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  • 1
  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Frühjahrstagung der Sektion Antimykotische Chemotherapie 2016; 20160422-20160423; Bonn; DOC16sac02 /20160420/
    Publication Date: 2016-04-21
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 3
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  InVeST 2015: International Veterinary Simulation in Teaching Conference; 20150914-20150916; Hannover; DOC15invest21 /20150910/
    Publication Date: 2015-09-11
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter: Zentralvenenkatheter – Vena axillaris – Ultraschall – Komplikationen – Intensivmedizin ; Key words: Central venous cannulation – Axillary vein – Doppler ultrasound – Complications – Intensive care
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. Cannulation of the axillary vein is claimed to be an effective and relatively safe access to the central venous (CV) system [2, 4, 5, 8]. However, anatomical landmarks recommended for venous location (Muskulus pectoralis minor, processus coracoideus) are probably hard to identify in the majority of intensive care (ICU) patients. This investigation evaluated unidirectional 8 MHz Doppler ultrasound (US) in locating the axillary vein. Success rates and complications of this CV access in ICU patients is analysed. Methods. The experimental design was approved by the local ethical committee (RUB). In 50 patients from our ICU cannulation of the axillary vein was attempted; all were in need of a CV line. Other CV puncture sites (except for the subclavian vein) were associated with contraindications. Patients were placed in a 15° Trendelenburg position (15 exceptions); the arm was abducted to 45°[5, 8]. The course of the axillary vein was located by Doppler US and marked on the skin with a felt pen. Prior to puncture, US intensity was judged by a score ranging from 0 to 4. After skin desinfection, sterile draping, and local anaesthesia, puncture of the axillary vein was attempted. The puncture kit Leader-Cath 11515 (Vygon, Aachen, FRG) was used. When venous blood could be aspirated, the Seldinger guide-wire was inserted and the definite catheter placed. The experimental design allowed up to ten punctures, slightly modified in angle and direction of the needle, if puncture of the axillary vein or guide-wire placement failed. The cannulation attempt was classified as unsuccessful in the following cases: malposition, axillary vein not encountered by the puncture needle, guide-wire placement unsuccessful, or if identification and cannulation of the vein lasted more than 20 min. The puncture attempts were evaluated in respect to success rate, time, relation of US intensity to puncture attempts and CV pressure, complications, and malposition. Results. Of the 50 attempted CV catheters, 43 were placed successfully. In 2 cases the axillary vein could not be encountered by the puncture needle. Guide-wire placement did not succeed in 4 patients. One catheter was malpositioned in the ipsilateral internal jugular vein. Four inadvertent punctures of the axillary artery remained without sequelae after compression. No further puncture-related complications were observed. With high US intensity score the number of puncture attempts necessary for successful vein cannulation was lower. On the other hand, complications and puncture failure seemed to be more frequent in patients with lower US intensity scores. Discussion. CV access via the axillary vein had a satisfying success rate (43/50) and proved to be a safe procedure in our ICU patients despite higher risk factors compared to a healthy population. Although ethical reasons did not allow a randomised comparison with the standard technique, location of the axillary vein by Doppler US is likely to improve cannulation results and reduce complications induced by "blind" needle probing. With a low US intensity score, the rate of successful punctures is lower and complication rates increase. In some patients, e.g., those with extended tumour operations involving the head and neck, CV access via the axillary vein may be of high clinical value.
    Notes: Zusammenfassung. Die Untersuchung sollte klären, ob die ultraschallunterstützte Punktion der V. axillaris praktikabel und sicher ist. Es wurden 50 Punktionen der V. axillaris bei Intensivpatienten angestrebt, bei denen eine Indikation für einen zentralvenösen Zugang bestand. Nach Lagerung erfolgten Ortung und Markierung des Gefäßverlaufs der V. axillaris mit einem 8 MHz-Doppler-Gerät und einem Filzstift. Dabei wurde die Qualität des Dopplersignals mit einem Zahlenwert zwischen 0 und 4 bewertet. Nach Hautdesinfektion, sterilem Abdecken und Lokalanästhesie wurde mit der Stahlkanüle des Punktionsbestecks Leader-Cath 11515 (Vertrieb: Vygon, 52070 Aachen, BRD) im dopplersonographisch georteten Verlauf der V. axillaris punktiert. Wenn sich venöses Blut aspirieren ließ, wurde versucht, einen Seldingerdraht im Gefäßlumen zu plazieren und dann den definitiven Gefäßkatheter einzubringen. Die Punktionen wurden bezüglich Erfolgsrate, Zeitbedarf, Komplikationen und Fehllagen ausgewertet. Bei 50 intendierten Punktionen wurde eine Katheterplazierung in 43 Fällen erreicht. In zwei Fällen ließ sich die V. axillaris nicht punktieren, in vier Fällen ließ sich der Seldingerdraht nicht ins Gefäßlumen vorschieben. Einmal ergab sich ein Abweichen in die gleichseitige V. jugularis interna. An Komplikationen waren vier (folgenlose) Punktionen der A. axillaris zu verzeichnen. Die Punktionsdauer lag zwischen 9 und 20 min. Mit zunehmender Erfahrung und bei gutem Ultraschallsignal schien die Zahl der erforderlichen Punktionsversuche abzunehmen. Die (ultraschallunterstützte) Punktion der V. axillaris erscheint geeignet, Gefahren der V.-subclavia-Punktion (Pneumothorax, nicht komprimierbare Arterienläsion) zu reduzieren.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    FEBS Letters 236 (1988), S. 367-371 
    ISSN: 0014-5793
    Keywords: Affinity chromatography ; DNA binding ; Nonhistone protein ; Protein phosphorylation
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 6
    ISSN: 1089-7550
    Source: AIP Digital Archive
    Topics: Physics
    Notes: Plasma source ion-implantation (PSII) is a new ion-implantation technique which has been optimized for surface modification of materials such as metals, plastics, and ceramics. PSII departs radically from conventional implantation technology by circumventing the line-of-sight restriction inherent in conventional ion implantation. In PSII, targets to be implanted are placed directly in a plasma source and then pulse biased to a high negative potential. A plasma sheath forms around the target and ions bombard the entire target simultaneously. Preliminary experiments have demonstrated that PSII: (1) efficiently implants ions to concentrations and depths required for surface modification, (2) produces material with improved microhardness and wear properties, and (3) dramatically improves the life of manufacturing tools in actual industrial applications. For example, the tool life of M-2 pierce punches used to produce holes in mild steel plate has been increased by a factor of 80.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 7
    ISSN: 1436-6215
    Keywords: Flavonoide ; Flavonole ; Catechine ; Flavanone ; Anthocyanidine ; Proanthocyanidine ; Nährstoffzufuhr ; Menschen ; Datenbank ; Flavonoids ; flavonols ; catechins ; flavanones ; anthocyanidins ; proanthocyanins ; dietary intake ; humans ; data base
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Flavonoids as naturally occuring compounds of plant derived foodstuff reveal some biological effects (antioxidative, antimutagenic, anticarcinogenic) which makes them interesting substances in the prevention of atherosclerosis and cancer in humans. Data on the flavonoid content of food are not considered in food composition tables, and human intake data are scarce (flavonols) or missing. Consequently, after installing a flavonoid data base by means of literature data, 7-d dietary protocols of 119 adults (63 women and 56 men, age 19–49 years) representing a bavarian subgroup of the German National Food Consumption Survey (NVS) were evaluated. In all subjects, average intake of all flavonoids (calculated as aglycons) amounts to 54,0 mg/d (median) with a great range of variability. The most important flavonoid groups are flavonols (12,0 mg/d), catechins (8,3 mg/d), and flavanons (13,2 mg/d), followed by anthocyanidins (2,7 mg/d), proanthocyanins (3,7 mg/d) and phloretin (dihydrochalcone) (0,7 mg/d). Sex differences did not reach statistical significance. Fruits, fruit products and fruit juices were the most important flavonoid sources. Vegetables and its products provided about half of the flavonol intake. Therefore, statistically significant correlations (p〈0.001) exist between total flavonoid intake and the intake of vitamin C (r=0.59) or dietary fiber (r=0.49). Compared to other countries, flavonol intake of the investigated group of persons is rather low. With the built data base it was possible for the first time to calculate the intake of further flavonoids besides flavonols. In comparison to the intake of other antioxidants (e.g. vitamins C and E) the amount of flavonoids in the diet is considerably high and therefore should be regarded in further investigations on the role of diet in certain diseases.
    Notes: Zusammenfassung Flavonoide sind natürlich vorkommende Inhaltsstoffe von Lebensmitteln pflanzlichen Ursprungs; aufgrund ihrer biologischen Wirkungen (antioxidativ, antimutagen, anticancerogen) ergeben sich interessante Ansätze für die Arteriosklerose- und Krebs-Prophylaxe beim Menschen. In Nährwerttabellen sind Flavonoide nicht ausgewiesen und somit sind Angaben zur Flavonoidzufuhr beim Menschen spärlich (Flavonole) oder gar nicht vorhanden. Deshalb wurde anhand von Literaturangaben eine Datenbank zum Flavonoidgehalt von Lebensmitteln erstellt und mit deren Hilfe 7-Tage-Ernährungsprotokolle von 119 Personen (63 Frauen und 56 Männer, Alter 19–49 Jahre) aus einem bayerischen Teilkollektiv der Nationalen Verzehrsstudie (NVS) ausgewertet. Im Mittel (Median) über alle Personen werden täglich 54,0 mg Flavonoide (berechnet als Aglykon) aufgenommen, wobei die Streubreite der Einzelwerte sehr hoch ist. Den größten Anteil stellen Flavonole (12,0 mg/d), Catechine (8,3 mg/d) und Flavanone (13,2 mg/d), gefolgt von Anthocyanidinen (2,7 mg/d), Proanthocyanidinen (3,7 mg/d) und Phloretin (Dihydrochalcon) (0,7 mg/d). Ein Geschlechterunterschied ist statistisch nicht nachzuweisen. Die Lebensmittelgruppe „Obst/-produkte/-säfte“ ist die wichtigste Flavonoidquelle. Die Flavonolzufuhr wird etwa zur Hälfte durch den Verzehr von Gemüse/-produkten/-säfte gedeckt. Dementsprechend korreliert die Gesamtaufnahme von Flavonoiden statistisch signifikant (p〈0,001) mit der Zufuhr von Vitamin C (r=0,59) und Ballaststoffen (r=0,49). Im Vergleich mit anderen Ländern ist die Flavonolzufuhr im betrachteten Kollektiv eher als niedrig einzustufen. Durch die erstellte Datenbank war es erstmals möglich, neben Flavonolwerten auch Zufuhrdaten für weitere Flavonoide zu berechnen. Verglichen mit der täglichen Zufuhrmenge anderer Antioxidantien (z.B. Vitamine C und E) ist die pro Tag aufgenommene Menge an Flavonoiden beachtlich hoch und sollte somit in Untersuchungen zur Bedeutung der Ernährung bei bestimmten Krankheiten berücksichtigt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 8
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Calcium topography ; Chemolitholysis ; Chenodeoxycholic acid ; Cholesterol gallstones ; Scanning electron microscopy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mit Hilfe der energiedispersiven Elementanalyse wurde im Rasterelektronenmikroskop an 68 Gallensteinbruchflächen 28 verschiedener Steinfamilien die Topographie von Calciumsalzen untersucht. Die Lokalisation calciumhaltiger Strukturen erscheint bezüglich der Chemolitholyse von Cholesteringallensteinen von Belang. Bei 15 Steinfamilien war Calcium im Steinkern lokalisiert, in 4 Fällen konzentrierten sich die Calciumsalze auf die Schale; in 2 weiteren Fällen konnte Calcium sowohl im Kern als auch in der Schale nachgewiesen werden. 7 Steine waren in ihrer Calciumlokalisation nicht einzuordnen. Hinsichtlich der Auflösbarkeit mit Cheno- bzw. Ursodesoxycholsäure stellt eine stark calciumhaltige Schale sehr wahrscheinlich ein Auflösungshindernis dar; bei Konzentration des Calcium im Kern bleibt vermutlich ein unlösbarer Steinrest zurück, der spontan abgehen kann, oder aber Koliken verursacht. Am ehesten scheinen sich zur Chemolyse die Steine zu eignen, die in geringer Konzentration (unter 10%) diffus mit Calcium durchsetzt sind.
    Notes: Summary The surface of 68 fractured gallstones (28 patients) was investigated by SEM with energy-dispersive elemental analysis to show the topography of calcium salts. The localization of calcium salt is important with regard to chemolitholysis of calcium-containing cholesterol gallstones. The stones of 15 patients showed a concentration of calcium in the nucleus: in 4 the calcium salt was concentrated in the shell of the stone. In two more cases it was determined that calcium was present in both nucleus and shell. In seven it was impossible to place the stones in one of the above classes. Calcium salt in the shell seems to impede lysis by chenodeoxycholic acid; in these stones there is a small amount of insoluble calcium salt in the nucleus which remains after possible lysis of a cholesterol shell. The most appropriate stones for therapy with chenodeoxycholic acid are apparently those which harbor calcium salts with diffuse localization, so that no distinct nucleus no shell can be seen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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