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  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Children ; Respiratory system ; CT ; Secondary lung neoplasms
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The purpose of this paper is to clarify the distribution of benign vs malignant pulmonary nodules which are seen on spiral CT in children with malignant extra-thoracic solid tumors. Seventy-four children with known solid, extra-thoracic tumors underwent spiral CT of the chest. According to the initial and follow-up (interval 9.2 ± 4.7 months) findings, the children were graded into four groups: I = normal; II = solitary nodule unchanged at follow-up; III = multiple nodules with one or more than one unchanged at follow-up; and IV = solitary or multiple nodules all changed at follow-up. Nodules without change at follow-up were regarded as benign. Forty-nine children did present with normal pulmonary CT exams. In 7 cases solitary pulmonary nodules were found unchanged (group II) at follow-up and in 2 cases (group III) some of the nodules were stationary. Thus, 12 % (9 of 74) presented with at least one pulmonary nodule that did not change at follow-up. Solitary nodules (in groups II and IV) with a diameter 〈 5 mm were in 70 % (7 of 10) unchanged at follow-up and regarded as benign. In children with known solid extra-thoracic tumors at initial presentation, 70 % of solitary nodules ( 〈 5 mm) may be benign. To avoid overstaging, smaller solitary nodules must not automatically be regarded as metastases.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Subkutane Weichteilknoten ; Differentialdiagnose ; Alveolar soft part sarcoma ; Therapie ; Key words Subcutaneous mass ; Differential diagnosis ; Alveolar soft part sarcoma ; Treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: A slow growing indolent subcutaneous mass can be caused by a variety of benign and malignant soft tissue proliferations, however, it is often the first sign of soft tissue sarcomas. Radiological findings are unspecific and biopsy with histopathological analysis is needed. Method: Three female patients (age 9, 191/12 and 232/12 years) are presented with a slow growing subcutaneous mass, which was shown to be a malignant non-embryonal soft tissue sarcoma (alveolar soft part sarcoma). Results: Alveolar soft part sarcoma (ASPS) is a very rare malignancy. At diagnosis, 2 patients already had metastatic disease. One girl died before therapy, the other one suffers from slowly progressive pulmonary metastases 41/2 years after diagnosis, despite multi-modal treatment approaches. The third patient received polychemotherapy and local irradiation after complete tumor resection and is free of disease 8 months after diagnosis. Conclusion: ASPS is a rare slow growing malignancy with an extraordinary tendency to metastasize. The prognosis depends on wether the tumor is operable and whether there are metastases.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Langsam wachsende nicht schmerzhafte subkutane Knoten können durch unterschiedlichste gut- oder bösartige mesenchymale Proliferationen verursacht sein. Da sich hinter diesem Zeichen oft ein Malignom verbirgt und bildgebende Analysen nur selten den Weg zur Diagnose weisen, ist eine bioptische Klärung dringend erforderlich. Methode: Wir berichten über 3 Patientinnen (Alter 9, 191/12 und 231/6 Jahre) bei denen sich hinter einem langsam wachsenden subkutanen Knoten ein nicht embryonales Sarkom (Alveolar soft part sarcoma) verbarg. Ergebnisse: Das Alveolar soft part sarcoma (ASPS) ist ein ausgesprochenes seltenes Malignom. Zum Diagnosezeitpunkt lag bei 2 Patientinnen bereits eine Metastasierung vor. Eine Patientin verstarb noch vor Behandlungsbeginn. Bei der 2. sind Lungenmetastasen trotz multimodaler Therapie 41/2 Jahre nach Diagnosestellung langsam progredient. Die 3. Patientin erhielt nach Resektion eines lokalisierten ASPS am Oberarm postoperativ eine Polychemo- und lokale Strahlentherapie und ist 8 Monate nach der Diagnosestellung ohne Krankheitszeichen. Schlußfolgerung: Das ASPS ist ein langsam wachsender Tumor mit ausgeprägter Metastasierungstendenz. Die Prognose ist im wesentlichen von der Operabilität des Primärtumors und dem Vorliegen von Metastasen abhängig.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Dyspnoe ; Chronischer Husten ; Kindesalter ; Pleuropulmonales Blastom ; Kombinierte Therapie ; Key words Dyspnea ; Chronic cough ; Childhood ; Pleuropulmonary blastoma ; Combined therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Chronic cough and thoracic pain, commonly caused by upper airway infections, are frequently seen symptoms in pediatrics. These “benign” symptoms are very seldom caused by malignant disorders. Methods: In two patients (male, age 41/12 and 43/12 years) chronic cough and thoracic pain were due to a malignant pulmonary neoplasm (Pleuropulmonary blastoma). Results: Pleuropulmonary blastoma is a rare malignant primary pulmonary neoplasm in childhood with a poor prognosis. An incomplete resection was performed in both cases. Both patients received postoperative radiotherapy and combination chemotherapy. One boy died, the other one is alive and well more than 6 years after diagnosis without evidence of disease. Conclusion: Our findings indicate that even after incomplete resection subsequent multimodal therapy (adjuvant chemotherapy and radiotherapy) can provide a long term remission.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Dyspnoe, chronischer Husten und Brustschmerzen sind häufige Symptome in der pädiatrischen Praxis und werden meist durch banale Infekte der Atemwege verursacht. Nur sehr selten verbirgt sich hinter diesen „gutartigen“ Symptomen eine bösartige Erkrankung. Methode: Wir berichten über 2 Knaben (Alter 4 1/12 und 4 3/12 Jahre) bei denen chronischer Husten und Thoraxschmerzen durch einen bösartigen Lungentumor (pleuropulmonales Blastom) verursacht worden waren. Ergebnisse: Das pleuropulmonale Blastom (PPB) ist ein ausgesprochen seltener, primär intrathorakaler Tumor des Kindesalters mit schlechter Prognose. Bei keinem der beiden Patienten gelang chirurgisch eine vollständige Tumorentfernung. Beide Kinder erhielten postoperativ eine kombinierte Chemo- und Radiotherapie. Ein Knabe verstarb, der 2. Patient ist mehr als 6 Jahre nach der Diagnose ohne Krankheitszeichen. Schlußfolgerungen: Diese Erfahrung zeigt, daß auch nach unvollständiger chirurgischer Tumorentfernung bei konsequenter Anwendung eines multimodalen Therapiekonzepts eine länger anhaltende Remission möglich ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Ewing-Sarkom ; Maligne Knochentumoren ; Bildgebung ; Magnetresonanztomographie ; Szintigraphie ; Key words Ewing’s sarcoma ; Malignant bone tumors ; Imaging modalities ; Magnetic resonance tomography ; Scintigraphy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Ewing’s sarcoma is a highly malignant neoplasm of the bone whose origin is still uncertain. A strong relationship exists between Ewing’s sarcoma and tumors of neural origin (Ewing family of tumors). Ewing’s sarcoma must be distinguished from other round-cell tumors like lymphoma and neuroblastoma and also must be differentiated from osteogenic sarcomas. On plain radiographs, Ewing’s sarcoma appears as a lytic or mixed lytic-sclerotic, rarely as predominantly sclerotic lesion with margins Lodwick grade III. It is located primarily in the diaphyseal and metadiaphyseal regions of the long bones of the lower extremities. A large soft tissue tumor is usually present. Magnetic resonance imaging is the imaging modality of choice to evaluate the extent of the primary lesion, to monitor the response to neoadjuvant chemotherapy and to follow up non-resected Ewing’s sarcomas. Bone scintigraphy is necessary to detect skeletal metastasis, and 201thallium scanning has been shown to be sensitive in the montitoring of treatment response. Today, computed tomography is not longer used to image the tumor site; however, spiral CT of the lungs plays a central role as a staging and follow-up tool.
    Notes: Zusammenfassung Das Ewing-Sarkom ist ein hochmaligner Tumor des Knochens ungeklärter Herkunft, wobei eine enge Beziehung zu Tumoren neuralen Ursprungs besteht (Ewing-Gruppe). Es muß von anderen Rundzelltumoren wie Lymphom und Neuroblastom sowie vom Osteosarkom differenziert werden. Nativradiologisch manifestiert sich das Ewing-Sarkom als vorwiegend lytische oder lytisch-sklerotische, seltener als überwiegend sklerotische Läsion des Knochens mit einer Begrenzung nach Lodwick Grad III. Hauptsitz des Ewing-Sarkoms sind die Diaphysen und Meta-Diaphysenübergänge langer Röhrenknochen der unteren Extremität. Die Knochenläsion wird immer von einem großen Weichteilanteil begleitet. Die MRT ist heute die unbestrittene Methode der Wahl zur Abklärung der Ausdehnung des Primärtumors, zur Evaluierung des Erfolges der neoadjuvanten Chemotherapie und in der Nachsorge nicht primär chirurgisch resezierter Tumore. Die Knochenszintigraphie hat einen hohen Stellenwert in der Detektion von Skelettmetastasen, die 201Thalliumszintigraphie ist eine neuere Methode, die sich in der Chemotherapieevaluierung als sensitiv erwiesen hat. Die Computertomographie hat als Spiral-CT der Lunge zentrale Bedeutung im Tumorstaging und in der Tumornachsorge, nicht mehr jedoch (mit wenigen Ausnahmen) in der Bildgebung des Primärtumors.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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