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  • 1
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  15. Jahrestagung der Gesellschaft für Arzneimittelanwendungsforschung und Arzneimittelepidemiologie; 20081120-20081121; Bonn; DOC08gaa01 /20081106/
    Publication Date: 2008-11-07
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 2
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 15; DOC04 /20170209/
    Publication Date: 2017-02-09
    Description: Aims: The purpose of this study was to analyze the prevalence of depression, anxiety, adjustment disorders, and somatoform disorders in patients diagnosed with age-related macular degeneration (AMD) in Germany.Methods: This study included 7,580 patients between the ages of 40 and 90 diagnosed with AMD between January 2011 and December 2014 in 1,072 primary care practices (index date). The last follow-up was in July 2016. We also included 7,580 controls without AMD, which were matched (1:1) to the AMD cases by age, sex, type of health insurance (private or statutory), physician, and Charlson comorbidity score as a generic marker of comorbidity. The outcome of the study was the prevalence of depression, anxiety, adjustment disorders, and somatoform disorders recorded in the database between the index date and the end of follow-up. Results: The mean age among subjects was 75.7 years (SD=10.1 years), 34.0% were men, and 7.8% had private health insurance coverage. The Charlson comorbidity index was 2.0 (SD=1.8). Depression was the most frequent disease (33.7% in AMD patients versus 27.3% in controls), followed by somatoform disorders (19.6% and 16.7%), adjustment disorders (14.8% and 10.5%), and anxiety disorders (11.7% and 8.2%). Depression (OR=1.37, 95% CI: 1.27-1.47), anxiety (OR=1.50, 95% CI: 1.35-1.67), adjustment disorders (OR=1.50, 95% CI: 1.36-1.65), and somatoform disorders (OR=1.22, 95% CI: 1.12-1.32) were all positively associated with AMD. Conclusion: Overall, a significant association was found between AMD and depression, anxiety, adjustment disorders, and somatoform disorders.
    Description: Ziel: In der vorliegenden Studie wurde die Prävalenz der psychiatrischen Komorbiditäten bei Patienten mit altersbedingten Makuladegeneration (AMD) und Personen ohne MD verglichen.Methoden: Patienten mit einer gesicherten Diagnose der Makuladegeneration (ICD 10: H35.3) im Zeitraum 2011-2014 aus 1.072 allgemeinmedizinischen und internistischen Praxen wurden selektiert. Daten von 7.580 MD-Patienten und 7.580 Personen ohne MD aus allgemeinmedizinischen und internistischen Praxen in Deutschland wurden nach Matching für Alter, Geschlecht, Versicherungsstatus und Indexjahr (der letzte Eintrag in der Datenbank) retrospektiv analysiert. Der Anteil der Patienten mit einer gesicherten Diagnose von Depression, Angststörung, Reaktionen auf schwere Belastungen und Anpassungsstörungen oder somatoformen Störungen wurde ermittelt. Ergebnisse: Patienten waren im Schnitt 75,7 Jahre alt (SD: 10,1), 34,0% waren männlich und 7,8% privat versichert. Charlson Comorbidity Index war im Schnitt 2,0 (SD: 1,8). Depression war die häufigste Diagnose (33,7% bei AMD-Patienten versus 27,3% in der Kontrollgruppe), gefolgt bei somatoformen Störungen (19,6% versus 16,7%), Reaktionen auf schwere Belastungen und Anpassungsstörungen (14,8% versus 10,5%), und Angststörungen (11,7% versus 8,2%). Das Risiko für jede der untersuchten psychiatrischen Kodiagnosen war unter MD-Patienten nach der Adjustierung für Charlson Comorbidity Index insgesamt signifikant höher als bei Patienten ohne MD (Depression (OR: 1,37, 95% CI: 1,27-1,47), Angststörung (OR: 1,50, 95% CI: 1,35-1,67), Reaktionen auf schwere Belastungen und Anpassungsstörungen (OR: 1,50, 95% CI: 1,36-1,65), und somatoforme Störungen (OR: 1,22, 95% CI: 1,12-1,32)).Schlussfolgerung: Makuladegeneration war mit stark erhöhtem Risiko für Depression, Angst-, Belastungs- sowie somatoformer Störung assoziiert.
    Keywords: age-related macular degeneration ; depression ; anxiety ; adjustment disorder ; somatoform disorder ; altersbedingte Makuladegeneration ; Depression ; Angststörung ; Anpassungsstörung ; somatoforme Störung ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 3
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 14; DOC06 /20160614/
    Publication Date: 2016-06-14
    Description: Objectives: To analyze the impact of caesarean section (CS) on mode of delivery, pregnancy-induced and pregnancy-associated disorders, as well as complications in the subsequent pregnancy within German gynecological practices.Methods: 1,801 women with CS and 1,801 matched women with vaginal delivery (VD) from the IMS Disease Analyzer database were included. The impact of previous CS on the mode of delivery and pregnancy-associated disorders as well as complications prior to or during birth in the subsequent pregnancy were analyzed. Cox regressions were used to determine the influence of CS with regard to these outcomes.Results: Medical abortion and single spontaneous delivery were significantly less frequent in women with a history of CS compared to VD (OR equal to 0.52 and 0.04 respectively), whereas CS after CS was the significantly more common mode of delivery (79.0% versus 9.3%, OR=36.47). Gestational hypertension without significant proteinuria, gestational hypertension with significant proteinuria, and polyhydramnios were more frequent in women with CS than in women with VD (OR equal to 6.80, 1.71, and 2.29). Hemorrhage and maternal care for known or suspected disproportion were more common in the CS group than in the VD group (OR equal to 1.34 and 3.75). Prolonged pregnancy, preterm labor, abnormalities arising from forces of labor, and perineal laceration during delivery were significantly less frequent in women with CS than in women with VD (OR between 0.32 and 0.75), whereas long labor was more common (OR=2.09).Conclusion: Women with CS were more likely to undergo further CS and to develop major pregnancy-associated diseases in the following pregnancy compared to women with VD.
    Description: Ziele: Analyse der Auswirkungen eines Kaiserschnitts (KS) auf die Art der Entbindung, schwangerschaftsinduzierte und schwangerschaftsassoziierte Erkrankungen sowie auf Komplikationen bei der anschließenden Schwangerschaft in deutschen gynäkologischen Praxen.Methoden: Insgesamt wurden 1.801 Frauen mit KS und 1.801 Kontrollpatientinnen mit Vaginalgeburt (VG) aus der IMS Disease Analyzer-Datenbank in die Studie eingeschlossen. Die Auswirkungen des vorherigen KS auf die Art der Entbindung und auf schwangerschaftsassoziierte Erkrankungen sowie auf Komplikationen vor oder während der zweiten Geburt wurden analysiert. Cox-Regressionsanalysen wurden verwendet, um den Einfluss eines KS in Bezug auf diese Auswirkungen zu bestimmen.Ergebnisse: Medizinische Abtreibungen und spontane Einzelgeburten kamen bei Frauen mit einem KS in ihrer Vorgeschichte signifikant seltener vor als bei Frauen mit VG (OR=0,52 bzw. 0,04), während KS nach KS die signifikant häufigere Art der Entbindung war (79,0% verglichen mit 9,3%, OR=36,47). Schwangerschaftshypertonie ohne signifikante Proteinurie, Schwangerschaftshypertonie mit signifikanter Proteinurie und Polyhydramnie waren bei Frauen mit KS häufiger als bei Frauen mit VG (OR=6,80, 1,71 und 2,29). Blutungen sowie Behandlungen während der Schwangerschaft im Hinblick auf bekannte oder vermutete Disproportionen waren in der KS-Gruppe häufiger als in der VG-Gruppe (OR=1,34 bzw. 3,75). Übermäßig lange Schwangerschaften, vorzeitige Wehen, durch den Geburtsprozess verursachte Anomalien und Dammrisse während der Entbindung waren bei Frauen mit KS signifikant seltener als bei Frauen mit VG (OR zwischen 0,32 und 0,75), wohingegen lange Geburten häufiger auftraten (OR=2,09).Schlussfolgerung: Frauen mit KS unterziehen sich eher einem weiteren KS und leiden in der folgenden Schwangerschaft häufiger an schweren schwangerschaftsassoziierten Erkrankungen als Frauen mit VG.
    Keywords: caesarean section ; mode of delivery ; pregnancy-induced disorders ; pregnancy-associated disorders ; pregnancy ; Kaiserschnitt ; Art der Entbindung ; schwangerschaftsinduzierte Erkrankungen ; schwangerschaftsassoziierte Erkrankungen ; Schwangerschaft ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 4
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  17. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung (DKVF); 20181010-20181012; Berlin; DOC18dkvf389 /20181012/
    Publication Date: 2018-10-13
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 5
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  17. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung (DKVF); 20181010-20181012; Berlin; DOC18dkvf163 /20181012/
    Publication Date: 2018-10-13
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 6
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMDS 2015; 60. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie e.V. (GMDS); 20150906-20150909; Krefeld; DOCAbstr. 072 /20150827/
    Publication Date: 2015-08-28
    Keywords: diabetes mellitus ; cancer ; neoplasms ; metformin ; sulfonylurea ; insulin ; ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 7
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  15. Jahrestagung der Gesellschaft für Arzneimittelanwendungsforschung und Arzneimittelepidemiologie; 20081120-20081121; Bonn; DOC08gaa22 /20081106/
    Publication Date: 2008-11-07
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 8
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 13; DOC14 /20150825/
    Publication Date: 2015-08-25
    Description: Large epidemiological databases are often used to examine matters pertaining to drug utilization, health services, and drug safety. The major strength of such databases is that they include large sample sizes, which allow precise estimates to be made. The IMS® LRx database has in recent years been used as a data source for epidemiological research. The aim of this paper is to review a number of recent studies published with the aid of this database and compare these with the results of similar studies using independent data published in the literature. In spite of being somewhat limited to studies for which comparative independent results were available, it was possible to include a wide range of possible uses of the LRx database in a variety of therapeutic fields: prevalence/incidence rate determination (diabetes, epilepsy), persistence analyses (diabetes, osteoporosis), use of comedication (diabetes), drug utilization (G-CSF market) and treatment costs (diabetes, G-CSF market). In general, the results of the LRx studies were found to be clearly in line with previously published reports. In some cases, noticeable discrepancies between the LRx results and the literature data were found (e.g. prevalence in epilepsy, persistence in osteoporosis) and these were discussed and possible reasons presented. Overall, it was concluded that the IMS® LRx database forms a suitable database for pharmacoepidemiological studies.
    Description: Große epidemiologische Datenbanken werden oft eingesetzt, um Fragen der Nutzung von Medikamenten, der Versorgungsforschung und der Arzneimittelsicherheit zu untersuchen. Die Hauptstärke solcher Datenbanken ist ihr großer Umfang, der sehr präzise Aussagen gewährleistet. Die Datenbank IMS® LRx ist in den letzten Jahren vermehrt als Datenquelle für epidemiologische Studien eingesetzt worden. Ziel dieser Arbeit ist es, eine Reihe neuerer Studien, die mit Hilfe dieser Datenbank durchgeführt wurden, zu rezensieren und Vergleiche mit den Ergebnissen ähnlicher Studien in der Literatur zu erstellen. Trotz der Beschränkung auf Originalarbeiten, für die vergleichbare unabhängige Studien in der Literatur zu finden waren, war es möglich, eine größere Auswahl von Analysebeispielen in diversen Märkten zu treffen: Ermittlung der Prävalenz/Inzidenz (Diabetes, Epilepsie), Persistenzanalysen (Diabetes, Osteoporose), Komedikation (Diabetes), Medikamentennutzung (G-CSF Markt) und Behandlungskosten (Diabetes, G-CSF Markt). Im allgemeinen stimmten die Ergebnisse der LRx-Studien mit denen der Vergleichsanalysen klar überein. In manchen Fällen gab es jedoch deutliche Abweichungen zwischen den LRx- und den Literaturergebnissen (z.B. Prävalenz der Epilepsie, Persistenz bei Osteoporosebehandlung). Diese wurden diskutiert und mögliche Gründe vorgebracht. Zusammenfassend wurde die IMS® LRx Datenbank als geeignet betrachtet, pharmakoepidemiologische Studien durchzuführen.
    Keywords: database ; LRx ; epidemiology ; Datenbank ; LRx ; Epidemiologie ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 9
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 12; DOC10 /20140527/
    Publication Date: 2014-05-28
    Description: Introduction: The number of mobbing experiences recorded has increased during recent years and it has now been established as global phenomenon among the working population. The goal of our study was to analyze the incidence of certain neurologic and psychiatric diseases as a consequence of mobbing as compared with a control group and to examine the possible influence of previous diseases that occurred within one year before the first mobbing documentation on the incidence of mobbing.Material & methods: We used a large database (IMS® Disease Analyzer, Germany) to collect data from general practitioners in Germany from 01/2003 until 12/2012. Based on age, gender, and health insurance, patients with experience of mobbing were matched with a control group of patients who had not reported workplace mobbing and who were being treated by the same physicians. At first, diseases that occurred within one year before the bullying experience took place ("index date") were noted and compared to a control group of similar composition in terms of gender, age, and health insurance. Subsequently, the prevalence of depression, anxiety, somatoform disorders, and sleep disorders following experiences of mobbing were determined. After adjustment to take into account the odds of bullying, the ratios of these diseases were assessed using a logistic regression model.Results: The study population consisted of n=2,625 patients and n=2,625 controls, of which 33% were men. The number of cases of bullying documented rose continuously from 2003 to 2011 and remained high in 2012. Those who would later become victims of mobbing demonstrated a considerably higher prevalence of diseases in general - these diseases were not confined to the neurologic-psychiatric spectrum. Following experiences of bullying, depression, anxiety, somatoform disorders, and sleep disorders were significantly more prevalent than in the control group (for all, p〈0.05). Similarly, odds ratios (OR) representing the risk of suffering from diseases were higher in affected patients, with the highest value (4.28) for depression and the lowest value for sleep disorders (OR=2.4).Conclusion: Those who will later become the victims of bullying are more prone to suffer from diseases in general, even before this experience of mobbing has occurred, which underlines the importance of supporting (chronically) ill patients to protect them against bullying. Sequelae of mobbing include, in particular, diseases from the neurologic-psychiatric spectrum.
    Description: Einleitung: Mobbing am Arbeitsplatz hat in den letzten Jahren deutlich zugenommen und ist heutzutage ein weltweites Phänomen in der arbeitenden Bevölkerung. Da es bedeutende sozioökonomische Konsequenzen hat, ist es wichtig, Vorläufer zu kennen, um präventiv tätig werden zu können.Material & Methoden: Mithilfe einer umfangreichen Datenbank (IMS® Disease Analyzer, IMS Health, Deutschland) haben wir die Daten von Allgemeinmedizinern in Deutschland zwischen Januar 2003 und Dezember 2012 analysiert. Es wurden alle Patienten in die Studie eingeschlossen, die zum ersten Mal mit Mobbing am Arbeitsplatz konfrontiert waren, wobei dieser Zeitpunkt als "Index-Datum" gesetzt wurde. Zunächst wurden sämtliche Krankheiten notiert, die innerhalb eines Jahres vor dem "Index-Datum" erstmals aufgetreten sind und mit einer Kontrollgruppe verglichen, die der Untersuchungsgruppe bezüglich Geschlecht, Alter und Versicherungsstatus entsprachen. Danach wurden die Prävalenz von Depressionen, Angst-, somatoformen und Schlafstörungen nach stattgefundenem Mobbing berechnet. Anschließend wurden nach Adjustierung bezüglich Mobbings die Odds Ratio dieser Erkrankungen in einem logistischen Regressionsmodel bestimmt.Ergebnisse: Die Studiengruppe bestand aus n=2.625 Patienten und derselben Anzahl an Kontrollen, von denen zwei Drittel männlich waren. Die Zahl der dokumentierten Mobbing-Fälle stieg kontinuierlich von 2003 bis 2011 an und blieb auch 2012 auf hohem Niveau. Patienten, die in der Folge Opfer von arbeitsplatzbezogenem Mobbing wurden, hatten generell eine bedeutend höhere Krankheitsprävalenz, wobei diese nicht auf den neurologisch-psychiatrischen Formenkreis beschränkt waren. Nach dem Auftreten von Mobbing war in der Studiengruppe verglichen mit der Kontrollgruppe eine signifikant höhere Prävalenz von Depressionen, Angst-, somatoformen und Schlafstörungen nachzuweisen (für alle Erkrankungen: p〈0,05). Ähnliches war im Hinblick auf die Odds Ratio zu sehen, wobei das Risiko an Depressionen zu erkranken mit 4,28 am höchsten und für Schlafstörungen mit 2,4 am niedrigsten war.Schlussfolgerung: Patienten, die im Verlauf Opfer von arbeitsplatzbezogenem Mobbing wurden, waren bereits vorher häufiger krank als die Kontrollen, was die Wichtigkeit präventiver Maßnahmen bei chronisch kranken Menschen unterstreicht, um sie vor Mobbing zu schützen. Folgeerkrankungen von Mobbing stammen vor allem aus dem psychiatrisch-neurologischen Formenkreis.
    Keywords: mobbing ; depression ; anxiety ; risk factors ; arbeitsplatzbezogenes Mobbing ; Depressionen ; Schlafstörungen ; Angststörungen ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 10
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Jahrestagung der Vereinigung Westdeutscher Hals-Nasen-Ohren-Ärzte; 20190329-20190330; Neuss; DOC31 /20190206/
    Publication Date: 2019-02-07
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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