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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The fate of intrathecally administered homologous tetanus antitoxin (human tetanus hyperimmune globulin) was studied in 2 cases of severe tetanus with bioassay of antibody titers and determination of CSF and serum immunoglobulin concentrations. During the first 6 hours, the initially high antibody titers in CSF dropped steeply, and subsequently at a much slower rate over the following days. Although the appearance of antibodies in the serum inversely reflected their disappearance from the CSF, only less than 10% of the dose administered could be recovered in CSF and serum after 2 days. The possible causes for this observation are discussed. By intralumbal route, however, appreciable titers of tetanus antitoxin are attained in the CSF, with smaller doses of homologous antibodies than those generally applied intramuscularly and intravenously in tetanus treatment.
    Notes: Zusammenfassung Das Verhalten eines intralumbal applizierten homologen Tetanusantitoxins (Tetabulin 1000 IE) wurde bei zwei an manifestem Tetanus erkrankten Patienten geprüft. Die initial hohen Antitoxintiter-Werte im Liquor fielen innerhalb der ersten 6 Std rasch ab, wobei es gleichzeitig zu einem gegensinnigen Anstieg der Serumtiter-Werte kam. Nach 2 Tagen waren jedoch mehr als 90% der verabreichten Antikörperdosis weder im Liquor noch im Serum nachweisbar. Im Liquor konnten auch über längere Zeit (3 Tage) mit geringerer Dosis als über den Blutweg relativ hohe Titer-Werte erreicht werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Dopamine ; Cadaver kidney donor ; Circulation ; Renal function ; Renal blood flow ; Dopamin ; Kadavernierenspender ; Kreislaufverhalten ; Nierenfunktion ; Nierendurchblutung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 11 Patienten an der Intensivbehandlungsstation als potentielle Nierenspender aufgenommen, wurden Kreislauf- und Nierenfunktion vor und während Dopamininfusion (175 µg/min) untersucht. Die Befunde der Kontrollperiode zeigten eine hochgradige Einschränkung der renalen Tubulusfunktion, die auf den Wegfall der zentralen Regulation hinweist. Während der Dopamininfusion zeigten die Kreislaufmessungen einen geringgradigen Anstieg von Blutdruck und Frequenz. Harnzeitvolumen und Nierendurchblutung stiegen ebenso wie die Natriumexkretion signifikant an, während die Inulin-Clearance nur eine geringe Zunahme aufwies. Die renale Funktionseinschränkung unter „Hirntod“-Bedingungen sowie der Einfluß von Dopamin auf Kreislauf und Nierenfunktion werden diskutiert. Die Ergebnisse weisen darauf hin, daß Dopamin bei der Vorbereitung des Nierenspenders für die Organentnahme einen günstigen Effekt besitzt.
    Notes: Summary Haemodynamics and renal function have been examined before and during i.v. infusion of dopamine (175 µg/min) in 11 patients admitted as potential kidney donors to an intensive care unit. The findings of the control period revealed an extreme decrease of renal tubular function which points to a cessation of central regulation. The cardiovascular system showed a slight increase of blood pressure and heart rate during dopamine. Urine flow and renal blood flow increased significantly as well as the excretion of sodium while inulin-clearance showed only a minimal rise. The functional renal impairment under conditions of brain death as well as the influence of dopamine on circulation and renal function are discussed. The results indicate that dopamine may exert a favourable effect in preparation of kidney donors for the withdrawal of the organs.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Hexamethoniumchlorid in Dosen, die eine Senkung des peripheren Mitteldrucks auf durchschnittlich 60 mm Hg bewirken, führt auch zu einer Senkung des Drucks in den Pulmonalgefäßen und des venösen Füllungsdrucks. Das HMV wird bei diesen massiven Senkungen verkleinert. Der Gefäßwiderstand im großen und kleinen Kreislauf wird im Durchschnitt geringer, während der Widerstand der pulmonalen Arteriolen im Durchschnitt gleichbleibt. Die Arbeit beider Ventrikel wird beträchtlich herabgesetzt. Die arteriovenöse Sauerstoffdifferenz wird durch die Verminderung der venösen Sauerstoffsättigung vergrößert. Diese Kreislaufveränderungen werden hinsichtlich ihrer theoretischen und praktischen Bedeutung diskutiert und einige Fragen im Zusammenhang mit der Hexamethoniumtherapie der Hypertensionen beider Kreisläufe und der kardialen Dekompensation erörtert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In nine cases of severe cranial trauma (four of them showing clinical symptoms of s.c. “central hyperventilation”) pH, standard bicarbonate, pCO2, pO2 (and electrolyte concentrations) in arterial blood, erythrocytes and CSF were determined. Whereas arterial pO2 generally showed a significant decrease, pO2 in CSF did not fall below critical levels. — Since, in accordance with lowered pCO2, standard bicarbonate in CSF also fell, pH in CSF remained at a rather constant normal level. The increased gradients for pH, standard bicarbonate, and pCO2 between arterial blood and CSF are stressed and compared with similar results encountered in other hypocapnic states. Probable causes of “central” hyperventilation are shortly discussed, taking into consideration alterations in cerebral bloodflow etc. A shifting of a central regulating system is postulated. — Besides the factors mentioned certain similarities of the hyperventilatory phenomenon with the effects of chronic altitude hypoxia are outlined. The chronically increased respiratory drive might ensue from a lowered CSF-bicarbonate as well as from lactate increasing in CSF under hyperventilation. — The postulation of an extra-intracellular pH-gradient as a cause of respiratory stimulation was shown to be rather unwarrantable, when taking into account the acid-base parameters found in erythrocytes. In order to avoid severe derangements frequent estimations of blood gases and acid — base parameters in cases of cranial trauma seem of utmost importance.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über Ergebnisse der Messung von Atemgasen und Bestimmung der Säure-Basenparameter (sowie der Elektrolytwerte) im Blut, im Erythrocyten sowie im Liquor bei schweren Schädeltraumen berichtet. Einige der untersuchten Patienten zeigten klinisch deutliche Symptome einer sog. „zentralen Hyperventilation“. Der arterielle Sauerstoffdruck war in der Regel beträchtlich erniedrigt, während die Liquor-pO2-Werte in allen Fällen kritische Werte nicht unterschritten. Das pH des Liquors blieb weitgehend konstant. Entsprechend einem reduzierten pCO2 des Liquors war das Standardbicarbonat des Liquors in fast allen Fällen verringert, auf die erhöhten Blut-Liquorgradienten für pH, Standardbicarbonat und pCO2 wird besonders hingewiesen und Parallelen zu den im Schrifttum mitgeteilten Werten bei Hypokapnie verschiedener Genese hergestellt. Die weitgehende Ähnlichkeit des Hyperventilationsphänomens mit dem chronischen Höhenversuch wird unterstrichen und das Zustandsbild als Verschiebung eines zentralen Regelsystems gedeutet. Auf die möglichen Ursachen der Hyperventilation wird abschließend eingegangen. Der Hypoxie kommt vorwiegend eine auslösende Rolle zu, später tritt eine dem Höhenversuch analoge Akklimatisierung an niedrige Kohlensäurespannungen ein, welche auch bei Besserung der arteriellen Sauerstoffspannung zur Chronizität neigt. Auf die mögliche Bedeutung neuraler Reize und Veränderungen der Hirndurchblutung wird kurz eingegangen. Als mögliche Ursache des chronisch erhöhten Atemantriebs werden neben den genannten Faktoren die Bedeutung des verminderten Bicarbonatgehaltes des Liquors und die Erhöhung der Milchsäurekonzentration in der Cerebrospinalflüssigkeit nach Hyperventilation diskutiert. Die Möglichkeit der Ausbildung eines erhöhten extra-intracellulären pH-Gradienten konnte an Hand der im Erythrocyten gewonnenen Meßwerte weitgehend ausgeschlossen werden. Auf die Wichtigkeit sorgfältiger laufender Überwachung wird abschließend hingewiesen, zumal die therapeutischen Möglichkeiten durchaus bescheiden sind.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Severe cerebral trauma ; Midbrain syndrome ; Apallic syndrome ; Catecholamines ; Fat oxidation ; Thyroid hormones ; High caloric total parenteral alimentation (TPA)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Urinary catecholamine excretion and thyroid hormone blood level were studied in 16 patients following severe cerebral trauma. Increased excretion rates of epinephrine and norepinephrine were found. There was no significant difference in the catecholamine excretion when compared with generally traumatized patients. The relationships between catecholamine excretion, increased metabolic rates, and negative nitrogen balance indicate that in patients with a midbrain syndrome there exists an additional diencephalic metabolic factor, which leads to a rise in fat oxidation and perpetuation of catabolism. Early high caloric parenteral nutrition seems to inhibit the initial increase of catecholamine excretion and thus protects the body from an unnecessary breakdown of its own reserves. If the course is classified according to neurological stages, it can be shown that patients with a traumatic apallic syndrome in poor condition have a high increase of catecholamine excretion. Secretion of thyroid hormones is not influenced significantly by cerebral trauma.
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  • 8
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Extravascular lung water ; Fluid therapy ; Balanced electrolyte solutions ; Sepsis syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We investigated the effect of large volume replacement with balanced electrolyte solutions on extravascular lung water (EVLW) in 16 adult surgical patients with sepsis syndrome. Patients entered the study within the 24 h period following surgical interventions for acute necrotizing pancreatitis, intra-abdominal abscesses, and/or peritonitis. Sequential measurements (n=108) were made at intervals of 6–12 h over a 48 h period. There were no significant differences between initial and final values of thermal-dye EVLW (5.0±1.1 vs. 5.7±1.1 ml/kg), plasma colloid osmotic pressure (COP, 13.3±2.5 vs. 13.2±2.9 mmHg), pulmonary artery wedge pressure (PAWP, 9.2±3.0 vs. 10.8±3.0 mmHg), and COP-PAWP gradient (4.0±3.5 vs. 2.4±3.9 mmHg). All results expressed as (mean±SD). The EVLW did not correlate with plasma COP, PAWP, or COP-PAWP gradient. We conclude that large volume replacement with balanced electrolyte solutions with the secondary decrease in plasma COP and COP-PAWP gradient do not necessarily contribute to a substantial increase in EVLW. This study fails to show any causal relationship between decrease in plasma COP or COP-PAWP gradient and oedema formation in the lung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Plasma substitutes ; Blood volume replacement ; Dextrane-Ringer's-Lactate Mixture
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effects of a 1.8 % dextrane-Ringer's-lactate solution were tested on 16 critically ill patients in an Intensive Care Unit. The following variables were evaluated: Plasma expansion, circulatory effects, intravascular retention time of the colloid component and haemodilution as well as the impact of the solution on electrolyte balance, acid-base equilibrium, on diuresis, coagulation and carbohydrate metabolism. The tests showed that immediately following infusion a moderate rise in intravascular volume is registered that corresponds to about 1/2 to 1/3 of the volume administered. This effect disappeared after four hours. Negative impact on circulation, coagulation, electrolyte and acid-base balance was observed. The results are discussed in the light of experience gained with similar solutions by several other investigators. Possible improvements (e.g. higher dextrane concentration) were suggested. The use of the test solution for volume replacement (and possibly for treating shock acidosis) is generally admissible in less severe blood loss. It is recommended, however, to administer about 2–3 times the lost volume.
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  • 10
    ISSN: 1432-1335
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung In weiterer Verfolgung bereits früher beobachteter Unterschiede in der Fluorescenz pathologischer und gesunder Seren wurde ein spektroskopischer Ca.-Serumtest zu erarbeiten versucht. Wegen der beobachteten Vermehrung dieser Fraktion bei Ca., der leichten Darstellbarkeit sowie der distinkten Unterschiede zu anderen Eiweißfraktionen wurden die Mucoproteine zum Ausgangspunkt der Untersuchung gemacht. Die bisher erzielten Ergebnisse zeigen hinsichtlich Genauigkeit Über-einstimmung mit gebräuchlichen neueren Serumtests. Die Verfasser danken ihren Lehrkanzelvorständen Prof. Dr. L. Flamm und Prof. Dr. L. Schönbauer, die die Durchführung der Arbeit ermöglichten, und Herrn Prof. Dr. F. Regler für die Überlassung des Spektrographen. Weiter sind sie den Herren H. Ellbogen und F. Malek für wertvolle experimentelle Hilfe zu Dank verpflichtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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