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  • 1
    Keywords: tumor ; carcinoma ; CELL ; Germany ; CT ; imaging ; TUMORS ; computed tomography ; SURGERY ; renal ; INJECTION ; MRI ; SEQUENCE ; MAGNETIC-RESONANCE ; magnetic resonance imaging ; DIFFERENCE ; tomography ; CARCINOMAS ; COMPUTED-TOMOGRAPHY ; ANGIOGRAPHY ; MASSES ; CELL CARCINOMA ; EXTENSION ; SURGICAL-TREATMENT ; CAVA TUMOR THROMBUS ; PREOPERATIVE EVALUATION ; renal cell carcinoma,staging,multidetector computed tomography,magnetic resonance imaging ; VENA-CAVA
    Abstract: Objective: The aim of this prospective study is to compare the diagnostic accuracy of multidetector-row computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI) in tumor staging of renal cell carcinomas.Methods: in a prospective study, 82 renal cell carcinomas were assessed for tumor staging before surgery using multidetector-row CT and MRI, the results of which were then correlated to histopathologic staging. Triphasic CT (noncontrast, arterial phase, and parenchymal phase) imaging was performed using multi detector-row CT with a reconstructed slice thickness of 2 mm. In MRI, a transverse T1-weighted gradient echo sequence with and without administration of Gd-DTPA, a transverse T2-weighted respiratory-gated turbo spin echo (TSE) sequence, and a coronal T1-weighted gradient echo sequence with Gd-DTPA were used. In addition, multiphasic 3-dimensional angiography after Gd-DTPA injection and a transverse T1-weighted fat-suppression sequence were performed.Results: With MRI, readers 1 and 2 correctly staged 71 and 64 tumors (overall accuracy of 0.87 and 0.78, respectively) and achieved Mantel-Haenszel X-2 values of 66 and 63 (P 〈 0.0001). Computed tomography allowed correct staging of 68 and 66 tumors (readers 1 and 2, overall accuracy of 0.83 and 0.80, respectively) with Mantel-Haenszel X-2 values of 54 and 54 for CT staging (P 〈 0.0001). No statistically significant difference between overall accuracy was found in the X-2 test (P 〉 0. 15).Conclusion: Magnetic resonance imaging and multidetector-row CT with its multiplanar reconstruction capabilities achieve similar accuracy in tumor staging of renal cell carcinomas
    Type of Publication: Journal article published
    PubMed ID: 15100536
    Signatur Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Urologe 36 (1997), S. 103-108 
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Schlüsselwörter Organ-sparing surgery ; Renal cell carcinoma ; Local recurrence ; Key words Organ-sparing surgery ; Renal cell carcinoma ; Local recurrence
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Nephron-sparing surgery in renal cell carcinoma is an accepted approach in patients with bilateral carcinomas, solitary kidneys and in patients with chronic renal failure in whom radical nephrectomy would necessitate immediate renal replacement therapy (mandatory indications). Because of the improvement of operative techniques – like renal perfusion in hypothermia or work-bench surgery – over 95 % of patients can spared dialysis even if multiple tumors or locally advanced renal cancer is present. Based on the excellent outcome of nephron-sparing surgery in mandatory indications (5-year survival rates over 80 %), several centers advocate extending the use of partial nephrectomy to selected patients with a normal opposite kidney (elective indications). Several reports on nephron-sparing surgery in elective indications with a median follow-up time of 40 months document similar survival rates compared to radical nephrectomy. Nevertheless, due to the low incidence of bilateral renal carcinomas (under 2 %), only 2 of 100 patients would benefit from this approach. Furthermore, local recurrence after nephron-sparing surgery occurs mostly after 4 years (late recurrence); therefore, it seems doubtful whether the short follow-up times really reveal the the true recurrence rate. The prognosis after development of a local recurrence is poor.
    Notes: Zusammenfassung Die Indikationen für eine organerhaltende Nierentumorchirurgie haben sich in den letzten 10 Jahren erweitert. Anerkannte Indikationen sind bilaterale Nierentumoren, Nierentumoren bei Patienten mit funktionellen und anatomischen Einzelnieren sowie bei Patienten mit eingeschränkter Nierenfunktion, denen nach Tumornephrektomie eine dialysepflichtige Niereninsuffizienz droht (imperative Indikationen). Durch operationsstrategische Verbesserungen – wie Perfusion in Hypothermie und Work-bench-Chirurgie können auch Patienten mit multiplen und fortgeschrittenen Nierentumoren zu über 95 % vor einer Nephrektomie mit anschließender Dialyse bewahrt werden. Beeinflußt durch die exzellenten Fünfjahresüberlebensraten von über 80 % nach organerhaltender Nierentumorchirurgie in imperativen Indikationen empfehlen zunehmend mehr Zentren die Ausweitung der parenchymsparenden Nierentumorchirurgie auf ein selektioniertes Patientengut mit kontralateral gesunder Niere (elektive Indikationen). Hier zeigen sich bei Nachbeobachtungszeiten von durchschnittlich 40 Monaten ähnliche Überlebensraten wie nach Tumornephrektomie. Bei einer Inzidenz bilateraler Nierenkarzinome von lediglich 2 % erscheint jedoch der Benefit der elektiven Resektion gering. Die lokale Rezidivrate nach elektiver organerhaltender Nierentumorchirurgie ist zwar bisher gering (durchschnittlich unter 5 %), allerdings kann die tatsächliche Häufigkeit der sich meist nach 4 Jahren manifestierenden Spätrezidive wegen noch kurzer Nachbeobachtungszeiten noch nicht abgeschätzt werden. Die Prognose nach Manifestation lokaler Rezidive ist in den meisten Fällen infaust.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Antibody coating ; Urinary tract infection ; Estrogens
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Female rats were infected with E. coli 0.25 by intravesical instillation. After 4 weeks, significantly higher bacterial counts (bladder puncture and renal homogenates) were found in estradiol treated rats (0.5 mg/kg/week) than in solvent controls, but the proportion of antibody-coated bacteria was significantly (P〈0.01) lower in bladder urine and renal homogenates. There was no influence of estrogens on renal histology or ureteral width. The results are compatible with an effect of estrogens on local immune response in the urinary tract.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hypernephrom ; Gamma-GT ; Alkalische Phosphatase ; Isoenzyme der alkalischen Phosphatase ; Prothrombinzeit ; Thrombinkoagulasezeit ; Alkoholtest ; Fibrinmonomerkomplexe ; Fibrinspaltprodukte ; Renal cell carcinoma ; Gamma-GT ; Alkaline phosphatase and isoenzymes ; Disseminated intravascular coagulation (DIC) ; Prothrombin time ; Thrombin coagulase time ; Ethanol gelation test ; Soluble fibrin monomer complexes ; Fibrin degradation products
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 40 patients with non-metastasising (n=31) and metastasising (n=9) renal cell carcinoma, evidence of Stauffer's syndrome (increase in alkaline serum phosphatase and prolongation of prothrombin time) was found in 18 patients. Prolongation of prothrombin time was not due to depletion of vitamin K-dependent coagulation factors or manifest fibrinolysis, but due to the presence of circulating fibrinogen fibrinmonomer-FDP complexes. Ethanol gelation test was found to be positive in 28/40 subjects and soluble fibrin monomer complexes were increased in 38/40 patients. The resulting disturbance of fibrinogen-fibrin conversion was reflected by an increase in thrombin coagulase time and reptilase time. These findings suggests a state of latent compensated intravascular coagulation (presumably triggered within the vascular tumor). For diagnostic purposes the most sensitive indicator is thrombin coagulase time. Thrombin coagulase time normalised after tumor resection and was positive in patients with recurrent metastases. The increase in alkaline serum phosphatase was due to an increase in the hepatic isoenzyme. Such an increase was much more common than the elevation of total alkaline serum phosphatase. Regan's isoenzyme was only found in 1 subject. In parallel, gamma-GT was elevated in 24 patients. The study shows that Stauffer's syndrome occurs more frequently than commonly assumed when thrombin coagulase time, gamma-GT and the hepatic isoenzyme of alkaline serum phosphatase are determined in patients with renal cell carcinoma. DIC and low grade fibrinolysis may account for the coagulation abnormalities of the syndrome.
    Notes: Zusammenfassung Ein Stauffer-Syndrom (erhöhte alkalische Phosphatase und verlängerte Prothrombinzeit) wurde bei 18 von 40 Hypernephrom-Patienten gefunden. Es konnte gezeigt werden, daß die verlängerte Prothrombinzeit nicht auf eine Verminderung Vitamin K-abhängiger Gerinnungsfaktoren, sondern auf zirkulierende Fibrinogen-Fibrinomer-Fibrinspaltproduktkomplexe zurückzuführen ist. Der Alkoholtest nach Godal war bei 28 von 48 Patienten positiv und erhöhte Mengen an zirkulierenden Fibrinmonomeren wurden bei 38 von 40 Patienten gefunden. Eine gesteigerte Fibrinolyse ließ sich in 19 von 40 Patienten nachweisen. Die Verlängerung der Thrombinkoagulase-und Reptilasezeit wird auf die zirkulierenden Fibrinmonomer-Fibrinspaltproduktkomplexe zurückgeführt, die die gestörte Umwandlung von Fibrinogen in Fibrin verursachen. Die vorliegenden Befunde sprechen für eine latente kompensierte intravasale Verbrauchskoagulopathie, die wahrscheinlich innerhalb des gefäßreichen Tumors ausgelöst wird. Als empfindlicher Indikator für diagnostische Zwecke erwies sich die Thrombinkoagulasezeit. Die Thrombinkoagulasezeit normalisierte sich nach chirurgischer Entfernung des Tumors und wurde nach Auftreten von Metastasen wieder pathologisch. Die Erhöhung der alkalischen Phosphatase war in der Regel nur auf einen Anstieg des hepatischen Isoenzyms zurückzuführen. Zum Nachweis des Stauffer-Syndroms erwiesen sich das hepatische Isoenzym der alkalischen Phosphatase und die Gamma-GT empfindlicher als die Gesamt-alkalische Phosphatase.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Urinary tract infection ; Bacterial adherence ; Uroepithelium ; Menstruation ; Harnwegsinfekt ; Bakterielle Adhärenz ; Uroepithel ; Menstruation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die bakterielle Haftfähigkeit an Uroepithelien weiblicher Probandinnen wurde in Abhängigkeit vom Menstrualzyklus überprüft. Untersucht wurden die Zahl der an nativ gewonnenen Zellen nachweisbaren Bakterien und die Zahl der nach Inkubation mitE. coli-Kulturen haftenden Bakterien. Eine optimale Trennung zwischen Bakterien und Epithelzellen mit anhaftenden Bakterien wurde erreicht durch Differential-Zentrifugation mit Hilfe von Natrium-Metrizoat (9,6%) und Dextran (5,6%) (Lymphoprep). Dieser Schritt gestattet, die Kontamination des Präparates durch nichthaftende Bakterien zu vermeiden und gewährleistet gute Reproduzierbarkeit. An nativen Uroepithelzellen wurde ein Median von fünf Bakterien/Zelle (Spannbreite 0–19) ermittelt. Die haftenden Bakterien waren in der Regel Stäbchen. Nach in vitro-Inkubation mit Bakterien-Kulturen wurden im Schnitt 33 Bakterien/Zelle (Spannbreite 17–54) ermittelt. Mit der verbesserten Methode zeigte sich keine Abhängigkeit der bakteriellen Haftfähigkeit vom Menstrualzyklus.
    Notes: Summary We studied bacterial adherence to uroepithelial cells of female patients in relation to the menstrual cycle. We determined the number of bacteria demonstrable on native cells and the number of adhering bacteria after incubation withE. coli. Free bacteria and uroepithelial cells with adhering bacteria were optimally separated by differential centrifugation using sodium metrizoate (9.6%) and dextran (5.6%) (Lymphoprep). Thus, contamination of the cell preparation by free (non-adhering) bacteria was avoided and results were well reproducible. A median of five bacteria/cell (range 0–19) was observed for uroepithelial cells obtained from urine of female patients. Such bacteria were mostly rods. After in vitro incubation withE. coli cultures, a median of 33 bacteria/cell (range 17–54) was counted. Our improved methodology failed to demonstrate a relationship between bacterial adhesion and the menstrual cycle.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
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    Springer
    Infection 19 (1991), S. S141 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 187 Patienten mit der Verdachtsdiagnose einer Prostatitis wurde der immunofluoreszenzmikroskopische Nachweis von Antikörpern auf Bakterien im Ejakulat, der sogenannte Antibody-Coated-Bacteria (ABC)-Test verglichen mit den Ergebnissen der 4-Gläser-Probe nachMeares undStamey. Der ABC-Test konnte mit einer Sensitivität von 65% und einer Spezifität von 92% zwischen einer chronisch bakteriellen Prostatitis und einer Prostatodynie unterscheiden. Der Nachweis von Komplement und Coeruloplasmin im Ejakulat mit Hilfe der radialen Immundiffusion eignet sich dagegen weniger zur Differentialdiagnostik einer erregerbedingten Prostatitis und einer psychosomatischen Erkrankung der Prostata.
    Notes: Summary Using the immunofluorescence technique in 187 patients with bacteriologically proven prostatitis according to the Meares-Stamey test demonstrated a significant amount of antibody-coated bacteria (ACB) in their ejaculates. The ACB test was useful to discriminate between chronic bacterial prostatitis and prostatodynia with a sensitivity of 65% and a specifity of 92%; likewise the ACB test is superior to complement and coeruloplasmin estimation in the ejaculate by radial immunodiffusion usually recommended for the differential diagnosis of inflammatory and psychosomatic diseases of the prostate.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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