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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Postoperativer Schmerz ; Optimierte Behandlung ; Akutschmerztherapiedienst ; Management ; Key words Postoperative pain ; Optimized treatment ; Acute pain therapy ; Management
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Many articles in the literature document the fact that postoperative pain therapy has not improved for decades despite new insights into pain physiology, the availability of powerful analgesics and the development of new techniques. This project was set up to develop practical, effective, safe, and easy to run acute pain therapy. Methods. Postoperative pain management had to be optimized according to the facilities available today. Therefore, the legal background is presented first. Second, several medical and organizational principles were chosen to serve as a basis for the new organizational structure: – Continuously monitoring the patient's pain during the whole stay in hospital – Introduction of a simple verbal 4-point pain score for determination and documentation of pain allowing the nurses to differentiate pain that should be treated or not. – A simple sedation score – Use of „balanced analgesia“ and „pre-emptive analgesia“ – Drug administration according to the needs of the patient – Partial transfer of the responsibility for pain treatment to nurses. Plans and algorithms were expanded to allow nurses and anaesthesiologists to reach the previously determined goals. Results. In a small study including 107 patients, it was demonstrated that the quality of pain treatment improved significantly. Furthermore, patients, nurses and physicians are much more content with the new pain treatment regimen. Discussion. The difficulties in realizing such a concept are described. The importance of thorough teaching is underlined in a nurse-based system. However, it is not yet clear whether this pain treatment has resulted in reduced morbidity, reduced mortality and a shortened hospital stay of the patients.
    Notes: Zusammenfassung Das Ziel dieser Arbeit bestand darin, mit den heute zur Verfügung stehenden Möglichkeiten eine praktikable, effektive, sichere, kostengünstige Akutschmerztherapie auszuarbeiten. Dazu wurden verschiedene Prinzipien zugrunde gelegt: Kontinuierliche Überwachung des Patienten während des gesamten Krankenhausaufenthalts, Einführung eines einfachen vier Punkte Scores zur Erfassung und Dokumentation des Schmerzes, Einführung eines Sedierungsscores, Anwendung der balancierten Analgesie und der „pre-emptive analgesia“, bedarfsorientierte Verabreichung von Medikamenten sowie das Übertragen einer wesentlich höheren Verantwortung und Befugnis für die Schmerztherapie auf die Pflegekräfte. Diese Prinzipien fanden ihren Niederschlag in Plänen und Algorithmen, die es den Pflegekräften und den Anästhesisten erlauben, die oben genannten Gedanken in die Tat umzusetzen. Abschließend wird die Verbesserung der Schmerzbehandlung mit einer Studie dokumentiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Anästhesie ; Epidural ; Komplikation ; Key words Anaesthesia ; Epidural ; Complication
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Postoperative neurological sequelae in patients that have received epidural anaesthesia are not necessarily caused by the epidural anaesthetic technique. As a whole, adverse neurological outcomes following epidural anaesthesia may be subdivided into 3 different ethiological categories. A first category involves events that are not at all caused by the epidural, but merely due to the interference of anaesthesia and/or surgery with a preexisting medical condition. A second category includes mishaps such as backache, arachnoiditis, and post-dural puncture headache that are solely due to the epidural anaesthesia. Finally, epidural anaesthesia may be a contributory factor in the development of post-anaesthetic complications attributable to a pre-existing medical condition that are triggered by anaesthesia, surgery or childbirth. These complications include some of the most dramatic sequelae of major neuraxial blockade, such as spinal epidural abscess, spinal infarction, and spinal hematoma. Although extremely rare, the latter complications often result in permanent major neurological deficits. The present manuscript is a review of the most recent, literature addressing post-anaesthetic sequelae, and will discuss their incidence, pathophysiology, clinical course, diagnosis, prevention, and treatment.
    Notes: Zusammenfassung Postoperative neurologische Ausfälle bei Patienten, die eine Epiduralanästhesie erhalten haben, sind nicht notwendigerweise auch durch diese hervorgerufen. Zusammenfassend können neurologische Defizite nach Epiduralanästhesien in 3 Kategorien eingeteilt werden. Eine 1. Kategorie beinhaltet Ereignisse, die unabhängig von einer Epiduralanästhesie auftreten. Eine 2. Kategorie beinhaltet Nebenwirkungen wie Rückenschmerzen, Arachnoiditis und postspinale Kopfschmerzen, die ausschließlich durch das Regionalanästhesieverfahren hervorgerufen werden. Schließlich kann eine Epiduralanalgesie mit dazu beitragen, daß bei bestimmten vorbestehenden Erkrankungen Komplikationen auftreten, die durch die Anästhesie, eine Operation oder die Geburt eines Kindes mit ausgelöst wurden. Hierunter fallen einige sehr dramatische Folgen einer Nervenblockade, nämlich Epiduralabszesse, spinale Infarkte und spinale Hämatome. Obwohl diese Folgen extrem selten sind, führen sie jedoch häufig zu permanenten neurologischen Defiziten. In dieser Übersichtsarbeit soll über die aktuelle Literatur bezüglich der Komplikationsraten, ihrer Inzidenz sowie Pathophysiologie, Prävention, Diagnose, Krankheitsverlauf und Therapie berichtet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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