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  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Intracerebral malignant fibrous histiocytoma (MFH) ; CT ; MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The CT and MRI findings in a case of an intracranial malignant fibrous histiocytoma are reported. Pathological correlation was demonstrated and tumour vascularization was best seen at angiography. Despite its low incidence in brain. MFH is of special interest because of its ubiquitous location and poor prognosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Magnetic resonance ; Brain ; Brain tumors ; Echo planar imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The aim of this study was to assess the potential of high-speed interleaved echo-planar imaging (EPI) to achieve diagnostic image quality comparable to T2-weighted imaging in patients with brain tumors. Seventeen patients with intra-axial, supratentorial tumors (10 untreated gliomas, 7 radiated gliomas) were investigated on a 1.5-T scanner. The conventional scan (SE, TR/TE = 2200/80 ms, 18 slices) was acquired in 8 min, 4 s, and EPI (TR/TE = 3000/80 ms, 18 slices) was completed in 25 s. The films were compared in a blinded trail by three radiologists. On the general impression and anatomic display, both sequences were rated to be of similar quality. Artifacts were slightly more pronounced at the skull base and around surgical clips using EPI. Tumor delineation was nearly equivalent using EPI, compared with the T2-weighted sequence. Echo-planar imaging reached diagnostic quality in all patients. Interleaved high-resolution EPI yielded sufficient quality to depict intra-axial, supratentorial brain tumors. Since EPI can be obtained in a small fraction of the time needed for conventional spin echo, in addition to other indications it could be considered to study patients unable to cooperate.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter MRT ; Leber ; Array-Spulen-Technik ; Key words MRI ; Liver ; Array coils ; Fast sequences
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: The MRI techniques which have contributed to increasing utilization of MRI for abdominal imaging are described and recent advances addressed. Methods: For breath-hold examinations of the abdomen, two basic techniques are required: array coil technology and fast and ultrafast pulse sequences providing T1 and T2 contrast. Results: Circular polarized array coils render high signal-to-noise ratios (SNR) within large imaging volumes. With fast gradient-echo sequences the liver can be scanned with or without fat saturation within one breath-hold. When adequate parameters are selected, T2-weighted fast (turbo) spin-echo sequences allow high contrast between normal liver tissue and focal liver lesions, even if breath-hold acquisition is applied. Moreover, good soft tissue contrast can also be achieved with ultrafast single-shot sequences. Based on this sequence type, MRCP with a 512 matrix could be performed. The ”TRUE FISP” allows for high resolution visualisation of vessels without contrast media. Three-dimensional T1-weighted sequences allow for scanning the upper abdomen with a slice thickness of 3 mm within one breath-hold. Diffusion-weighted sequences contribute to the characterisation of focal liver lesions. Discussion: Modern MRI technology including phase-array coils and high-performance gradient systems made it possible to perform all examinations in breath-hold techniques, reducing motion artifacts.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Ziel der Arbeit ist es, die Techniken aufzuzeigen, auf denen die wachsende Verbreitung der MRT der Leber beruht, einschließlich der in jüngster Zeit erzielten Fortschritte. Methode: Alle hier beschriebenen Methoden basieren auf Untersuchungen im Atemstillstand. Dabei sind 2 Grundlagentechnologien zu erwähnen, die Array-Spulen-Technik und die Entwicklung schneller und ultraschneller Sequenzen sowohl für T1- als auch für T2-gewichtete Aufnahmen. Ergebnisse: Zirkular polarisierte Array-Spulen stehen heute mit hohem Signal-Rausch-Verhältnis (SNR) zur Verfügung. Schnelle Gradientenechosequenzen können die ganze Leber mit und ohne Fettsättigung in einem Atemstillstand abbilden. Mit T2-gewichteten Fast(Turbo)-Spinechosequenzen kann bei geeigneter Parameterwahl auch in Kombination mit der Atemstillstandstechnik ein guter Kontrast zwischen Leberläsion und Leber erzielt werden. Auch mit ultraschnellen Single-Shot-Sequenzen ist ein guter Weichteilkontrast möglich. Mit diesem Sequenztyp wird bei der MRCP eine Pixelgröße von 1·0,7 mm erreicht. Mit der sog. „tru fisp”-Sequenz, einem Steady-state-Sequenztyp, gelingt es, die Lebergefäße ohne Kontrastmittel mit sehr guter anatomischer Detailauflösung darzustellen. Mit dreidimensionalen T1-gewichteten Sequenzen kann der Oberbauch mit Schichten von 3 mm in einem Atemstillstand dargestellt werden. Diffusionsgewichtete Sequenzen können zur artdiagnostischen Charakterisierung fokaler Leberläsionen genutzt werden. Diskussion: Mit moderner MRT-Technologie (Array-Spulen und leistungsfähige Gradientensysteme) können alle notwendigen Untersuchungen in Atemstillstandstechnik durchgeführt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-0509
    Keywords: CT ; Pneumatosis intestinalis ; Pneumatosis cystoides intestinalis ; Intestinal ischemia ; Pneumoperitoneum
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Case reports of five patients with pneumatosis intestinalis diagnosed by computed tomography (CT) are presented. Etiology, differential diagnoses, and clinical consequences arising from CT imaging are discussed. In four of the patients, pneumatosis was found to be secondary to gastric ulcer, colon carcinoma, metastasis in the mesentery, and trauma-induced mesenteric ischemia. In one patient, the etiology remained elusive. Using CT, both the extent and the distribution pattern of pneumatosis could be depicted, allowing for differentiation of primary and secondary forms and assessment of prognosis. Evaluation with a lung window is a prerequisite for reliable diagnosis of pneumatosis with CT. The presence of gas in the mesenteric or portal venous system in mesenteric ischemia is indicative of an unfavorable prognosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Koloskopie ; Spiral-CT ; Elektronenstrahltomographie ; MRT ; virtuelle Realität ; Key words Spiral computed tomography ; Electron beam tomography ; EBT ; Magnetic resonance imaging ; MRI ; Colonoscopy ; Virtual reality
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate experimentally and in patients the sensitivity and effective dose of virtual electron-beam tomography (EBT) colonoscopy for detecting small colon tumors and to compare the methods and results with virtual colonoscopy using spiral CT and MR imaging in a review of the literature. Materials and methods: Six polyps with diameters between 3 and 12 mm were created and randomly placed in resected pig colon. After distension with air, the pig colon was scanned with continous volume scanning (CVS, 3 mm collimation) and a pitch of 0.4, 0.8 and 1.5. Twenty patients positive for the fecal blood test were examined after rectal CO2 insufflation and i. v. administration of 1 mg glucagon. A 13 s CVS scan was used to cover the entire colon within one breathhold. 3D volume-rendered fly-throughs were evaluated by two independent radiologists. Effective dose equivalent was estimated using an Alderson phantom equipped with thermoluminescence dosimeters. Results: In the tumor model, all polyps were detectable at a pitch of 1.5. A further reduction of the pitch ratio did not improve the conspicuity of the polyps. In patient studies, all tumors (n = 4) and polyps (n = 3) were correctly identified on 3D fly-throughs. Two false positive results were obtained. Effective dose equivalent was calculated at 3.2 mSv per scan. Conclusions: Our preliminary results indicate that virtual EBT colonoscopy holds promise for fast screening for colon polyps. The best technique for virtual colonoscopy (Spiral CT, EBT, MRI) has not yet been determined and the future role of virtual colonoscopy must still be defined.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Als virtuelle Koloskopie bezeichnet man eine neue Methode, die aus Bilddaten der radiologischen Schnittbildverfahren, CT, Elektronenstrahl-CT (EBT) und MRT mittels computerunterstützter Bildnachverarbeitung simulierte dreidimensionale (3D-), endoskopieähnliche Bilder des Kolons erzeugt. Ziel unserer Untersuchung war die Bestimmung der Wertigkeit der virtuellen EBT-Koloskopie zum Nachweis von kolorektalen Polypen und Tumoren in vitro am Tumormodell und in Patientenstudien. Anhand publizierter Studien der virtuellen Koloskopie mit Spiral-CT und MRT sollen die verschiedenen Untersuchungstechniken dargestellt und verglichen werden. Material und Methode: 6 Polypen mit einem Durchmesser von 3–12 mm wurden nach Abheben und Umstechen der Mukosa in Schweinekolon gebildet. Nach Distension mit Raumluft wurde dieses Tumormodell mit EBT im „continuous volume scanning (CVS)-Mode” mit 3-mm-Kollimation und 3 verschiedenen Pitchverhältnissen (0,4; 0,8; 1,5) gescannt; 20 Patienten mit positivem Hämocculttest wurden nach rektaler CO2-Insufflation und i. v.-Gabe von 1 mg Glucagon in Atemanhaltetechnik mit einem den ganzen Kolonrahmen abdeckenden CVS-Scan (13 s Untersuchungsdauer) untersucht. Endoskopische 3D-Durchflugsrekonstruktionen wurden von 2 unabhängigen Radiologen hinsichtlich des Vorliegens von Polypen oder Tumoren beurteilt. Die zu erwartende effektive Dosis für die EBT-Koloskopie wurde über Messungen mit einem Alderson-Phantom, welches mit Thermolumineszenzdosimetern bestückt war, berechnet. Ergebnisse: Schon bei einem Pitch von 1,5 wurden alle Polypen im Tumormodell erkannt. Die Reduzierung des Pitch auf 0,8 oder 0,4 verbesserte nicht die Erkennbarkeit der Polypen auf den endoskopischen 3D-Rekonstruktionen. Alle Tumoren (n = 4) und Polypen (n = 3) der Patientenuntersuchungen wurden korrekt identifiziert. 2 falsch-positive Befunde wurden erhoben. Die effektive Dosis pro Scan errechnete sich zu maximal 3,2 mSv. Schlußfolgerungen: Unsere vorläufigen Ergebnisse deuten darauf hin, daß die virtuelle EBT-Koloskopie eine vielversprechende Methode zum Nachweis von kolorektalen Tumoren ist. Der Stellenwert der verschiedenen Techniken der virtuellen Koloskopie (Spiral-CT, EBT, MRT) muß erst noch bestimmt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-2161
    Keywords: Key words Bone marrow ; MRI ; Spine ; Gadopentetate-dimeglumine ; Diffuse infiltration ; Contrast enhancement
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Objective: To quantify gadolinium-related enhancement in the bone marrow of the spine in normals and in patients with homogeneous diffuse malignant bone marrow infiltration. Design and patients: The patients consisted of two groups: group 1 comprised 94 healthy adults (18–86 years) without bone marrow disease and group 2 comprised 30 patients with homogeneous diffuse malignant bone marrow infiltration due to myeloma (n=20) or breast carcinoma (n=10). All patients received intravenous gadopentetate dimeglumine (Gd-DTPA), 0.1 mmol/kg body weight. Pre- and postcontrast signal intensity (SI) on T1-weighted spin-echo (SE) images (TR/TE: 572 ms/15 ms) was measured over a region of interest (ROI) and the percentage SI increase was calculated. The results were confirmed by bone marrow biopsy (n=20) and clinical parameters (n=10). Dynamic contrast-enhanced studies using a spoiled gradient-recalled-echo (GRE) sequence (TR/TE/α: 68 ms/6 ms 75°) were performed in 10 controls with normal bone marrow. Results and conclusion: Contrast material enhancement in healthy persons can vary greatly (range 3–59%, mean 21%, SD 11%). With increasing age there is a significant decrease in contrast enhancement (Pearson’s correlation, P〈0.01). The percentage SI increase in patients with intermediate-grade (biopsy 20–50 vol%) and high-grade (biopsy 〉50 vol%) diffuse malignant bone marrow infiltration was significantly higher than in normals (mean 67%, SD 34%, P〈0.001). Low-grade (biopsy 〈20 vol%) diffuse malignant bone marrow infiltration can not be assessed by non-enhanced T1-weighted SE images or Gd-DTPA application. In conclusion, contrast material enhancement in healthy persons can vary greatly and is dependent on age, while intermediate-grade and high-grade diffuse malignant bone marrow infiltration can be objectively assessed with SI measurements.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Zerebrovaskuläre Erkrankung ; Arteriosklerose ; Magnetresonanztomographie ; Magnetresonanzangiographie ; Digitale Subtraktionsangiographie ; A. carotis ; Keywords Cerebrovascular disease ; Arteriosclerosis ; Magnetic resonance imaging ; Magnetic resonance angiography ; Digital subtraction angiography ; Carotid artery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Purpose. To compare high resolution contrast-enhanced MR angiography (MRA) and digital subtraction angiography (DSA) in the assessment of supraaortic vessel stenosis. Methods. 14 patients with suspicion of cerebrovascular disease or upper limb ischemia underwent selective DSA and high resolution contrast enhanced MRA employing a new Panoramic-Array coil. Stenosis assessment in comparison to DSA followed NASCET criteria. Additionally signal-/noise ratios (SNR) were evaluated to assess contrast enhancement. Results. Diagnostic image quality was achieved in all patients. Sensitivity and specificity for assessing high-grade stenosis of the supraaortic vessels were 100% and 96% respectively. In the assessment of high-grade common or internal carotid artery stenosis sensitivity and specificity was 100%. Conclusion. High resolution contrast enhanced supraaortic MRA combined with new coil sytems allow for a reliable assessment of stenoses along the whole vessel course including the aortic arch. Previous stent procedures limit its use in post-interventional follow-up.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung. Ziel der Studie war ein Vergleich zwischen hochauflösender kontrastverstärkter MR-Angiographie (MRA) und digitaler Subtraktionsangiographie (DSA) in der Diagnostik von Stenosen der supraaortalen Gefäße. Methoden. 14 Patienten mit Verdacht auf eine zerebrovaskuläre Erkrankung oder Durchblutungsstörung der oberen Extremität wurden mit DSA und hochaufgelöster, kontrastverstärkter MR-Angiographie mit Verwendung einer Panoramic-Array-Spule untersucht. Neben der Beurteilung der Kontrastierung erfolgte die Bestimmung der Stenosegrade im Vergleich zur selektiven DSA nach den NASCET-Kriterien. Ergebnisse. Bei allen Patienten konnte mit der MRA eine diagnostisch ausreichende Bildqualität erzielt werden. In der Diagnostik hochgradiger Stenosen der supraaortalen Gefäße ergab sich eine Sensitivität von 100% und eine Spezifität von 96%. In der Erkennung hochgradiger Stenosen der A. carotis communis oder interna lagen Sensitivität und Spezifität bei 100%. Schlussfolgerung. Die ultraschnelle MRA der supraaortalen Gefäße in Kombination mit einer geeigneten Spulenkombination ermöglicht die zuverlässige Erkennung stenotischer Veränderungen im gesamten Gefäßverlauf einschließlich des Aortenbogens. Stentimplanationen limitieren derzeit den Einsatz in der postinterventionellen Kontrolle.
    Type of Medium: Electronic Resource
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