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  • 1
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  132. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie; 20150428-20150501; München; DOC15dgch495 /20150424/
    Publication Date: 2015-04-25
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  132. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie; 20150428-20150501; München; DOC15dgch048 /20150424/
    Publication Date: 2015-04-25
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 3
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  52. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Plastische und Wiederherstellungschirurgie (DGPW); 20141010-20141011; Leipzig; DOC14dgpw03 /20141212/
    Publication Date: 2014-12-13
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 4
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA); 20100923-20100925; Bochum; DOC10gma114 /20100805/
    Publication Date: 2010-08-06
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 5
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Interdisciplinary Plastic and Reconstructive Surgery DGPW; VOL: 5; DOC07 /20160121/
    Publication Date: 2016-01-22
    Description: A condylomata acuminata infection is caused by human papillomaviridae (HPV). This sexually transmitted condition most often affects the perineal region. Importantly, infections with types 16 and 18 are associated with an increased risk for anal and cervix cancer. In most cases topical therapy is sufficient for successfully treating condylomata acuminata. Here, we report the case of a 51-year old patient who suffered from a giant perianal located condylomata acuminata which had developed over a period of more than 10 years. Imaging by MRI revealed a possible infiltration of the musculus sphincter ani externus. Because a topical treatment or a radiotherapy was considered unfeasible, a surgical treatment was the only therapeutic option in this unusual case. First, a colostomy was performed and subsequently a resection of the tumor in toto with circular resection of the external portion of the musculus sphincter ani externus was performed. The large skin defect was closed by two gluteus flaps. The rectum wall was reinserted in the remnant of the musculus sphincter ani externus. Postoperatively, parts of the flaps developed necrosis. Therefore, a vacuum sealing therapy was initiated. Subsequently, the remaining skin defects were closed by autologous skin transplantation. Six months later the colostomy could be reversed. To date, one year after first surgery, the patient has still a normal sphincter function and no recurrence of the condylomata acuminata. This case report demonstrates how giant condylomata acuminata can be successfully treated by extended surgical procedures including colostomy and plastic reconstruction of resulting defects upon resection.
    Description: Condylomata acuminata werden durch humane Papillomaviren verursacht. Der Übertragungsweg erfolgt durch Schmier-und Kontaktinfektionen. Zervixkarzinome und Analkarzinome sind in 70% assoziiert mit den Subtypen der humanen Papillomaviren 16 und 18. In den meisten Fällen ist eine topische Therapie des Condylomenrasens ausreichend.Wir berichten über einen 51-jährigen Patienten, der sich mit einem seit 10 Jahren bestehenden und progredienten perineal gelegenen Condylomenrasen vorstellte. Die Condylomata acuminata-Besiedlung war durch den Subtyp 6 des humanen Papillomavirus verursacht. Die Größe des Condylomata acuminata-Rasens betrug 16 cm in der Längsausdehnung. Im MRT des Beckens konnte eine Infiltration des Musculus ani externus nicht sicher ausgeschlossen werden. Eine topische Therapie oder eine Bestrahlung war aufgrund der Größe nicht möglich. Es erfolgte zunächst die Anlage eines doppelläufigen Descendostomas und anschließend eine Resektion des Tumors in toto unter Mitnahme des äußeren Anteils des Musculus ani externus. Der sehr große Hautdefekt, der beide Glutei betraf, wurde mittels zwei subkutaner Gluteusschwenklappen gedeckt. Die Mucosa des freiliegenden Musculus ani extrenus wurde zirkulär an die Haut der Gluteusschwenklappen adaptiert. Postoperativ traten am Oberrand beider Schwenklappen eine livide Verfärbung in der Breite von ca. 4 cm auf, die reseziert wurden. Diese Fläche wurde mittels einer Vakuumversiegelungstherapie behandelt. Nach 7 Wochen konnte der Defekt mittels eines Spalthaut-Meshgrafts gedeckt werden. 6 Monate später konnte das Descendostoma zurückverlagert werden. Der Patient ist kontinent und es besteht eine normale Sphinkterfunktion. Dieser Fallbericht zeigt, dass ein perinealer Condylomenrasen in dieser Größe nur durch eine chirurgische Exzision mit vorheriger Anlage eines protektiven Stomas und einer plastischen Rekonstruktion erfolgreich behandelt werden kann.
    Keywords: condylomata acuminata ; human papillomaviridae ; Condylomata acuminata ; humane Papillomaviren ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 6
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Interdisciplinary Plastic and Reconstructive Surgery DGPW; VOL: 3; DOC16 /20141217/
    Publication Date: 2014-12-18
    Description: A 60-year-old patient presented with a solitary mass within the right hepatic lobe. Diagnostic imaging revealed a solid tumor on the diameter of 3 cm. In absence of any extrahepatic manifestation and based on FNAC findings the lesion was classisfied a primary hepatic chondroid sarcoma. However, after right hemihepatectomy histologic assessment resulted the final diagnosis of a benign chondroid hamartoma. Our findings add another variant to the versatile phenotype of liver hamartoma.
    Description: Wir berichten über einen 60-jährigen Patienten mit dem Zufallsbefund einer solitären Raumforderung im rechten Leberlappen. In der Schnittbilddiagnostik imponierte ein solider Tumor mit einem Durchmesser von 3 cm. Auf der Grundlage des punktionszytologischen Befundes eines chondroiden Sarkoms und ohne Nachweis eines extrahepatischen Primarius wurde die Indikation zur Leberresektion gestellt. Die histologische Aufarbeitung des Resektates erbrachte die überraschende Diagnose eines benignen Hamartoms in einer neuartigen chondroid differenzierten Variante.
    Keywords: hamartoma ; liver tumor ; liver resection ; FNAC ; Hamartom ; Lebertumor ; Leberrresektion ; FNAC ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 7
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Interdisciplinary Plastic and Reconstructive Surgery DGPW; VOL: 3; DOC09 /20141103/
    Publication Date: 2014-11-04
    Description: The clinical picture of an acute abdomen is frequently encountered in emergency medicine. In most cases abdominal pathologies underlie this condition, however, also extra-abdominal diseases may present or cause an acute abdomen. The fact that this condition is potentially life-threatening highlights the importance of instant action. Here, we report on the case of a young woman that presented with an acute abdomen in our clinic. Imaging revealed a massively distended stomach reaching the lesser pelvis. Initially, the etiology for the gastric dilatation remained unsolved. On the same day we performed an explorative laparotomy in which massive amounts of clotted, undigested food was recovered via a gastrotomy. Postoperatively, upon psychiatric consultation, an eating disorder with daily eating binges could be revealed as being the cause for the acute and dramatic gastric dilatation. The patient fully recovered from surgery and psychiatric co-treatment was initiated. This unique case report demonstrates how a psychiatric condition may lead to an acute abdomen, however, it also emphasizes the importance of prompt diagnosis and adequate therapy to avoid complications and allowing for full recovery.
    Description: Das akute Abdomen ist ein Krankheitsbild, welches regelmäßig in der Notfallmedizin anzutreffen ist. In den meisten Fällen sind intra-abdominelle Pathologien ursächlich, jedoch können sich auch extra-abdominelle Krankheiten als akutes Abdomen manifestieren oder dieses hervorrufen. Da das akute Abdomen immer potentiell lebensbedrohlich ist, ist das sofortige Handeln von großer Wichtigkeit. Hier berichten wir von einer jungen Frau, die sich mit dem Bild eines akuten Abdomens in unserer Klinik vorstellte. Die Bildgebung zeigte einen massiv dilatierten Magen, der bis in das kleine Becken reichten. Die Ursache hierfür blieb zunächst unklar. Notfallmäßig erfolgte eine explorative Laparotomie, in der über eine Gastrotomie große Mengen verbackener, unverdauter Speisereste geborgen wurden. Postoperativ konnte in der Anamnese durch einen hinzugezogenen Psychiater eine Essstörung mit täglichen Essattacken als Ursache für den massiv dilatierten Magen diagnostiziert werden. Die Patientin erholte sich schnell von dem Eingriff und konnte in gutem Allgemeinzustand und mit einer psychiatrischen Weiterbetreuung entlassen werden. Dieser ungewöhnliche Fall zeigt, wie eine psychiatrische Grunderkrankung ein akutes Abdomen verursachen kann. Weiter macht es deutlich, dass ein schnelles Handeln für die richtige Diagnosestellung und adäquate Therapie von Wichtigkeit ist, um Komplikation zu vermeiden und eine vollständige Genesung zu ermöglichen.
    Keywords: surgery ; acute abdomen ; eating disorder ; eating binge ; gastric dilatation ; Chirurgie ; akutes Abdomen ; Essstörung ; Essattacken ; Magen-Dilatation ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 8
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Interdisciplinary Plastic and Reconstructive Surgery DGPW; VOL: 1; DOC14 /20121203/
    Publication Date: 2012-12-04
    Description: Ectopy of the spleen also referred to as wandering spleen is a rare condition and preferentially treated by laparoscopic splenopexy. However, in complicated cases with torsion and consecutive infarction of the spleen splenectomy is required. Performing the splenectomy of a wandering spleen laparoscopically has already been reported as a save therapeutic option. However, open splenectomy is usually preferred in case of massive splenomegaly for both, wandering and regular localized spleen. In this case report we describe a laparoscopic technique as alternative for conventional splenectomy in the case of a huge wandering spleen.
    Description: Ektopie der Milz, auch Wandermilz genannt, ist ein seltenes Krankheitsbild. Die Therapie der Wahl ist in der Regel die laparoskopische Splenopexie. Dennoch kann in komplizierten Fällen mit Torsion und konsekutiver Infarzierung der Milz eine Splenektomie indiziert sein. Die laparoskopische Splenektomie der Wandermilz wurde bereits als sichere Therapie beschrieben. Bei ausgeprägter Splenomegalie ist jedoch in aller Regel sowohl für die regulär lokalisierte Milz als auch für die Wandermilz die konventionelle Splenektomie die Therapie der Wahl. Dieser Fallbericht beschreibt eine laparoskopische Technik als Alternative zur konventionellen Splenektomie bei einer Patientin mit Wandermilz und gleichzeitig bestehender ausgeprägter Splenomegalie.
    Keywords: wandering spleen ; splenomegaly ; laparoscopic splenectomy ; Wandermilz ; Splenomegalie ; laparoskopische Splenektomie ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 9
    ISSN: 0375-9601
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Physics Letters A 151 (1990), S. 12-14 
    ISSN: 0375-9601
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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