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  • 1
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA); 20100923-20100925; Bochum; DOC10gma138 /20100805/
    Publication Date: 2010-08-06
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung; VOL: 31; DOC21 /20140515/
    Publication Date: 2014-05-16
    Description: Background: The school-leaving GPA and the time since completion of secondary education are the major criteria for admission to German medical schools. However, the predictive value of the school-leaving grade and the admission delay have not been thoroughly examined since the amendment of the Medical Licensing Regulations and the introduction of reformed curricula in 2002. Detailed information on the prognosis of the different admission groups is also missing.Aim: To examine the predictive values of the school-leaving grade and the age at enrolment for academic performance and continuity throughout the reformed medical course.Methods: The study includes the central admission groups "GPA-best" and "delayed admission" as well as the primary and secondary local admission groups of three consecutive cohorts. The relationship between the criteria academic performance and continuity and the predictors school-leaving GPA, enrolment age, and admission group affiliation were examined up to the beginning of the final clerkship year.Results: The academic performance and the prolongation of the pre-clinical part of undergraduate training were significantly related to the school-leaving GPA. Conversely, the dropout rate was related to age at enrolment. The students of the GPA-best group and the primary local admission group performed best and had the lowest dropout rates. The students of the delayed admission group and secondary local admission group performed significantly worse. More than 20% of these students dropped out within the pre-clinical course, half of them due to poor academic performance. However, the academic performance of all of the admission groups was highly variable and only about 35% of the students of each group reached the final clerkship year within the regular time.Discussion: The school-leaving grade and age appear to have different prognostic implications for academic performance and continuity. Both factors have consequences for the delayed admission group. The academic prognosis of the secondary local admission group is as problematic as that of the delayed admission group. Additional admission instruments would be necessary, in order to recognise potentially able applicants independently of their school-leaving grade and to avoid the secondary admission procedure.
    Description: Hintergrund: Die HZB Qualifikation und die Wartezeit sind die wichtigsten Zulassungskriterien für das Medizinstudium in Deutschland. Seit der Novellierung der Approbationsordnung und der Einführung von Reformcurricula wurde der Vorhersagewert der HZB Qualifikation und der Wartezeit nicht ausführlich untersucht. Ebenso fehlen detaillierte Daten über die Studienprognose der unterschiedlichen Zulassungsquoten.Ziel: Untersuchung des Vorhersagewerts der Abiturdurchschnittsnote und des Alters für Studienleistung und Kontinuität im Verlauf eines reformierten Medizinstudiums.Methodik: Die Studie umfasste Studierende der Abiturbesten-, AdH- und Wartezeitquote sowie des Nachrückverfahrens von drei Kohorten. Die Beziehung zwischen Studienleistung bzw. Studienkontinuität und der Abiturdurchschnittsnote, dem Studieneintrittsalter und der Zulassungsquoten-Zugehörigkeit wurde bis zum PJ-Beginn statistisch untersucht.Ergebnisse: Die Studienleistung und die Studienverzögerungsrate im vorklinischen Studienabschnitt standen in einem signifikanten Zusammenhang mit der Abiturdurchschnittsnote. Dagegen hing die Studienabbruchsrate mit dem Studieneintrittsalter zusammen. Die Studierenden der Abiturbesten- und AdH-Quote erreichten die besten Studienleistungen und niedrigsten Studienabbruchsraten. Das Leistungsniveau der nach Wartezeit sowie im Nachrückverfahren zugelassenen Studierenden war niedriger, und mehr als 20% von ihnen brachen das Studium während des vorklinischen Studienabschnitts ab, die Hälfte davon aufgrund von Leistungsschwäche. Die Studienleistungen aller Zulassungsgruppen waren jedoch sehr variabel, und nur ca. 35% der Studierenden einer jeden Zulassungsgruppe traten das PJ in der Regelstudienzeit an.Diskussion: Die Abiturnote und das Alter haben unterschiedliche prognostische Bedeutungen für Studienleistung und -kontinuität. Auf die Prognose in der Gruppe der Studierenden der Wartezeitquote wirken sich beide Faktoren negativ aus. Die Studienprognose der Nachrücker ist ebenso problematisch wie die der Wartezeitquote. Zusätzliche Auswahlinstrumente erscheinen notwendig, um potentiell fähige Studierende unabhängig von der Abiturnote zu erkennen und ein Nachrückverfahren zu vermeiden.
    Keywords: Medical studies ; admission ; GPA ; school leaving grades ; Medizinstudium ; Auswahlverfahren ; Abitur ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 3
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung; VOL: 26; DOC22 /20090515/
    Publication Date: 2009-05-16
    Description: Aims: An interactive surgical logbook was introduced in 2004 as part of a reform of the 16-week surgical training period of the final medical year at Heidelberg University. The present work describes its aims and development and examines its utilization by students and supervising doctors over a period of four years. Methods: The surgical training period of the final medical year was evaluated in 2003 by means of questionnaires and interviews with doctors, nurses, orderlies, and final-year medical students. Subsequently, a catalog of training objectives was compiled, which formed the basis for a logbook that states the training objectives, outlines the curriculum of the surgical training period, and includes separate pages for documenting 31 different medical procedures including the treatment of three patients under one's care. It further includes tables for recording one's attendance at training activities and detachable forms for self-assessment, evaluation of the surgical training period, and assessment of the student by the training doctors. The logbook was given to all students in their final-year surgical training period, but its use was optional. The entries in all returned logbooks were retrieved, recorded, and analyzed. Results: The return rate of the logbooks was initially low but rose within two years to 80%-100%. The extent of the entries was, however, continuously poor. Nineteen percent of the logbooks were devoid of entries, approximately 40% had no entries of clinical procedures, and the majority of the rest contained very incomplete records. The extent of feedback and comments by the supervising doctors was very limited, and their assessment forms often were filled in by the students themselves. By contrast, students returned numerous self-assessment and evaluation questionnaires that were complete and contained differentiated entries. Informal interviews with students revealed that cooperation was lacking on the part of the training doctors, and the long hours spent in the operating room placed considerable restrictions on the regular use of the logbook. However, low motivation of students who are not interested in surgery must also be considered. Conclusion: The interactive surgical logbook developed in cooperation with final-year medical students is potentially an effective measure for promoting the acquisition of a targeted learning strategy and individually designing one's own training program. Its efficiency, however, depends on active support by the training doctors and motivation on the part of the students. To overcome these limitations, we intend to modify the logbook and integrate it into a mandatory competence-based tutoring program in the future.
    Description: Zielsetzung: Im Rahmen einer Reform des chirurgischen Tertials des Praktischen Jahres (PJ) an der Chirurgischen Universitätsklinik Heidelberg wurde 2004 ein interaktives chirurgisches Logbuch eingeführt. Die Arbeit beschreibt seine Entwicklung und untersucht seine Anwendung durch die Studierenden und das Lehrpersonal in einem Zeitraum von vier Jahren. Methode: 2003 wurde das chirurgische Tertial durch schriftliche Fragebögen und Interviews mit Ärzten, Pflegepersonal und PJ-Studierenden evaluiert. Die Ziele des Tertials wurden neu konkretisiert und ein Lernzielkatalog konzipiert. Auf dessen Basis wurde ein Logbuch entwickelt, in dem die Studierenden ihre klinischen Tätigkeiten während des Tertials fortlaufend dokumentieren und analysieren sollen. Das Logbuch definiert die Lernziele des Tertials, umfasst 31 zu dokumentierende Verfahren einschließlich der Behandlung eigener Patienten sowie Formulare zur Selbsteinschätzung, Beurteilung durch Dozenten, Evaluation des Tertials und Teilnahme an Lehrveranstaltungen. Das Logbuch wird an alle PJ-Studierenden ausgeteilt, seine Anwendung und Rückgabe sind jedoch freiwillig. Die Einträge aller zurückgegebenen Logbücher wurden tabellarisch erfasst und analysiert. Ergebnisse: Die anfänglich niedrige Rücklaufquote stieg innerhalb von zwei Jahren auf 80-100%. Die Eintragungen waren jedoch fortwährend dürftig: 19% der abgegebenen Logbücher enthielten gar keine Einträge, ca. 40% keine Einträge zu den aufgeführten klinischen Fertigkeiten. Die Mehrheit der restlichen Logbücher enthielt Einträge nur für einen kleinen Teil der zu erlernenden Prozeduren, die überdies vorwiegend sehr unvollständig waren. Kontrolle und Rückmeldung durch die Dozenten waren sehr begrenzt. Im Gegensatz dazu wurden von den Studierenden zahlreiche Selbsteinschätzungs- und Evaluationsbögen vollständig und differenziert ausgefüllt zurückgegeben. Informelle Gespräche mit Studierenden ergaben, dass mangelnde Kooperation seitens der begleitenden Ärzte und lange Aufenthalte im OP wesentliche Hindernisse für die regelmäßige Anwendung des Logbuches darstellen. Mangelnde Motivation der Studierenden muss ebenfalls bedacht werden. Schlussfolgerung: Das durch Mitwirkung der Studierenden entwickelte interaktive Logbuch ist eine potentiell höchst wirksame Maßnahme, die den Ausbau einer gezielten Lernstrategie und Selbstgestaltung eines vollständigen Trainingsprogramms fördern kann. Sein effektiver Gebrauch ist jedoch von einer aktiven Unterstützung der begleitenden Ärzte und der Motivation der Studierenden abhängig. Um diese Hindernisse zu umgehen, beabsichtigen wir in Zukunft, das Logbuch als Grundlage für ein verpflichtendes kompetenzbasiertes Tutorensystem zu modifizieren.
    Keywords: Medical education ; final-year undergraduate training ; surgery ; logbook ; interactive logbook ; portfolio ; compliance ; evaluation ; self-assessment ; competence ; Medizinische Ausbildung ; Praktisches Jahr ; Chirurgie ; Logbuch ; interaktives Logbuch ; Portfolio ; Compliance ; Evaluation ; Selbsteinschätzung ; Kompetenz ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 4
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ); 20150930-20151003; Leipzig; DOCV244 /20150831/
    Publication Date: 2015-09-01
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 5
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Research in Medical Education - Chances and Challenges 2009; 20090520-20090522; Heidelberg; DOC09rmeC2 /20090505/
    Publication Date: 2009-06-04
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 6
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung; VOL: 28; DOC28 /20110516/
    Publication Date: 2011-05-17
    Description: Background: The interdisciplinary surgery block of the reformed undergraduate curriculum HeiCuMed includes daily cycles of interactive case-based seminars, problem-based tutorials, case presentation by students, skills and communication training, and bedside teaching. The teaching doctors receive didactic training. In contrast, the previous traditional course was based on lectures with only two weekly hours of bedside teaching. Didactic training was not available.Objective: The present work aims at analysing the importance of active participation of students and the didactic components of the reformed and traditional curricula, which contribute to successful learning as evaluated by the students.Method: Differentiated student evaluations of the undergraduate surgical courses between 1999 and 2008 were examined by correlation and regression analyses. Results: The evaluation scores for organisation, dedication of the teaching staff, their ability to make lessons interesting and complex topics easily understandable, and the subjective gain of knowledge were significantly better in HeiCuMed than in the traditional curriculum. However, the dependence of knowledge gain on the didactic quality was the same in both curricula. The quality of discussions and the ability of the teaching doctors to promote active student participation were important to the subjective gain of knowledge in both seminars and practical courses of the reformed curriculum as well as for the overall evaluation of the practical courses but not the gain of knowledge in the traditional curriculum. Conclusion: The findings confirm psychological-educational perceptions, that competent implementation of integrative didactical methods is more important to successful teaching and the subjective gain of knowledge than knowledge transfer by traditional classroom teaching.
    Description: Hintergrund: Der interdisziplinäre Chirurgische Block des Heidelberger Reformcurriculums HeiCuMed beinhaltet interaktive, fallbasierte Kleingruppenseminare, Fertigkeiten- und Kommunikationstraining, Problem-orientiertes Lernen, studentische Fallbearbeitungen und -präsentationen sowie Unterricht am Krankenbett. Die Dozenten werden didaktisch geschult. Das vorangegangene traditionelle Curriculum basierte dagegen auf Vorlesungen und lediglich zwei Wochenstunden praktischen Unterrichts am Krankenbett. Ziel: Die vorliegende Arbeit analysiert den Beitrag didaktischer Merkmale des traditionellen und Reformcurriculums sowie der aktiven Mitarbeit der Studierenden zum Lernerfolg aus Sicht der Studierenden. Methode: Differenzierte studentische Evaluationen der chirurgischen Lehrveranstaltungen zwischen 1999 and 2008 wurden mittels Korrelations- und Regressionsanalysen untersucht.Ergebnisse: Das Engagement der Dozenten, ihre Fähigkeit, Interesse zu wecken und Kompliziertes verständlich zu erklären, der Beitrag des Unterrichts zum Lernzuwachs, die Unterrichtsqualität und besonders die geförderte Mitarbeit wurden in HeiCuMed signifikant besser bewertet als im traditionellen Curriculum. Die Abhängigkeit des subjektiven Lernzuwachses von der didaktischen Qualität war hingegen in beiden Curricula gleich. Die geförderte studentische Mitarbeit erwies sich als wichtig für den subjektiven Lernzuwachs in den Seminaren und Praktika von HeiCuMed und für die evaluierte Qualität der Praktika aber nicht für den Lernzuwachs im traditionellen Curriculum. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse stehen im Einklang mit psychologisch-pädagogischen Erkenntnissen, dass integrative Lehrmethoden mehr zum Lehr- und Lernerfolg beitragen als der passive Wissenstransfer durch die traditionelle Vorlesung, und belegen die wichtige Bedeutung der didaktischen Kompetenz für den Lehrerfolg.
    Keywords: Medical education ; reform curriculum ; sugery ; didactics ; Medizinische Ausbildung ; Reformcurriculum ; Chirurgie ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 7
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA); 20120927-20120929; Aachen; DOCP207 /20120918/
    Publication Date: 2012-09-19
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 8
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  4th Research in Medical Education (RIME) Symposium 2015; 20150319-20150321; München; DOCS1A4 /20150312/
    Publication Date: 2015-03-13
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 9
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA); 20130926-20130928; Graz; DOCP10_02 /20130820/
    Publication Date: 2013-08-20
    Keywords: Qualitätssicherung ; Selbsteinschätzung ; Evaluation ; Praktisches Jahr ; Likert Skalen ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 10
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA); 20120927-20120929; Aachen; DOCV599 /20120918/
    Publication Date: 2012-09-19
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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