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  • 1
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  49. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen (DGPRÄC), 23. Jahrestagung der Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen (VDÄPC); 20180913-20180915; Bochum; DOC205 /20180920/
    Publication Date: 2018-09-21
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 2
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  36. Jahrestagung der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Verbrennungsbehandlung (DAV 2018); 20180110-20180113; Garmisch-Partenkirchen; DOCV 58 /20180109/
    Publication Date: 2018-01-09
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 3
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  35. Jahrestagung der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Verbrennungsbehandlung (DAV 2017); 20170111-20170114; Chur, Schweiz; DOC17dav5.2 /20170118/
    Publication Date: 2017-01-18
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 4
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Demenz ; Epidemiologie ; Risikofaktoren ; Alter ; Geschlecht ; Bildung ; APOE-4 ; Neuropsychologische Tests ; Gedächtnis ; Key words Dementia ; Epidemiology ; Risk factors ; Age ; Gender ; Education ; APOE-4 ; Neuropsychological tests ; Memory
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The frequency of dementia in very old subjects, the risk factors and the consequences of the disease were investigated in the Berlin Aging Study in an age- and gender-stratified design (ages 70–103 years, n=516). Psychiatrists diagnosed a dementia syndrome according to DSM-III-R, applying the GMS-A and HAS interviews. The dementia frequency steeply increases until the 90–94 year group, but there is no further exponential increase for the 95+ group – instead for men the data show a plateau of dementia prevalence. Low education level turned out to be a risk factor, which explains the gender effect in a logistic regression analysis. The apolipoprotein E4 genotype was confirmed as a risk factor – however, only for the older subjects (85+). Dementia was a major reason for institutionlization. The 2-year mortality was no higher in dementia than for age-matched non-demented controls. The results gave a detailed picture of dementia in the very old. This is a prerequisite for planning facilities for psychiatric diagnostics and therapy as well as nursing care.
    Notes: Zusammenfassung Häufigkeit, Risikofaktoren und Auswirkungen der Demenz wurden in der Berliner Altersstudie (N=516, 70–103 Jahre, nach Alter und Geschlecht geschichtet) untersucht. Psychiater diagnostizierten das Demenzsyndrom nach DSM-III-R (GMS-A und HAS Interview). Die Demenzhäufigkeit steigt bis zum 95. Lebensjahr zwar steil an, jedoch findet sich kein exponentieller Anstieg über 95 Jahre hinaus – für Männer zeigen die Daten im Gegenteil ein Plateau der Demenzhäufigkeit. Niedrige Bildung ist ein Risikofaktor und erklärt den Geschlechtseffekt der Demenz in einer logistischen Regression. Der Genotyp E4 des Apolipoprotein E stellt ebenfalls einen Risikofaktor dar, der jedoch einen geringeren Einfluß hat als in der Literatur berichtet wird und nur bei den 85–103jährigen statistisch signifikant ist. Die Demenz ist eine Hauptursache für die Heimunterbringung im hohen Alter. Die 2-Jahres-Mortalität der dementen im Vergleich zu den nichtdementen Studienteilnehmern erwies sich nicht als erhöht. Die Ergebnisse zeigen ein differenziertes Bild der Demenz im hohen Lebensalter; diese Erkenntnisse sind eine Voraussetzung für die Planung psychiatrischer Versorgung und Pflege.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 5
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Depression ; Epidemiologie ; Hochbetagte ; Altenpopulation ; Key words Epidemiology ; Depression ; Old age ; Elderly population
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In the Berlin Aging Study (BASE) an age and gender stratified sample of 516 persons aged 70 to over 100 was assessed by means of the semi-structured GMS-A interview, the CES-D-self-rating scale and the Hamiltion-Depression-observer-rating scale. Prevalence rates were 4,8% for Major Depression, 9,1% for all DSM III-R specified depressive disorders and 26,9% of subthreshold depression was included. There was no increase in prevalence rates with age but an increase in scores on the self rating CES-D. The prevalence rates for DSM III-R specified depression in females was 10,3% and almost double that of men (5,6%). Depressed persons do not show significant cognitive impairment as measured with the MMSE in comparison to controls. As compared to the total sample higher prevalence rates of overall depression were seen in persons with multimorbidity (36,8%) and lower rates in married persons. 13,2% of the elderly talked about feeling tired with life, 7,9% had thoughts about death and 1,2% reported suicidal ideation, which was closely linked to depressive disorders. In 44% of depressed cases undertreatment was observed. Only 6% got Antidepressants but 40% benzodiazepines.
    Notes: Zusammenfassung In der Berliner Altersstudie (BASE) wurde eine nach Alter und Geschlecht geschichtete Stichprobe von 516 Studienteilnehmern im Alter von 70 bis über 100 Jahren untersucht. Zur Diagnostik von depressiven Erkrankungen wurde neben den Fremd- und Selbstratingskalen (HAMD und CES-D) das halbstrukturierte GMS-A-Interview eingesetzt, auf dessen Basis Diagnosen nach DSM III-R erstellt wurden. Es fand sich eine Prävalenz von 9,1% für alle nach DSM III-R spezifizierten depressiven Störungen, wovon 4,8% Major Depression waren. Bei Hinzunahme von nach klinischer Einschätzung krankheitswertigen Depressionen, welche die Kriterien für eine spezifizierte DSM III-R-Diagnose jedoch nicht erfüllten, steigt die Depressionsprävalenz auf 26,9% an. Die Häufigkeiten in den verschiedenen Altersgruppen unterscheiden sich mit Ausnahme bei der CES-D nicht signifikant. Die Depressionsprävalenz für spezifizierte DSM III-R-Diagnosen ist bei Frauen mit 10,3% etwa doppelt so hoch wie bei Männern (5,6%). Depressive Patienten zeigen im Vergleich zu Kontrollpersonen keine signifikant schlechteren Werte im MMSE. Eine signifikant erhöhte Depressionsprävalenz findet sich im Vergleich zur Gesamtstichprobe bei Personen mit Multimorbidität (36,8%). Verheiratete Studienteilnehmer zeigen seltener eine depressive Erkrankung (14,9%). 13,2% der alten Menschen sprechen von Lebensüberdruß, 7,9% äußern einen Todeswunsch und 1,2% Suizidgedanken. Es besteht eine enge Beziehung zwischen Suizidalität und depressiven Erkrankungen. Im Bezug auf die Behandlung depressiver Störungen fand sich in 44% eine unzureichende Therapie. 6% der depressiven Studienteilnehmer wurden mit Antidepressiva behandelt, während 40% nur Benzodiazepine bekamen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Nervenarzt 69 (1998), S. 369-378 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Demenz ; Kognitives Altern ; Geschwindig-keit kognitiver Verschlechterung ; Prämorbide kognitive Leistungsfähigkeit ; Key words Dementia disease ; Dementia syndrome ; Cognitive aging ; Cognitive impairment ; Premorbid cognitive functions ; Speed of cognitive deterioration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The relation of age associated changes of cognitive functions to those of dementia diseases is not well investigated for very old age. Because aging as well as dementia diseases are associated with cognitive deficits, this leads to differential diagnostic problems in very old age. Relevant with respect to this differentiation are on the one hand the concepts of cognitive ageing, the dementia syndrome and dementia diseases, and on the other hand empirical findings with respect to 1. the neuropsychological crossectional pattern, 2. the premorbid intelligence or adult intelligence level, 3. the speed of decline. ad 1. The speed of cognitive processes shows a considerable reduction in normal aging. However, the reduction of learning and orientation as well as pronounced word-finding problems seem to be characteristic of the development of a dementia syndrome. ad 2. The importance of the level of adult intelligence is demonstrated by the possibility that a very old person with low adult intelligence level is diagnosed as demented without suffering from one of the dementia diseases. In the opposite case of a slowly progressive dementia disease in a person with a superior level of adult intelligence a diagnosis of dementia according the standard criteria can be given only in an advanced stage of the disease. ad 3. The importance of the speed of decline of cognitive performance for the diagnosis of dementia is discussed (e.g. 〈1 point of the MMSE vs 〉3 MMSE points per year). An optimization of the time course criterion (change-sensitive tests and an empirically determined cut-off) could improve the early dementia diagnosis, which relies up to now mostly on crossectional features. The more precise assessment of the deterioration speed would be an opportunity to investigate the factors or processes which determine the deterioration speed, knowledge of which in turn would be a starting point for development of therapy.
    Notes: Zusammenfassung Die Beziehung von altersgemäßen Veränderungen kognitiver Leistungen zu denjenigen bei Demenzerkrankungen ist im höchsten Alter nur wenig untersucht. Da sowohl das Altern als auch die Demenzerkrankungen kognitive Defizite mit sich bringen, kommt es im hohen Alter zu differentialdiagnostischen Problemen. Für die Differenzierung von Bedeutung sind zum einen Konzepte des kognitiven Alterns sowie des Demenzsyndroms und der Demenzerkrankungen, zum anderen empirische Befunde 1. zum neuropsychologischen Querschnitt; 2. zur prämorbiden Intelligenz; 3. zur Verlaufsgeschwindigkeit. Zu 1.: Die Schnelligkeit kognitiver Prozesse verringert sich schon allein mit dem Alter deutlich. Die Beeinträchtigung des Lernens und der Orientierung sowie eine deutliche Beeinträchtigung der Wortfindung sind hingegen Kennzeichen einer Demenzentwicklung. Zu 2.: Die Bedeutung der Ausgangslage der Erwachsenenintelligenz zeigt sich darin, daß bei einer sehr alten Person und niedriger Ausgangsintelligenz ein Demenzsyndrom diagnostiziert werden könnte, ohne daß eine Demenzerkrankung vorliegt. Beim umgekehrten Fall einer Demenzentwicklung bei hoher Ausgangslage der Erwachsenenintelligenz kann ein Demenzsyndrom nach den Standardkriterien der Demenzdefinition jedoch erst in einem fortgeschrittenen Stadium der Demenzerkrankung diagnostiziert werden. Zu 3.: Die Bedeutung der Geschwindigkeit des Abbaues kognitiver Leistungen für die Demenzdiagnose wird diskutiert (z.B. 〈1 MMSE-Punkt vs. 〉3 MMSE-Punkte pro Jahr) und herausgestellt, daß die Optimierung des Verlaufskriteriums (durch veränderungssensitive Tests und empirisch belegte Schwellenwerte) die bisher fast ausschließlich am Querschnittsbefund orientierte Frühdiagnose der Demenz verbessern könnte. Die präzisierte Erfassung der Verlaufsgeschwindigkeit wäre auch ein notwendiger Ausgangspunkt für die Untersuchung der geschwindigkeitsbestimmenden Faktoren bzw. Prozesse, deren Kenntnis weiterführende Ansatzpunkte für therapeutische Interventionen liefern dürfte.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Befindlichkeit ; Selbstrating ; Visuelle Analogskalen ; Key words Emotional states ; Self-rating ; Visual analogue scales
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Three short, respectively promising self-rating scales used for the assessment of emotional states, especially depression, were examined: a visual analogue scale with only five items, a short version of the so-called „adjectives list” and a differentiated scale for recording current emotions, possible susceptibility to them and the ability to express them. We checked statistical parameters of item analysis, reliability, validity and time course measurement. This study was carried out with depressive inpatients (n=35) at the time of admission and 4 weeks later in beginning remission. All three scales proved to be reliable (Cronbach-α between 0.48 and 0.97) and partially very valid instruments (concurrent validity between 0.04 and 0.87). In order to improve the documentation of a beginning response to therapeutic efforts, separate recordings of depressive subsyndromes such as „impetus” or „positive emotionality” seem to be quite promising approaches.
    Notes: Zusammenfassung Wir untersuchten 3 kurze bzw. vielversprechende Selbstratingskalen zur Abbildung emotionaler, insbesondere depressiver Befindlichkeit: eine sehr einfache visuelle Analogskala mit nur 5 Items, eine Kurzform der „Eigenschaftswörterliste” und eine sehr differenzierte Skala zur Erfassung von gegenwärtiger Ausprägung, möglicher Ansprechbarkeit und Ausdrucksfähigkeit verschiedener Emotionen. Hierzu überprüften wir statistische Kennwerte der Itemanalyse, Reliabilität, Validität und Verlaufsmessung anhand einer Stichprobe stationärer depressiver Patienten (n=35) bei Aufnahme und nach 4 Wochen in weitgehender Remission. Die Verfahren erwiesen sich als reliable (Cronbach-α zwischen 0.48 und 0.97) und z.T. sehr valide Instrumente (konkurrente Validität zwischen 0.04 und 0.87), die jedoch zur zuverlässigen Verlaufsmessung noch weiter validiert werden müßten. Vielversprechend erscheinen Ansätze, depressive Subsyndrome wie etwa „Antrieb” oder „positive Emotionalität” getrennt zu erfassen, um so z.B. beginnende Therapieresponse besser dokumentieren zu können.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 8
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Schizophrenia ; Visuospatial tests ; Scanpath ; Tracking test ; Medication effects
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The performance of schizophrenic patients in a task which requires a sequence of saccades guided by visuospatial cues is reported. A previous study recording eye movements determined a highly increased number of fixations neccessary for this task in acute schizophrenic patients compared with normal controls. The performance of normal control subjects of different age groups and the correlation between the performance in the tracking task and the results of a clinical psychological test battery are described. Schizophrenic patients in a partly remitted state and in a remitted or mildly chronic state performed this task worse than matched control subjects; this was particularly indicated by the time score. The relation to the lifetime dosage of neuroleptic medication is considered.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 9
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Key words Cognitive deficits ; Comorbidity ; Antidepressant drugs ; Longitudinal study ; Controlled study
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Mild cognitive impairment is found in many cases of depression, and it is mostly assumed to improve during the time course of depression remission. Recent data question the reversibility of low cognitive test performance in depression. The aim of this study is to determine the degree of reversibility and the proportion of patients who will not demonstrate reversibility of cognitive dysfunction. Consecutive inpatients suffering from depression (N=102) were investigated and N=82 matched control subjects. N=57 of the patients were diagnosed as major depression according to DSM-IV. A total of N=67 could be retested after remission of depression (N=32 of the patients with major depression) and a matched control group (N=62). Neuropsychological tests were applied in a test session which avoids the effects of fatigue in the patients by the short duration of strenuous tests. For most neuropsychological tests an impaired performance in the depressed patients was found. About one third of the depression subjects performed in an impaired level in tests of averbal memory and verbal fluency (below 5th percentile). In the follow-up investigation, a slight improvement in performance could be assessed for both the depression and the control group, which was, however, attributed to a general test training effect. No normalization of cognitive test performance was found in spite of complete recovery of the affective symptoms. No correlation between the duration of the disease before the index episode or number of episodes and cognitive deficits could be found. The data of the neuropsychological deficits of depressed patients, which are stable in the time course of the affective disorder, may indicate that these patients may suffer from comorbidity of both depression and mild cognitive disorder. The findings are discussed as 1) indicating only a minor impact of the depressed mood on the cognitive performance and 2) they are consistent with a role of brain lesions which have been reported in several studies in a subgroup of depression.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1435-1463
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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