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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Human genetics 〈Berlin〉 11 (1971), S. 139-145 
    ISSN: 1432-1203
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Chromosomenanalyse aus Zellen der Amnionflüssigkeit, entnommen bei einer 28jährigen Frau in der 30. Schwangerschaftswoche, erbrachte einen Mosaikbefund aus weiblichen diploiden und tetraploiden Metaphasen. Die Blutzellkulturen des gesunden Neugeborenen zeigten einen normalen Karyotyp. Zusätzliche Untersuchungen sprechen für eine in vitro-Entstehung des Mosaiks.
    Notes: Summary The chromosome analysis from cells of the amniotic fluid performed in a 28 year old woman in the 30th week of pregnancy revealed a mosaic of female diploid and tetraploid metaphases. Lymphocyte cultures from the healthy newborn showed a normal female karyotype. Additional findings indicate an in vitro origin of the mosaic.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Key words Premature birth prevention • Ascending genital infection • Vaginal pH-measurement • Lactobacillus treatment • Bacterial vaginosis • Prematurity risk screening • Total operative cervix occulusion ; Schlüsselwörter Frühgeburtenvermeidung • Aszendierende genitale Infektion • Vaginale pH-Messung • Lactobacillus-Therapie • Bakterielle Vaginose • Frühgeburtsrisiko-Screening • Totaler operativer Muttermund-Verschluß
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine vordringliche Aufgabe der modernen Schwangerschafts- und Geburtsmedizin besteht darin, die Rate der ungewollten sehr früh Frühgeborenen zu reduzieren. Langzeitbeeinträchtigungen dieser Kinder treten noch zu häufig auf. Die aszendierende genitale Infektion bildet – insbesondere vor 32 SSW – die häufigste Ursache der Frühgeburtlichkeit. Die besten Aussichten für eine erfolgreiche Vermeidung sehr früher Frühgeburten bietet der prophylaktische Einsatz eines Screeningprogramms, das Selbstvorsorgemaßnahmen aller Schwangeren unter Einschluß vaginaler pH-Selbstmessungen und der Beobachtung anderer Risikohinweise beinhaltet. Die Ergebnisse eines solchen Selbstvorsorgeprogramms sind ermutigend. Die Rate sehr kleiner Frühgeborener mit einem Geburtsgewicht von weniger als 1500 g bei allen 1120 Multigravidae, die sich bislang an einem solchen Programm aktiv beteiligt haben, war mit 1,3 % deutlich geringer, als in den unmittelbar vorausgegangenen Schwangerschaften mit 7,8 %. Die Rate der extrem kleinen Kinder von weniger als 1.000 g Geburtsgewicht betrug 0,9 %, verglichen mit 3,9 % in den unmittelbar vorausgegangenen Schwangerschaften.
    Notes: Summary An urgent task of modern obstetrics is to reduce the number of very early prematures. Long-term impairment of these infants is still too frequent. Ascending genital infections, particularly before 32 gestational weeks, are the most important cause of prematurity. The best chance of preventing very early prematurity is to employ a prophylactic screening program, preferably including self pH measurement of all pregnant patients and paying additional attention to all other important risk factors. The results of such a “Prenatal Care Self-Examination” program are encouraging. The rate of very small prematures, with a birth weight of less than 1,500 g, in all 1,120 multigravidae who have so far taken part in this program, is clearly lower (1.3 %) than in immediate previous pregnancies when it was 7.8 %. The rate of extremely small infants of less than 1,000 g amounted to 0.9 % compared to 3.9 % in immediate previous pregnancies. Results from a prospective study just recently presented convincingly confirm what can be achieved in an entire city. In Erfurt, with 208,000 inhabitants and about 1,500 deliveries per year, all in the one maternity department in this city, 16 practitioners taking care of the pregnant patients, i. e., nearly one-half of them in Erfurt, motivated their patients to take part in our prematurity prevention program with its “Prenatal Care Self-Examination,” where the patients themselves measured their vaginal pH twice a week. The results are very interesting. In the group of 1,842 patients without prenatal self-examination activity, the frequency of very early prematures, i. e., less than 32 gestational weeks, was 3.3 % (n = 61). In the group of 314 patients who performed prenatal self-examinations, the frequency was only 0.3 % (n = 1). This is an eleven-fold and significantly lower rate.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
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    Springer
    Der Gynäkologe 33 (2000), S. 331-335 
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Schlüsselwörter Frühgeburtlichkeit ; Chlamydieninfektion ; Bakterielle Vaginose ; Vorzeitiger Blasensprung ; Keywords Prematurity ; Chlamydial infection ; Bacterial vaginosis ; Premature rupture of membranes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Genital infection, particularly bacterial vaginosis (BV), increases the relative risk of prematurity. Detection of disturbances of vaginal milieu at an early stage and the use of suitable countermeasures such as intervention with antimicrobial substances can reduce the preterm birth rate. Pregnant women being given prenatal care in 16 of the 29 outpatient offices in Erfurt, have been informed about the Prematurity Prevention Programme and have been offered to take part and to perform self-measurements of their vaginal pH twice a week in order to screen for any disturbances in the vaginal milieu. The pregnant women taking part in the programme were instructed to see their physician immediately, if abnormal values (pH ≥ 4.7) were present, in order to get them conformed and to start lactobacillus acidophilus therapy or, in case of BV, to treat with clindamycin cream i. vag. Patients being given prenatal care in the 13 outpatient offices not participating and other pregnant women who were not interested in the programme served as control group. Up to now 73 out of 381 women in the intervention group have been identified as risk cases. 58 of them were treated with a lactobacillus preparation, and 24 additionally with clindamycin cream, 3 patients refused to have any therapy. In this ongoing study the prematurity rate was 8.1% in the self-measurement/intervention group vs. 12.3% in the control group (n = 2.341); 0.3% vs. 3.3% of the neonates belonged to the group of very early prematures with a gestational age of 〈 32+0 weeks (p 〈 0.01). PROM was registered in 22.8% vs. 30.8% (p 〈 0.001) respectively. Self-measurement of vaginal pH at close intervals, as recommended by Sailing, leads to the early identification of women at risk for prematurity. Earliest possible intervention by the obstetrician appears to result in reducing the rate of prematures and in particular of very early prematures (〈 32+0 weeks).
    Notes: Zusammenfassung In 16 der insgesamt 29 Erfurter Frauenarztpraxen wurde Schwangeren angeboten, an einer Frühgeburten-Vermeidungs-Aktion teilzunehmen. Interessierte Patientinnen erhielten Informationsmaterial sowie eine Meßausstattung und wurden angeleitet, vaginale pH-Messungen 2 × wöchentlich selbst vorzunehmen. Die Schwangeren waren dahingehend aufgeklärt, bei erhöht gemessenen pH-Werten (≥ 4,7) oder anderen Auffälligkeiten ihren betreuenden Arzt umgehend zu konsultieren, um gegebenenfalls mit Lactobacillus-Präparaten oder bei gesicherter Bakterieller Vaginose mit Clindamycin-Creme i. vag. behandeln zu lassen. In der Untersuchung wurden 73 von 381 Frauen in der Interventionsgruppe als risikobelastet identifizert. 58 von ihnen wurden mit der Lactobacillus-Zubereitung behandelt, 24 z. T. darüber hinaus mit Clindamycin-Creme. 3 Schwangere entzogen sich der Therapie. Die Frühgeburtenrate betrug 8,1% unter pH-Selbstmessung bzw. Intervention vs. 12,3% in der Kontrollgruppe (n = 2.341). 0,3% vs. 3,3% der Neugeborenen zählten zur Gruppe der frühen Frühgeborenen mit 〈 32+0 Schwangerschaftswochen (p 〈 0,01). Ein vorzeitiger Blasensprung trat in 22,8% vs. 30,8% (p 〈 0,001) auf.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Bei Risikogravidität kommt es zu einer Abnahme enddiastolischen Blutflusses in Nabelarterie und fetaler Aorta, in der fetalen Carotis communis steigt der enddiastolische Blutfluß jedoch an. Schwangerschaften mit kompletten Verlust enddiastolischen Blutflusses in der Nabelarterie und/oder fetalen Aorta weisen vor der 32. SSW ein hohes Risiko perinataler Morbidität und Mortalität auf. In allen Fällen ergibt sich aus der Inzidenz operativer Entbindungen die Notwendigkeit intensiver prä- und auch intrapartaler Überwachung. Die Registrierung des Blutflußspektrums in der fetalen Carotis stellt einen neuen klinisch relevanten Parameter für die Einschätzung des fetalen Risikos dar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
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    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 245 (1989), S. 51-52 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Normkurven fetalen Verhaltens zeigen Besonderheiten in einzelnen Verhaltensstadien und Aktivitätsstufen. Sie ermöglichen ein rasches Einordnen fetaler Aktivität in Normbereiche. Beschrieben wurde eine Abnahme fetaler Bewegungen bei Hypoxie [3] bzw. bei neurologische Störungen wie Hydrocephalus [2]. Der Einsatz des Aktokardiographen vereinfacht die aufwendige Diagnostik fetalen Verhaltens und könnte deren Anwendung in der klinischen Routine erleichtern.
    Type of Medium: Electronic Resource
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