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  • 1
    Publication Date: 2019-01-07
    Description: In times of emerging multi-drug resistance among Gram-negative bacteria (including Salmonella enterica , Serovar Typhi), we observed relapse of typhoid fever following delayed response to treatment with meropenem, suggestive for limited clinical efficacy of the drug. Three previously published cases supported our suspicion. Within this context, we discuss the case details with a focus on potential explanations for insufficient clinical response to meropenem (e.g. limited intracellular penetration, phenomena of tolerance and persistence). Meropenem is a last-resort antimicrobial agent for the treatment of multi-drug resistant Gram-negative infections. Reliable clinical data evaluating the efficacy of meropenem for the treatment of typhoid fever are urgently needed. Future clinical studies evaluating typhoid fever outcome should also investigate the impact of (i) intracellular penetration of antibiotics, and (ii) tolerance and persistence on outcome.
    Description: In Zeiten zunehmender Multiresistenzen bei Gramnegativen Erregern (Salmonella enterica , Serovar Typhi eingeschlossen) beobachteten wir einen Rückfall nach verzögertem Ansprechen eines Typhus-Patienten auf die Behandlung mit Meropenem. Diese Beobachtung legte den Verdacht nahe, die Wirksamkeit des Antibiotikums könne bei Typhus-Patienten eingeschränkt sein. Drei bereits veröffentlichte Fälle bestätigten diesen Verdacht. Wir diskutieren die Details des Falles, legen den Schwerpunkt der Diskussion aber auf mögliche Erklärungen für ein vermindertes Ansprechen der vier Typhus-Patienten auf Meropenem. Meropenem ist ein Reserve-Antibiotikum zur Behandlung multiresistenter, Gramnegativer Infektionen. Verlässliche Daten zur Wirksamkeit von Meropenem bei Typhus-Patienten werden dringend benötigt. Zukünftige Studien zur Wirksamkeit von Antibiotika zur Behandlung des Typhus sollten auch (i) die Bedeutung des intrazellulären Eindringens der Medikamente und (ii) den Einfluss von Toleranz und Persistenz auf die Wirksamkeit der Therapie untersuchen.
    Keywords: tolerance ; persistence ; salmonella ; treatment failure ; resistance ; Toleranz ; Persistenz ; Salmonella ; Therapieversagen ; Resistenz ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 2
    facet.materialart.
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 14; DOC10 /20160829/
    Publication Date: 2016-08-29
    Description: The overwhelming post splenectomy infection (OPSI) in splenectomised patients is a rare but severe infection mostly caused by encapsulated bacteria. We analyse the case of a 65-year-old female patient who was presented with clinical and laboratory findings indicating gastroenteritis. Two years years before admission, the patient underwent a splenectomy for a two stage splenic rupture following resuscitation for pulmonary embolism. Immunisation of the patient was complete and timely. As a result of the unspecific clinical presentation, there was a delay in administration of antibiotics. However, administration of antibiotics induced a fulminant shock. The patient died 4 hours after attending the hospital due to a pneumococcal sepsis. The discussion highlights epidemiological and pathophysiological aspects and potential prevention strategies in the international context. Vaccination failed in our patient as the isolated pneumococcal strain (serogroup: 12F) is usually covered by the 23-valent pneumococcal polysaccharide vaccination (Pneumovax®). The case reported here indicates that there may be a potential benefit of prophylactic antibiotic treatment within the first 3 years after splenectomy for patients above the age of 65 years. Awareness of OPSI (prevention strategies, symptoms and treatment) among patients and their treating physicians is crucial for the improvement of prognosis. We partly address these issues in a standard operating procedure for the assessment of splenectomised patients in our departments of emergency medicine.
    Description: Die Post-Splenektomie-Sepsis ist eine seltene, häufig tödlich verlaufende Erkrankung bei splenektomierten Patienten, die überwiegend durch kapseltragende Bakterien verursacht wird. Wir berichten den Fall einer 65-jährigen Patientin, die sich aufgrund von seit 12 Stunden bestehendem, allgemeinen Krankheitsgefühl, Übelkeit, Erbrechen und Durchfall in der Notaufnahme vorstellte. Zwei Jahre zuvor war sie aufgrund einer fulminanten Lungenembolie reanimationspflichtig geworden. Im Anschluss daran entwickelte die Patientin eine zweizeitige Milzruptur. Die Milz wurde entfernt und empfohlene Impfungen zeitgerecht verabreicht. Die Zusammenschau der initial erhobenen Befunde machte die Diagnose einer Gastroenteritis wahrscheinlich. Dies wiederum führte zu einer verzögerten Antibiotikagabe. Die Antibiotikagabe wiederum löste ein fulminantes Schockgeschehen aus. Die Patientin verstarb 4 Stunden nach Krankenhausaufnahme an einer Post-Splenektomie-Pneumokokken-Sepsis. Die Diskussion widmet sich der Epidemiologie der Erkrankung, dem Verlauf der Erkrankung und den möglichen Präventionsstrategien. In der Zusammenschau kann die Aufklärung der betroffenen Patienten über die Notwendigkeit, auch bei geringen Infektionssymptomen ihren Arzt aufzusuchen nicht überbewertet werden. Auch die Bereitschaft der behandelnden Ärzte, auf den bloßen Verdacht hin bereits intravenös Antibiotika zu verabreichen, ist mitentscheidend. Wir haben daher eine Standard-Arbeitsanweisung für splenektomierte Patienten in unseren Notaufnahmen implementiert. Zudem wirft die Diskussion des Falles die Frage eines möglichen Nutzens einer prophylaktischen Antibiotika-Therapie bei über 65-jährigen Patienten auf (analog zu den Empfehlungen für Kinder).
    Keywords: overwhelming post-splenectomy infection (OPSI) ; septic shock ; purpura fulminans ; post-splenectomy vaccination ; prevention of OPSI ; Post-Splenektomie-Sepsis (PSS) ; septischer Schock ; Purpura Fulminans ; Impfungen bei Spenektomie ; PSS-Prävention ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 3
    ISSN: 1435-4373
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  The purpose of the study was to analyze the distribution of the macrolide-resistance genes in 134 erythromycin-resistant Staphylococcus aureus blood-culture isolates collected at 15 German university hospitals. The most prevalent resistance gene was ermC (68/134; 50.7%), followed by ermA (52/134; 38.8%), ereB (10/134; 7.5%), and mrsA/msrB (4/134; 6%). The least common genes were ermB (3/134; 2.2%) and ereA (1/134; 0.7%). Overall, resistance to erythromycin was predominantly due to the presence of two erm genes, although with different distributions, depending on the methicillin-resistance pattern.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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