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  • 1
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Interdisciplinary Plastic and Reconstructive Surgery DGPW; VOL: 5; DOC01 /20160118/
    Publication Date: 2016-01-19
    Description: Fractures of the patella account for about 1% of all skeletal injuries and can lead to profound impairment due to its crucial function in the extensor mechanism of the knee. Diagnosis is based on the injury mechanism, physical examination and radiological findings. While the clinical diagnosis is often distinct, there are numerous treatment options available. The type of treatment as well as the optimum timing of surgical intervention depends on the underlying fracture type, the associated soft tissue damage, patient factors (i.e. age, bone quality, activity level and compliance) and the stability of the extensor mechanism. Regardless of the treatment method an early rehabilitation is recommended in order to avoid contractures of the knee joint capsule and cartilage degeneration. For non-displaced and dislocated non-comminuted transverse patellar fractures (2-part) modified anterior tension band wiring is the treatment of choice and can be combined - due to its biomechanical superiority - with cannulated screw fixation. In severe comminuted fractures, open reduction and fixation with small fragment screws or new angular stable plates for anatomic restoration of the retropatellar surface and extension mechanism results in best outcome. Additional circular cerclage wiring using either typical metal cerclage wires or resorbable PDS/non-resorbable FiberWires increases fixation stability and decreases risk for re-dislocation. Distal avulsion fractures should be fixed with small fragment screws and should be protected by a transtibial McLaughlin cerclage. Partial or complete patellectomy should be regarded only as a very rare salvage operation due to its severe functional impairment.
    Description: Obwohl Patellafrakturen lediglich für ca. 1% aller knöchernen Verletzungen verantwortlich sind, können sie - aufgrund ihrer Bedeutung für den Streckapparat - zu ausgeprägten Funktionseinschränkungen führen. Die Diagnose wird in Zusammenschau des Unfallmechanismus sowie der klinischen und radiologischen Untersuchung gestellt. Auch wenn sich auf diese Weise die Mehrzahl der Frakturen nachweisen lässte, steht dieser eine Vielzahl unterschiedlicher Behandlungsmethoden gegenüber. Die Auswahl hängt vom Frakturtyp, Weichteilschaden, individuellen Patientencharakteristika (z.B. Alter, Knochenqualität, Aktivitätsniveau und Compliance) und der Integrität des Streckapparates ab. Ziel jeder Behandlung muss es sein, eine frühfunktionelle Nachbehandlung zu ermöglichen, um Folgeschäden wie Bewegungseinschränkungen zu minimieren.Die modifizierte Zuggurtungsosteosynthese ist mittlerweile Methode der Wahl und kann - aufgrund ihrer biomechanischen Überlegenheit - mit einer kannülierten Schraubenosteosynthese kombiniert werden. Bei Trümmerfrakturen sollte zudem eine Refixation der einzelnen Fragmente mittels Kleinfragmentschrauben angestrebt werden. Die zusätzliche Anlage einer Tonnencerclage, entweder als Drahtcerclage oder als resorbierbare PDS- bzw. nicht-resorbierbare FiberWire-Cerclage erhöht die Konstruktstabilität und verringert das Risiko einer Re-Dislokation. Distale Patellafrakturen bzw. Avulsionsfrakturen der Patellasehne sollten mittels Kleinfragmentschrauben refixiert werden und zusätzlich durch eine McLaughlin-Cerclage gesichert werden. Eine partielle oder komplette Entfernung der Patella sollte - augrund der einheitlich schlechten Ergebnisse - unbedingt vermieden werden.
    Keywords: patellar fracture ; patellectomy ; conservative treatment ; tension band ; biomechanics ; Patellarfraktur ; Patellektomie ; konservative Behandlung ; Biomechanik ; Cerclage ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Interdisciplinary Plastic and Reconstructive Surgery DGPW; VOL: 4; DOC02 /20150113/
    Publication Date: 2015-01-14
    Description: Pilonidal sinus disease (PSD) most commonly presents in young men when hair follicles enter through damaged epithelium and cause an inflammatory reaction. This results in the formation of fistular tracts. We reviewed studies based on a shared cohort of patients who presented at German military hospitals with PSD. The effect of the morphology of the sinus, perioperative protocol, and aftercare of the surgical treatment on the recurrence of PSD were evaluated. The drainage of acute abscesses before surgery, the application of methylene blue during surgery and open wound treatment were generally found to reduce the recurrence rate. A positive family history, postoperative epilation and primary suture as the healing method were found to elevate the recurrence rate. Long-term follow up of over 15 years was found to be a vital component of patient care as only 60% of the overall recurrences recorded had taken place by year 5 postoperatively.
    Description: Sinus pilonidalis findet sich am häufigsten bei jungen Männern, wenn Haarfollikel durch beschädigtes Epithel eindringen und eine entzündliche Reaktion der Weichteile verursachen. Dieses resultiert in der Bildung von fistelndem Gewebe. Wir überprüften Studien, die auf eine gemeinsame Gruppe von Patienten, die sich an deutschen Bundeswehrkrankenhäuser mit Sinus pilonidalis vorgestellt hatten, basiert sind. Die Wirkung der Morphologie des Sinus, des perioperativen Protokolls und der Nachsorge der chirurgischen Behandlung für das Wiederauftreten des Sinus wurden bewertet. Die Drainage von akuten Abszessen vor der Operation, die Anwendung von Methylenblau während der Operation und die offene Wundbehandlung reduzierten die Rückfallrate. Eine positive Familienanamnese, die postoperative Rasur und die Vernähung der Wunde als Heilmethode erhöhten die Rezidivrate. Die langfristige Verfolgung der Patienten über mehr als 15 Jahre stellte sich als ein wesentlicher Bestandteil der Patientenversorgung heraus, da nur 60% der Rezidive nach 5 Jahren verzeichnet worden waren.
    Keywords: pilonidal sinus ; recurrence ; family history ; epilation ; methylene blue ; gentamycin ; morphology ; Pilonidalfistel ; Rezidiv ; Familiengeschichte ; Haarentfernung ; Methylenblau ; Gentamycin ; Morphologie ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 3
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2018); 20181023-20181026; Berlin; DOCGF26-1441 /20181106/
    Publication Date: 2018-11-07
    Keywords: periprothetisch ; winkelstabil ; Plattensystem ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 4
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2017); 20171024-20171027; Berlin; DOCWI12-705 /20171023/
    Publication Date: 2017-10-23
    Keywords: interprothetische Frakturen ; periprothetische Frakturen ; protektive Osteosynthese ; Protektionsplatte ; plattenosteosynthetische Stabilisierung ; Femur ; interprothetische Distanz ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 5
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2016); 20161025-20161028; Berlin; DOCWI30-1091 /20161010/
    Publication Date: 2016-10-10
    Keywords: Acetabulumfraktur ; Rekonstruktion ; Pararectus-Zugang ; Ergebnis ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 6
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2016); 20161025-20161028; Berlin; DOCWI30-1216 /20161010/
    Publication Date: 2016-10-10
    Keywords: Beckenfraktur ; Becken-B-Verletzung ; Becken-B2-Verletzung ; Beckenkompresssionsverletzung ; Becken-B-Kompressionsverletzung ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
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  • 7
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2014); 20141028-20141031; Berlin; DOCWI15-412 /20141013/
    Publication Date: 2014-10-14
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 8
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2013); 20131022-20131025; Berlin; DOCWI42-142 /20131023/
    Publication Date: 2013-10-24
    Keywords: Tibiakopfluxationsfraktur ; Funktionelles Outcome ; LCP ; winkelstabile Plattenosteosynthese ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 9
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2018); 20181023-20181026; Berlin; DOCPT22-793 /20181106/
    Publication Date: 2018-11-07
    Keywords: Becken ; Fragilitätsfrakturen ; Klassifikation ; Reliabilität ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 10
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2018); 20181023-20181026; Berlin; DOCAT23-917 /20181106/
    Publication Date: 2018-11-07
    Keywords: Terroranschlag ; Breitscheidplatz ; Outcome ; Polytrauma ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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