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  • 1
    ISSN: 0378-4347
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 0378-1119
    Keywords: Oryza sativa L ; Recombinant DNA ; exons ; gene structure ; intron splicing
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-2277
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-2277
    Keywords: Liver transplantation ; rat ; N-acetylcysteine ; N-acetylcysteine ; rat ; liver transplantation ; Preservation ; rat liver ; N-acetylcysteine ; Microcirculation ; N-acetylcysteine ; liver preservation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The application of radical scavengers reduces reperfusion injury of liver grafts despite the natural occurrence of cellular defense mechanisms enabling the cell to tolerate moderate oxidant stress without further cell damage. The glutathione peroxidase mechanism of the liver serves to reduce hydroxyl radical-induced lipid peroxidation by releasing reduced glutathione from intracellular stores. There is evidence that the application of cysteine-providing aminoacids for glutathione synthesis could maintain or even increase liver glutathione. Therefore, the purpose of this study was to evaluate the effect of N-acetylcysteine (NAC) on oxidative stress-induced reperfusion injury after liver transplantation. This was done by applying intravital microscopy. Livers from female Sprague-Dawley rats weighing 220–260 g were stored for 20 h in University of Wisconsin (UW) solution and transplanted orthotopically using the cuff technique. Donors were given 150 mg/kg body weight NAC i. v. or placebo in a blind, random fashion 6 h prior to harvesting, followed by two injections of 50 mg/kg body weight, 4 and 2 h before explantation. In additional experimental groups, recipients were given a bolus of 83 mg/kg body weight NAC or placebo at the beginning of the recipient operations, 1 min prior to reperfusion, and 60 min after surgery. Ninety minutes after transplantation, intravital microscopy was applied and five liver lobules were recorded for 30 s after injection of acridine orange, a fluorescent leukocyte marker. Sinusoidal perfusion, sinusoidal width, and leukocyte adhesion, as well as reduced and oxidized glutathione, were determined in all livers. Neither microcirculatory disturbance nor leukocyte adhesion was less, nor was the liver glutathione in the recipient groups pretreated or treated with NAC greater than that in rats receiving the placebo. Moreover, liver glutathione was significantly decreased in livers from donors pretreated with NAC. In conclusion, the application of NAC as a pretreatment for donors and as treatment for recipients, respectively, failed to reduce early microvascular failure after liver transplantation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 46 (1997), S. 629-639 
    ISSN: 1432-055X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 6
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Schock ; Hämorrhagie ; Streßproteine ; Hitzeschockreaktion ; Hämoxygenase ; Key words Haemorrhage ; Shock ; Stress proteins ; Heat shock response ; Haeme oxygenase
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objective: Recent evidence suggests a possible role for Haeme oxygenase (HO)-derived carbon monoxide (CO) in the regulation of vascular tone through elevation of cyclic 3′–5′ guanosine monophosphate (cGMP). Previous work from our laboratory has shown that blockade of the HO pathway by tin-protoporphyrin-IX (SnPP) after resuscitation from haemorrhage leads to a specific and profound increase in portal resistance while neither systemic nor hepatic arterial resistance are affected. We therefore investigated the organ-specific expression pattern of the stress-inducible protein haeme oxygenase-1/heat shock protein 32 after haemorrhage and resuscitation. Materials and methods: After approval of the protocol by the local review board, male Sprague-Dawley rats (n=6/group) were anaesthetised with pentobarbitone, instrumented for assessment of central haemodynamics, and subjected to haemorrhagic hypotension (40 mm Hg for 1 h) followed by resuscitation with 60% shed blood and Ringer’s solution or a time-matched sham protocol. Samples of liver, spleen, kidney, intestine, aorta, and lungs were harvested 5 h after the onset of resuscitation and subjected to Western-blot analysis using a specific anti-rat HO-1/hsp 32 antibody (StressGen, Sidney, Canada). Results: Resuscitation with shed blood/Ringer’s solution restored central haemodynamics and acid-base status while significant haemodilution was observed. Haemorrhage and resuscitation led to strong induction of HO-1 in the liver and slight induction in aortic tissue, while no increase in steady-state protein levels was observed in the other organs studied. Conclusion:These results suggest a specific contribution of the HO/CO pathway to maintenance of low hepatic portal resistance in vivo in a clinically relevant model of haemorrhagic shock and adequate resuscitation.
    Notes: Zusammenfassung Kohlenmonoxid (CO) entsteht als Intermediärstoffwechselprodukt im Hämabbau und kann nach neuesten Erkenntnissen ähnlich wie Stickstoffmonoxid über Aktivierung der Guanylatzyklase vasodilatorische Wirkungen entfalten. Für die endogene Bildung von CO ist ausschließlich die mikrosomale Hämoxygenase (HO) verantwortlich, die als konstitutives Enzym (HO-2) sowie in einer streßinduzierbaren Isoform (HO-1 oder Hitzeschockprotein 32) vorliegt. Hemmung des Hämstoffwechsels nach Schock und Volumentherapie führt nach eigenen Untersuchungen zu einer spezifischen Zunahme des Pfortaderwiderstands, ohne vasokonstriktorische Wirkungen in der systemischen Zirkulation hervorzurufen. In der vorliegenden Arbeit wurde daher das organspezifische Expressionsmuster der streßinduzierbaren Isoform des Enzyms nach hämorrhagischem Schock und Volumentherapie untersucht. Methoden und Ergebnisse: In einem kliniknah therapierten Schockmodell an der Ratte führte das Schockereignis zu einer geringfügigen Expression von HO-1 in Aortengewebe sowie zu einer ausgeprägten Expression in der Leber, während eine Induktion in anderen Organen wie Lunge, Darm oder Niere nach Hämorrhagie nicht nachweisbar war. Schlußfolgerung: Diese Ergebnisse legen nahe, daß HO-1/Hitzeschockprotein 32 in der Leber ein streßinduzierbares Vasodilatatorsystem, das zur Aufrechterhaltung der Leberperfusion nach hämorrhagischem Schock beiträgt, darstellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Remifentanil ; Propofol ; Isofluran ; Aufwachverhalten ; Shivering ; Key words Remifentanil ; Propofol ; Isoflurane ; Recovery times ; Shivering
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objectives: Due to its unique pharmacokinetics, the new esterase-metabolised opioid remifentanil results in rapid post-anaesthesia recovery. The aim of this clinical investigation was to compare recovery times after remifentanil anaesthesia in combination with hypnotic concentrations of either propofol or isoflurane. Dosages used in the study protocol were based on recommendations by the pharmaceutical manufacturer. Methods: Patients (ASA status I–II) scheduled for elective arthroscopy were included in this trial. Without premedication in the morning, anaesthesia was induced identically in both groups: remifentanil bolus (1 µg/kg), start of remifentanil-infusion (0.5 µg/kg/min), followed immediately by propofol (ca. 2 mg/kg). For maintenance of anaesthesia remifentanil (0.25 µg/kg/min) was combined with either a propofol infusion of 0.1 mg/kg/min or 0.5 MAC isoflurane (=0.6 vol.%) in O2/air. Anaesthetic delivery was discontinued simultaneously with termination of surgery and recovery times were recorded. Results: A total of 40 patients were studied at random in two groups of 20 each with comparable demographic data and anaesthetic technique (Tables 1 and 2). In both groups emergence was very rapid. Recovery times were significantly shorter for remifentanil-isoflurane than for remifentanil-propofol (Table 3): spontaneous ventilation 5.1 vs 8.1 min (P〈0.05), extubation 5.5 vs. 8.6 min (P〈0.02), post-anaesthesia recovery score ≥9 of 10 points 6.2 vs 11.3 min (P〈0.01), and arrival at PACU 16.2 vs 19.2 min (P〈0.01). Mild to moderate shivering was noted in 40% of all patients (9 cases following isoflurane, 7 following propofol). Conclusions: Using the manufacturer’s recommended dosages, emergence after remifentanil anaesthesia is more rapid with 0.5 MAC isoflurane than with 0.1 mg/kg/min propofol. These results are most probably due to the different pharmacological properties of both co-anaesthetics, especially the applied dosages, and to different interactions with remifentanil. Present clinical experience suggests that a further dose reduction, especially for propofol, is possible. For both remifentanil groups emergence was remarkably rapid between return of consciousness and the awake state (on-off phenomenon), which might contribute to post-anaesthesia safety.
    Notes: Zusammenfassung Das neue Opioid Remifentanil wird rasch durch unspezifische Blut- und Gewebeesterasen metabolisiert und läßt so kurze Aufwachzeiten erwarten. In der vorliegenden klinischen Untersuchung sollte das Aufwachverhalten bei Kombination von Remifentanil mit Propofol oder Isofluran in hypnotisch wirksamen Konzentrationen verglichen werden. Methodik: Untersucht wurden 40 Patienten (ASA I–II), die sich einer elektiven Arthroskopie unterziehen mußten. Die Narkoseeinleitung war in beiden Gruppen identisch: Remifentanilbolus (1 µg/kg), Beginn der Remifentanilinfusion (0,5 µg/kg/min), sofort anschließend Propofol (ca. 2 mg/kg). Die weitere Narkoseführung erfolgte mit Remifentanil 0,25 µg/kg/min in Kombination mit 0,1 mg/kg/min Propofol oder mit 0,5 MAC Isofluran (=0,6 Vol.-%) in O2/Luft. Die Anästhetikazufuhr wurde erst mit der letzten Hautnaht beendet und die üblichen Aufwachzeiten ermittelt. Ergebnisse: In beiden Gruppen (je n=20) benötigte der Aufwachvorgang zwischen beginnender Rückkehr des Bewußtseins und vollständiger Wachheit nur ca. 90 s. Dabei waren die Aufwachzeiten in der Remifentanil-Isoflurangruppe signifikant kürzer als in der Remifentanil-Propofolgruppe: Spontanatmung im Mittel nach 5,1 vs. 8,1 min (p〈0,05), Extubation nach 5,5 vs. 8,6 min (p〈0,02). Diskussion: Bei der vom Hersteller empfohlenen Dosierung verlief die Aufwachphase nach Remifentanil mit 0,5 MAC Isofluran signifikant schneller als bei der Kombination von Remifentanil mit 0,1 mg/kg/min Propofol. Bisherige klinische Erfahrungen lassen vermuten, daß insbesondere die Propofoldosis weiter reduziert werden kann. Die für beide Remifentanilgruppen bemerkenswert kurze Zeitspanne zwischen beginnender Rückkehr des Bewußtseins und anschließend vollständiger Wachheit ohne Atemdepression (ON-OFF-Phänomen) kann zur postanästhesiologischen Sicherheit beitragen.
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  • 8
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Postoperative Störungen ; Leistungsfähigkeit ; kognitive ; Ältere Patienten ; Key words Postoperative cognitive dysfunction ; Elderly patients
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objective: Cognitive dysfunction is a known problem after operations and may be especially relevant in the elderly. The aim of this international multicentre study was to investigate short- and long-term cognitive dysfunction in elderly patients and to elucidate the relevance of hypoxaemia and hypotension as causative factors. Methods: 1218 patients aged 60 years and older and scheduled for major non-cardiac surgery under general anaesthesia were investigated. Oxygen saturation was measured by continuous pulse oximetry before surgery and throughout the day of and the first 3 nights after surgery. Blood pressure was recorded every 3 minutes during the operation and every 15–30 min for the rest of that day and night. Cognitive testing was performed before and 1 week and 3 months after the operation. Cognitive dysfunction was identified with neuropsychological tests compared with controls recruited from the UK (n=176) and the same countries as study centres (n=145). Results: Postoperative cognitive dysfunction was present in 25.8% of patients 1 week after surgery and in 9.9% 3 months after surgery, compared with 3.4% and 2.8%, respectively, of the UK controls. Increasing age and duration of anaesthesia, little education, a second operation, postoperative infections, and respiratory complications were the risk factors for early postoperative cognitive dysfunction, but only age was a risk factor for long-term postoperative cognitive dysfunction. Hypoxaemia and hypotension were not significant risk factors at any time. Conclusion: With this investigation long-term cognitive dysfunction could be proven definitively for elderly patients after major operations under general anaesthesia. No factors with prophylactic or therapeutic influence were detectable so that aetiology and pathophysiology of POCD could not be further determined.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Störungen der kognitiven Leistungsfähigkeit nach operativen Eingriffen sind ein Problem, von dem besonders ältere Patienten betroffen zu sein scheinen. Das Ziel der vorliegenden internationalen Multizenterstudie war die Bestimmung der Häufigkeit sowohl frühzeitiger als auch längerfristig andauernder kognitiver Störungen (POCD) bei älteren Patienten. Als mögliche Ursachen sollten speziell die Einflüsse von arterieller Sauerstoffsättigung und arteriellem Blutdruck untersucht werden. Methodik: Untersucht wurden 1218 Patienten mit einem Alter von zumindest 60 Jahren, die sich einem größeren, nicht-kardiochirurgischen Eingriff in Allgemeinanästhesie unterziehen mußten. Die Messung der arteriellen Sauerstoffsättigung erfolgte kontinuierlich mittels Pulsoxymeter vom Narkosebeginn bis zum nächsten Morgen sowie während der darauffolgenden zwei Nächte. Der Blutdruck wurde vom Narkosebeginn bis zum Operationsende alle 3 min und danach bis zum nächsten Morgen alle 15–30 min gemessen. Die Erfassung kognitiver Dysfunktionen erfolgte mittels psychometrischer Tests, die präoperativ sowie 1 Woche und 3 Monate postoperativ durchgeführt wurden und mit den Ergebnissen eines englischen Probandenkollektivs (n=176) sowie eines Kollektivs mit 145 Probanden aus den an der Untersuchung beteiligten Ländern verglichen wurden. Ergebnisse: Während alle drei Kollektive in ihren Ausgangsvariablen vergleichbar waren, zeigte sich 1 Woche nach der Operation eine Verschlechterung der kognitiven Funktionen bei 26% der Patienten, nach drei Monaten bei 10%. Für die frühe kognitive Dysfunktion bestand ein Zusammenhang mit höherem Lebensalter, Anästhesiedauer, geringer Schulbildung, zweiter Operation, postoperativen Infektionen sowie respiratorischen Komplikationen. Für die anhaltende Beeinträchtigung konnte nur höheres Lebensalter als signifikanter Risikofaktor nachgewiesen werden. Hypoxämie und Hypotension waren ohne Einfluß. Schlußfolgerung: Mit der vorliegenden Untersuchung konnten anhaltende Störungen der kognitiven Funktionen bei älteren Patienten nach größeren Operationen in Allgemeinanästhesie definitiv nachgewiesen werden. Allerdings ließen sich keine präventiv oder therapeutisch angehbaren Einflußfaktoren bestimmen, so daßÄtiologie und Pathophysiologie von POCD nicht weiter geklärt werden konnten.
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  • 9
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. S01 
    ISSN: 1432-055X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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  • 10
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Hämorrhagischer Schock ; Leukozytenadhäsion ; Lebermikrozirkulation ; Intravitalmikroskopie ; Key words Haemorrhagic shock ; Leukocyte adhesion ; Hepatic microcirculation ; Intravital microscopy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Deferoxamine is known to reduce the iron-dependent generation of toxic oxygen- derived radicals during reperfusion of ischaemic tissue. The present study investigates the antioxidative properties of a deferoxamin-conjugated hydroxyethyl starch solution and its effects on the hepatic microcirculation in a haemorrhagic-shock rat model. Methods: Anaesthetized Sprague-Dawley rats were tracheotomized, prepared for invasive haemodynamic monitoring, and subject to haemorrhagic shock (MAP=40 mmHg during 60 min). The animals were resuscitated blood-free with lactated Ringer’s (RILA, n=10), gelatine (GELA, n=10), hydroxyethyl starch (HES, n=10), or deferoxamine-conjugated HES (DFO, n=8) solution (MAP≥70 mmHg). After 1 h of resuscitation the hepatic microcirculation was investigated by intravital microsscopy, the glutathione concentration was measured in liver homogenate, and the thiobarbituric acid reactive substances (TBARS) were determined as markers of lipid peroxidation. Results: Resuscitation resulted in restoration of MAP to ≥70 mmHg within a short time. The volume required to stabilise the arterial pressure during 1 h of resuscitation was significantly less in the DFO group compared with HES, GELA, and RILA. Significantly higher glutathione levels in liver homogenate as well as decreased TBARS levels were observed in the DFO group. The shock-induced increase of leukocyte adhesion in liver sinusoids was significantly attenuated by DFO. Conclusion: DFO significantly attenuates shock-induced oxidative stress, thereby reducing the early inflammatory reaction and improving the hepatic microcirculation.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Die Synthese der während der Reperfusion ischämischen Gewebes aus der Haber-Weiss-Reaktion Fe-abhängig hervorgehenden toxischen Sauerstoffradikale kann durch Deferoxamin, einen potenten Fe-Chelator, verringert werden. Die vorliegende Studie untersucht eine Deferoxamin-konjugierte Hydroxyethylstärkelösung auf ihre antioxidativen Eigenschaften und Auswirkungen auf die hepatische Mikrozirkulation am hämorrhagischen Schockmodell der Ratte. Methodik: Sprague-Dawley-Ratten wurden in Pentobarbitalanästhesie tracheotomiert, für ein invasives hämodynamisches Monitoring präpariert und einem hämorrhagischen Schock unterzogen (MAP=40 mm Hg während 60 min). Die blutfreie Volumentherapie wurde entweder mit Ringerlaktat (RILA; n=10), Gelatinelösung (GELA; n=10), Hydroxyethylstärke (HES; n=10) oder mit Deferoxamin-konjugierter Hydroxyethylstärkelösung (DFO; n=8) durchgeführt (MAP≥70 mm Hg). Eine Studie nach Beginn der Volumentherapie wurde die Mikrozirkulation der Leber intravitalmikroskopisch untersucht und die Glutathionkonzentration im Leberhomogenat sowie die Thiobarbitursäure-reaktiven Substanzen als Marker der Lipidperoxidation gemessen. Ergebnisse: Mit jeder der verwendeten Volumenersatzlösungen konnte der MAP innerhalb kurzer Zeit auf ≥70 mm Hg angehoben werden. In der mit DFO behandelten Gruppe konnte eine signifikant geringere Abnahme an reduziertem Glutathion im Lebergewebe sowie eine geringere Zunahme der Lipidperoxidation als Zeichen des verminderten oxidativen Stresses beobachtet werden. Die schockinduzierte verstärkte Leukozytenadhäsion in Lebersinusoiden wurde durch DFO signifikant vermindert. Schlußfolgerung: DFO vermindert signifikant den schockinduzierten oxidativen Streß, schwächt damit die frühe Entzündungsreaktion ab und bewirkt eine Verbesserung der Lebermikrozirkulation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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