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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Gefässchirurgie 3 (1998), S. 11-13 
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter a.v.-Shunt ; Arterioarterielles Interponat ; Key words Arteriovenous shunt ; Arterio-arterial interposition
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract We report on two patients who received arterio-arterial PTFE grafts as vascular access for chronic hemodialysis. In both patients prior surgery for arteriovenous fistulas using either subcutaneous veins or arteriovenous, artificial PTFE grafts had failed due to recurrent thrombosis and septic complications. The arterio-arterial grafts were each positioned as a subcutaneous loop on the thigh and anastomosed with the common femoral artery and the superficial femoral artery or the profunda femoris, respectively. Postoperatively, both patients received coumadine for anticoagulation. Nine months after surgery no complications were observed in the former patient. The latter patient experienced recurrent thrombotic occlusion of the graft and a new graft was required which was anastomosed end-by-end onto the common femoral artery. As yet, 5 months after the second operation, no further complications have been reported. In conclusion, in patients lacking suitable veins for arterio-venous anastomoses, artificial arterio-arterial grafts may provide vascular access for chronic hemodialysis.
    Notes: Zusammenfassung Bei 2 Patienten bestand nach Ausnutzung der subcutanen Venen sowie verschiedener Möglichkeiten a.v.-Interponate erneut der Bedarf eines Dialysezugangs. Es erfolgte die Anlage eines arterioarteriellen Interponats (PTFE) als Schlinge am Oberschenkel zwischen der A. femoralis communis und der A. profunda femoris bzw. A. femoralis superficialis. Beide Patienten wurden postoperativ antikoaguliert. Das Interponat im Bereich der A. femoralis superficialis funktioniert neun Monate nach Anlage unproblematisch. Bei dem Interponat zur A. profunda femoris kam es wiederholt zum Verschluß, so daß nach 6 Monaten an der gleichen Extremität ein neues Interponat terminoterminal im Bereich der A. femoralis communis angelegt wurde. Diese neue Interponat wird fünf Monate nach Anlage problemlos für die Dialyse genutzt. Arterioarterielle Protheseninterpositionen als Dialysezugänge können somit bei nicht geeigneter venöser Abflußbahn für die chronische Dialyse genutzt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  125. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie; 20080422-20080425; Berlin; DOC08dgch9467 /20080416/
    Publication Date: 2008-04-14
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 3
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  125. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie; 20080422-20080425; Berlin; DOC08dgch9433 /20080416/
    Publication Date: 2008-04-14
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 4
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 34; DOC4 /20170215/
    Publication Date: 2017-02-15
    Description: Background: Primary health care in rural regions is currently undergoing a global crisis in respect of the next generation of practitioners. National and international recommendations advise placing greater emphasis upon practical skills and competences in medical studies. It is also in the interest of training the next generation to include mentoring and longitudinal integration of contact to teaching practices for general medicine in an early stage. Consequently, the General Practice Class (KAM) was introduced in Halle in 2011 as an elective with 20 individually mentored students per year, beginning with the first subject-related semester. We are now reporting on the results of the evaluation for the first two years. Method: A standardised online survey was carried out with all students who took part in the KAM in the two years 2011 and 2012 (N=38). For both years the survey was made at the end of the first summer semester on the basis of an adapted version of the Heidelberger Inventar zur Lehrevaluation (Heidelberg Inventory for the Evaluation of Teaching, HILVE-II) and the Berliner Evaluationsinstrument für selbsteingeschätzte, studentische Kompetenzen (Berlin Evaluation Instrument for the self-assessment of student competences, BEvaKomp) . Furthermore, each year the preference for the choice of specialty and location of a medical practice was queried. Predictors for the preference of the chosen specialty and the location of a medical practice were estimated by binary logistic regression analysis. Via univariate evaluations the number of students who reported an increase in knowledge in different areas of competence as a result of the KAM was counted. Correlations between the intention to remain in the KAM and the quality of teaching were evaluated on the basis of bivariate correlations. Results: 48% of the students agreed partly or fully that the KAM seminars enhanced their specialist competence. This individual acquiring of competence in the model project represented a significant predictor for the preferred choice of the area (OR 7.98; 95% CI [1.27-50.27], p=0.027). Students who assessed the commitment (r=0.504), support (r=0.526) and interaction management (r=0.529) of the mentors positively were more likely inclined to continue their participation in the KAM.Conclusion: The successful conveyance of care-relevant competences to students proved to be an important predictor in our project for the preference of the specialty general practice. This requires that the medical mentors are suitably trained and that the students are specifically prepared for practical experience.
    Description: Hintergrund: Die medizinische Grundversorgung in ländlichen Regionen befindet sich weltweit in einer Nachwuchskrise. Internationale und nationale Empfehlungen raten zur Stärkung praktischer Fertigkeiten und Kompetenzen im Medizinstudium. Dazu gehört, auch im Interesse der Nachwuchsbindung, den Kontakt zu allgemeinmedizinischen Lehrpraxen frühzeitig, mentoriert und longitudinal zu integrieren. Dazu wird die Klasse Allgemeinmedizin (KAM) in Halle seit 2011 als Wahlpflichtfach mit 20 individuell mentorierten Studierenden pro Jahr beginnend mit dem ersten Fachsemester durchgeführt. Wir berichten über die Evaluationsergebnisse der ersten zwei Jahre.Methodik: Eine standardisierte Online-Befragung wurde mit allen Teilnehmern der KAM in zwei Jahrgängen 2011 bis 2012 (N=38) durchgeführt. Die Befragung erfolgte jeweils zum Ende des ersten Sommersemesters und nutzte eine adaptierte Version des Heidelberger Inventars zur Lehrevaluation (HILVE-II) und das Berliner Evaluationsinstrument für selbsteingeschätzte, studentische Kompetenzen (BEvaKomp). Ferner wurde jährlich die Präferenz zu Fachgebietswahl und Ort der Niederlassung erfragt. Mittels binär-logistischer Regression wurden Prädiktoren für die Präferenz zur Fachgebietswahl Allgemeinmedizin und Ort der Niederlassung geschätzt. Durch univariate Auswertungen wurden die Anteile der Studierenden ausgezählt, die in verschiedenen Kompetenzbereichen einen Wissenszuwachs durch die KAM berichteten. Zusammenhänge zwischen den beabsichtigten Verbleib in der KAM und der Lehrqualität wurden anhand bivariater Korrelationen ausgewertet. Ergebnisse: 48% der Studierenden stimmten der Aussage eher oder völlig zu, dass die Seminare der KAM bei ihnen zu einer Steigerung der Fachkompetenz geführt haben. Dieser individuelle Kompetenzerwerb im Modellprojekt stellte einen signifikanten Prädiktor für die Präferenz zur Fachgebietswahl Allgemeinmedizin dar (OR 7,98; 95%-KI [1,27-50,27], p= 0,027). Studierende, die das Engagement (r=0,504), die Betreuung (r=0.526) und das Interaktionsmanagement (r=0,529) der Mentoren positiv einschätzten, waren eher gewillt, ihre Teilnahme an der KAM fortzusetzen.Schlussfolgerung: Die erfolgreiche Vermittlung versorgungs-relevanter Kompetenzen an Studierende erwies sich in unserem Projekt als wichtigster Prädiktor einer Präferenz einer Fachgebietswahl Allgemeinmedizin. Hierfür müssen die ärztlichen Mentoren entsprechend geschult und Studierende gezielt auf die Praxiserfahrungen vorbereitet werden.
    Keywords: undergraduate medical education ; general practice ; evaluation ; elective compulsory course ; speciality-choice ; Medizinische Ausbildung ; Allgemeinmedizin ; Evaluation ; Wahlpflichtfach ; Fachgebietswahl ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 5
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  127. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie; 20100420-20100423; Berlin; DOC10dgch388 /20100517/
    Publication Date: 2010-05-17
    Keywords: ddc: 610
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 6
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  127. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie; 20100420-20100423; Berlin; DOC10dgch284 /20100517/
    Publication Date: 2010-05-17
    Keywords: ddc: 610
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 7
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  50. Kongress für Allgemeinmedizin und Familienmedizin; 20160929-20161001; Frankfurt am Main; DOC16degam236 /20160919/
    Publication Date: 2016-09-19
    Keywords: Ärztegesundheit ; DFG-Netzwerk ; Studierendengesundheit ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 8
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  131. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie; 20140325-20140328; Berlin; DOC14dgch412 /20140321/
    Publication Date: 2014-03-25
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 9
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  131. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie; 20140325-20140328; Berlin; DOC14dgch162 /20140321/
    Publication Date: 2014-03-25
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 10
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  121. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie; 20040427-20040430; Berlin; DOC04dgch1188 /20041007/
    Publication Date: 2004-10-07
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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