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  • 1
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    Unknown
    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  68. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie, 90. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie und 45. Tagung des Berufsverbandes der Fachärzte für Orthopädie; 20041019-20041023; Berlin; DOC04dguZ11-1687 /20041019/
    Publication Date: 2004-10-20
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Schlüsselwörter Arthrose ; Finger ; Judo ; Trauma ; Sport ; Key words Osteoarthritis ; Fingers ; Judo ; Trauma ; Sport
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Arthrose ist die häufigste Form der Gelenkerkrankungen. Neben verschiedenen bekannten Faktoren wie z.B. Genetik, Alter und Hormonstatus werden chronisch-repetitive Mikro- und Makrotraumatisierungen bei der Fingerpolyarthrose (FIPO) als Ursache diskutiert. Das Ziel dieser longitudinalen Fallstudie war es, bei Judo-Sportlern, welche in einer früheren Untersuchung klinische und radiologische Zeichen einer Fingerpolyarthrose aufwiesen, den Verlauf der Gelenksveränderungen mittels Photographien und Röntgenbildern zu beobachten. Bei den 8 untersuchten Sportlern des Schweizerischen Judo-Nationalkaders von 1979 fanden sich einerseits die für die Fingerpolyarthrose typischen Weichteilveränderungen der DIP- und PIP-Gelenke. Andererseits zeigten diese Gelenke sowie das CMC I-Gelenk radiologisch die für die Fingerpolyarthrose typischen, im Vergleich zu den Weichteilveränderungen relativ gering ausgeprägten, degenerativen Veränderungen. Dabei konnten wir das für die Fingerpolyarthrose typische Verteilungsmuster nachweisen. Sowohl die klinischen als auch die radiologischen Veränderungen waren symmetrisch und beschränkten sich nicht auf einzelne durch Bänderrisse und Frakturen schwer traumatisierte Gelenke. Radiologisch zeigte sich eine Progredienz der degenerativen Veränderungen (p〈0.05). Diese war bei noch aktiven Sportlern deutlicher ausgeprägt. Die meisten Sportler präsentierten sich mit einem oligosymptomatischen Beschwerdebild. Zusammenfassend ist der Judo-Sport, intensiv und über Jahre praktiziert, ein Risikofaktor für die Entwicklung einer Fingerpolyarthrose. Dabei scheint eine chronisch-repetitive Mikro- und Makrotraumatisierung wesentlich.
    Notes: Summary Osteoarthritis is the most common joint disease. In addition to known risk factors e.g. genetics, age and hormonal status it has been suggested that chronic-repetitive micro- and substantial (macro-) injury may play an important pathogenetic role. In a longitudinal case-study we examined Judo-players for clinical and radiological changes of the finger joints over the course of 16 years. All examined 8 players demonstrated soft tissue changes including Heberden nodes and radiological changes typical for osteoarthritis of the finger joints. Changes were symmetrical and were not restricted to joints with tendon ruptures or fractures in the anamnesis. Degenerative changes were progressive and more pronounced in active players. Subjectively, symptoms were usually mild. Extensive Judo seems to be a risk factor for the development of osteoarthritis of the finger joints due to chronic-repetitive micro- and substantial (macro-) injury.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 3
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Schlüsselwörter Knorpelmarker ; COMP ; Rheumatoide Arthritis ; Arthrose ; Key words Marker of cartilage ; COMP ; rheumatoid arthritis ; osteoarthritis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Today, we can assess criteria to predict the tissue destruction and progression of Rheumatoid Arthritis (RA) and Osteoarthritis (OA) only in a late stage of the disease. It would be an advantage to have biochemical markers of disease activity and joint destruction to optimize therapy. Patients and Methods: In this cross-sectional study with 37 RA and 20 OA patients (disease duration 119±130 months for RA and 41±73 months for OA), ESR, CRP, disease activity score (DAS), the functional status of RA (American College of Rheumatology), and the radiological scoring systems of Larsen and Kellgren/Lawrence, respectively, were used as parameters for disease activity and joint destruction. Cartilage oligomeric matrix protein (COMP) was measured with an enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) in serum and synovial fluid, COMP fragments with immunoblot in the synovial fluid. Results: The mean COMP value in synovial fluid was 38ug/ml (RA) and 46ug/ml (OA); 6.5ug/ml (RA) and 3.4ug/ml (OA) in serum. RA patients had a higher amount of small COMP fragments in synovial fluid than OA patients. In RA patients, there was a significant positive correlation between disease activity (DAS) and COMP in synovial fluid and serum, a negative correlation between functional status of RA and serum COMP and between radiologic joint destruction of the knee and serum COMP. In OA patients, there was a significant correlation of joint space width and synovial fluid COMP. Discussion: A high clinical disease activity (DAS) correlated with high COMP values in serum and synovial fluid and with increasing proteolytic activity (higher amount of small COMP fragments especially in RA). An increased turnover of cartilage matrix in joint inflammation might explain this correlation. The correlation of decreased COMP with decreased functional status in RA and increased joint destruction is compatible with a loss of cartilage and less turnover. The correlation between joint space width and increased COMP in OA patients with short disease duration might be explained with a higher turnover of the cartilage matrix in the early stage of the disease
    Notes: Zusammenfassung Alle bis heute verwendeten Kriterien zur Messung der Gewebedestruktion bei rheumatoider Arthritis (RA) und Arthrose (OA) zeigen erst ein relativ spätes Stadium des Krankheitsprozesses an. Die Verfügbarkeit von biochemischen Markern, mit denen die Krankheitsaktivität oder die Gelenkzerstörung im Sinne einer Risikoabschätzung vorausgesagt und deren Verlaufswerte zur Erfolgskontrolle bei Therapie eingesetzt werden könnten, wäre ein wichtiger Fortschritt. Patienten und Methoden: In dieser Querschnittsstudie wurden 37 RA- und 20 OA-Patienten mit einer Krankheitsdauer von 119±130 rsp.41±73 Monaten untersucht. Als Parameter der Krankheitsaktivität bzw. der Gewebezerstörung wurden BSR, CRP, Disease Activity Score (DAS), der funktionelle Status der RA gemäß American College of Rheumatology sowie zwei radiologische Scoring Systeme (Larsen Score bei RA- und die Kellgren-Lawrence Kriterien bei OA-Patienten) bestimmt. Mittels enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) wurde cartilage oligomeric matrix protein (COMP) im Serum und in der Synovialflüssigkeit dieser Patienten gemessen. Zusätzlich wurden mittels Gel-Elektrophorese und Immunoblot die COMP-Fragmente in der Synovialflüssigkeit ermittelt. Resultate und Diskussion: Der mittlere COMP-Wert in der Synovialflüssigkeit betrug bei RA-Patienten 38ug/ml, bei OA-Patienten 46ug/ml, im Serum 6,5ug/ml rsp. 3,4ug/ml. Bei RA-Patienten korrelierte eine zunehmende Krankheitsaktivität (DAS) mit einem erhöhten COMP-Wert, sowohl in der Synovialflüssigkeit als auch im Serum. Eine erhöhte Freisetzung von kleinen COMP-Fragmenten in der Synovialflüssigkeit, wies auf eine vermehrte proteolytische Aktivität hin. Diese Ergebnisse beruhen wahrscheinlich auf einem erhöhten Umsatz von Knorpelmatrix im entzündeten Gelenk bei RA. Die RA-Patienten in dieser Querschnittsstudie wiesen außerdem eine Korrelation von abnehmendem COMP-Spiegel mit Abnahme der körperlichen Funktion bzw. zunehmender Gelenkzerstörung, auf. Dies deutet auf einen Verlust an Gelenkknorpel mit verminderter Gesamtmenge und Umsatz von COMP hin. Bei OA-Patienten mit kurzer Krankheitsdauer wurde eine signifikante Korrelation zwischen zunehmend (aber insgesamt wenig) reduzierter Gelenkspaltweite und einem erhöhtem COMP-Wert in der Synovialflüssigkeit gefunden. Dieser Zusammenhang legt nahe, daß im kurz- bis mittelfristigen Verlauf des Krankheitsprozesses ein erhöhter Umsatz an Knorpelmolekülen beobachtet werden kann.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1437-160X
    Keywords: Key words Cartilage oligomeric protein ; Knee joint injury ; Osteoarthritis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The objective was to assess whether changes of cartilage oligomeric matrix protein (COMP) serum levels can predict the development of osteoarthritis following traumatic knee injury. Sera and synovial fluids were acquired at surgery (T0) and postoperatively during the first (T1) and second (T2) year from 30 knee-injured patients. COMP levels and anti-COMP autoantibodies were quantified by ELISA. Radiographs and patient questionnaires were used to assess outcomes. At T0, compared with controls (1.6±1.6 μg/ml), the serum COMP concentration was significantly elevated (6.5±2.8 μg/ml) with a tendency to further increase (T0 vs. T1, P=0.076) and subsequently decrease (T1 vs. T2, P=0.074). However, individual variations are observed, e.g. persistently high (8/30) or increasing (T0 to T2, 8/30) serum COMP. Ten of these patients have elevated COMP at T2 that increased from T0. COMP levels in serum and synovial fluid correlated significantly (P=0.012). Interestingly, some patients who revealed increasing serum levels of COMP from T0 to T2 displayed anti-COMP autoantibodies. These data suggest that local immune response could contribute to further joint damage. The subgroup of 10 patients (33%) with elevated and increasing serum COMP levels and in particular the patients with antibodies against cartilage matrix molecules appear at increased risk for developing posttraumatic osteoarthritis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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