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  • 1
    Electronic Resource
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    Amsterdam : Elsevier
    Nuclear Physics, Section A 219 (1974), S. 612-620 
    ISSN: 0375-9474
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Colony-stimulating factors • Chemotherapy • Testicular cancer • Comparison between G-CSF and GM-CSF ; Schlüsselwörter Koloniestimulierende Faktoren • Polychemotherapie • Hodentumoren • Vergleich von G-CSF und GM-CSF
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Koloniestimulierende Faktoren (CSF) werden heute häufig bei der Chemotherapie von Hodentumoren eingesetzt, da es als erwiesen gelten kann, daß dadurch ein zeit- und dosisgerechterer Ablauf der zytostatischen Behandlung erfolgen kann. Im klinischen Einsatz befinden sich derzeit der Granulozyten-Kolonie-stimulierende Faktor (G-CSF) und der Granulozyten-Makrophagen-Kolonie-stimulierende Faktor (GM-CSF). In der vorliegenden Untersuchung werden die Wirksamkeit und das Auftreten von Nebenwirkungen der beiden Substanzen bei einer Standardchemotherapie von Hodentumoren überprüft und miteinander verglichen. Anhand von 83 Chemotherapiezyklen, die bei 31 Patienten appliziert wurden, wurde mit Hilfe von Anamnese, klinischer Befunderhebung und Laborkontrollen die Effektivität und Toxizität der beiden CSF untersucht. Dabei kam G-CSF (480 μg subkutan (sc)) bei 55 Zyklen und GM-CSF (400 μg sc) bei 28 Zyklen zur Anwendung. Die Indikation bestand einerseits in der Behandlung einer Leukozytopenie, andererseits in deren Prophylaxe bei den nachfolgenden Zyklen. Weder bei der Zyklusverschiebung (G-CSF: 6,8 vs. GM-CSF: 7,3 Tage), noch bei der Anzahl der Injektionen (G-CSF: 8 vs. GM-CSF: 12,5) noch bei dem Leukozyten- (G-CSF: 2,1 vs. GM-CSF: 1,6 × 103/μl) bzw. dem Thrombozytennadir (G-CSF: 0,5 vs. GM-CSF: 0,5 × 105/μl; jeweils Mittelwert aller Zyklen) war ein Unterschied zwischen den beiden CSF zu beobachten. Beide CSF schienen keinen Einfluß auf die Thrombozytenbildung aufzuweisen. Hingegen war bezüglich der Toxizität eine deutliche Differenz zwischen den beiden CSF nachzuweisen. Sowohl die Häufigkeit (G-CSF: 38,5 % vs. GM-CSF: 69,3 %) als auch die Schwere der Nebenwirkungen mit der Notwendigkeit des Umsetzens des Präparates (G-CSF: n = 1 vs. GM-CSF: n = 7) war bei G-CSF deutlich geringer ausgeprägt. Schlußfolgernd ist somit festzustellen, daß bei der Anwendung der beiden CSF bezüglich der Wirksamkeit auf die Leukopenie nahezu kein Unterschied nachweisbar war. Es scheint jedoch bei Anwendung von G-CSF eine niedrigere Nebenwirkungsrate aufzutreten.
    Notes: Summary Colony-stimulating factors (CSF) are frequently used in cases of cytostatic therapy of patients with testicular cancer assuming that they support hematopoietic recovery and, thus, shorten duration of neutropenia as well as reduce infections. Currently, G-CSF and GM-CSF are clinically used. In the present study efficacy and toxicity of these two drugs were investigated and compared in patients with testicular cancer treated by standard chemotherapy. Studying 83 chemotherapy cycles applied to 31 patients with advanced germ cell tumors the effectivity and the side effects of the two CSF were examined by questioning, clinical evaluation, and blood chemistry studies. G-CSF (480 μg subcutaneously (sc)) were used in 55 and GM-CSF (400 μg sc) in 28 chemotherapeutic cycles. The indications consisted in the treatment of leukocytopenia on the one hand and in the prophylaxis in subsequent cycles on the other hand. No difference between the two CSF could be found either with regard to postponement of the next cycle (G-CSF: 6.8 vs. GM-CSF: 7.3 days), or to the number of injections per cycle (G-CSF: 8 vs. GM-CSF: 12.5), or to the leukocyte (G-CSF: 2.1 vs. GM-CSF: 1.6 × 103/μl) or platelet nadir (G-CSF: 0.5 vs. GM-CSF: 0.5 × 105/μl; mean values of all cycles, respectively). Both CSF did not seem to influence the production of platelets. However, a difference between the two CSF was demonstrated with respect to the toxicity. Frequency (G-CSF: 38.5 % vs. GM-CSF: 69.3 %) as well as intensity of side effects causing a change of the drug (G-CSF: n = 1 vs. GM-CSF: n = 7) were lower in the case of G-CSF. In conclusion, these data demonstrate no difference was seen between G-CSF and GM-CSF with respect to the efficacy in patients with testicular cancer treated by standard chemotherapy. However, the use of G-CSF seems to be associated with lower toxicity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Schlüsselwörter Nierenzellkarzinom ; Metastasiert ; Immunchemotherapie ; Key words Renal cell carcinoma ; Metastasis ; Immunotherapy ; Chemotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Interleukin-2 (IL-2) and interferon-α (IFN-α) were both administered subcutaneously (SC) in combination with intravenously (IV) applied 5-fluorouracil (5-FU) for the treatment of patients with metastasized renal cell carcinoma (RCC). The therapy protocol consisted of a treatment cycle of 8 weeks, which could be carried out in an outpatient regimen. The IFN-α was given in each of the 8 weeks (6–9 MU/m2 once to three times weekly SC) combined sequentially with IL-2 (5–20 MU/m2 three times weekly SC for 4 weeks) and 5-FU (750 mg/m2 IV weekly for 4 weeks). Among the 30 consecutive patients treated, in 2 cases a complete, and in 9 cases a partial, remission was achieved in patients with mostly lung and skeletal metastases, with an overall objective response rate of 37 %. Mean response duration was 8 months (range 3–18 months). A stable state of the disease lasting 3–18 months was observed in 10 cases. The side effects were only slight and corresponded to toxicity grade I (n = 2), grade II (n = 22) and grade III (n = 6), according to the WHO classification. In conclusion, this triple-drug biochemotherapy demonstrated significant clinical effectiveness comparable with that of an aggressive IL-2 treatment regimen (applied IV), but without its high toxicity.
    Notes: Zusammenfassung Ziel dieser Untersuchung war es, die Effektivität und Toxizität einer Immunchemotherapie beim metastasierten Nierenzellkarzinom zu überprüfen. Die Zytokine Interleukin-2 (IL-2) und Interferon-α (IFN-α) – jeweils subkutan (sc) injiziert – wurden mit i. v.-appliziertem 5-Fluorouracil (5-FU) kombiniert. Das Therapieschema bestand aus einem 8 wöchigen Behandlungszyklus. Dabei wurde IFN-α in jeder dieser 8 Wochen mit unterschiedlicher Dosierung (6-9 Mio. U/m2 Körperoberfläche (KO) 1- bis 3 mal pro Woche) appliziert. Zusätzlich erfolgte nacheinander jeweils für 4 Wochen die Gabe von IL-2 (5–20 Mio. IU/m2 KO 3 mal pro Woche) bzw. 5-FU (750 mg/m2 KO einmal wöchentlich). Bei Ansprechen der Therapie wurde dieser Zyklus ggf. 1- bis 2 mal wiederholt. 30 Patienten wurden nach diesem Schema behandelt. Die Nachbeobachtungszeit betrug durchschnittlich 11 (3–18) Monate. In 2 Fällen war eine komplette (CR: Dauer 3 und 9 Monate) und in 9 Fällen eine partielle Remission (PR: 3–14 Monate) überwiegend bei Lungen- und Skelettmetastasen nachzuweisen. Dies entspricht einer objektiven Ansprechrate (CR + PR) von 37 %. Bei 10 Patienten war für die Dauer von 3–18 Monaten ein stabiler Krankheitszustand zu beobachten. Die Nebenwirkungen waren gering und entsprachen einer Toxizität Grad I (n = 2), Grad II (n = 22) und Grad III (n = 6) nach der WHO-Klassifikation; 7 Patienten sind zwischenzeitlich an einer Progredienz der Erkrankung nach durchschnittlich 12 (4–18) Monaten verstorben. Zusammenfassend ist festzustellen, daß diese Immunchemotherapie eine ebenso hohe klinische Effektivität aufweist wie wesentlich aggressivere Therapieschemata mit i. v.-appliziertem IL-2, jedoch ohne deren ausgeprägte Toxizität.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Prostate cancer • Radical prostatectomy • Prognostic parameters • Seminal vesicle invasion • Long-term results ; Schlüsselwörter Prostatakarzinom • Radikale Prostatektomie • Prognosefaktoren • Samenblaseninfiltration • Langzeitergebnisse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 25 Patienten mit einem kapselüberschreitenden Prostatakarzinom ohne Lymphknotenmetastasen (Stadium pT3pN0) wurden radikal prostatektomiert und über 15 Jahre nachbeobachtet. Eine hormonelle Behandlung erfolgte erst bei Nachweis einer Tumorprogression; 44 % der Patienten überlebten mehr als 15 Jahre und 24 % waren nach 15 Jahren noch tumorfrei. Die vorliegende Langzeitverlaufsbeobachtung zeigt, daß im Stadium pT3 des Prostatakarzinoms nach radikaler Prostatektomie in nahezu 1/4 der Fälle mit einer Heilung gerechnet werden kann. Die Ergebnisse zeigen somit, daß eine pauschale Ablehnung der radikalen Prostatektomie bei kapselüberschreitendem Prostatakarzinom nicht berechtigt ist. Bei Aufschlüsselung der Gesamtgruppe nach lokaler Tumorausdehnung und Tumorgrad zeigen sich allerdings deutliche Unterschiede im Progressionsrisiko zwischen den einzelnen Untergruppen. Der Differenzierungsgrad des Tumors erwies sich in der vorliegenden Untersuchung als der wichtigste prognostische Parameter. Patienten mit einem pT3-GIII-Tumor hatten von allen Untergruppen das kürzeste progressionsfreie Intervall, die höchste Gesamtprogressionsrate und den höchsten Anteil tumorbedingter Todesfälle. Ein Befall der Samenblasen hingegen beeinflußte die Prognose weniger stark. Ob im Stadium pT3 des Prostatakarzinoms bzw. in den prognostisch unterschiedlichen Untergruppen dieses Tumorstadiums durch eine adjuvante Behandlung nach radikaler Prostatektomie eine Verlängerung des progressionsfreien Intervalls und eine Verbesserung der Überlebensrate erzielt werden kann, bleibt der Klärung durch prospektive randomisierte Studien vorbehalten.
    Notes: Summary Twenty-five patients with locally advanced prostate cancer (stage pT3pN0) underwent pelvic lymphadenectomy and radical prostatectomy and were followed up thereafter for at least 15 years. No hormonal treatment was given prior to tumor progression. Overall and disease-free 15-year survival rates were observed to be 44 and 24 %, respectively. These data suggest that a cure from prostate cancer by radical prostatectomy can be expected in a quarter of patients with capsular penetration. From our results, no justification can be derived to exclude radical prostatectomy from the spectrum of treatment options for patients with capsular penetration of prostate cancer. More detailed analysis of the results depending on the local extent of the tumor and histological grade revealed distinct differences with respect to the risk of progression. Histological grade was the single most predictive parameter of progression. Out of all subgroups of patients with capsular penetration of prostate cancer, those with a poorly differentiated tumor showed the shortest progression-free interval after surgery, the highest level of overall progression and the largest proportion of tumor-related deaths. By contrast, the prognosis was only slightly influenced by the presence or absence of seminal vesicle involvement. The role of adjuvant treatment after radical prostatectomy for patients with stage pT3pN0 prostate cancer or for subgroups of them remains to be determined within the scope of prospective randomized trials.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Renal cell carcinoma • Metastases • Surgical treatment • Quality of life ; Schlüsselwörter Nierenzellkarzinom • Metastasenchirurgie • Lebensqualität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ausgehend von der Beobachtung, daß in manchen Fällen Patienten mit einem metastasierten Nierenzellkarzinom von einer Metastasenexzision profitieren, sollte in der vorliegenden Untersuchung die Effektivität der Metastasenchirurgie bei diesem Tumor überprüft werden. Retrospektiv wurde der Verlauf von 18 Patienten (6 weiblich, 12 männlich), die zwischen 1988 und 1994 an Metastasen (pulmonal n = 6, ossär n = 6, zerebral n = 3, lokal n = 3) eines Nierenzellkarzinoms operiert worden waren, untersucht. Zum Zeitpunkt der primären Diagnosestellung betrug das Durchschnittsalter 58,7 (46–73) Jahre. Bei 2 Patienten waren bereits Metastasen zum Zeitpunkt der Erstdiagnose feststellbar. Bei den übrigen 16 Patienten traten die Metastasen sekundär durchschnittlich 31 Monate nach primärer Diagnosestellung auf. Bei 12 der 18 Patienten wurde eine komplette Resektion der Metastasen vorgenommen. Die Überlebenszeit dieser 12 Patienten war länger als bei den 6 Patienten mit inkompletter Resektion (30 vs. 12 Monate); 6 der Patienten mit kompletter Resektion sind tumorfrei für durchschnittlich 24 (10–34) Monate. Schlußfolgernd kann festgestellt werden, daß die Resektion von solitären Metastasen beim Nierenzellkarzinom besonders bei Vorliegen von Lungenmetastasen indiziert erscheint. Die palliative operative Therapie von Skelettmetastasen bedeutete durch Extremitätenstabilisierung und Schmerzreduktion einen deutlichen Gewinn an Lebensqualität für die Patienten.
    Notes: Summary The aim of the present study was to investigate the efficacy of surgical excision of metastases in patients with renal cell carcinoma (RCC). Eighteen patients with metastatic RCC underwent resection of metastases between 1988 and 1994 (pulmonary: n = 6; skeletal: n = 6; cerebral: n = 3; local relapse: n = 3). Two patients suffered from synchronous appearance of metastases, whereas in 16 cases a metachronous occurrence was observed. In 12 out of a total of 18 patients metastases were completely resected. These patients survived longer than patients in whom metastases were incompletely resected (30 vs. 12 months). Six out of these 12 patients with a complete resection of metastases are presently free of disease for a mean duration of 24 months (10–34 months). The resection of lung metastases seems to be associated with longer survival times. In conclusion, surgical resection of metastases – solitary or single organ site – especially in the lung appears to be justified in patients with RCC. The surgical excision of skeletal metastases at least improves quality of life.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-0584
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The findings of a 60 years old patient with chronic lymphocytic leukaemia, who died with the clinical signs of lymphosarcomatosis, are discussed. The morphological picture corresponds with chronic lymphocytic leukaemia. Sarcoma cells did not appear neither in peripheral blood nor in bone marrow in accordance with cytochemical investigations. Post mortal we could differentiate 2 types of cell infiltrations: in liver sections periportal infiltrations like in chronic lymphocytic leukaemia and in spleen circumscribed tumor nodules. The tumor cells showed polyploidy in accordance with Feulgenphotometric DNA estimations, whereas lymphoblasts and lymphocytes from bone marrow and peripheral blood were diploid, corresponding with findings in other cases of chronic lymphocytic leukaemia.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über eine 60jährige Patientin mit chronisch lymphatischer Leukämie berichtet, bei der sich das Krankheitsbild nach 13/4jährigem Verlauf plötzlich akut änderte und der Tod unter dem klinischen Bild einer Lymphosarkomatose eintrat. Hämatologisch-morphologisch fand sich im peripheren Blutbild wie im Knochenmarkpunktat weiter das Bild einer chronischen Lymphadenose ohne morphologischzytochemische Hinweise für eine Ausschwemmung von Sarkomzellen. Pathologisch-anatomisch waren 2 Infiltrationstypen unterscheidbar: In der Leber periportale Infiltrate wie bei chronischer Lymphadenose, in der Milz umschriebene Tumorknoten mit einem morphologisch völlig andersartigen Zellbild. Nach feulgenphotometrischen DNS-Bestimmungen wiesen diese Tumorzellen cine Polyploidisierung und wahrscheinlich eine erhöhte Proliferationsaktivität auf, Befunde, die die lymphatischen Zellen des Knochenmarks in Übereinstimmung mit Befunden bei chronisch lymphatischen Leukämien vermissen ließen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Key words Acute myeloid leukemia ; Myelodysplastic syndrome ; Secondary leukemia ; Interleukin-2 ; G-CSF
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Intensive chemotherapy followed by treatment with interleukin-2 (IL-2) was evaluated in a prospective, randomized, multicenter trial including 18 patients with refractory anemia with excess of blasts in transformation (RAEB-T), 86 patients with acute myeloid leukemia (AML) evolving from myelodysplastic syndromes, and six patients with secondary AML after previous chemotherapy. Median age was 58 years (range: 18–76 years). Forty-nine patients (45%) achieved a complete remission (CR) after two induction cycles with idarubicin, ara-C, and etoposide, 52% of them aged ≤60 years and 35% aged 〉60 years (p=0.06). After two consolidation courses, patients were randomized to four cycles of either high- or low-dose IL-2. Patients aged up to 55 years with an HLA-identical sibling donor were eligible for allogeneic bone marrow transplantation. The median relapse-free survival was 12.5 months, with a probability of ongoing CR at 6.5 years of 19%. Overall survival of all patients was 8 months, and 21 months for the CR patients. Median survival was significantly longer among patients aged ≤60 years than among the older patients (16 vs 6 months, p〈0.001). Median duration of survival and relapse-free survival were not statistically different in the two IL-2 treatment arms.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1089-7623
    Source: AIP Digital Archive
    Topics: Physics , Electrical Engineering, Measurement and Control Technology
    Notes: We have developed an instrument to measure the momentum flux from an intense plasma stream for which the standard techniques used for low-pressure gases (〈10 Torr) at room temperature are unsuitable. With a response time of 〈 50 ms, this device, a plasma momentum meter, can measure forces of 10−5–103 N onto surfaces of different materials immersed in dense plasmas (n(approximately-greater-than)1012cm−3). Such forces are transmitted predominantly by ionic and neutral species, with 10's of eV's of kinetic energy, are accompanied by high heat fluxes, and are pulsed. The momentum flux onto a biasable target plate is transferred via a suspended quartz tube onto a sensitive force transducer, a capacitance-type pressure gauge. This protects the transducer from thermal damage, arcing, and sputtering. An absolute force calibration of the PMM to 1% accuracy has been made and is described. A flat carbon target has been used in measurements of the momentum flux of He, Ne, Ar, and Kr plasmas produced in a magnetized linear plasma device.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    [s.l.] : Macmillan Magazines Ltd.
    Nature 392 (1998), S. 685-687 
    ISSN: 1476-4687
    Source: Nature Archives 1869 - 2009
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine , Natural Sciences in General , Physics
    Notes: [Auszug] The formation of stars begins with the collapse of a dense interstellar cloud core to a protostar surrounded by a disk of gas and dust. Material in the envelope of the cloud core falls inwards to feed further growth of the protostar and its accretion disk. At some point during the accretion ...
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 10
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 14 (1935), S. 1173-1176 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Es wurden Geschmacksschwellen für die 4 Hauptqualitäten salzig, sauer, süß und bitter bei normalen gesunden Frauen am Ende der Schwangerschaft bestimmt. Die Geschmacksschwelle für salzig liegt um 114% höher, für sauer um 89%, für süß um 35% und für bitter um 60% höher als bei normalen nichtschwangeren Frauen. Es bestehen Beziehungen zwischen Geschmackssinn, Magen- und Speichelsekretion. Die Subacidität in der Schwangerschaft kann bis zu einem gewissen Grade durch eine verminderte Erregbarkeit des Geschmacksapparates erklärt werden. Die sog. Schwangerschaftsgelüste — besondere Vorliebe für sauer, Gewürze und süß — werden auf die herabgesetzte Empfindlichkeit für die betreffenden Geschmacksqualitäten zurückgeführt. Die Erhöhung der Geschmacksschwelle für salzig kann den Kochsalz- und Wasserhaushalt in der Schwangerschaft beeinflussen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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