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  • 1
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Spinal Cord, Restricted Cranial Migration of ; Restricted Ascent of the Spinal Cord ; Rhachischisis ; Diastematomyelia ; Lipoma, Spinal ; Dermoid sinus ; Arachnitis, Spinal ; Dysrhaphia, Cystic
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nach einer Literatur-und pathomorphologischen Übersicht wird an Hand von 23 Fällen einer spinalen Malformation unterschiedlicher Genese das klinische Bild der cranialen Migrationshemmung herausgearbeitet. Für die Diagnose ist neben Hautveränderungen über der dorsalen Mittellinie, wie sie für den dysrhaphischen Formenkreis typisch sind, die neurologische Symptomatik der unteren Extremitäten richtungweisen. Der Beweis einer Aszensionshemmung kann nur durch die Myelographie erbracht werden. Die Bedeutung frühzeitiger operativer Maßnahmen zur Verhinderung progredienter Ausfälle wird besonders herausgestellt.
    Notes: Abstract After a review of the literature on, and the pathology of spinal malformations the clinical features of a restricted ascent of the spinal cord are described with reference to 23 cases of spinal dysrhaphism of varying genesis. The suppression of cranial migration is caused either by a diastematomyelia, a lipoma, or a dermoid sinus with direct connection to the spinal cord, or else by myelomeningoceles and cicatrices after arachnitis. The symptoms occur particularly during the early years of life and in the age group of between 20 and 30. The manifestations of the disease are changes over the dorsal midline which are typical for spinal dysraphism, neurological defects of the lower limbs, and abnormalities in the function of bladder and rectum. Deformations of the feet and trophic disturbances have been encountered. Important for the diagnosis is a radiographic investigation of the spine since a restriction of the cranial migration can only be proved by myelography. Operation with view of a release of the spinal cord is the method of choice. The importance of early operative measures for the prevention of progredient deficiencies is particularly stressed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    European journal of pediatrics 105 (1969), S. 147-155 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Cystische Dysrhaphien ; Echoencephalographie ; Hydrocephalus ; Operationsindikation bei cystischen Dysrhaphien ; Ventrikuloszintigraphie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An Hand der klinischen Analyse von 100 Fällen mit cystischen Dysrhaphien wird die Häufigkeit des begleitenden Hydrocephalus aufgezeigt. Es bestehen statistisch signifikante Beziehungen zwischen Lokalisation und Art der Dysrhaphie und des Kopfumfangs bei Geburt einerseits und der Entwicklung des Hydrocephalus andererseits. Die kombinierte operative Therapie der Dysrhaphie und des Hydrocephalus wird befürwortet. Unter besonderen Voraussetzungen ist die operative Hydrocephalusbehandlung als Erstmaßnahme vor dem spinalen Eingriff angezeigt. Auf die große diagnostische Bedeutung der Echoencephalographie wird verwiesen und die Möglichkeit, eine Liquorpassagestörung durch die Liquorszintigraphie nachzuweisen, aufgezeigt.
    Notes: Summary A study was conducted to evaluate the clinical data of one hundred cases of cystic dysraphia in order to elucidate the frequency of hydrocephalus as a concomitant symptom. It was found that there is a statistically significant correlation between type and localisation of the dysraphia and the cirumference of the head at birth, and the development of a hydrocephalus. A combined operative therapy of dysraphia and hydrocephalus is advocated. In special circumstances an operative treatment of the hydrocephalus should even precede the spinal operation. The diagnostic importance of echo-EG for the diagnosis is particularly stressed, and the possibility to diagnose an obstruction of the CSF passage by scintigraphy is pointed out.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Acta neurochirurgica 13 (1965), S. 517-543 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary After setting out technical and ballistic details of small arms and after a clinical introduction, a series of 20 personal cases with gun-shot wounds of the head are described. Sixteen patients had direct involvement of the brain, of whom 12 died. The importance of a knowledge of the weapon used and of the course of the missile as seen in the radiographs is referred to. It is demonstrated that in these patients the level of consciousness, the neurological symptoms and the degree of shock are of especial importance in assessing prognosis.
    Abstract: Résumé Après un bref rappel des détails techniques et ballistiques des armes légères, et après une introduction clinique, une série de 20 cas personnels de blessures cranielles par coup de fusil est rapportée. Sur 16 malades qui ont eu des lésions cérébrales: 12 sont décédés. L'auteur insiste sur l'importance de la connaissance de l'arme utilisée et du trajet de la balle vu sur les clichés. Chez ces malades, le niveau de conscience, les signes neurologiques et le degré du choc ont une grande importance dans le pronostic.
    Notes: Zusammenfassung Nach Darlegung technischer und ballistischer Einzelheiten über Handfeuerwaffen und eine klinische Einleitung wird über 20 eigene Fälle mit Schädelschußverletzungen berichtet. 16 Verletzungen gingen mit direkter Gehirnbeteiligung einher, 12 von denen verstarben. Es wird auf die Wichtigkeit der Kenntnis der Tatwaffen und des Schußkanalverlaufs im Röntgenbild verwiesen, und die besondere Bedeutung der Bewußtseinslage, der neurologischen Symptomatik und der Schocksituation zur prognostischen Bewertung dieser Verletzungen herausgestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An Hand eines eigenen Krankengutes von 207 Tumoren des Temporalbereiches werden die verschiedenen Anfallformen in ihrer differential-diagnostischen Bedeutung hinsichtlich Tumorart und -lokalisation erörtert. Unter Auswertung weiterer 377 nicht-tumorbedingter Temporallappenepilepsien werden differentialdiagnostische Merkmale zur Genese der Anfälle aufgezeigt.
    Notes: Summary 207 cases with tumors of the temporal region are reviewed. 45.9% developed epileptic seizures which were of temporal lobe origin in 23.7% of the cases. The various types of seizures are analysed and their relation to types and localizations of the tumors is shown. 377 other cases with temporal lobe seizures without tumors are compared with those of the first group and special features regarding differential diagnosis and etiology of seizures are pointed out.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Rückenmarksbeteiligung nimmt bei Wirbelsäulenverletzungen von caudal nach cranial zu. Unfallmechanisch wird in erster Linie der Katapultmechanismus wirksam, der die Wirbelsäule im Moment des Traumas so erheblich verformt, daß eine primäre Laceration des Rückenmarks oder der Kauda entstehen kann. Neben primären sind Sekundärschäden des Rückenmarks infolge eines Odems von wesentlicher Bedeutung. Die therapiebestimmenden Faktoren sind Ausmaß und Verlauf der neurologischen Ausfälle einerseits und Ausmaß der Dislokation im verletzten Wirbelsäulenabschnitt andererseits. Eine Absolutindikation zur Entlastungslaminektomie besteht unter der Voraussetzung der nachgewiesenen Liquorpassagestörung (Queckenstedt) ausschließlich bei Exacerbation primärem oder sekundärem Auftreten neurologischer Veränderungen, insofern ist für die Verlaufsbeurteilung nach dem Trauma eine regelmäßige Kontrolle des neurologischen Befundes unerläßlich. Als Kontraindikation gelten alle primär kompletten Querschnittssyndrome, weil der anatomischen Läsionen des Rückenmarks wegen eine Besserung der neurologischen Ausfälle durch die Operation nicht zu erreichen ist.
    Notes: Summary The involvement of the spinal cord in injuries of the spinal column increases from caudally to cranially. From the point of view of the mechanics of the injury a catapult mechanism is primarily active, which at the moment of the accident deforms the spinal column to such an extent that primary lacerations of the spinal cord or of the cauda may develop. Secondary damage to the spinal cord due to edema is of great importance, besides the primary damage. The extent and the course of the neurological lesions and the extent of dislocation of the damaged sector of the spinal columns both determine treatment. Decompression laminectomy is absolutely indicated when there is proof of a disorder of the passage of spinal fluid and only in exacerbations of primary or secondary neurological change. Measurements of the clinical course after the injury by regular checks of the neurological status is therefore necessary. Primary complete transverse lesions are contraindications, because surgery cannot improve the neurological defects on account of the anatomical lesions of the spinal cord.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 313 (1965), S. 572-574 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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