Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 13 (1965), S. 495-505 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Unilateral right sided brachial arteriography yields good results in 66.6% and, in a further 17.3% gives adequate filling of the vertebral-basilar system. Using bilateral simultaneous brachial angiography the number of good fillings was markedly improved to over 90%. Failures are rare.
    Abstract: Résumé L'angiographie brachiale unilatérale droite donne de bons résultats dans 66,6% des cas, et parmi ces bons résultats 17,3% donnent un remplissage satisfaisant du système vertébro basilaire. L'angiographie brachiale bilatérale simultanée donne plus de 90% de bonne opacification. Les échecs sont rares.
    Notes: Zusammenfassung Die einseitige rechtsseitige Brachialisarteriographie liefert in 66/3% gute, in weiteren 17 1/3% ausreichende Füllung des Vertebralis-Basilarissystems. Mit der beiderseitigen simultanen Brachialisangiographie wird die Zahl der guten Füllungen auf über 90%e rheblich verbessert. Versager kommen nur selten vor.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 49 (1979), S. 23-33 
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Meningioma ; Sphenoidal plane ; Symptoms ; Diagnosis ; Prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The present paper reports on meningioma of the sphenoidal plane. Four women and two men were investigated. All cases examined presented with impairment of visual acuity, optic atrophy, and visual field defects. The interval between onset of the disease and a noticeable space-occupying growth was 11.5 years. Frequent false diagnoses and the importance of clinical-roentgenological follow-ups at regular intervals are especially emphasized.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Vertebral body tumours ; tumour vascularization ; temporary vertebral artery occlusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The surgical treatment of a highly vascularized tumour that destroyed the fourth cervical vertebral body in a young patient, without neurological deficits, is reported. After posterior stabilization an anterior approach was used in order to replace the affected vertebral body with an acrylic prosthesis. The tumour-feeding vessels originated largely from the right vertebral artery. In order to maintain optimal visibility, intraoperative haemorrhage was kept at a minimum by temporarily occluding the tumour-feeding vertebral artery with an intraarterial catheter.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The clinical and radiological differentiation of the space-occupying intracerebral lesions is even to-day occasionally very difficult. By means of early angiography, serial angiography, and encephalographic investigations such lesions are mostly identified in their early stages. In consequence very great diagnostic difficulties are developing. One is not always successful in separating lesions which certainly require operation (e. g. Tumour, Abscess, Granuloma, etc.) from those in which an operation is not necessary. Among the latter group one is chiefly concerned with vascular lesions with surrounding oedema, such as softenings or haematomata. In addition, cerebral thrombophlebitis must be taken into consideration as a possible diagnosis. Embolie-mycotic aneurysms and blood dyscrasias can in rare cases mimic the clinical picture of a brain tumour; the same is true for circumscribed inflammatory lesions and for radiation necrosis. Based on personal observations the problem of differentiating the various lesions is discussed. In many cases the duration of the clinical course provides a valuable aid to diagnosis. However, with a rapidly progressive clinical course an exploration cannot always be avoided.
    Abstract: Résumé La différenciation clinique et radiologique des lésions occupant un espace intracrânien est même aujourd'hui parfois très difficile. Par des moyens d'angiographie précoce, d'angiographies en série et d'investigations encéphalographiques, de telles lésions sont la plupart du temps identifiées dans leurs stades primitifs. En conséquence de très grandes difficultés de diagnostic se développent. On ne réussit pas toujours à distinguer les lésions qui nécessitent sûrement une opération (e. g. tumeur, abcès, granuloma, etc.) de celles où l'opération n'est pas nécessaire. Parmi ce dernier groupe, un est surtout l'objet de lésions vasculaires avec oedème environnant, telles que ramollissements ou hématomes. De plus, une thrombophlébite cérébrale doit être considérée comme une diagnostic possible. Des anévrismes emboliques, mycotiques et des «dyscrasie» du sang peuvent dans de rares cas imiter l'image clinique d'une tumeur du cerveau. Ceci est vrai aussi pour les lésions inflammatoires circonscrites et pour les nécroses de radiation. Basé sur des observations personnelles le problème de la différenciation des lésions diverses est discuté. Dans de nombreux cas, l'évolution clinique fournit une aide valable au diagnostic. Cependant, avec une évolution clinique à progression rapide, une exploration ne peut pas toujours être évitée.
    Notes: Zusammenfassung Die klinische und röntgenologische Differentialdiagnose raumfordernder intracerebraler Prozesse ist auch heute noch gelegentlich recht schwierig. Durch frühe arteriographische, serienangiographische und encephalographische Untersuchungen werden solche Prozesse häufig schon in ihren Anfangsstadien erfaßt. Dadurch können große diagnostische Schwierigkeiten entstehen. Es gelingt heute nicht in jedem Falle, einen Prozeß mit unbedingter Operationsindikation (Tumor, Abszeß, Granulom u. ä.) von solchen abzugrenzen, die eine Operation nicht erforderlich machen. Am häufigsten handelt es sich bei letzteren um Gefäßprozesse mit Begleitödem, wie z. B. Erweichungen und Massenblutungen. Auch die Hirnvenenthrombose muß in die differentialdiagnostischen Überlegungen einbezogen werden. Embolisch-mykotische Aneurysmen und Bluterkrankungen können in seltenen Fällen ebenfalls das klinische Bild eines Hirntumors nachahmen, das gleiche gilt für umschriebene entzündliche Prozesse und den Röntgenspätschäden. An Hand eigener Beobachtungen wird die differentialdiagnostische Problematik der einzelnen Erkrankungen erörtert. In vielen Fällen erlaubt nur die klinische Längsschnittbeobachtung eine eindeutige Stellung der Diagnose. Bei rasch progredienten klinischen Verlauf wird aber eine Trepanation nicht immer zu vermeiden sein.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Wide employment of vertebral angiography shows that angiomas occur on the vertebral circulation more commonly than was previously accepted. This study is concerned mainly with the supratentorial angiomas, in which—based upon arteriographic findings regarding localisation and dimension—three groups may be distinguished. (1) Paramedian angiomas, in the territory of the ventricle and basal ganglia. (2) Median angiomas, in the corpus callosum and central region of the brain. (3) Combined cortical and subcortical angiomas. The paramedian and median angiomas occupy a special position because the optimum treatment of total excisiou is not possible with them. In these cases we have attempted to reduce the danger of haemorrhage and to improve the cerebral blood flow by ligation of the chief feeding vessels. Our operative results justify the following conclusions: With the paramedian angiomas the closure of the arteries of supply such as the posterior cerebral artery and the anterior choroidal artery is effective in so far as the delineation of the angioma by contrast media is definitely reduced and the angiographically visible cerebral circulation can be improved. With the combined cortical and subcortical angiomas of the occipital region, one can obtain a complete cure by ligation of the posterior cerebral artery in those cases in which the malformation is supplied entirely by the posterior circulation. With the infratentorial angiomas, ligation of the feeding branches is only capable of giving a good result if the supply is mainly via an operatively accessible vessel such as the superior and inferior cerebellar arteries.
    Abstract: Résumé Une large utilisation de l'angiographie vertébrale montre que le territoire vertébral est plus communément injecté qu'il ne l'était admis auparavant. Cette étude a essentiellement rapport aux angiomes supratentoriels, lesquels, à partir de constatations artériographiques concernant la localisation et la dimension, peuvent être divisés en 3 groupes: 1. Des angiomes paramédians dans le territoire du ventricule et du ganglion basal. 2. Des angiomes médians dans le corps calleux et dans le territoire central du cerveau. 3. Des angiomes corticaux et sous-corticaux combinés. Les angiomes médian et paramédian occupent une position spéciale parce qu'avec eux, le traitement idéal d'exérèse totale n'est pas possible. Dans ces cas, nous avons essayé de réduire le risque d'hémorragie et d'améliorer le débit sanguin cérébral en liant les vaisseaux nourriciers principaux. Nos résultats opératoires justifient les conclusions suivantes: Dans les angiomes paramédians, l'occlusion des artères de suppléance telles que l'artère cérébrale postérieure et l'artère choroïdienne antérieure est efficace dans la mesure où l'image angiographique de l'angiome est définitivement réduite et où la circulation cérébrale angiographiquement visible a pu être améliorée. Dans les angiomes corticaux et sous-corticaux associés de la région occipitale, on peut obtenir une cure complète par ligature de l'artère cérébrale postérieure puisque dans ces cas la malformation est entièrement irriguée par la circulation cérébrale postérieure. Dans les angiomes infratentoriels, la ligature des branches nourricières est seulement capable de donner de bons résultats si la suppléance est essentiellement représentée par des vaisseaux accessibles opératoirement tels que les artères cérébelleuses supérieures et inférieures.
    Notes: Zusammenfassung Eine breite Anwendung der Vertebralisangiographie zeigt, daß Angiome häufiger als früher angenommen an den Vertebralisstromkreislauf angeschlossen sind. Diese Arbeit befaßt sich hauptsächlich mit den supratentoriellen Angiomen, wobei auf Grund der arteriographischen Befunde hinsichtlich Lokalisation und Ausdehnung drei Gruppen unterschieden werden: I. Gruppe: paramediane Angiome, im Bereich der Ventrikel und Stammganglien. II. Gruppe: Mediane Angiome, im Balkensplenium- und Mittelhirnbereich gelegen. III. Gruppe: Kombinierte kortikal und subkortikal gelegene Angiome. Eine Sonderstellung nehmen die paramedianen und medianen Angiome insofern ein, als hier die optimale Methode der Totalexstirpation nicht möglich ist. In diesen Fällen haben wir versucht, durch Unterbindung der Hauptzuflüsse, die Blutungsgefahr zu reduzieren und die Hirndurchblutung zu verbessern. Unsere operativen Resultate berechtigen zu folgenden Schlußfolgerungen: Bei den paramedianen Angiomen ist der Verschluß der zuführenden Arterie wie der A. cerebri post. und der A. chorioidea ant. insofern erfolgreich, als die Kontrastdarstellung der Angiome deutlich reduziert und die Hirndurchblutung angiographisch sichtbar verbessert werden kann. Bei den kombinierten kortikalen und subkortikalen Angiomen der Okzipitalregion kann man mit der Unterbindung der A. cerebri post. eine völlige Heilung erreichen in den Fällen, wo die Gefäßmißbildung ausschließlich von der Posterior versorgt wird. Bei den infratentoriellen Angiomen ist mit der Unterbindung zuführender Äste nur dann mit einem günstigen Effekt zu rechnen, wenn die Versorgung in der Hauptsache von einem operativ zugängigen Gefäßstamm, wie der oberen und unteren Kleinhirnarterie, erfolgt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Moyamoya disease ; cerebral ischaemia ; completed stroke ; collateral circulation ; extra-intracranial arterial anastomosis ; EEG analysis ; effect of temporary STA occlusion postoperatively
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A 41-year-old Libyan woman with Moyamoya disease and persisting post-stroke neurological deficits was treated by a superficial temporal-middle cerebral artery (STA-MCA) anastomosis. The postoperative angiograms revealed that the STA was rapidly irrigating the territory of the middle cerebral artery including those regions that had been filled preoperatively via different networks of collaterals. Furthermore prompt venous drainage was seen to occur postoperatively. Following surgery EEG analyses revealed considerable increase in the electrical brain activity, and neurological examinations showed reversal of neurological deficits. The dependence of the postoperative neurological improvement on the increased cerebral blood supply through the new collateral channel could be demonstrated by the effect of temporary occlusion of the STA on the electrical brain activity.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 1432-1920
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A fistula was created between the jugular vein and the common carotid artery in rabbits. The fistula was demonstrated by angiography and embolized using material labeled with iodine 131. The embolization material used was fibrin, Tabotamp, and Lyo-Dura. The migration of the emboli was registered by scintigraphy with an Anger camera. The experiment showed that the embolization material is transported from the small to the great circulation.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Neuroradiology 27 (1985), S. 67-69 
    ISSN: 1432-1920
    Keywords: Spinal epidural hematoma in cervical region ; myelography with water ; soluble contrast medium ; discography ; puncture evacuation of hematoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A simple method was described with which spinal epidural hematomas in the cervical region can be rapidly decompressed when appropriate facilities for emergency surgery are not available.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Neurosurgical review 4 (1981), S. 41-52 
    ISSN: 1437-2320
    Keywords: Basilar artery occlusions ; Angiography ; Prognosis ; Arteria basilaris-Verschluß ; Angiographie ; Prognose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Basilarisverschlüsse werden unter pathologischanatomischen und klinischen Gesichtspunkten betrachtet. Dabei werden sowohl Korrelationen als auch Diskrepanzen zwischen pathologisch-anatomischen Befunden, klinischen Befunden und Ergebnissen der apparativen Zusatzdiagnostik besonders beachtet. Die hieraus resultierenden Möglichkeiten diagnostischer und prognostischer Fehlbeurteilungen werden erörtert. Die Überlegungen führen zu der Schlußfolgerung, daß bereits klinisch (d. h. angiographisch) eine Einteilung in orale, mittlere und kaudale Basilarisverschlüsse versucht werden sollte.
    Notes: Summary Occlusions of the basilar artery are reviewed under pathologic-anatomical and clinical aspects. Special attention is devoted to correlations as well as discrepancies between pathologic-anatomical findings, clinical findings and the results of additional diagnostic procedures. The resulting possibilities of erroneous diagnostic and prognostic interpretations are discussed. The considerations lead to the conclusion that an attempt should be made to classify clinically the basilar artery occlusions into oral, median and caudal types. The present paper takes the pathologic-anatomical as well as the clinical findings into consideration. It has been reported in recent years that in some instances patients have survived basilar artery occlusions. Similar observations suggested the advisability of investigating the basilar artery occlusions among our patients with regard to pathogenetic, diagnostic and prognostic criteria.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Übersicht der Thorotrastschädigungen an Hand der Literatur. 12 Patienten wurden röntgenologisch und klinisch nachuntersucht, die vor 8 bzw. 9 Jahren mit Thorotrast arteriographiert wurden. In 9 Fällen wurden röntgenologisch Ablagerungen in Milz, Leber und Lymphknoten nachgewiesen. Blut- und Urinuntersuchungen zeigten Leberparenchymschädigungen und Störungen des spleno-myeloischen Systems.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...