical effect on calvaria growth, correlating the percentiles of a group of patients before and after craniosynostosis correction in relation to the normal percentiles of growth. The patient population consisted of 71 children; the postoperative follow-up time in 57 patients was more than 12 months. Of the children followed up, 36 were male and 21 female. Thirty-six cases involved untreated non-syndromic craniosynostosis; the remaining 21 were syndrome cases. The patient ages ranged from 16 to 27 months. In 11 cases correction of an occipital craniosynostosis was carried out. The fronto-occipital circumference was registered in accordance with Prader’s percentile table. The operative method included a fronto-parietal craniotomy, the temporary removal and shaping of the fronto-orbital band and a vault cranioplasty. During follow-up 13 patients treated with fronto-orbital advancement in cases of isolated craniosynostosis remained in the registered percentile curve. In 13 patients a change to a lower percentile curve was confirmed; 1 patient changed to a higher curve. In cases of syndromic craniosynostosis 10 patients remained in the post-operatively registered percentile curve; 8 patients changed to a lower and 1 patient to a higher percentile curve. No growth restriction of the reshaped calvaria after surgical correction of craniosynostosis was observed. No significant difference was found in the potential calvaria growth between syndromic and isolated craniosynostosis.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der prospektiven Studie war es zu untersuchen, ob das postoperative Wachstum nach Schädelkorrekturen bei Kraniosynostosen perzentilengerecht im Verhältnis zu einem Normalkollektiv weiterverläuft, da durch die Operation eine „normale“ Schädelkonfiguration erreicht wird. Das Krankengut setzte sich aus 71 Kindern zusammen, von denen 57 (36 männliche und 21 weibliche) mehr als 12 Monate postoperativ nachkontrolliert werden konnten; 36 betrafen unbehandelte, nicht syndromale und 21 syndromale Kraniosynostosen. In 11 Fällen erfolgte die Korrektur einer okzipitalen Kraniosynostose. Das Alter bei der Operation lag zwischen 16 und 27 Monaten. Der frontookzipitale Kopfumfang wurde auf der Perzentilentabelle nach Prader et al. [2] eingetragen. Die einheitliche Operation bestand aus einer frontoparietalen Kraniotomie, der Entfernung und Neuformung des frontoorbitalen Bandes sowie der Kranioplastik. Nach frontoorbitalem Advancement isolierter Kraniosynostosen blieben 13 Patienten im Verlauf auf der postoperativ eingenommenen Perzentilenkurve. 13 Patienten zeigten einen Wechsel auf eine niedrigere und 1 Patient auf eine höhere Perzentilenkurve. Bei den syndromalen Kraniosynostosen blieben 10 Patienten auf der postoperativ eingenommen Perzentilenkurve, während 8 Patienten einen Wechsel auf eine niedrigere und 1 Patient auf eine höhere Perzentilenkurve zeigten. Nach der Korrektur von Kraniosynostosen kommt es damit zu einem weiteren Wachstum in der durch die Operation gegebenen Kopfform, wobei kein signifikanter Unterschied im Wachstumsverhalten zwischen syndromalen und isolierten Kraniosynostosen besteht.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 4
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Stirnhöhle ; Obliteration ; Lyoknorpel ; Kraniofaziales Trauma ; Key words Frontal sinus ; Obliteration ; Lyophilized cartilage ; Craniofacial trauma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Obliteration of the frontal sinus is frequently necessary in the appropriate treatment of major craniofacial trauma of the upper third of the face. Successful frontal sinus obliteration requires (1) meticulous removal of the frontal sinus mucosa, (2) permanent occlusion of the nasofrontal duct and (3) obliteration of the denuded cavity. The current techniques include implantation of autologous fat, bone or muscle. These techniques are effective when the appropriate guidelines are respected, but the problems of donor site morbidity, which has been as high as 5%, recipient site morbidity due to the shrinkage of the free graft, and the increase in the operative time must be pointed out. The unique characteristics of lyophilized cartilage, i.e. the low resorption rate and tendency to undergo osseous substitution, justify its use for obliteration of the frontal sinus. The present study reviews 51 patients with obliteration of the frontal sinus due to craniofacial trauma. In none of the patients were there clinical or radiological signs of postoperative mucocele formation. Progressive ossification of the implanted cartilage was verified in most of the patient population.
    Notes: Zusammenfassung Eine Obliteration des Sinus frontalis ist oft zur adäquaten Behandlung bei ausgedehnten kraniofazialen Traumen notwendig. Häufig verwendete Methoden umfassen die Implantation von autologem Fett-, Knochen- oder Muskelgewebe. Es besteht jedoch die Problematik der Morbidität der Entnahmestelle, die mit ca. 5% angegeben wird. Zusätzlich müssen die Morbidität der Empfängerstelle (Involution des freien Transplantats) sowie die verlängerte Operationszeit mitberücksichtigt werden. Die besonderen Eigenschaften des lyophilisierten Knorpels mit geringer Resorptionsrate und Tendenz zur ossären Substitution lassen dieses Material zur Obliteration geeignet erscheinen. Die vorliegende Untersuchung umfaßt 51 Patienten, bei denen der Sinus frontalis nach sorgfältiger Schleimhautentfernung und nach Verschluß des Ductus nasofrontalis mittels eines Perikraniumlappens unter Verwendung von Fibrinkleber vollständig mit Lyoknorpelchips ausgefüllt wurde. Die klinischen und computertomographischen Nachuntersuchungen erfolgten zwischen 1 und 8 Jahren postoperativ. 98% der Patienten waren beschwerdenfrei. In keinem Fall fanden sich Hinweise auf Mukozelenbildung. Eine progrediente Mineralisation der Lyoknorpelimplantate konnte bei 78% der Fälle nachgewiesen werden. Bei 1 Patienten trat ein Spätinfekt auf, der eine operative Revision des obliterierten Sinus erforderte.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Copenhagen : Munksgaard International Publishers
    ISSN: 1600-0501
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Histological examinations of clinically successful dental implants are very rare in the literature. This article presents a clinical case where an ITI hollow-cylinder titanium implant type F (red mark, 16 mm) had to be removed simultaneously with the resection of a squamous cell carcinoma of the lower jaw. The duration of functional loading of the implant was 49 months. The fixture was situated at the margin of the tissue to be resected during tumor surgery and could therefore be prepared as a histological specimen independent of the tumorous tissue. In the sections obtained. close contact of alveolar bone to the implant surface was clearly visible. Together with the clinical success of the implant, criteria of osseointegration seems to have been matched. This observation represents the longest histological survery of a clinically successful fixture of this implant system.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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