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  • 1
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  69. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Mexikanischen und Kolumbianischen Gesellschaft für Neurochirurgie; 20180603-20180606; Münster; DOCBO07 /20180618/
    Publication Date: 2018-06-19
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
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  • 2
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Taurine ; Low-birth-weight infants ; Formula feeding ; Heart and brain function
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract An adapted cow's milk formula with or without supplemental taurine (480 μmol/l) was fed for 16 weeks to 20 low-birth-weight infants. In the 2nd and 16th, weeks of life, respectively, the following parameters were determined: growth, sonography of heart and brain, ECG, EEG, neurological development and the taurine concentration of plasma and urine. None of the parameters investigated was influenced by taurine supplementation except the urinary taurine excretion. At least according to these data, the addition of taurine to whey-predominant infant formulae seems to be unnecessary for the development of heart and brain function in low-birth-weight infants.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Acoustic evoked potentials ; Adaptation ; Aging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Early and late acoustic evoked responses were simultaneously recorded from 42 children aged 3–17 years by means of a computer-based device using self-developped software. Filling the interstimulus intervals of late acoustic evoked potentials with clicks leads to an increase of latencies and a decrease of amplitudes on N1 and P2 components. Agedependent normal values for various recording conditions are given.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Kopfschmerz ; Migräne ; Ophthalmoplegie ; Schädel-Hirn-Trauma ; Migränetherapie ; Key words Cephalgia ; Migraine ; Ophthalmoplegia ; Head trauma ; Migraine therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report the case of a 14 year old girl with migraine without aura who developed severe righttemporal throbbing headache, nausea, vomiting and a complete right 3rd nerve palsy few hours after a cerebral concussion. Cranial imaging procedures including transcranial pulsed Doppler sonography, X-ray, CT, MRI, and MRA, as well as neurophysiological and laboratory evaluation were normal. Ophthalmoplegia decreased on day six and on day ten a complete restitution was observed. During the following two months the patient showed – beside her typical migraine attacks – three further ophthalmoplegic headache episodes with progressive duration and severity, which were not influenced by her usually effective oral medication (domperidone and acetylsalicylic acid). However, using iv. lysinacetylsalicylic acid, prednisolone and sc. sumatriptane during the initial phase of the third opthalmoplegic attack this migraine episode could be treated sufficiently. Discussion: Ophthalmoplegic migraine, a rare variant of migraine, is the association of migraine headaches with a palsy of the IIIrd, IVth and/or VIth cranial nerves. In the evaluation of the first presentation of an ophthalmoplegic attack extensive investigations should be performed to exclude secondary causes. In case of no abnormal findings and a typical clinical presentation and anamnesis the diagnosis of an ophthalmoplegic migraine can be made and a specific treatment can be initiated if necessary.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über den Fall eines 14 Jahre alten Mädchens mit bekannter Migräne ohne Aura, die wenige Stunden nach einer Commotio cerebri plötzlich heftigste pulsierende rechtstemporale Kopfschmerzen mit Übelkeit und Erbrechen entwickelte und eine vollständige Parese des N. oculomotorius rechts zeigte. Die morphologische Evaluation des ZNS mittels Dopplersonographie, Röntgen, CT, NMR und Angio-NMR sowie ergänzende neurophysiologische und laborchemische Untersuchungen waren unauffällig. Die Ophthalmoplegie zeigte sich ab dem 6. postkommotionellen Tag rückläufig, ab dem 10. Tag konnte eine vollständige Restitutio ad integrum dokumentiert werden. In den folgenden 2 Monaten zeigte die Patientin, neben ihren typischen Migräneattacken, insgesamt 3 weitere ophthalmoplegische Kopfschmerzattacken mit zunehmend prolongiertem Verlauf, die durch die sonst gut wirksame Selbstmedikation mit Domperidon und Azetylsalizylsäure kaum beeinflußt und erst durch die parenterale Gabe von Lysinazetylsalizylat, Prednisolon und Sumatriptan zufriedenstellend behandelt werden konnten. Diskussion: Die ophthalmoplegische Migräne ist eine seltene Migränevariante, bei der wiederholte Kopfschmerzattacken in Verbindung mit einer Parese des III., IV. und/oder VI. Hirnnervs beobachtet werden. Die Erstmanifestation eines opthalmoplegischen Verlaufs erfordert durch umfangreiche Untersuchungen den Ausschluß sekundärer Ursachen. Bei unauffälligen Befunden, typischer Klinik und entsprechender Anamnese kann im Verlauf die Diagnose einer ophthalmoplegischen Migräne gestellt und bei Bedarf eine spezifische Behandlung durchgeführt werden.
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