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  • 1
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Muscle dystrophy ; Myopathia rachitica ; Rachitis ; Rachitic rats ; Vitamin D deficiency
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zur Frage der “Myopathia rachitica” wurden in einer Verlaufsuntersuchung über 18 Wochen bei insgesamt 58 rachitischen Ratten der M. rectus femoris und der M. erector spinae histologisch und morphometrisch untersucht. Unter Fortführung der rachitogenen Diät entwickelte sich bei den Tieren eine diskrete dystrophische Myopathie. Morphometrisch ergab sich gegenüber gesunden Ratten eine Minderung der Muskelfaserquerschnitte um 8–24 μ in Beziehung zum Schweregrad der Rachitis. Besonders auffällig war das kaum meßbare Wachstum der roten C-Fasern. Der Zusammenhang dieser Befunde mit der Inaktivität, der Knochenverbiegung und den Stoffwechselveränderungen wird diskutiert. Die Veränderungen sind nicht durch Inaktivität allein zu interpretieren. Die Ursache der Myopathia rachitica bleibt jedoch unklar.
    Notes: Abstract The question of “myopathia rachitica” was pursued in a disease progress study using rachitic rats. The length of the study was 18 weeks. During this time a discrete dystrophic myopathy formed. The morphometric examination showed muscle fibre diameters 8–24 μ less than those of healthy control rats in correlation with the degree of rachitis. The absence of fiber growth in the C fibres was conspicuous. The question of the relation of these findings to the inactivity, osteomalacia and changes in metabolism in rachitis was discussed. The myopathic changes can not be solely interpreted as a result of inactivity, but the cause of myopathia rachitica remains unclear.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Hämolytisch-urämisches Syndrom ; Thrombotisch-thrombozytopenische Purpura ; Transkranielle Dopplersonographie ; Vasospasmen ; Key words Haemolytic uremic syndrome ; Thrombotic-thrombopenic purpura ; Vasospasms ; TCD
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Cerebral involvement is typical for thrombotic microangiopathies like haemolytic uremic syndrome (HUS) and thrombotic-thrombopenic purpura (Moschcowitz disease or TTP). Symptoms are irritation, restless behaviour, disorientation, disturbance of consciousness, seizures, and focal neurological deficits. The lack of typical imaging changes or pathological observations may explain the unknown pathophysiological cascade leading to the neurological symptoms. We describe the development of HUS/TTP in a 52-year-old woman after acute pneumonia caused by Diplococcus pneumoniae. The patient showed an increasing psycho-organic syndrome with disorientation, followed by severe loss of consciousness and coma. Initially, computed tomography showed slight diffuse brain oedema, which was not found in later follow-up images. Magnetic resonance imaging was normal. The TCD examination revealed general velocity increases and vasospasms (especially MCA, ACA and PCA bilateral and BA). The reduction in blood flow velocities in the basal arteries was accompanied by a marked clinical improvement. The development of vasospasms may be an explanation for the neurological deficits in HUS/TTP. The origin of the vasospasms may be found in disturbed prostacyclin production, increased serotonin or platelet factor IV release, and leucocyte activation with consecutive endothelial damage.
    Notes: Zusammenfassung Mikroangiopathische hämolytische Anämien (thrombotisch-thrombozytopenische Purpura = TTP oder Moschcowitz-Syndrom, hämolytisch-urämisches Syndrom = HUS) gehen oft mit Beteiligungen des zentralen Nervensystemes einher. Typische Symptome sind Gereiztheit, Ruhelosigkeit, Verwirrtheitszustände, Bewußtseinstrübungen, Krampfanfälle oder fokalneurologische Ausfälle. Teilweise fehlende bildmorphologische und pathologisch-histologische Korrelate erschweren die Klärung der Pathogenese. Wir berichten über eine 52 jährige Patienten mit HUS/TTP aufgrund einer Pneumokokkensepsis. Sie entwickelte ein akutes hirnorganisches Psychosyndrom mit progredienter Bewußtseinsstörung bis zum Koma. Die initiale kraniale Computertomographie zeigte eine diskrete, allgemeine Hirnschwellung, welche sich unabhängig von der klinischen Verschlechterung zurückbildete. Die kraniale Kernspintomographie war unauffällig. In der transkraniellen Dopplersonographie fanden sich generalisierte Flußgeschwindigkeitssteigerungen (A. cerebri media, anterior und posterior beidseits sowie A. basilaris). Der ursächliche Zusammenhang zwischen Flußgeschwindigkeitssteigerungen und Bewußtseinsstörungen wird durch die Beobachtung wahrscheinlich gemacht, daß die klinische Besserung analog der Rückbildung der Flußgeschwindigkeitssteigerungen erfolgte. Bei HUS/TTP können Vasospasmen die Ursache neurologischer Ausfälle darstellen. Pathophysiologisch werden ein gestörter Prostacyclinstoffwechsel, eine Erhöhung von Serotonin und Plättchenfaktor IV und eine Leukozytenaktivierung als Ursachen diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Myoklonien ; Neurosyphilis ; Key words Myoclonus ; Neurosyphilis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Symptomatic myoclonus syndromes can be caused by a broad range of etiological factors. We report the case of a 40-year-old woman who showed spontaneous and continuous myoclonus with predominance distally and in the arms as the only neurological symptom. CSF evaluation revealed acute neurosyphilis. Six months after antibiotic treatment, the movement disorder had disappeared.
    Notes: Zusammenfassung Symptomatische Myoklonussyndrome weisen eine breitgefächerte Liste möglicher Ätiologien auf. Im Rahmen einer Neurosyphilis sind Myoklonien als führendes Symptom ungewöhnlich. Wir berichten über eine 40jährige Frau mit distal- und armbetonten, spontanen, kontinuierlichen Myoklonien als einziger neurologischer Auffälligkeit, bei der liquorserologisch eine floride Neurosyphilis festgestellt wurde. Sechs Monate nach sanierender antibiotischer Behandlung war die Bewegungsstörung vollständig zurückgebildet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Akute Polyradikulitis Guillain-Barré ; Leitungsblock ; Magnetstimulation ; F-Welle ; Motorische Neurographie ; Key words Acute polyradiculitis Guillain-Barré ; Conduction block ; Motor evoked potential ; F-wave ; Motor conduction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 47-year-old woman developed acute Guillain-Barré-syndrome (GBS) within one day, presenting tetraparesis (muscle strength 1/5 for the upper and 2/5 for the lower extremities) and respiratory failure. On day 5 a cardiac pacemaker was necessary due to severe bradycardia. Electrophysiological studies were performed on days 2, 3, 5, 6, 8, 12, 15, 30 and 40. Our initial findings revealed normal motor conduction velocities and normal spinal motor evoked potentials. However, neither F-waves nor cortical motor evoked potentials could be registered from the upper or lower extremities. The motor conduction of the median nerve remained normal until day 6. The compound motor action potential declined thereafter and disappeared by day 12, indicatign axonal degeneration. No axonal degeneration occurred in the lower extremities. The cervical or lumbar magnetic stimulation excites nerve roots at the level of the foramen intervertebrale. Thus, our findings suggest a conduction block between the foramen intervertebrale and the point where the nerve roots enter the spinal cord.
    Notes: Zusammenfassung Eine 47jährige Patientin entwickelte innerhalb eines Tages eine akute Polyradikulitis Guillain-Barré (GBS) mit einer rein motorischen Tetraparese (Kraftgrad Arme 1/5, Beine 2/5) und Beatmungspflichtigkeit. Am 5. Tag war sie tetraplegisch und wegen Bradykardien schrittmacherpflichtig. Bei dieser Patientin wurden elektrophysiologische Untersuchungen am 2., 3., 5., 6., 8., 12., 15., 30. und 40. Tag durchgeführt. Der initiale Befund zeigte eine unauffällige fraktionierte motorische NLG des N. medianus und eine normale zervikale Magnetstimulation bei ausgefallener Medianus-F-Welle sowie ausgefallener corticaler Magnetstimulation. Die gleiche Konstellation fand sich für den N. tibialis. Die Medianus-NLG blieb bis zum Tag 6 normal, danach reduzierte sich das CMAP bis zum kompletten Ausfall ab dem 12. Tag als Hinweis auf eine sekundäre axonale Degeneration. Dagegen änderte sich die elektrophysiologische Konstellation an der unteren Extremität nicht. Da die Exzitation von Nervenwurzeln durch die Magnetstimulation auf der Höhe des Foramen intervertebrale erfolgt, muß die Läsion bei der initialen Befundkonstellation zwischen Foramen intervertebrale und Eintritt der Nervenwurzel ins Rückenmark liegen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Epidemiologie ; Borreliose ; Antikörper ; Key words Epidemiology ; Borreliosis ; Antibodies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Neuroborreliosis is a very frequent subtype of infection with Borrelia burgdorferi. Because of the widely spread inapparent infections finding of diagnosis by analysis of serum antibodies is very difficult. In the years 1990–1994 the serum of 6.775 patients of the Department of Neurology in Homburg, Germany was analysed with regard to Borrelia burgdorferi specific IgG antibodies. 24% showed a positive serum titer and 20% a borderline result. 73 patients showed a specific intrathecal IgG antibody synthesis. In contrast to patients with antibodies in serum these patients showed a significant cumulation during summer. The high percentage of positive serum titers and the season independence support the assumption of widely spread inapparent infections. If a patient shows neurological symptoms the finding of serum antibodies against Borrelia burgdorferi is not sufficient for the diagnosis of Neuroborreliosis. A specific intrathecal synthesis of antibodies, is the most reliable serological indicator for Neuroborreliosis. Intrathecal synthesis usually starts three to four weeks after the first clinical symptoms.
    Notes: Zusammenfassung Die Neuroborreliose ist die zweithäufigste Manifestationsform einer Infektion mit Borrelia burgdorferi. Die serologische Diagnostik durch Bestimmung von IgG-Antikörpern wird durch einen hohen Prozentsatz an stummer Durchseuchung in der Bevölkerung erschwert. Von 1990 bis 1994 wurden in der Neurologischen Universitätsklinik Homburg 6775 Patienten serologisch auf Borrelia-burgdorferi-spezifische IgG-Antikörper untersucht. In 24% der Fälle wurde ein positiver Serumtiter und in 20% ein grenzwertiger Titer festgestellt. Der Nachweis einer spezifischen intrathekalen IgG-Antikörperproduktion konnte bei 73 Patienten geführt werden. Während bei der Aufschlüsselung der Daten aus den Serum-IgG-Untersuchungen auf die einzelnen Monate keine relevanten jahreszeitlichen Schwankungen sichtbar waren, zeigte sich bei dem Anteil der IAI-positiven Fälle eine signifikante Häufung in den Sommermonaten. Der hohe Prozentsatz von Patienten mit positiven Serumtitern gegen Borrelia burgdorferi sowie die fehlende jahreszeitliche Schwankung deuten auf eine stumme Duchseuchung hin. Eine Seropositivität genügt beim Vorliegen einer neurologischen Symptomatik nicht zum Nachweis einer Neuroborreliose. Vielmehr ist der Nachweis einer spezifischen intrathekalen Antikörpersynthese der zuverlässigste serologische Hinweis auf eine Neuroborreliose. Das Einsetzen dieser intrathekalen Synthese erfolgt in der Regel jedoch erst in der 3.–4. Woche nach Beginn der Symptomatik.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Trigeminusneuralgie ; CSF ; Neurotransmitter ; Substanz P ; Somatostatin ; Key words Trigeminal neuralgia ; Neurotransmitters ; CSF ; Substance P ; Somatostatin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The etiology of trigeminal neuralgia is unknown, but both peripheral and central causes have been suggested. To investigate the role of central neurochemical mechanisms we measured epinephrine, norepinephrine and their breakdown product, vanilly mandelic acid (VMA), in the cerebrospinal fluid (CSF) of 16 patients (53.3 ± 8.3 years) suffering from trigeminal neuralgia. As markers for the dopaminergic system, we determined CSF levels of dopamine and its metabolite homovanillic acid (HVA). As a marker for the serotonergic system, we measured CSF levels of serotonin metabolite 5-hydroxyindoleacetic acid (5-HIAA). In addition, levels of the neuropeptides substance P and somatostatin were determined. The concentration of norepinephrine (P 〈 0.01), VMA (P 〈 0.05) and HVA (P 〈 0.05) were significantly decreased in patients with trigeminal neuralgia and correlated with the duration of the disease and depression scores. 5-HIAA was also significantly decreased (P 〈 0.05) compared to control patients. Whereas substance P was significantly elevated (P 〈 0.05), somatostatin was significantly decreased (P 〈 0.05). Various correlations between the classical neurotransmitters and the neuropeptides could be established. We hypothesize than the sum of complex neurochemical changes plays a role in the etiology of trigeminal neuralgia, which can be separated in local and more central proceedings. The increase in substance P, a major nociceptive neuromodulator, supports the concept of a local neurogenic inflammation, possibly located in the trigeminovascular system. Depending on the duration of the disease and depression, the loss of serotonergic, dopaminergic and noradrenergic innervation seems to reflect more central changes, possibly due to alterations in their antinociceptive descending pathways.
    Notes: Zusammenfassung Bei der Trigeminusneuralgie werden periphere und zentrale Entstehungsmechanismen diskutiert. Daher wurden bei 16 Patienten (53,3 ± 8,3 Jahre) mit einer idiopathischen Trigeminusneuralgie in der Zerebrospinalflüssigkeit (CSF) die Neuropeptide Substanz P und Somatostatin, die Neurotransmitter Noradrenalin und Adrenalin sowie die Metaboliten Homovanillinmandelsäure (HVA), Vanillinmandelsäure (VMA) und 5-Hydroxyindoleessigsäure (5-HIAA) bestimmt. Während die Substanz P in der CSF signifikant (p 〈 0,01) erhöht gefunden wurde, war das Somatostatin gegenüber den Kontrollpersonen signifikant erniedrigt (p 〈 0,05). Noradrenalin (p 〈 0,01), 5-HIAA (p 〈 0,01), HVA (p 〈 0,05) und VMA (p 〈 0,05) waren signifikant erniedrigt. Während die Erhöhung der Substanz P einen Hinweis auf eine lokal beschränkte neurogene Entzündung im trigemino-vaskulären System geben könnte, spricht die Reduktion monoaminerger Transmitter für eine zentral gestörte Schmerzmodulation. Diese scheint mit zunehmender Krankheitsdauer und begleitender Depression stärker zu werden. Die zahlreichen Korrelationen der Neuromediatoren untereinander, insbesondere auch zwischen den Neuropeptiden und den klassischen Neurotransmittern, sprechen für komplexe neurochemische Interaktionen im Rahmen der Schmerzentstehung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Subarachnoid haemorrhage ; plasma renin activity ; sympathetic nervous system ; brainstem dysfunction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The possible relationship between plasma renin activity and neurological deficits was examined in ten patients with spontaneous subarachnoid haemorrhage in a prospective clinical study. The patients were examined daily, particular attention being given to signs of brain stem dysfunction. The degree of impaired consciousness was assessed using the Glasgow Coma Score. Plasma renin activity was determined on days 1–5, 7, 9, 11, 13, 15 and 21 after the initial bleeding episode using an Angiotensin-I-radioimmunoassay. Six of seven patients with signs of brain stem dysfunction displayed a marked increase in plasma renin activity. Thus a significant negative correlation between the degree of consciousness and the plasma renin activity resulted. An explanation for this correlation may be found in the localization of the autonomous centres and the high concentrations of renin in the hypothalamus and brain stem. The individual changes in plasma renin activity have prognostic significance, whereas single estimated plasma renin activities show great interindividual differences and have only limited prognostic value.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The combination of chemotherapy and irradiation for the treatment of malignant intracerebral tumours is increasing, and survival times longer than those after monotherapy are reported. The suitability of simultaneous radio-chemotherapy using BCNU-Bleomycin, a regimen in which has been followed 38 patients of this hospital (up to 31 December 1981) is critically discussed. Statistics of 30 patients with treatment ended by 31 December 1980 and case histories of two patients with fatal complications, aspergillosis in the one and necrotizing colitis in the other, are presented. The value of the various agents used for chemotherapy is discussed with respect to the survival rates and observed side effects in all the patients. The use of Bleomycin is questioned.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Transsphenoidal operation ; pituitary adenoma ; complication meningitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Glioblastoma multiforme ; malignant glioma ; astrocytoma III–IV ; extracranial metastases
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The authors describe two rare cases of extraneural metastases of glioblastoma multiforme and of astrocytoma III–IV, but with different distribution routes. In the first case—astrocytoma III–IV—via the lymphatic system, with metastases in the cervical lymph nodes; in the second case—glioblastoma—via the blood system, with metastases in the sternum and vertebrae. Survival times were 18 months in the astrocytoma case (operation plus irradiation), and 6 months in the glioblastoma case (operation, irradiation, and chemotherapy). The discussion deals with the possible paths of the metastases, the connection between metastatic spread and survival time (in the longer surviving patient the metastases were discovered together with the recurrence), and problems in deciding the individual therapy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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