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  • 1
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Kongress Medizin und Gesellschaft 2007; 20070917-20070921; Augsburg; DOC07gmds337 /20070906/
    Publication Date: 2007-09-07
    Keywords: Alkohol ; Mortalität ; Confounding ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Psycho-Social-Medicine; VOL: 4; DOC13 /20071207/
    Publication Date: 2007-12-07
    Description: Objective: Several studies have shown that social relationships are associated with health care use. This study aims to test if and to which extent a proximal element of social relationships, particularly living together with a partner, influences the health care utilisation in the same way as a distal element such as group membership. Methods: On the basis of a representative random sample of a southern German population (4856 participants), the associations were assessed between the following groups of variables: number of consultations with the general practitioner or internists, type of social relationships (living with a partner, friends, relatives, group memberships), need (evaluated and perceived health status), socio-demographic variables. Results: All analyses showed associations between living with a partner and health care utilisation. Individuals living with a partner had lower levels of utilisation than individuals not living with a partner (mean: 4.3 vs. 5.2). These associations persisted after controlling for socio-demographic and need variables. For the other indicators of social relationships, though, there were no significant associations with outpatient visits. Conclusions: Distinguishing between different types of social relationships is important for disentangling the overall effects of social relationships on health care utilisation. Also, the empirical findings confirm that health care research should not be restricted to medical variables, but should also include psycho-social factors.
    Description: Zielsetzung: Zahlreiche Studien zeigten bereits einen Zusammenhang zwischen sozialen Beziehungen und der Inanspruchnahme medizinischer Leistungen. Ziel dieser Studie ist es, zu überprüfen, ob und wieweit ein proximales Element sozialer Beziehungen, insbesondere das Zusammenleben in einer Partnerschaft, sich in gleiche Weise auswirkt wie ein distales Element wie beispielsweise die Mitgliedschaft in Gruppen oder Vereinen. Methodik: Anhand einer süddeutschen Stichprobe (4856 Untersuchungsteilnehmer) wurde untersucht, welche Zusammenhänge zwischen den folgenden Variablengruppen bestehen: Anzahl der Konsultationen bei Allgemeinarzt oder Internist, soziale Beziehungen (Zusammenleben mit Partner, Freunde, Verwandte, Mitgliedschaft in Gruppen oder Vereinen), subjektiver und objektiver Hilfebedarf (selbst eingeschätzter Gesundheitszustand, vom Arzt festgestellte chronische Krankheiten), sozio-demographische Variablen. Ergebnisse: In allen Analysen konnten signifikante statistische Assoziationen zwischen dem Indikator 'Leben mit Partner' und den Arztbesuchen festgestellt werden. Personen mit dieser Partnerschaft konsultieren seltener einen Allgemeinarzt oder Internisten als Personen ohne (Median: 4,3 vs. 5,2). In der multivariablen Analyse (mit Kontrolle des Hilfebedarfs und der sozio-demographischen Variablen) bleibt dieser Effekt erhalten. Bei den anderen Indikatoren der sozialen Beziehungen zeigen sich dagegen keine signifikanten Zusammenhänge mit den Arztbesuchen. Fazit: Um die spezifischen Wirkmechanismen sozialer Beziehungen auf die Inanspruchnahme medizinischer Leistungen zu untersuchen, sollte zwischen verschiedenen Typen sozialer Beziehungen differenziert werden. Die Ergebnisse verdeutlichen zudem die Relevanz psychosozialer Faktoren, die in der Versorgungsforschung bislang zuwenig Aufmerksamkeit erfahren haben.
    Keywords: social relationships ; social networks ; health care utilisation ; soziale Beziehungen ; soziale Netzwerke ; Inanspruchnahme medizinischer Leistungen ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 3
    Keywords: MORTALITY ; POPULATION ; SAMPLE ; CARE ; VALIDITY ; MANAGEMENT ; GLYCEMIC CONTROL ; MELLITUS ; ADULTS ; APPRAISAL
    Abstract: AIM: This study compares health-related quality of life (HRQL) in patients with type 2 diabetes (T2DM) across treatment groups and explores gender differences. METHODS: Four regional surveys (KORA, CARLA, SHIP, DHS) and a national survey (GNHIES98) were pooled at individual level. HRQL was assessed with the SF-12/-36v1. Linear regression models were used to assess the effect of T2DM by treatment type (no medication; oral; oral/insulin combination; insulin) on the physical (PCS-12) and mental summary score (MCS-12) and the SF-6D, controlling for age, sex, study and covariates. We also performed an explanatory analysis of single items. RESULTS: PCS-12 scores and treatment type were associated (P-value 0.006), with lowest values for insulin treatment (-4.44 vs. oral; -4.41 vs. combination). MCS-12 scores were associated with treatment type and gender (P-value 〈0.012), with lower scores for women undergoing oral (-4.25 vs. men) and combination treatment (-6.99 vs. men). Similar results were observed for SF-6D utilities and single items, related to mental health, social functioning, vitality and role limitation (emotional). Comorbidities were predictors of lower PCS-12 and SF-6D scores. CONCLUSIONS: T2DM treatment impacts differently on physical and mental HRQL and on women and men. Further studies of gender-specific perceptions of T2DM treatment regimens are needed.
    Type of Publication: Journal article published
    PubMed ID: 25499244
    Signatur Availability
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  • 4
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  50. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (gmds), 12. Jahrestagung der Deutschen Arbeitsgemeinschaft für Epidemiologie; 20050912-20050915; Freiburg im Breisgau; DOC05gmds184 /20050908/
    Publication Date: 2005-09-09
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 5
    Publication Date: 2014-05-08
    Description: Background: The rapid progress of psychosomatic research in cardiology and also the increasing impact of psychosocial issues in the clinical daily routine have prompted the Clinical Commission of the German Heart Society (DGK) to agree to an update of the first state of the art paper on this issue which was originally released in 2008.Methods: The circle of experts was increased, general aspects were implemented and the state of the art was updated. Particular emphasis was dedicated to coronary heart diseases (CHD), heart rhythm diseases and heart failure because to date the evidence-based clinical knowledge is most advanced in these particular areas. Differences between men and women and over the life span were considered in the recommendations as were influences of cognitive capability and the interactive and synergistic impact of classical somatic risk factors on the affective comorbidity in heart disease patients.Results: A IA recommendation (recommendation grade I and evidence grade A) was given for the need to consider psychosocial risk factors in the estimation of coronary risks as etiological and prognostic risk factors. Furthermore, for the recommendation to routinely integrate psychosocial patient management into the care of heart surgery patients because in these patients, comorbid affective disorders (e.g. depression, anxiety and post-traumatic stress disorder) are highly prevalent and often have a malignant prognosis. A IB recommendation was given for the treatment of psychosocial risk factors aiming to prevent the onset of CHD, particularly if the psychosocial risk factor is harmful in itself (e.g. depression) or constrains the treatment of the somatic risk factors. Patients with acute and chronic CHD should be offered anti-depressive medication if these patients suffer from medium to severe states of depression and in this case medication with selective reuptake inhibitors should be given. In the long-term course of treatment with implanted cardioverter defibrillators (ICDs) a subjective health technology assessment is warranted. In particular, the likelihood of affective comorbidities and the onset of psychological crises should be carefully considered.Conclusions: The present state of the art paper presents an update of current empirical evidence in psychocardiology. The paper provides evidence-based recommendations for the integration of psychosocial factors into cardiological practice and highlights areas of high priority. The evidence for estimating the efficiency for psychotherapeutic and psychopharmacological interventions has increased substantially since the first release of the policy document but is, however, still weak. There remains an urgent need to establish curricula for physician competence in psychodiagnosis, communication and referral to ensure that current psychocardiac knowledge is translated into the daily routine.
    Description: Hintergrund: Die rasche Weiterentwicklung der psychokardiologischen Forschung, aber auch die wachsende Verankerung psychosozialer Fragestellungen im klinischen Alltag haben die Klinische Kommission der DGK bewogen, einer Aktualisierung und Weiterentwicklung des 2008 erstmals publizierten Positionspapiers zur Bedeutung psychosozialer Faktoren in der Kardiologie zuzustimmen.Methoden: Der Kreis der Autoren wurde vergrößert, allgemeine Aspekte eingefügt und das Wissen in allen Abschnitten auf den heutigen Stand gebracht. Schwerpunkte der Empfehlungen sind die koronare Herzerkrankung, Herzrhythmusstörungen und die Herzinsuffizienz, da hier der Stand der empirischen Evidenz und des klinisches Wissens zu psychosozialen Fragestellungen am weitesten entwickelt ist. Berücksichtigt wurden bei den Empfehlungen Besonderheiten von Frauen und Männern, Unterschiede bzgl. der Lebensspanne, Einflüsse auf die kognitive Leistungsfähigkeit und die interaktive synergistische Bedeutung klassischer Risikofaktoren bei affektiver Komorbidität.Ergebnisse: Eine I-A-Empfehlung (Empfehlungsgrad I, Evidenzgrad A) wurde vergeben für die Aufforderung, psychosoziale Risikofaktoren bei der Einschätzung des KHK-Risikos zu berücksichtigen, die als unabhängige ätiologische und prognostische Risikofaktoren für das Auftreten der koronaren Herzerkrankung (KHK) und für Komplikationen im Behandlungsverlauf der KHK bedeutsam sind. Ferner für die Empfehlung, Patienten mit Herzoperationen von einem interdisziplinären Team zu betreuten, in dem die Möglichkeit besteht, auf psychosoziale Aspekte einzugehen, da bei diesen Patienten komorbide psychische Störungen wie Depressivität, Angst und posttraumatische Belastungsstörung häufig und prognostisch ungünstig sind. Eine I-B-Empfehlung wurde vergeben für die Behandlung psychosozialer Risikofaktoren mit dem Ziel einer Primärprävention der KHK, wenn das Risikomerkmal an sich Krankheitswert hat (z. B. Depression) oder die Behandlung klassischer Risikofaktoren erschwert ist. Eine antidepressive Pharmakotherapie soll Patienten nach akutem Koronarsyndrom sowie in der Phase der chronischen KHK angeboten werden, die an einer mindestens mittelschweren rezidivierenden depressiven Störung leiden. Dabei sollen vorzugsweise Substanzen aus der Gruppe der selektiven Serotoninwiederaufnahmehemmer (SSRI) zum Einsatz kommen. Bei der langfristigen ärztlichen Begleitung von ICD-Patienten sollen die psychosozialen Folgen der ICD-Technologie beachtet und insbesondere relevante Affektstörungen sowie Krisen bei ICD-Patienten erkannt und fachgerecht behandelt werden.Schlussfolgerungen: Das Positionspapier formuliert konkrete Anwendungsfelder mit hoher Priorität für die Einbeziehung psychosozialer Faktoren in die kardiologische Praxis, die eine leitlinienkonforme Evidenz aufweisen. Trotz deutlicher Fortschritte seit der Erstveröffentlichung des Positionspapiers existieren weiterhin Forschungsdefizite für die Bewertung der Wirksamkeit psychotherapeutischer und psychopharmakologischer Konzepte bei kardialen Patienten. Curricula für die Vermittlung von (psycho-)diagnostischer, kommunikativer und differenzialdiagnostischer Kompetenz müssen rasch entwickelt werden, um eine Transmission des aktuellen Wissensstands in die Alltagspraxis zu ermöglichen.
    Keywords: depression ; anxiety ; post-traumatic stress disorder ; psychotherapy ; psychopharmacology ; Depression ; Angst ; posttraumatische Belastungsstörung ; Psychotherapie ; Psychopharmakologie ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 6
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Kongress Medizin und Gesellschaft 2007; 20070917-20070921; Augsburg; DOC07gmds573 /20070906/
    Publication Date: 2007-09-07
    Keywords: Herzinfarkt Register Augsburg ; Datenmanagement ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 7
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Kongress Medizin und Gesellschaft 2007; 20070917-20070921; Augsburg; DOC07gmds474 /20070906/
    Publication Date: 2007-09-07
    Keywords: Suizid ; Epidemiologie ; Prävention ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 8
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  51. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie; 20060910-20060914; Leipzig; DOC06gmds158 /20060901/
    Publication Date: 2006-09-25
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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