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  • 1
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Cytostatic heart disease in children ; Adriamycin ; Systolic time intervals
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract In a prospective study, 44 children receiving Adriamycin (ADR) for various neoplastic diseases underwent serial estimations of the systolic time intervals (STI) for the noninvasive assessment of left ventricular myocardial performance. Five of the 44 children developed clinical signs of ADR-related congestive heart failure at a cumulative dose of less than 550 mg/m2 body surface area. Clinical symptoms, changes in the electrocardiogram and in the chest X-ray were preceded in every case by changes of the STI, mainly a prolongation of the left ventricular pre-ejection period (PEP), or a decrease of the ejection time (ET)/pre-ejection period (PEP) ratio (ET/PEP). A continous increase of the PEP and a decrease of the ET/PEP-ratio also gave an indication of myocardial dysfunction during ADR treatment in the other children without clinical signs of congestive heart failure. This subclinical cardiotoxic effect of ADR below the critical cumulative dose of 550 mg/m2 was observed in children with pre-existent myocardial damage, with preceding thoracic irradiation, or during concurrent chemotherapy, of which cyclophosphamide seemed to be most important. Thus, the estimation of the STI proved helpful and reliable in the early detection of incipient heart failure and in the selection of high risk patients in children receiving ADR treatment.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Indomethacin ; Drug level monitoring ; Very low birth weight infants ; Ductus arteriosus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract First results are described of individually tailored indomethacin dose rates employing on-line drug level monitoring for pharmacologically induced ductal constriction in very low birth weight infants with symptomatic patent ductus arteriosus (sPDA). In addition prolonged indomethacin therapy was introduced. From our data it appears that the effective threshold indomethacin level for the induction of ductus constriction has to be about 1000 ng/ml 10 h postdosing, while ductus closure can be maintained with a dose rate that exceeds a plasma level of 500 ng/ml for at least 1 week. These maintenance levels were also effective in completely suppressing the urinary metabolite excretion rates of PGI2 and PGE2, which are potential mediators of ductal relaxation. On-line indomethacin level monitoring appears to be practically essential for prolonged indomethacin therapy to overcome the marked variation of indomethacin disposition in preterm infants with sPDA.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Supraventricular tachycardia ; Cardioversion ; Chest thump ; Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We report on two cases of mechanical termination of supraventricular tachycardia by chest thump which were followed by serious complications. In a 3-year-old boy with an otherwise normal heart, incessant supraventricular tachycardia was converted to sinus rhythm by a single precordial thump. This, however was followed by thrombo-embolic infarction of the left-sided middle cerebral artery. In another case of a 9-year-old girl, recurrent episodes of supraventricular tachycardia were associated with Ebstein anomaly of the tricuspid valve. Chest thump was successful in terminating supraventricular tachycardia but induced a short run of ventricular tachycardia which terminated itself and was then followed by sinus rhythm. It is concluded that even a slight precordial thump implies undetermined risks in the acute management of supraventricular tachycardia in children and should therefore be abandoned in favour of other methods.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter Angeborene Herzfehler – Kind – pulmonale Hypertonie – Stickstoffmonoxid ; Key words Congenital heart disease – children – pulmonary hypertension – nitric oxide
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We assessed the effect of oxygen, nitric oxide (NO) and prostanoids (prostacyclin and iloprost) on pulmonary hemodynamics and plasma levels of vasoactive mediators in children with pulmonary hypertension (PH). It is not known whether the hemodynamic response during acute vasodilator testing correlates with changes in plasma levels of endothelin-1 (ET-1), cyclic guanosine monophosphate (cGMP) and cyclic adenosine monophosphate (cAMP). In this retrospective analysis 14 children at a median age of 4 years and 3 months [1.8 months–13 years] with a median pulmonary resistance to perfusion of 10.1 [2.1–37.7]. Wood-Units×m2 were studied. Diagnoses included PH due to congenital heart disease (AVSD n=5; VSD n=2; PDA n=1) or unknown causes (n=6). The ratios of pulmonary/systemic pressure (Pp/Ps) and of pulmonary/systemic resistance (Rp/Rs) were recorded a) at baseline, b) during oxygen (FiO2=1.0) and c) while on NO (80ppm max., at FiO2 = 0.23). In 13 out of 14 children prostanoids were given additionally: 7 received prostacyclin (i.v.) and 6 were given iloprost which was nebulized. ET-1, cGMP and cAMP were measured in blood samples taken from the pulmonary vein or left ventricle at baseline, during increased FiO2, during NO inhalation and while on prostanoids. Pulmonary vasodilation in response to oxygen was found in 2/14 patients. 4/14 patients responded to NO and 2/7 to prostacyclin i.v. Increased FiO2 was not associated with changes in plasma concentrations of ET-1, cGMP or cAMP. NO inhalation was followed by an increase in cGMP levels from 10.9 [5.5–55.4] nM/L to 21.3 [6.4–76.3] nM/L independent from the individual hemodynamic response. Oxygen and NO identify most children with reactive pulmonary vasculature. cGMP plasma levels do not correlate with individual hemodynamic responses to NO.
    Notes: Zusammenfassung Bei Patienten mit pulmonaler Hypertension im Kindesalter ist die Überprüfung der Reaktionsfähigkeit des pulmonalen Gefäßbettes auf vasodilatierende Substanzen von großer Bedeutung für die therapeutische Strategie. Nicht bekannt ist, ob das Ausmaß der messbaren hämodynamischen Veränderungen während der Applikation vasoaktiver Substanzen mit der Fähigkeit der pulmonalen Zirkulation zur Bildung vasoaktiver Mediatoren korreliert. Ziel der vorliegenden retrospektiven Untersuchung war es daher, die eigenen Erfahrungen mit der Gabe von Sauerstoff, Stickstoffmonoxid (NO) und Prostanoiden (Prostazyklin bzw. Iloprost) zur Überprüfung der pulmonalen Gefäßreagibilität zu analysieren und die Veränderung der Plasmaspiegel von Endothelin-1 (ET-1), zyklischem Guanosin-Monophosphat (cGMP) und zyklischem Adenosin-Monophosphat (cAMP) bei Patienten mit pulmonaler Hypertension zu untersuchen. Die Untersuchung erfolgte an 14 Patienten mit einem mittleren Alter von 4 Jahren und 3 Monaten [1,8 Monate–13 Jahre], die eine pulmonale Hypertension bei kongenitalen Vitien (AVSD n=5; VSD n=2; PDA n=1) oder unklarer Ursache (n=6) aufwiesen. Die diagnostische Herzkatheteruntersuchung wurde in Intubationsnarkose durchgeführt. Der mittlere pulmonale Perfusionswiderstand betrug 10,1 [2,1–37,7] Wood-Einheiten×m2. Das Verhältnis des pulmonalen/systemischen Blutdrucks (Pp/Ps) und des pulmonalen/systemischen Perfusionswiderstands (Rp/Rs) wurden a) unter Normoventilation (FiO2=0,21), b) während Sauerstoffbeatmung (FiO2=1,0) und c) während Gabe von NO (80ppm max., FiO2=0,23) ermittelt. Bei 13 von 14 Patienten wurde zusätzlich Prostanoide verabreicht: 7 Patienten erhielten Prostazyklin (i.v.) und bei 6 Patienten wurde Iloprost als Aerosol appliziert. Die Plasmaspiegel von ET-1, cGMP und cAMP wurden in Blutproben bestimmt, die nach dem jeweiligen Untersuchungsschritt aus der Vena pulmonalis oder dem linken Ventrikel entnommen wurden.    Eine pulmonale Vasodilatation während Sauerstoffgabe wurde bei 2/14 Patienten beobachtet. 4/14 Patienten reagierten unter NO und 2/7 während Prostazyklingabe mit einer selektiven pulmonalen Vasodilatation. Die Gabe von Prostazyklin bzw. von Iloprost führte bei 5/13 Patienten zu einer systemischen Blutdruckerniedrigung, die das Ausmaß der pulmonalen Blutdrucksenkung übertraf. Während Sauerstoffbeatmung kam es nicht zu einer Änderung der Plasmaspiegel für ET-1, cGMP oder cAMP. Unter NO-Inhalation konnte ein Anstieg der cGMP-Plasmaspiegel von 10,9 [5,5–55,4] nM/L auf 21,3 [6,4–76,3] nM/L beobachtet werden. Dieser Anstieg der messbaren cGMP Plasmakonzentrationen war unabhängig von der individuellen hämodynamischen Reaktion während der Untersuchung. Durch Gabe von Sauerstoff und NO kann die Mehrzahl der Kinder mit pulmonaler Hypertension identifiziert werden, die ein reagibles pulmonales Gefäßbett aufweisen. Änderungen der cGMP-Plasmaspiegel unter NO korrelieren nicht mit der hämodynamischen Reaktion.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1971
    Keywords: Idiopathic cardiomyopathy ; Cardiac dysrhythmias ; Sudden cardiac death
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract To assess the incidence and prognostic significance of cardiac dysrhythmias in children with idiopathic dilated or hypertrophic cardiomyopathy, the clinical course of 59 patients was retrospectively reviewed over a period of 27 years. Dilated cardiomyopathy (DCM) was diagnosed in 28 patients and hypertrophic cardiomyopathy (HCM) in 31 patients. The mean age at the time of diagnosis was 2.8±0.7 years in DCM patients and 6.7±0.8 years in HCM patients. Mean follow-up time after diagnosis of cardiomyopathy was 4.1±1.0 years in DCM patients and 6.6±0.8 years in HCM patients. Clinically significant cardiac dysrhythmias were found in 17 of 59 patients (29%): 7 of 28 patients (25%) with DCM and 10 of 31 patients (32%) with HCM. The initial diagnosis of a cardiac dysrhythmia was made by standard electrocardiography in 12 of 17 patients (71%) and by 24-hour Holter monitoring in 5 of 17 patients (29%). Ventricular dysrhythmias were present in 5 of 7 patients with dilated cardiomyopathy and in 5 of 10 patients with hypertrophic cardiomyopathy. During the follow-up time, death occurred in 18 of 59 patients (31%): 8 of 59 patients (14%) died from congestive heart failure and 10 of 59 patients (17%) died suddenly. Among the sudden deaths were 4 of 28 patients (14%) with dilated cardiomyopathy and 6 of 31 patients (19%) with hypertrophic cardiomyopathy. Cardiac dysrhythmias had been documented in 6 of the 10 patients dying suddenly (3 of 4 patients with DCM and 3 of 6 patients with HCM). It is concluded that (1) cardiac dysrhythmias are not a rare finding in children with idiopathic dilated or hypertrophic cardiomyopathy, and (2) their occurrence is not a predictor for sudden death.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1435-1803
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 16 von 24 Bastardhunden wird in Morphin-Barbiturat-Narkose durch offene Osteotomie beider Tibiaknochen ein standardisiertes Trauma gesetzt. Nach dem Trauma werden über 6 Stunden die wichtigsten hämodynamischen Parameter, die Gesamtzahl der Thrombozyten und ihre einzelnen Fraktionen kontinuierlich erfaßt. Bei einem Teil der Tiere wird 5 Stunden nach dem Trauma über 1 Stunde die Hälfte des mit 80 ml/kg Körpergewicht angenommenen Blutvolumens entzogen. Das Trauma selbst zeigt keine unmittelbaren Auswirkungen auf die pulmonale Hämodynamik. Im weiteren Verlauf zeigen die traumatisierten Tiere eine mäßige Verminderung des Herzzeitvolumens und bei leichtem Anstieg des mittleren Pulmonalarteriendrucks eine deutliche Zunahme des pulmonalen Gefäßwiderstands um 72%. Mit dem Einbinden der intravasalen Meßkatheter fällt auch bei den nichttraumatisierten Tieren die Thrombozytenzahl akut ab. Die pulmonale Widerstandssteigerung ergibt sich weniger als Folge einer mechanischen Verlegung der Lungenkapillaren durch Thrombozytenaggregate, sondern als Reaktion auf die Freisetzung von gefäßaktiven Thrombozyteninhaltsstoffen. Der anschließende Blutentzug belastet die traumatisierten Tiere hämodynamisch deutlich stärker. Alle diese Tiere sterben vor dem Ende des berechneten Blutentzugs, den alle Tiere ohne vorausgegangenes Trauma überleben. Begünstigt durch die ausgeprägte pulmonale Hypozirkulation, kommt es bei den traumatisierten Tieren zur Ausbildung irreversibler Thrombozytenaggregate in der Lungenstrombahn. Histologische Untersuchungen zeigen bei den traumatisierten Tieren mit Blutentzug eine disseminierte pulmonale Mikrothrombosierung. Die Frühphase der traumatogenen Mikroembolie der Lunge ist im Tierversuch gekennzeichnet durch eine pulmonale Hypozirkulation und eine gesteigerte Gerinnungsaktivität bei verminderter Thrombozytenzahl.
    Notes: Summary Standardized bone trauma by means of open osteotomy is performed on both hind legs of 16 out of 24 anaesthetised mongrels. During the following 6 hours the most important parameters of blood coagulation and the serum lipids are estimated at regular intervals. Subsequently in a number of the animals 50% of the total blood volume is withdrawn continuously over a period of one hour. All animals without the preceding trauma survive the hemorrhage. The animals in the trauma group die on the average 42 minutes after the beginning of the hemorrhage. The trauma causes an acute decrease in total platelet count (GTZ) to 40% of the pretraumatic value. During an initial phase of hypercoagulability there is a formation of reversible microaggregations containing platelets and fibrin, caused by an increased turnover of coagulation factors. Secondary fibrinolysis develops in the traumatised animals. A further increase in coagulation is caused by the following hemorrhage. In combination with decreased and inhibited fibrinolysis, a disseminated intravascular coagulation state is found and results in irreversible pulmonary microthrombosis. Massive pulmonary fat deposits cannot be found histologically in spite of an increase in serum triglycerid levels to 35% above the pretraumatic values. In dogs great amounts of fat are filtered by the glomeruli and are demonstrable in the tubular epithelium Histological examinations show a marked disseminated pulmonary microthrombosis of platelets, fibrin and fat in those animals with trauma and hemorrhage. Only the accompanying hypovolemia produces the characteristic histologic changes of the so-called Pulmonary Microembolism Syndrome.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1435-1803
    Keywords: systolic time intervals ; mechanocardiography ; children ; normal standards ; prediction intervals
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 469 gesunden Schulkindern beiderlei Geschlechts im Alter von 5,0 bis 16,9 Jahren wurden mittels simultaner Registrierung einer Ableitung des Elektrokardiogramms, des Phonokardiogramms und einer Karotispulskurve die linksventrikulären systolischen Zeitintervalle (STI) bestimmt. Für alle STI wurden als mögliche unabhängige Variablen sowohl einzeln als in jeder möglichen Kombination geprüft: Geschlecht, Herzzykluslänge, Körpergewicht, Körperlänge und Körperoberfläche. Zur Berechnung von Normalwerten wurden Regressionsgleichungen für die folgenden STI erstellt: elektromechanische Systole (QS2), linksventrikuläre Austreibungszeit (LVET), Prä-Ejektions-Phase (PEP), systolischer Quotient (PEP/LVET), isometrische Kontraktionszeit (IVCT), elektroakustische Latenzzeit (QS1) sowie die sogenannte Halbgipfelzeit (TT), Pulskurvengipfelzeit (UT) und der sogenannte Anstiegsindex (UT/LVET) der Karotispulskurve. Mit Ausnahme für UT/LVET ergab sich die Herzfrequenz als einflußnehmende Variable für alle untersuchten STI. Zusätzlich zur Herzfrequenz erwies sich die Körperoberfläche als zweite einflußnehmende Größe für QS2 und LVET bzw. die Körperlänge für PEP, PEP/LVET und QS1. Diese Befunde sind in Übereinstimmung mit Ergebnissen vergleichbarer echokardiographischer Untersuchungen bei Kindern, zeigen jedoch deutliche Unterschiede zu mechanokardiographischen Untersuchungen anderer Studien mit allerdings kleineren Untersuchungsgruppen. Gegenüber dem Lebensalter stellte sich die Verwendung anthropometrischer daten als günstiger heraus zur Beurteilung des individuellen körperlichen Entwicklungsstands, der bei Kindern neben der Herzfrequenz als zweite Variable der STI berücksichtigt werden muß. Zusätzlich wurden für alle untersuchten STI Regressionsgleichungen ermittelt, die es erlauben, eine 95%-Vorhersagebereich für eine einzelne Beobachtung zu berechnen. Damit ist eine Unterscheidung der einzelnen STI hinsichtlich normal/ abnormal für ein einzelnes Kind möglich.
    Notes: Summary Systolic time intervals (STI) were measured in 469 normal children, aged 5.0 to 16.9 years, using simultaneous recordings of the electrocardiogram, phonocardiogram and an external carotid pulse tracing. The data were analyzed to define the influence of sex, age, cardiac cycle length, body weight (BW), body length (BL), and body surface area (BSA) on the left ventricular STI. Regression equations were evaluated for the calculation of normal standards for the following STI: electromechanical systole (QS2), left ventricular ejection time (LVET), pre-ejection period (PEP), systolic quotient (PEP/LVET), isovolumic contraction time (IVCT), electroacustical delay (QS1), and additionally for the so-called tension time (TT), upstroke time (UT), and the ascending index (UT/LVET) of the carotid pulse wave. Heart rate was found to influence all of the STI but the ratio UT/LVET, which revealed to be independent of any variable. Besides heart rate, BSA proved to be a second relevant independent variable for QS2 and LVET, respectively BL for PEP, PEP/LVET and QS1. These findings are in accordance to the results of comparable echocardiographic studies but disagree previous mechanocardiographic studies in smaller groups of children in whom age and not the above-mentioned parameters of the individual development seemed to influence the STI. A second set of equations was evaluated for the calculation of 95%-prediction intervals for the particular STI permitting to define abnormalities of the STI in individual children.
    Type of Medium: Electronic Resource
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