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  • 1
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  78. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e.V.; 20070516-20070520; München; DOC07hnod027 /20070424/
    Publication Date: 2007-04-24
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  25. Wissenschaftliche Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Phoniatrie und Pädaudiologie; 20080912-20080914; Düsseldorf; DOC08dgppV07 /20080827/
    Publication Date: 2008-08-28
    Description: Das ABR-Hörscreening bietet den Vorteil einer sehr hohen Sensitivität und Spezifität. An der Würzburger Univ.-HNO-Klinik wird bereits seit August 1997 ein auf ABR basierendes Verfahren zum Neugeborenen-Hörscreening eingesetzt. Bis September 2007 wurde bei 12425 Neugeboren ein primäres Screening und/oder Kontroll-Screening mit dem BERAphon® durchgeführt. Das Screening-Gerät MB11 mit dem BERAphon®, ermöglicht eine schnelle AABR-Messung, mit ähnlichem Zeitaufwand wie bei OAE basierenden Verfahren. Bisher konnten 224 Kinder mit Hörverlust durch unser Screening-Programm identifiziert werden. Zwei Drittel von ihnen fielen während des primären Screenings in anderen Programmen auf und wurden mit Hilfe des Kontroll-Screenings verifiziert und evaluiert. Alle auffälligen Kinder an unserem Screening-Programm werden während der Diagnosefindung bis zur Therapie begleitet. Im Beitrag werden die Messergebnisse mitgeteilt und ein Überblick über Typen und Grade von Hörverlusten bei Neugeborenen sowie das Diagnose- und Therapiealter gegeben.
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 3
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  25. Wissenschaftliche Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Phoniatrie und Pädaudiologie; 20080912-20080914; Düsseldorf; DOC08dgppV06 /20080827/
    Publication Date: 2008-08-28
    Description: Seit langem wird an der Würzburger HNO-Klinik erfolgreich ein auf ABR basierendes Verfahren zum Neugeborenen-Hörscreening eingesetzt. Das als Screening-Gerät verwendete MB11 BERAphon® ermöglicht eine schnelle Messung, wie wir sie von auf OAE basierenden Verfahren kennen. Durch Optimierung des akustischen Stimulus konnte die Leistungsfähigkeit dieses Geräts so verbessert werden, dass ABR-Antworten auf 35 dBnHL Stimuli nach etwa 30 s nachgewiesen werden können. In der audiologischen Praxis werden zum Hörscreening meist breitbandige Stimuli eingesetzt. Eine Hörstörung im Tief- und Mitteltonbereich kann dabei jedoch übersehen werden. Die Anwendung bandbegrenzter Stimuli bei Erwachsenen hat bereits sehr gute Ergebnisse gezeigt. Ziel war es jetzt, die Methode bei Neugeboren zu prüfen. Im vorliegenden Beitrag werden erste Ergebnisse aus dieser Studie vorgestellt. Die Untersuchung wurde mit dem MB11 BERAphon® durchgeführt. Als Stimuli wurden ein tieffrequenter (135 Hz-1500 Hz) und ein hochfrequenter (1500 Hz-8 kHz) Stimulus verwendet. Diese wurden simultan bei einem Pegel von 35 dBnHL präsentiert. Der Antwortnachweis erfolgte mit einem Statistiktest. Insgesamt wurden 380 Ohren von 190 Neugeborenen (beidohrige Messung) während des routinemäßigen Hörscreenings untersucht. In dieser Gruppe konnten mit dem bisher verwendeten breitbandigen Stimulus 99,7% AEP-Antworten nachgewiesen werden. Die mittlere Nachweiszeit war 28 s. Die simultane Anwendung der bandbegrenzten Stimuli führte beim tieffrequenten Stimulus zu einer leichten Verringerung der Nachweisrate auf 94% und einer Verlängerung der mittleren Nachweiszeit auf 45 s. Mit dem hochfrequenten Stimulus konnte bei 96% der untersuchten Ohren AEP-Antworten nachgewiesen werden. Die mittlere Nachweiszeit war 30 s. Die Ergebnisse zeigen, dass mit bandbegrenzten Stimuli mit etwas verlängerten Messzeiten zu rechnen ist, aber hiermit eine weitere Qualitätsverbesserung des AABR-Hörscreenings erreicht werden kann.
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 4
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  52. Kongress für Allgemeinmedizin und Familienmedizin; 20180913-20180915; Innsbruck, Österreich; DOC18degam088 /20180910/
    Publication Date: 2018-09-11
    Keywords: Lernziele ; longitudinalen fächerübergreifenden Curriculums für klinische Untersuchung und Kommunikation (KUMplusKOM) ; Simulationspatienten ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 5
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA); 20160914-20160917; Bern; DOCP10-603 /20160905/
    Publication Date: 2016-09-05
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 6
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  78. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e.V.; 20070516-20070520; München; DOC07hnod051 /20070424/
    Publication Date: 2007-04-24
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 7
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  21. Wissenschaftliche Jahrestagung der DGPP; 20040910-20040912; Freiburg/Breisgau; DOC04dgppV11 /20040909/
    Publication Date: 2004-09-09
    Description: Die BERAphon®-Untersuchung mit Ableitung der frühen akustisch evozierten Potenziale mit einem speziellen Kopfhörer und unter Verwendung der Steady State- Potentiale und des Zeitgangreizes stellt eine Hörscreeningmethode mit hoher Validität dar. Seit August 1997 ist ein universelles Hörscreening-Programm für Neugeborene an den Universitätskliniken in Würzburg etabliert. Bis März 2004 wurden bei insgesamt 8150 Neugeborenen primäre und Kontroll-Hörscreening-Untersuchungen mit dem BERAphon® durchgeführt. 99 % aller Neugeborenen wiesen nach Durchlaufen des zweistufigen Hörscreenings unauffällige Antworten auf. 110 der im Rahmen des primären oder Kontroll-Screening untersuchten Neugeborenen wiesen eine Schwerhörigkeit auf. Die BERAphon®- Methode stellt ein zuverlässiges Messverfahren zum Hörscreening dar.
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 8
    ISSN: 1600-0765
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Objectives and background: Povidone-iodine [polyvinylpyrrolidone-iodine complex (PVP-iodine)] might constitute a valuable adjunct to current periodontal therapy because of its broad-spectrum antimicrobial activity, low potential for developing resistance and adverse reactions, wide availability, ease of use, and low financial cost. This investigation employed a randomized, split-mouth study design to determine the microbiological and clinical effects of 10% PVP-iodine subgingival irrigation in periodontitis lesions showing radiographic evidence of subgingival calculus.Methods: Sixteen adults having at least one periodontal pocket of 6 mm or more in each quadrant of the dentition and harboring one or more periodontopathic bacteria participated in the study. In each subject, a study site in each quadrant was randomly chosen to receive either subgingival irrigation with 10% PVP-iodine together with scaling and root planing, scaling and root planing alone, subgingival irrigation with 10% PVP-iodine, or subgingival irrigation with sterile saline. Prior to therapy and at 5 weeks post-treatment, microbiological culture was carried out without knowledge of the clinical status or the type of treatment rendered. A blinded clinical examiner determined presence of dental plaque, probing pocket depth, and gingival bleeding on probing. Microbiological and clinical data were analyzed using a repeated measures analysis of variance and Kruskal–Wallis rank test with the Tukey and Mann–Whitney post hoc tests.Results: At 5 weeks post-treatment, subgingival irrigation with PVP-iodine together with scaling and root planing caused a 95% or greater reduction in total pathogen counts in 44% of pockets having ≥ 6 mm depth whereas scaling and root planing alone, povidone-iodine irrigation alone and water irrigation alone caused 95% reduction of total pathogens only in 6–13% of similar study sites (P = 0.02). Reduction in mean pocket depth was 1.8 mm for the PVP-iodine/scaling and root planing group, 1.6 mm for the scaling and root planing group, and 0.9 mm for the PVP-iodine and the saline monotherapy groups, with statistical significance reached for the scaling and root planing group vs. the PVP-iodine group (P = 0.04) and for the scaling and root planing group vs. the saline group (P = 0.02). Reduction in visible dental plaque, which ranged from 38% to 62%, showed no significant differences among treatment groups.Conclusions: The addition of subgingival PVP-iodine irrigation to conventional mechanical therapy may be a cost-effective means of reducing total counts of periodontal pathogens and helping control periodontal disease. However, subgingival irrigation with PVP-iodine without concomitant mechanical debridement might not improve microbiological and clinical variables in comparison with saline irrigation, at least not in sites with radiographic evidence of subgingival calculus.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 9
    ISSN: 1600-0765
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Objectives:  To determine the ability of a 10% doxycycline hyclate controlled-release polymer (Atridox®) to suppress periodontopathic bacteria when placed subgingivally following scaling and root planing (Sc/Rp).Methods:  Eight males and seven females, mean age 48 years, with moderate to advanced periodontitis participated in the study. In each patient, bilateral periodontal pockets probing 6–7 mm were randomly assigned to treatment by Sc/Rp + doxycycline polymer or by Sc/Rp alone. Subgingival placement of doxycycline polymer was carried out according to the manufacturer's instructions. Sc/Rp was performed with hand instruments for at least 10 min in each study tooth. Subgingival samples were collected by paper-points at baseline, at 2 weeks and at 4 weeks post-treatment. Culture methodology was used to isolate and identify putative periodontal pathogens, including Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis, Dialister pneumosintes, Tannerella forsythia, Prevotella intermedia/Prevotella nigrescens, Campylobacter species, Eubacterium species, Fusobacterium species, Peptostreptococcus micros, Eikenella corrodens, Staphylococcus species, enteric gram-negative rods, β-hemolytic streptococci and yeasts. The microbiologic examination was carried out blindly. Microbiological data were analyzed using a General Linear Model Analysis of Variance for within and between group effects.Results:  Sites receiving Sc/Rp + doxycycline polymer and sites receiving Sc/Rp alone exhibited similar levels of periodontal pathogens at baseline and did not differ significantly in total viable counts and proportional recovery of periodontopathic bacteria post-treatment.Conclusions:  Controlled-release doxycycline placed in moderate to deep periodontal pockets caused no significant additional reduction in the subgingival pathogenic microbiota compared to thorough Sc/Rp alone. Since controlled-release doxycycline may not significantly suppress several subgingival pathogenic microorganisms and seems to possess no distinct advantage over broad-spectra, safe and inexpensive antiseptics, the rationale for its employment in periodontal therapy remains unclear.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 10
    ISSN: 0167-2738
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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