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  • 1
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    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  German Medical Science; VOL: 2; DOC01 /20040226/
    Publication Date: 2004-02-27
    Description: Background: The present status of outpatient treatment of depression in Germany was evaluated with respect to the adherence of general practitioners (GPs) and specialists of psychiatry to clinical practice guidelines. Methods: In total, 488 depressed patients' psychopathology, diagnostic assessment, therapeutic measures and referral frequency were documented at inclusion into study by 43 general practitioners and 23 specialists of psychiatry in three regions of Germany. The investigation of change in depressive symptoms after six to eight weeks by means of self-assessment could be evaluated for 165 patients.Results: The results of diagnostic assessment demonstrated that diagnoses of depression were not always based on the diagnostic criteria for depression (ICD-10): 33% of GPs' and 17% of specialists' patients were included as depressed patients into the study despite not fulfilling the ICD-10 criteria in the standardized documentation. Therapeutic undertreatment was more often found in the group of GPs. Referrals were found not to be oriented towards guidelines. After six to eight weeks, one half of patients reported a reduction in depressed symptoms, the other half of patients reported a stagnation or even a progression. Conclusions: The study has shown that physicians in outpatient settings still fail to orient themselves towards guideline recommendations. This reflects the need for physicians to receive guideline training, with the aim of improving the quality of care for depression. A quality management intervention program consisting of guideline training and an interdisciplinary quality circle to improve depression treatment and networking was supported by the authors and is currently being evaluated.
    Description: Hintergrund: Der aktuelle Status der ambulanten Depressionsversorgung in Deutschland wurde erhoben. Methode: Insgesamt wurden bei 488 depressiven Patienten Psychopathologie, diagnostische und therapeutische Maßnahmen sowie das Überweisungsverhalten zum Zeitpunkt des Studieneinschlusses von 43 Haus- und 23 Fachärzten für Psychiatrie in drei Studienregionen Deutschlands dokumentiert. Die Veränderung der depressiven Symptomatik nach sechs bis acht Wochen im Rahmen einer Selbstbeurteilung konnte bei 165 Patienten erfasst werden. Ergebnisse: Die Ergebnisse der diagnostischen Maßnahmen zeigten, dass die individuelle Diagnosestellung nicht immer auf den diagnostischen Kriterien einer Depression (ICD-10) basierte: 33% der Hausarzt- und 17% der Facharzt-Patienten wurden als depressive Patienten in die Studie eingeschlossen, obwohl sie die ICD-10 Kriterien laut der standardisierten Dokumentation nicht erfüllten. Eine ungenügende therapeutische Versorgung wurde häufiger bei den Hausärzten gefunden. Das Überweisungsverhalten orientierte sich nicht immer an verfügbaren, aktuellen Leitlinien. Nach sechs bis acht Wochen berichtete die Hälfte der Patienten eine Symptomverbesserung, während die andere Hälfte keine Veränderung oder sogar eine Verschlechterung angab. Diskussion: Die Studie hat gezeigt, dass die Leitlinienorientierung im ambulanten Versorgungssegment optimierbar erscheint. Dies verdeutlicht einen hohen Bedarf an ärztlichen Leitlinienschulungen, um die Qualität in der ambulanten Depressionsbehandlung zu verbessern. Derzeit wird von den Autoren eine durchgeführte Qualitätsmanagement-Intervention aus Leitlinienschulung und interdisziplinären Qualitätszirkeln zur Verbesserung der Depressionsversorgung und Vernetzung evaluiert.
    Keywords: ADOLESCENT ; ADULT ; AGED ; DEPRESSIVE DISORDER/* ; DEPRESSIVE DISORDER/*diagnosis ; DEPRESSIVE DISORDER/*epidemiology ; DEPRESSIVE DISORDER/therapy ; FEMALE ; GERMANY/epidemiology ; HUMAN ; MALE ; MIDDLE AGED ; PHYSICIANS, FAMILY ; PRIMARY HEALTH CARE/* ; PRIMARY HEALTH CARE/*statistics & numerical data ; REFERRAL AND CONSULTATION/statistics & numerical data ; DIAGNOSIS, DIFFERENTIAL ; ANTIDEPRESSIVE AGENTS/therapeutic use ; HEALTH KNOWLEDGE, ATTITUDES, PRACTICE/* ; PRACTICE GUIDELINES ; ADOLESZENT ; ERWACHSENER ; ALTE MENSCHEN ; DEPRESSIVE STÖRUNG/* ; DEPRESSIVE STÖRUNG/*Diagnose ; DEPRESSIVE STÖRUNG/*Epidemiologie ; DEPRESSIVE STÖRUNG/Therapie ; WEIBLICH ; DEUTSCHLAND/Epidemiologie ; MENSCH ; MÄNNLICH ; MENSCHEN IM MITTLEREN ALTER ; HAUSÄRZTE ; MEDIZINISCHE GRUNDVERSORGUNG/* ; MEDIZINISCHE GRUNDVERSORGUNG/*Statistik & Zahlen ; ÜBERWEISUNG UND KONSULTATION/Statistik & Zahlen ; DIFFERENTIALDIAGNOSE ; ANTIDEPRESSIVA/therapeutische Anwendung ; WISSEN, EINSTELLUNG, VERHALTEN (GESUNDHEIT)/* ; KLINISCHE RICHTLINIEN ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 0167-8760
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine , Psychology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 3
    ISSN: 0167-8760
    Keywords: Age effect ; Auditory cortex ; Auditory evoked potential ; Augmenting/reducing ; Dipole source ; Serotonin
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine , Psychology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 4
    ISSN: 0167-8760
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine , Psychology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 71 (2000), S. 1-8 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Depression ; Antidepressiva ; Alter ; SSRI ; Komorbidität ; Key words Depression ; Antidepressants ; Older age ; SSRI ; Comorbidity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Andidepressants are not only effective in younger adults but also in older persons with depression. However there are pecularities, which have to be taken into account when treating older patients. The enhanced risk of side effects has to be balanced with the more serious consequences of an untreated depression in old age. The efficacy in older patients has been proven not only for tricyclic antidepressants but also for SSRI and other newer antidepressants. The easy handling, the side effect profile and the safety in overdose are advantages of SSRI and newer antidepressants, which become particularily important in old age. The advantages and disadvantages of different classes of antidepressants with regard to comorbidity and comedication are discussed. In older subjects, changes of dosage should be slower and for some, but not for all antidepressants, dosage should be lower.
    Notes: Zusammenfassung Depressive Störungen alter Menschen lassen sich ebenso wie Depressionen bei jüngeren Erwachsenen erfolgreich mit Antidepressiva behandeln, wobei jedoch wichtige Besonderheiten zu beachten sind. Bei der Indikationsstellung stehen dem bei Älteren Menschen höheren Nebenwirkungsrisiko die ebenfalls höheren Folgerisiken unbehandelter Depressionen gegenüber. Die prinzipielle Wirksamkeit von Antidepressiva auch bei alten depressiven Menschen wurde nicht nur für trizyklische Antidepressiva, sondern auch für neuere Substanzen wie SSRI und Moclobemid nachgewiesen. Die leichte Handhabbarkeit, das Nebenwirkungsprofil und die Überdosierungssicherheit sind Vorteile der SSRI und neuerer Antidepressiva, die insbesondere bei der Altersdepression zum Tragen kommen. Spezielle Vor- und Nachteile unterschiedlicher Antidepressivaklassen bei Berücksichtigung der bei alten Menschen häufigen Komorbidität und Komedikation werden dargelegt. Dosisänderungen sollten bei alten Menschen langsamer erfolgen, und einige, jedoch nicht alle Antidepressiva, sind niedriger zu dosieren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 70 (1999), S. 206-215 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Iktale Angst ; Panikstörung ; Angst ; EEG-Veränderungen ; Übersichtsartikel ; Key words Ictal fear ; Panic disorder ; Anxiety ; EEG abnormalities ; Review article
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Episodes of anxiety have been reported to be the most common psychological symptoms in patients with partial seizures. They may occur before, during and after seizures and can also appear in isolation without any convulsive symptoms. The epileptic anxietysyndrome is strikingly similar to panic attacks, and panic disorder is an important differential diagnosis. The close relationship between epileptic seizures and panic attacks is of special interest for a better pathophysiological understanding of panic attacks. In the literature an epileptiform neuronal activity is discussed as a possible underlying mechanism for panic disorder. The finding that anxiety was the most common experiential phenomenon produced by electrical stimulation of amygdala and hippocampus with depth electrodes points in this direction. PET has demonstrated abnormalities of hippocampal structures during the nonpanic state of patients with panic disorder. In addition, some EEG studies have demonstrated a high incidence of epileptiform EEG patterns in patients with panic disorder with or without agoraphobia. This was the reason why several investigators proposed that a subset of panic attacks may be ralated to abnormal epileptiform neuronal activity in the limbic system. The size of this subset is difficult to determine because discharges in the depth of the limbic system often cannot be seen in the scalp EEG. Concerning the hypothetical pathophysiological mechanism of panic disorder therapeutic measures were taken with antiepileptic agents. The best results were obtained for valproic acid. It seems to be resonable to make a therapeutic trial with antiepileptic medication after nonresponse to standard pharmacotherapy.
    Notes: Zusammenfassung Angstanfälle zählen zu den häufigsten psychischen Symptomen im Rahmen epileptischer Anfälle und sind v.a. in Form einer Angstaura beobachtbar. Ebenso ist es möglich, daß Angstanfälle ohne konvulsive Symptome in Form einer isolierten Angstaura auftreten. Die epileptische Genese ist in solchen Fällen nicht ohne weiteres erkennbar, und die Symptomatik kann völlig mit den ICD-10-Kriterien einer Panikattacke übereinstimmen. Dementsprechend stellt die isolierte Angstaura in der psychiatrischen Diagnostik eine mögliche Differentialdiagnose zur Panikstörung dar. Von besonderem pathophysiologischen Interesse ist die enge Beziehung von epileptischer Erregungssteigerung und Panikattacken. Seit langem wird in der Literatur über eine gesteigerte Erregungsbildung limbischer Strukturen als biologisches Korrelat für anfallsartige Angst und Panik diskutiert. Intrazerebrale Stimulationsversuche belegen die besondere Bedeutung einer gesteigerten neuronalen Erregbarkeit im Mandelkern und Hippocampus. PET und EEG-Untersuchungen liefern eine Reihe von meist indirekten Hinweisen, daß auch bei einem Teil der Patienten mit der Diagnose Panikstörung nach ICD-10 eine gesteigerte Erregbarkeit limbischer Strukturen von pathophysiologischer Bedeutung ist. Dies legt die Vermutung nahe, daß die Panikstörung nach ICD-10 keine homogene Krankheitsentität darstellt, sondern eine Untergruppe mit gesteigerter zerebraler Erregbarkeit abgegrenzt werden kann. Ähnliche Überlegungen können für die ICD-10-Diagnose der Agoraphobie mit Panikstörung angestellt werden. Die Größe dieser Untergruppe ist nicht genau bestimmbar, da ein iktaler limbischer Prozeß durch die oberflächenferne Lokalisation dem Skalp-EEG häufig entgeht. Entsprechend der Hinweise auf gesteigerte limbische Erregbarkeit bei Panikstörung wurden ätiologiebezogene Behandlungsansätze mit Antiepileptika durchgeführt. Für Valproinsäure konnten bisher die besten Belege für eine günstige Wirkung erbracht werden. Es erscheint daher sinnvoll bei Nichtansprechen auf die herkömmliche Pharmakotherapie bei Panikstörung einen Behandlungsversuch mit einem Antiepileptikum zu unternehmen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Psychiatrische Unterversorgung ; Sozialpsychiatrische Strukturen ; Ukraine ; Key words Ukraine ; Psychiatric undertreatment ; Social psychiatric modalities
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The situation of psychiatric patients in the Ukraine is determined by the financial and economic difficulties of this country. In the larger cities, so-called polyclinics take care of ambulant psychiatric patients. However, no other social psychiatric institutions exist. Here, the modalities of hospital psychiatric treatment are discussed using the psychiatric hospitals in Kiev and Shitomir as examples. Undertreatment is also a problem, because only a few psychopharmacological drugs are produced in the Ukraine. Import of new psychopharmacological agents is hampered by economical problems. Improving the availability of psychopharmacological drugs and the establishment of a social psychiatric network are major aims for psychiatrists working in Ukraine.
    Notes: Zusammenfassung Die Situation der Versorgung psychisch Kranker in der Ukraine ist geprägt von den finanziellen und wirtschaftlichen Nöten dieses Landes. Während zumindest in Ballungsräumen Polikliniken für die ambulante Akutversorgung psychiatrischer Patienten zur Verfügung stehen, fehlt ein weitergehendes sozialpsychiatrisches Netz völlig. Die Modalitäten der stationären Behandlung psychiatrischer Patienten werden am Beispiel der Psychiatrischen Kliniken Kiew und Shitomir dargestellt. Auch unter stationären Bedingungen sind psychisch Kranke, z. B. schizophrene Patienten, häufig unterversorgt, da die Ukraine nur über eine geringe Eigenproduktion an Psychopharmaka verfügt und für den Import neuerer Psychopharmaka nicht genügend finanzielle Mittel vorhanden sind. Neben einer Verbesserung der Versorgung mit Psychopharmaka ist vor allem der Aufbau einer sozialpsychiatrischen Struktur ein wichtiges Anliegen der in der Ukraine tätigen Nervenärzte.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Doppler sonography ; Intravenous digital subtraction angiography ; Carotid stenoses
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In 98 internal carotid arteries, continuous-wave ultrasound Doppler sonography (USD) and i.v. digital subtraction angiography (DSA) of the internal carotid arteries were performed. The findings were compared with each other prospectively and on the basis of conventional angiography findings. The aim of this investigation was to clarify, whether DSA would show stenoses with lumen restriction of less than 50% more precisely than USD, or whether it would enable clearer localization of any vascular lesions. The results revealed that in cases of haemodynamic effective stenoses and occlusions both procedures correlated well with each other and also with catheter angiography. However, USD and DSA showed increasing discrepancies of findings with decreasing degree of severity of the stenosis. The accuracy for localization of stenoses also decreased markedly for both methods with increasing distance from the carotid bifurcation. In the case of congruent findings of USD and DSA in haemodynamic effective stenoses (degree of stenosis more than 75%) or occlusions conventional angiography did not increase the diagnostic information, and it seems therefore dispensable for vascular surgical decisions. However, in cases with existing clinical symptoms with contradictory or negative USD and DSA findings angiography is still indicated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Postoperatives Delir ; Postoperative psychiatrische Störungen ; Therapie ; Prophylaxe ; Key words Postoperative delirium ; Postoperative psychiatric disturbance ; Treatment ; Prophylaxis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract After surgical operations delirium can occur as a serious and possible lethal complication in about 5–15% of patients. Additionally, risk factors such as old age, polymedication, organic and psychiatric diseases raise the incidence. After open-heart- and orthopedic surgery more than half of the patients are affected. Delirium has negative effects on postoperative mobilization and reconvalescence and prolongs treatment on the ward. It is discussed in the literature that delirium may induce dementia in older patients. The correction of metabolic- and electrolyte imbalances, as well as the therapy of neurologic and psychiatric diseases, belongs to prophylactic treatment. Environmental conditions which facilitate reorientation of the patient after operation have beneficial effects. Some success has been achieved by using the nootropic substance piracetam as a prophylactic. In acute treatment, the butyrophenon-neuroleptic haloperidol is the drug of choice. In delirium caused by intoxication with anticholinergic agents, physostigmin is indicated. Benzodiazepines, clonidine and clomethiazole are used in particular for the treatment of withdrawal delirium.
    Notes: Zusammenfassung Nach operativen Eingriffen kommt es bei 5 bis 15% der Patienten zu einem Delir, welches eine ernste und potentiell tödliche Komplikation darstellt. Bei zusätzlich bestehenden Risikofaktoren wie hohem Alter, medikamentöser Mehrfachtherapie, somatischen und psychiatrischen Störungen findet sich eine noch wesentlich höhere Inzidenz. Bei Operationen am offenen Herzen und orthopädischen Eingriffen sind über die Hälfte der Patienten betroffen. Das Delir beeinträchtigt die postoperative Mobilisierung und Rekonvaleszenz der Patienten und führt zur Verlängerung des stationären Aufenthalts. Die Gefahr einer dementiellen Entwicklung als Spätfolge des Delir bei älteren Patienten wird in der Literatur diskutiert. Zu den Maßnahmen der Prophylaxe zählen die Behandlung von metabolischen Entgleisungen, Ausgleich von Elektrolytstörungen und Therapie von neurologischen und psychiatrischen Erkrankungen. Verhaltensmaßnahmen, die die Orientierung des Patienten nach der Operation erleichtern, haben eine günstige Wirkung. Erfolge wurden durch die prophylaktische Verabreichung des Nootropikums Piracetam berichtet. In der Akutbehandlung ist das Butyrophenon-Neuroleptikum Haloperidol Mittel der Wahl zur Sedierung. Bei Delirien auf der Grundlage einer Intoxikation mit anticholinerg wirkenden Pharmaka ist Physostigmin indiziert. Benzodiazepine, Clonidin und Clomethiazol kommen v.a. bei der Behandlung des Entzugsdelir zum Einsatz.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1369-1600
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: The serotonergic neurotransmission was suggested to play an important role in the aetiology of alcoholism. This study explores the association between tryptophan hydroxylase (TPH)-alleles and Loudness Dependence of Auditory Evoked N1/P2 Potentials (LDAEP). The TPH is the rate-limiting biosynthetic enzyme in serotonergic pathway. The LDAEP is one of the best validated non-invasive indicators for serotonergic neurotransmission. A sample of 54 alcoholics was recruited. N1/P2 potentials were evoked by five different sound intensities. A dipole source analysis using BESA (brain electric signal topography) was performed and intensity dependence was computed. The TPH intron 7 polymorphism was determined by using PCR in DNA samples. There was a weak but significant association between low LDAEP and the L-TPH allele. No influence from an individual's history of alcohol dependence or a positive family history of alcohol dependence on LDAEP was found. The weak but significant relationship found between L-TPH-allele and high serotonergic neurotransmission may contribute to a more detailed neurobiological characterization of alcohol dependents using functional and genetic parameters.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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