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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Hämolytisch-urämisches Syndrom ; Thrombotisch-thrombozytopenische Purpura ; Transkranielle Dopplersonographie ; Vasospasmen ; Key words Haemolytic uremic syndrome ; Thrombotic-thrombopenic purpura ; Vasospasms ; TCD
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Cerebral involvement is typical for thrombotic microangiopathies like haemolytic uremic syndrome (HUS) and thrombotic-thrombopenic purpura (Moschcowitz disease or TTP). Symptoms are irritation, restless behaviour, disorientation, disturbance of consciousness, seizures, and focal neurological deficits. The lack of typical imaging changes or pathological observations may explain the unknown pathophysiological cascade leading to the neurological symptoms. We describe the development of HUS/TTP in a 52-year-old woman after acute pneumonia caused by Diplococcus pneumoniae. The patient showed an increasing psycho-organic syndrome with disorientation, followed by severe loss of consciousness and coma. Initially, computed tomography showed slight diffuse brain oedema, which was not found in later follow-up images. Magnetic resonance imaging was normal. The TCD examination revealed general velocity increases and vasospasms (especially MCA, ACA and PCA bilateral and BA). The reduction in blood flow velocities in the basal arteries was accompanied by a marked clinical improvement. The development of vasospasms may be an explanation for the neurological deficits in HUS/TTP. The origin of the vasospasms may be found in disturbed prostacyclin production, increased serotonin or platelet factor IV release, and leucocyte activation with consecutive endothelial damage.
    Notes: Zusammenfassung Mikroangiopathische hämolytische Anämien (thrombotisch-thrombozytopenische Purpura = TTP oder Moschcowitz-Syndrom, hämolytisch-urämisches Syndrom = HUS) gehen oft mit Beteiligungen des zentralen Nervensystemes einher. Typische Symptome sind Gereiztheit, Ruhelosigkeit, Verwirrtheitszustände, Bewußtseinstrübungen, Krampfanfälle oder fokalneurologische Ausfälle. Teilweise fehlende bildmorphologische und pathologisch-histologische Korrelate erschweren die Klärung der Pathogenese. Wir berichten über eine 52 jährige Patienten mit HUS/TTP aufgrund einer Pneumokokkensepsis. Sie entwickelte ein akutes hirnorganisches Psychosyndrom mit progredienter Bewußtseinsstörung bis zum Koma. Die initiale kraniale Computertomographie zeigte eine diskrete, allgemeine Hirnschwellung, welche sich unabhängig von der klinischen Verschlechterung zurückbildete. Die kraniale Kernspintomographie war unauffällig. In der transkraniellen Dopplersonographie fanden sich generalisierte Flußgeschwindigkeitssteigerungen (A. cerebri media, anterior und posterior beidseits sowie A. basilaris). Der ursächliche Zusammenhang zwischen Flußgeschwindigkeitssteigerungen und Bewußtseinsstörungen wird durch die Beobachtung wahrscheinlich gemacht, daß die klinische Besserung analog der Rückbildung der Flußgeschwindigkeitssteigerungen erfolgte. Bei HUS/TTP können Vasospasmen die Ursache neurologischer Ausfälle darstellen. Pathophysiologisch werden ein gestörter Prostacyclinstoffwechsel, eine Erhöhung von Serotonin und Plättchenfaktor IV und eine Leukozytenaktivierung als Ursachen diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Akute Polyradikulitis Guillain-Barré ; Leitungsblock ; Magnetstimulation ; F-Welle ; Motorische Neurographie ; Key words Acute polyradiculitis Guillain-Barré ; Conduction block ; Motor evoked potential ; F-wave ; Motor conduction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 47-year-old woman developed acute Guillain-Barré-syndrome (GBS) within one day, presenting tetraparesis (muscle strength 1/5 for the upper and 2/5 for the lower extremities) and respiratory failure. On day 5 a cardiac pacemaker was necessary due to severe bradycardia. Electrophysiological studies were performed on days 2, 3, 5, 6, 8, 12, 15, 30 and 40. Our initial findings revealed normal motor conduction velocities and normal spinal motor evoked potentials. However, neither F-waves nor cortical motor evoked potentials could be registered from the upper or lower extremities. The motor conduction of the median nerve remained normal until day 6. The compound motor action potential declined thereafter and disappeared by day 12, indicatign axonal degeneration. No axonal degeneration occurred in the lower extremities. The cervical or lumbar magnetic stimulation excites nerve roots at the level of the foramen intervertebrale. Thus, our findings suggest a conduction block between the foramen intervertebrale and the point where the nerve roots enter the spinal cord.
    Notes: Zusammenfassung Eine 47jährige Patientin entwickelte innerhalb eines Tages eine akute Polyradikulitis Guillain-Barré (GBS) mit einer rein motorischen Tetraparese (Kraftgrad Arme 1/5, Beine 2/5) und Beatmungspflichtigkeit. Am 5. Tag war sie tetraplegisch und wegen Bradykardien schrittmacherpflichtig. Bei dieser Patientin wurden elektrophysiologische Untersuchungen am 2., 3., 5., 6., 8., 12., 15., 30. und 40. Tag durchgeführt. Der initiale Befund zeigte eine unauffällige fraktionierte motorische NLG des N. medianus und eine normale zervikale Magnetstimulation bei ausgefallener Medianus-F-Welle sowie ausgefallener corticaler Magnetstimulation. Die gleiche Konstellation fand sich für den N. tibialis. Die Medianus-NLG blieb bis zum Tag 6 normal, danach reduzierte sich das CMAP bis zum kompletten Ausfall ab dem 12. Tag als Hinweis auf eine sekundäre axonale Degeneration. Dagegen änderte sich die elektrophysiologische Konstellation an der unteren Extremität nicht. Da die Exzitation von Nervenwurzeln durch die Magnetstimulation auf der Höhe des Foramen intervertebrale erfolgt, muß die Läsion bei der initialen Befundkonstellation zwischen Foramen intervertebrale und Eintritt der Nervenwurzel ins Rückenmark liegen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Schlaganfall ; Paraneoplastische Hämostasestörung ; Trousseau-Syndrom ; Ovarialtumor ; Atypische Endosalpingiose ; Key words Stroke ; Paraneoplastic hemostasis ; Trousseau’s syndrom ; Ovarian tumor ; Atypical endosalpingiosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Thrombembolic events as paraneoplastic complications in malignant disease account for severe morbidity and mortality in these patients. In some cases disturbance in hemostasis is the first manifestation of a neoplastic process. We report the cases of two patients with cerebral and extracerebral vessel occlusions, in whom epithelial tumors of low malignant potential (borderline-tumors) of ovar and peritoneum were diagnosed later on. In one case the removal of the tumor stopped the coagulation problems. The second patient died a few days after the first symptoms with devastating multiple vessel occlusion. In stroke of unknown aetiology a paraneoplastic process should be kept in mind. The diagnosis is more probable with recurrent thrombembolism in different body regions and when warfarin therapie was ineffective. Thoughtful coagulation studies and a tumor search program is recommended in these cases.
    Notes: Zusammenfassung Thrombembolische Komplikationen treten paraneoplastisch bei malignen Erkrankungen auf und tragen zu Morbidität und Mortalität bei. In einigen Fällen sind Hämostasestörungen die erste Manifestation eines neoplastischen Prozesses. Wir beschreiben die Fälle von zwei Patientinnen mit zerebralen und extrazerebralen Gefäßverschlüssen, bei denen nach der Gefäßmanifestation epitheliale Tumoren mit niedrigem Malignitätspotential (Borderline-Tumoren) an Ovar und Peritoneum diagnostiziert wurden. Paraneoplastische Hämostasestörungen sind bei diesen Tumoren mit per se guter Prognose bisher nicht beschrieben worden. In einem Fall führte die Tumorentfernung zum Sistieren der Gerinnungsstörung. Die zweite Patientin starb wenige Tage nach den ersten Symptomen an den Folgen multipler Gefäßverschlüsse. Bei Schlaganfällen unklarer Ätiologie sollte auch an eine paraneoplastische Genese gedacht werden. Besonders wahrscheinlich ist die Diagnose bei rezidivierenden venösen und arteriellen Gefäßverschlüssen in verschiedenen Körperregionen und bei der Resistenz auf die Therapie mit Vitamin-K-Antagonisten. Eine sorgfältige Gerinnungsdiagnostik und ein Tumorsuchprogramm sind in diesen Fällen zu empfehlen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Trigeminusneuralgie ; CSF ; Neurotransmitter ; Substanz P ; Somatostatin ; Key words Trigeminal neuralgia ; Neurotransmitters ; CSF ; Substance P ; Somatostatin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The etiology of trigeminal neuralgia is unknown, but both peripheral and central causes have been suggested. To investigate the role of central neurochemical mechanisms we measured epinephrine, norepinephrine and their breakdown product, vanilly mandelic acid (VMA), in the cerebrospinal fluid (CSF) of 16 patients (53.3 ± 8.3 years) suffering from trigeminal neuralgia. As markers for the dopaminergic system, we determined CSF levels of dopamine and its metabolite homovanillic acid (HVA). As a marker for the serotonergic system, we measured CSF levels of serotonin metabolite 5-hydroxyindoleacetic acid (5-HIAA). In addition, levels of the neuropeptides substance P and somatostatin were determined. The concentration of norepinephrine (P 〈 0.01), VMA (P 〈 0.05) and HVA (P 〈 0.05) were significantly decreased in patients with trigeminal neuralgia and correlated with the duration of the disease and depression scores. 5-HIAA was also significantly decreased (P 〈 0.05) compared to control patients. Whereas substance P was significantly elevated (P 〈 0.05), somatostatin was significantly decreased (P 〈 0.05). Various correlations between the classical neurotransmitters and the neuropeptides could be established. We hypothesize than the sum of complex neurochemical changes plays a role in the etiology of trigeminal neuralgia, which can be separated in local and more central proceedings. The increase in substance P, a major nociceptive neuromodulator, supports the concept of a local neurogenic inflammation, possibly located in the trigeminovascular system. Depending on the duration of the disease and depression, the loss of serotonergic, dopaminergic and noradrenergic innervation seems to reflect more central changes, possibly due to alterations in their antinociceptive descending pathways.
    Notes: Zusammenfassung Bei der Trigeminusneuralgie werden periphere und zentrale Entstehungsmechanismen diskutiert. Daher wurden bei 16 Patienten (53,3 ± 8,3 Jahre) mit einer idiopathischen Trigeminusneuralgie in der Zerebrospinalflüssigkeit (CSF) die Neuropeptide Substanz P und Somatostatin, die Neurotransmitter Noradrenalin und Adrenalin sowie die Metaboliten Homovanillinmandelsäure (HVA), Vanillinmandelsäure (VMA) und 5-Hydroxyindoleessigsäure (5-HIAA) bestimmt. Während die Substanz P in der CSF signifikant (p 〈 0,01) erhöht gefunden wurde, war das Somatostatin gegenüber den Kontrollpersonen signifikant erniedrigt (p 〈 0,05). Noradrenalin (p 〈 0,01), 5-HIAA (p 〈 0,01), HVA (p 〈 0,05) und VMA (p 〈 0,05) waren signifikant erniedrigt. Während die Erhöhung der Substanz P einen Hinweis auf eine lokal beschränkte neurogene Entzündung im trigemino-vaskulären System geben könnte, spricht die Reduktion monoaminerger Transmitter für eine zentral gestörte Schmerzmodulation. Diese scheint mit zunehmender Krankheitsdauer und begleitender Depression stärker zu werden. Die zahlreichen Korrelationen der Neuromediatoren untereinander, insbesondere auch zwischen den Neuropeptiden und den klassischen Neurotransmittern, sprechen für komplexe neurochemische Interaktionen im Rahmen der Schmerzentstehung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Subarachnoid haemorrhage ; plasma renin activity ; sympathetic nervous system ; brainstem dysfunction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The possible relationship between plasma renin activity and neurological deficits was examined in ten patients with spontaneous subarachnoid haemorrhage in a prospective clinical study. The patients were examined daily, particular attention being given to signs of brain stem dysfunction. The degree of impaired consciousness was assessed using the Glasgow Coma Score. Plasma renin activity was determined on days 1–5, 7, 9, 11, 13, 15 and 21 after the initial bleeding episode using an Angiotensin-I-radioimmunoassay. Six of seven patients with signs of brain stem dysfunction displayed a marked increase in plasma renin activity. Thus a significant negative correlation between the degree of consciousness and the plasma renin activity resulted. An explanation for this correlation may be found in the localization of the autonomous centres and the high concentrations of renin in the hypothalamus and brain stem. The individual changes in plasma renin activity have prognostic significance, whereas single estimated plasma renin activities show great interindividual differences and have only limited prognostic value.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 6
    ISSN: 1433-8491
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 7
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Transsphenoidal operation ; pituitary adenoma ; complication meningitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1618-2650
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1618-2650
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 10
    ISSN: 1618-2650
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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