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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Onkologe 5 (1999), S. 376-380 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Das Endometriumkarzinom ist das häufigste gynäkologische Malignom, weltweit werden etwa 150.000 Neuerkrankungen diagnostiziert. Es kommt hauptsächlich bei postmenopausalen Frauen vor, aber 20–25% der Patientinnen mit Endometriumkarzinom sind in der Prämenopause.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Uterus ; Paraganglioma ; Intracytoplasmic hyaline globules ; Immunohistochemistry ; Electron microscopy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary We report a malignant uterine paraganglioma in a 40-year-old female, who died 7 months after the initial diagnosis. On light microscopy the tumour showed a typicalzellballen pattern as well as a pronounced cellular pleomorphism. In many tumour cells hyaline globules were demonstrated within the cytoplasm. Immunohistochemically the lesion was characterized by the presence of neuron-specific enolase, protein gene product 9.5 and synaptophysin, and electron microscopically by the occurrence of neurosecretory granules.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Carcinoma of the vulva ; Precancerous and early stages ; Morphology ; Demarcation lines
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Untersucht wurden 14 Operationspräparate nach Vulvektomien und vier Probeexcisionen aus der Vulva. Es handelte sich entweder um invasive Plattenepithelcarcinome oder um Carcinomata in situ. In allen Präparaten waren mehr oder weniger deutliche Grenzlinien in der epithelialen Überkleidung der Vulva zu finden. Eine physiologische Grenze besteht offenbar zwischen der Epidermis und dem nicht verhornenden Plattenepithel im Vestibulum vaginae. Andere Demarkationslinien können an der Vulva nur dann gefunden werden, wenn es zu einem umschriebenen Epithelumbau gekommen ist. Die Dysplasien und die Carcinomata in situ des Vulvaepithels sind stets scharf gegen ihre unverdächtige epitheliale Umgebung abgegrenzt. Innerhalb größerer und anscheinend einheitlich aufgebauter pathologischer Plattenepithelareale können Grenzlinien auftreten, wenn pathologische Epitheltypen verschiedener Ausprägung eng benachbart sind. Diskretere Grenzen werden erst durch Beachtung feinerer Details im Epithelaufbau erkannt. Deutliche Abgrenzungen können auch zwischen größeren invasiven Carcinomen und benachbarten Carcinomata in situ beobachtet werden. In großen Carcinomen durchdringen sich verschieden differenzierte Tumorabschnitte nicht, sondern sind vielmehr deutlich gegeneinander abgegrenzt. — Diese Befunde sprechen dafür, daß der pathologische Epithelumbau an der Vulva nach den gleichen Gesetzen wie an der Cervix uteri abläuft. Hier wie dort wächst das veränderte Plattenepithel in scharf begrenzten Feldern heran. Seine Flächenausbreitung erfolgt durch Apposition neuer Felder. Dadurch kann ein epitheliales Mosaik entstehen. Die Resultate der vorliegenden Untersuchungen sprechen gegen die Theorie von der unicellulären Entstehung des Carcinoms.
    Notes: Summary Fourteen vulvectomy operation specimens and four biopsies from the vulva were examined. They represented either invasive squamous cell carcinomas or carcinomata in situ. More or less sharply demarcated areas within the epithelial coating of the vulva were found in all specimens. A physiologic boundary apparently exists between the epidermis and the non-cornifying squamous epithelium of the vaginal vestibule. Other demarcation on the vulva may only be found if a circumscript epithelial transformation has taken place. Dysplasias and carcinomata in situ of the vulvar epithelium are always sharply defined against their unsuspicious epithelial surroundings. Similar borderlines may appear within larger areas of pathologic squamous epithelium between epithelial types of various differentiation. More descrete borders are only recognized by attention on more subtle details in the epithelial structure. Clear margins may also be observed between greater invasive carcinomas and adjacent carcinomata in situ. In large carcinomas diversely differentiated tumor sections do not penetrate each other but are rather sharply separated. — These findings suggest that pathologic transformation of vulvar epithelium develops in the same way as shown separated. — In both locations the altered squamous epithelium arises in sharply defined areas. Its spreading results from apposition of new areas. Thus an epithelial mosaic may develop. The results of the presented investigations contradict the theory of unicellular development of carcinoma.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
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    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 225 (1978), S. 247-254 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Cone specimens ; Seriai sections ; Adenocarcinoma in situ ; Atypical squamous epithelium ; Konisationspräparate ; Serienschnitte ; Adenocarcinoma in situ ; Atypisches Plattenepithel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In repräsentativen Schnitten von 27 Konisationspräparaten wurden Sitz und Ausdehnung von 42 Adenocarcinomata in situ bestimmt. Außerdem wurden gleichzeitig vorkommende pathologische Plattenepithelherde topographisch registriert. Die Adenocarcinomata in situ lagen etwas häufiger in den distaleren Abschnitten des Zervikalkanals als an der Ektozervix im ektopischen Drüsenfeld. Pathologisches Plattenepithel war auch bei Vergesellschaftung mit atypischem Zervixdrüsenepithel nach den bekannten topographischen Gesetzmäßigkeiten lokalisiert.
    Notes: Summary The position and the extent of 42 adenocarcinomas in situ were determined in representative sections of 27 cone specimens. At the same time all foci of a coincidental atypical squamous epithelium were registered. It was found that the glandular cancer arises rather in the canal than at the ectocervix. The topography of an additional pathological squamous epithelium follows the rules described for cases with malignant squamous epithelium only.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Die Diskussion und das Vorlegen von Erfahrungsberichten im Arbeitskreis hat ergeben, daß eine Früherkennung des Endometriumcarcinoms mit geeigneten morphologischen Methoden grundsätzlich möglich ist. In mehreren Publikatonen wird von einer hohen Erfolgsrate in der Ausbeute des zytologisch aufgearbeiteten intrakavitär gewonnenen Materials gesprochen, die in einzelnen günstig gelagerten Fällen mehr als 90% erreicht. Hier handelt es sich ausschließlich um Testergebnisse vieler Geräte, die unter optimalen Bedingungen erhoben worden sind. Der Arbeitskreis äußerte die Meinung, daß dieses Ergebnis unter ambulanten Bedingungen zum gegenwärtigen Zeitpunkt kaum erreicht werden kann. Die Ursache dafür sind beeinflussende variable Faktoren, die die Auswertbarkeit des intrakavitär gewonnenen Materials einschränken, in manchen Fällen sogar unmöglich machten. Hierzu gehören u. a. Arbeitsgänge wie Materialgewinnung, die Materialverarbeitung oder das Einschätzen von besonderen anatomischen Gegebenheiten. In diesen Zusammenhang gehört auch die möglichst klare und eindeutige Beschreibung und Interpretation des morphologischen Befundes, was wiederum eine zentrale Einrichtung mit geschultem und erfahrenen Personal erfordert. Solange diese Erfordernisse nicht erfüllt sind, werden diese Methoden als Screeningverfahren im Rahmen der Früherkennung des Endometriumcarcinoms noch nicht allgemein praktikabel sein.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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  • 7
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Bei 175 Patientinnen mit klinischem Verdacht auf malignen Ovarialtumor wurde präoperativ eine Computertomographie (CT) durchgeführt. Die Ergebnisse des CT wurden mit den histologischen Befunden anhand der Operationspräparate korreliert. 70% der 115 malignen epithelialen Ovarialtumoren wurden im präoperativen CT als maligne eingestuft. Bei den 60 benignen Tumoren war eine korrekte Zuordnung nur in 58% möglich. Aufgrund der niedrigen Spezifität erscheint die routinemäßige präoperative Durchführung eine CT bei Verdacht auf Ovarialtumor nicht indiziert.
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  • 8
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    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 221 (1976), S. 197-201 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Untersucht wurden 41 Operationspräparate nach Vulvektomien und 17 Probeexcisionen aus der Vulva. Es handelte sich einerseits um Dysplasien sowie Carcinomata in situ und andererseits um invasive Plattenepithelkarzinome. Beginnende Stromainvasion wurde in etwas mehr als einem Drittel der untersuchten Fälle, sowohl bei Dysplasien und Carcinomata in situ als auch in den Randzonen der invasiven Karzinome gefunden. Allerdings manifestiert sich der Beginn des invasiven Krebswachstums an der Vulva nicht durch so einprägsame Veränderungen wie sie von der Cervix uteri her geläufig sind.
    Notes: Summary Fourty one vulvectomy operation specimens and seventeen biopsies from the vulva were examined. They represented either dysplasias, carcinomata in situ or invasive squamous cell carcinomas. Slightly more than a third of the cases showed early stromal invasion as well in dysplasias and carcinomata in situ as in the margins of the invasive carcinomas. On the other hand the early stromal invasion of the vulva doesn't show that striking alterations as does that of the cervix uteri.
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  • 9
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    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 233 (1983), S. 175-185 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Radiotherapy ; Combination-Chemotherapy ; Radiochemotherapy ; Survival Rates
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Between 1970 and early 1980, 213 patients were treated for ovarian carcinoma (stages Ib–IV) at the Department of Obstetrics and Gynecology, Graz University Medical School. Until mid 1976 patients were given postoperative radiotherapy; after that they were given combination chemotherapy (adriamycin and cyclophosphamide) according to Lloyd or Parker [18, 20, 21]. An analysis of the results led to the following conclusions: 1. The operability at primary surgery is of prime importance, the best survival rates (regardless of postoperative management) being obtained in those patients in whom it is possible to do a pelvic clearance (removal of uterus, tubes and ovaries) with omentectomy. 2. In patients who were operable postoperative chemotherapy was markedly superior to radiotherapy in terms of 1 year survival. But only slightly superior at 2 and 5 years. 3. On the other hand, in patients who had palliative surgery postoperative radiotherapy seemed to give slightly better survival figures. 4. Patients with early carcinoma (up to stage IIa) survived longer than those with late stages of carcinoma (IIb–IV) whether operable or not). 5. The histology of the tumour had no discernible influence on the result both of chemotherapy and of radiotherapy. 6. The patients with endometrioid and mucinous carcinomas had the highest survival rates irrespective of the postoperative treatment. However, the patients with serous cystadenocarcinomas survived longer than those with immature solid carcinomas. 7. Patients who had no tumour at a second-look operation lived longer than those who had tumour at this time. 8. Patients whose tumour recurred after the completion of postoperative radiotherapy and who were then given chemotherapy had the highest survival rates regardless of whether nor not the carcinoma was originally operable. 9. It is felt that radiotherapy followed by chemotherapy should be used routinely especially in patients with late stages of ovarian carcinoma.
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  • 10
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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