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  • 1
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung; VOL: 24; DOC171 /20071114/
    Publication Date: 2007-11-14
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  45. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh), 31. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh), 27. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR); 20170906-20170909; Stuttgart; DOCVS.11 /20170904/
    Publication Date: 2017-09-04
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 3
    Keywords: MICE ; NF-KAPPA-B ; ACTIVATION ; MESSENGER-RNA ; CLEAVAGE ; MUTATIONS ; LYMPHOID-TISSUE ; HELPER T-CELLS ; COMBINED IMMUNODEFICIENCY ; ROQUIN
    Abstract: The paracaspase Malt1 is a central regulator of antigen receptor signaling that is frequently mutated in human lymphoma. As a scaffold, it assembles protein complexes for NF-kappaB activation, and its proteolytic domain cleaves negative NF-kappaB regulators for signal enforcement. Still, the physiological functions of Malt1-protease are unknown. We demonstrate that targeted Malt1-paracaspase inactivation induces a lethal inflammatory syndrome with lymphocyte-dependent neurodegeneration in vivo. Paracaspase activity is essential for regulatory T cell (Treg) and innate-like B cell development, but it is largely dispensable for overcoming Malt1-dependent thresholds for lymphocyte activation. In addition to NF-kappaB inhibitors, Malt1 cleaves an entire set of mRNA stability regulators, including Roquin-1, Roquin-2, and Regnase-1, and paracaspase inactivation results in excessive interferon gamma (IFNgamma) production by effector lymphocytes that drive pathology. Together, our results reveal distinct threshold and modulatory functions of Malt1 that differentially control lymphocyte differentiation and activation pathways and demonstrate that selective paracaspase blockage skews systemic immunity toward destructive autoinflammation.
    Type of Publication: Journal article published
    PubMed ID: 25456129
    Signatur Availability
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  • 4
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh); 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh); 24. wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR); 20140917-20140920; Düsseldorf; DOCVS.02 /20140912/
    Publication Date: 2014-09-13
    Keywords: Fibromyalgiesyndrom ; Schmerzverarbeitung ; akzeptanzbasierte Interventionen ; multimodale Reha ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 5
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Kongress Medizin und Gesellschaft 2007; 20070917-20070921; Augsburg; DOC07gmds042 /20070906/
    Publication Date: 2007-09-07
    Keywords: Rehabilitation ; Patientenschulung ; Implementierung ; ökonomische Evaluation ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 6
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Rezidivierende Schmerzen ; Spannungskopfschmerzen ; Migräne ; Bauchschmerzen ; Verhaltensmedizinische Schmerzbehandlung bei Kindern ; Key words Recurrent pain ; Tension headache ; Migraine ; Recurrent abdominal pain ; Behavioral medicine pain management in children
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Recurrent headaches and recurrent abdominal pain (RAP) are the most common pain syndromes in childhood: The prevalence of tension headache amounts to 20–50 %, of migraine to 5–7 % and of RAP to 15–30 %. In nearly 50 % of children the complaints persist over many years of their life-span. The unfavourable long-term prognosis support the indication of early and specific interventions. Empirical findings on the etiology, pathogenesis, and pathophysiology are still very limited. Actual approaches suggest to understand recurrent pain syndromes as a complex and multidimensional disturbance, and in this context there is strong evidence for the major importance of psychosocial influences. The behavioral-medicine proceeding bases upon an extensive family anamnestic exploration and symptom analysis. The psychological interventions applied in clinical practice include prophylaxis (stress inoculation, cognitive redefinition, problem solving), reduction of pain symptoms (relaxation, distraction, imagination) and environmental modification (parental reinforcement and modeling behavior). During the last years there has been an increasing trend to create more complex and multidimensional behavioral pain management programs for children.
    Notes: Zusammenfassung Rezidivierende Kopf- und Bauchschmerzen stellen die verbreitetsten Schmerzsyndrome bei Kindern dar: Die Prävalenz des Spannungskopfschmerzes liegt bei etwa 20–50 %, der Migräne bei 5–7 % und des idiopathischen Bauchschmerzes bei 15–30 %. Bei bis zu 50 % der betroffenen Kinder persistieren die Beschwerden über Jahre und sogar Jahrzehnte bis ins Erwachsenenalter. Die relativ ungünstige Langzeitprognose begründet die Notwendigkeit möglichst frühzeitiger und gezielter Intervention. Die Ätiologie, Pathogenese und Pathophysiologie der rezidivierenden Schmerzsyndrome sind erst ansatzweise geklärt. Nach aktuellen Erklärungsmodellen werden sie als Störungen multifaktorieller Genese betrachtet, wobei psychosozialen Entstehungs- und Auslösebedingungen offenbar eine herausragende Rolle zukommt. Verhaltensmedizinische Behandlungsansätze gründen ihre Indikationsstellung und Therapieplanung auf eine extensive psychosoziale Diagnostik (mittels Beschwerdetagebüchern und familienanamnestischer Exploration). Die therapeutischen Interventionen umfassen prophylaktische (Streßimmunisierung, kognitive Umdeutung, Problemlösetraining), symptomreduzierende (Entspannung, Ablenkung, Imagination) und umweltbeeinflussende (Verstärker- und Modellverhalten der Eltern) Maßnahmen. In den letzten Jahren werden zunehmend komplexe und multidimensionale Schmerzbehandlungsprogramme für Kinder entwickelt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Schmerz 11 (1997), S. 148-157 
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Rezidivierende Bauchschmerzen ; Kindheit ; Verhaltensmedizin ; Key words Recurrent abdominal pain ; Children ; Behavioural medicine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Recurrent abdominal pain (RAP) is one of the most common pain syndromes in childhood, with prevalence rates ranging from 10 to 20% in all school-age children. In nearly 50% the complaints persist over many years of their life-span to adolescence or adulthood. Although the empirical findings have increased in the last decade, our knowledge about the etiology, pathogenesis, and pathophysiology is still very limited. Current approaches suggest that we understand recurrent pain syndromes as a complex and multidimensional disturbance (biopsychosocial paradigm). In this respect there is strong evidence for the major importance of psychosocial causes (daily hassles, specific life events), psychopathological factors (anxiety, depression, somatization disorder), and social environmental influences (mother’s psychopathology, social modelling, reinforcement) in the pathogenesis of functional abdominal pain. The noticeable correlation with other pain syndromes and functional disturbances indicates that recurrent pain may possibly be a manifestation of a basic somatization disorder. The unfavourable long-term prognosis supports the need for early and specific interventions. Psychological treatment requires a medical examination to exclude organic origins. Some of these invasive diagnostic procedures can be very difficult, expensive and distressing for the child. Behavioural medicine is based upon having an extensive family history and symptom analysis. The psychological interventions applied in clinical practice include prophylaxis, reduction of pain symptoms and environmental modification. In recent years there has been an increasing trend to create more complex and multidimensional behavioural treatment programs for children. Although preliminary data on the use of these behavioural medicine programs have shown some promise, further investigations are needed to examine the applicability and effectiveness of specific interventions in the treatment of abdominal pain symptoms.
    Notes: Zusammenfassung Das idiopathische Bauchschmerzsyndrom (IBS) gehört zu den verbreitetsten Schmerzerkrankungen im Kindesalter. Etwa jedes 5. bis 10. Kind leidet unter wiederkehrenden Bauchschmerzattacken. In fast 50% der Fälle persistieren die Beschwerden über Jahre bis ins Erwachsenenalter. Obwohl das IBS damit zu den häufigsten Anlässen für Arztkonsultationen in der pädiatrischen Praxis zählt, wird die Thematik in der empirischen Forschung bisher stark vernachlässigt. Die Erkenntnisse zur Pathophysiologie der rezidivierenden Abdominalbeschwerden im Kindesalter sind trotz zunehmenden Forschungsinteresses noch rudimentär, die Resultate vielfach noch inkonsistent. Aktuelle Erklärungs- und Therapiemodelle verstehen das IBS als komplexe und multifaktoriell verursachte Störung (biopsychosoziales Paradigma). Das Auftreten der Symptomatik scheint v.a. mit psychopathologischen und psychosozialen Belastungen (Ängste, Depressionen, Alltagsstreß, Lebensereignisse) sowie familiären und Umweltfaktoren (psychopathologische Probleme der Eltern, soziales Modell- bzw. Verstärkerverhalten) in Zusammenhang zu stehen. Die auffällig ausgeprägte Komorbidität des Bauchschmerzsyndroms mit anderen Schmerzbeschwerden deutet auf eine zugrundeliegende (psychopathologische) Somatisierungstendenz bei den betroffenen Kindern hin. Die ungünstige Langzeitprognose unterstreicht die Notwendigkeit frühzeitiger und zielgerichteter Intervention. Voraussetzung für eine effektive psychologische Therapie ist eine z.T. relativ aufwendige organmedizinische Ausschlußdiagnose. Die verhaltensmedizinische Behandlung, die auf der Grundlage einer gründlichen Familienanamnese und Symptomanalyse durchgeführt wird, greift dabei auf die in der psychologischen Schmerztherapie bewährten Verfahren zurück und umfaßt prophylaktische Maßnahmen, Interventionen zum Symptommanagement und Veränderung von krankheitsrelevanten Umweltbedingungen. In den letzten Jahren werden verstärkt komplexere und multidimensionale Schmerzbehandlungsprogramme für Kinder entwickelt, die trotz vielversprechender erster Resultate für den spezifischen Anwendungsbereich des kindlichen Bauchschmerzes aber noch nicht ausreichend evaluiert sind.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 8
    ISSN: 1433-0474
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Schon im Kindes- und Jugendalter kann die Adipositas aufgrund ihrer medizinischen Folgeerscheinungen oder der psychosozialen Belastungen behandlungsbedürftig sein. Der heterogenen Genese der Adipositas muß mit einem multifaktoriellen Behandlungsansatz Rechnung getragen werden, mit dem eine initiale Gewichtsreduktion mit langfristiger Stabilisierung des verringerten Körpergewichts angestrebt wird. Ein solcher Ansatz sollte eine angemessene Ernährung, verhaltenstherapeutische Techniken sowie sportliche Übungen umfassen. Der Beginn dieser Maßnahmen ist in der stationären Rehabilitation gut zu verwirklichen. Das dargestellte Schulungsprogramm für Kinder und Jugendliche von 11 bis 18 Jahren integriert verhaltenstherapeutische Techniken zur Behandlung der Adipositas, umgesetzt in altersgerechten Materialien.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 9
    ISSN: 1433-0474
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Die psychosozialen Belastungen von jungen Patienten mit Psoriasis und deren Bedeutung für den Krankheitsverlauf sind Thema dieses Beitrags. Von der Fachklinik Sylt für Kinder und Jugendliche zusammen mit dem Zentrum für Rehabilitationsforschung der Universität Bremen wurde ein verhaltensmedizinisch orientiertes Patientenschulungsprogramm erarbeitet. Um die Wirksamkeit des Schulungsprogramms sowie die Rehabilitationsmaßnahmen zu überprüfen, wurden Messinstrumente entwickelt, die die krankheitsbedingte Beeinträchtigung sowie den eigenverantwortlichen Umgang der Kinder und Jugendlichen mit ihrer Erkrankung abbilden. Die Parameter sowie der Hautzustand und das krankheitsspezifische Wissen der Kinder und Jugendlichen wurde vor und nach der Rehabilitationsmaßnahme überprüft. Durch die Rehabilitationsmaßnahme konnte eine signifikante Besserung der beschriebenen Parameter erreicht werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 10
    ISSN: 1365-2133
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Background  Bringing up children with atopic dermatitis (AD) is widely perceived as being stressful because parenting demands considerable time and energy. There have been only a few studies to assess the extent of problems experienced by the parents.Objective  To assess the psychosocial well-being of parents caring for a young child with AD and to examine the relationship between parental quality of life and disease-related and sociodemographic variables.Methods  One hundred and eighty-seven parents of young children with AD attending an inpatient rehabilitation clinic participated in the study. At admission, parents completed a set of questionnaires (assessing health-related quality of life, coping with the disease, family functioning). Dermatologists assessed disease severity using the severity scoring of AD index (SCORAD).Results  In general, parents cope well with their situation. Compared with normal values, high rates of psychological distress were observed in a subsample of parents of children with AD. Parents of children with a higher severity of disease reported a significantly higher impact on family functioning, a greater financial burden and a higher level of disease management. Parental disease management could be predicted by the familial situation, their personal well-being and the severity of disease of their child. Differences attributed to their child's gender or age were not observed.Conclusions  Childhood AD has a profound impact on the emotional and social well-being of many of the parents. The results underline the importance of psychological treatment approaches designed to increase parental well-being and ability to cope with stress and social strain.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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