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  • 1
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  10. Kongress für Infektionskrankheiten und Tropenmedizin (KIT 2010); 20100623-20100626; Köln; DOCP101 /20100602/
    Publication Date: 2010-06-02
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 2
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    Unknown
    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  15. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Thoraxchirurgie; 20060427-20060429; Weimar; DOC06dgt01 /20060426/
    Publication Date: 2006-04-27
    Keywords: akutes Lungenversagen ; Lungenbiopsie ; Diagnostik ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
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  • 3
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    Unknown
    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  27. Deutscher Krebskongress; 20060322-20060326; Berlin; DOCOP287 /20060320/
    Publication Date: 2006-04-21
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 4
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Health Technology Assessment; VOL: 5; DOC08 /20090605/
    Publication Date: 2009-06-06
    Description: Health political background In 2006, the prevalence of chronic renal insufficiency in Germany was 91,718, of which 66,508 patients were on dialysis. The tendency is clearly growing. Scientific background Chronic renal insufficiency results in a disturbance of the mineral balance. It leads to hyperphosphataemia, which is the strongest independent risk factor for mortality in renal patients. Usually, a reduction in the phosphate intake through nutrition and the amount of phosphate filtered out during dialysis are not sufficient to reduce the serum phosphate values to the recommended value. Therefore, phosphate binders are used to bind ingested phosphate in the digestive tract in order to lower the phosphate concentration in the serum. Four different groups of phosphate binders are available: calcium- and aluminium salts are the traditional therapies. Sevelamer and Lanthanum are recent developments on the market. In varying doses, all phosphate binders are able to effectively lower phosphate concentrations. However, drug therapies have achieved recommended phosphate levels in only 50 percent of patients during the last years. Research questions How effective and efficient are the different phosphate binders in chronic renal insufficient patients? Methods The systematic literature search yielded 1,251 abstracts. Following a two-part selection process with predefined criteria 18 publications were included in the assessment. Results All studies evaluated conclude that serum phosphate, serum calcium and intact parathyroid hormone can be controlled effectively with all phosphate binders. Only the number of episodes of hypercalcaemia is higher when using calcium-containing phosphatebinders compared to Sevelamer and Lanthanum. Regarding the mortality rate, the cardiovascular artery calcification and bone metabolism no definite conclusions can be drawn. In any case, the amount of calcification at study start seems to be crucial for the further development of the cardiovascular calcification. Economic studies show higher costs for Sevelamer and Lanthanum compared to calcium-containing phosphate binders. Discussion Only a few well documented primary studies on the effectiveness of phosphate binders are available. Particularly long-term studies with a robust study design and transparent documentation are lacking. Ten of the eleven primary studies included in this report were conducted in only 539 patients from five patient collectives. Conclusions From a medical point of view, Sevelamer shows some superiority over calcium-containing phosphate binders based on the current data, at least for special indications. The validity of the present Health Technology Assessment (HTA) report is significantly limited due to the limited number of available publications, the low sample size of treated patients, as well as the fact that the majority of studies are based on the same patient collectives. Prospective long-term studies not funded by the industry with adequate sample sizes and comparable study designs are called for to make authoritative statements regarding the medical effectiveness and safety of Sevelamer and Lanthanum, as well as regarding their economic efficiency.
    Description: Gesundheitspolitischer Hintergrund Die Prävalenz chronisch niereninsuffizienter Menschen betrug 2006 in Deutschland 91.718 Menschen, 66.508 Patienten wurden dialysiert. Die Tendenz ist deutlich steigend. Wissenschaftlicher Hintergrund Chronische Niereninsuffizienz führt zu einem gestörten Mineralhaushalt. Dadurch kommt es u. a. zu Hyperphosphatämie, der stärkste unabhängige Risikofaktor für die Mortalität bei Nierenkranken. Eine Einschränkung der Phosphatzufuhr durch die Nahrung und die durch Dialyse ausgefilterte Phosphatmengen sind meist nicht ausreichend, um die Serumphosphat-Werte auf die empfohlenen Richtwerte zu senken. Deshalb werden Phosphatbinder benötigt, die über die Nahrung aufgenommenes Phosphat im Magen-Darm-Trakt binden, um dadurch indirekt die Phosphatkonzentration im Serum zu senken. Vier verschiedene Gruppen von Phosphatbindern werden unterschieden: Kalzium- und Aluminiumsalze stellen die traditionellen Behandlungsmittel dar, Sevelamer und Lanthankarbonat sind neuere Entwicklungen auf dem Markt. Alle Phosphatbinder sind in der Lage, in unterschiedlicher Dosierung Phosphat wirksam zu senken. Medikamentöse Therapien haben in den letzten Jahren allerdings nur bei der Hälfte der Patienten zu den empfohlenen Phosphatspiegeln geführt. Fragestellung Wie sind die Effektivität und die Effizienz von unterschiedlichen Phosphatbindern bei chronisch niereninsuffizienten Patienten zu bewerten? Methodik Die systematische Literatursuche ergibt 1.251 Zusammenfassungen. Nach einem zweiteiligen Selektionsprozess mit definierten Kriterien verbleiben 18 Artikel zur Bewertung. Ergebnisse Alle bewerteten Studien kommen zu dem Schluss, dass Serumphosphat, Serumkalzium und intaktes Parathyreoidhormon mit allen Phosphatbindern effektiv kontrolliert werden können. Einzig die Anzahl der Episoden von Hyperkalzämie ist bei Verwendung kalziumhaltiger Phosphatbinder höher als mit Sevelamer oder Lanthankarbonat. Hinsichtlich einer Beeinflussung der Mortalitätsrate, der kardiovaskulären Gefäßverkalkung und des Knochenstoffwechsels durch Phosphatbinder lassen sich anhand der vorliegenden Ergebnisse keine endgültigen Schlussfolgerungen ziehen. In jedem Fall scheint das Ausmaß einer Verkalkung zu Studienbeginn entscheidend für den weiteren Verlauf der kardiovaskulären Verkalkung zu sein. Die Studien zur ökonomischen Bewertung zeigen höhere Kosten für Sevelamer und Lanthankarbonat im Vergleich zu kalziumhaltigen Phosphatbindern. Diskussion Es gibt insgesamt wenige gute Primärstudien zur Effektivität von Phosphatbindern, v. a. Langzeitstudien mit robustem Studiendesign und transparenter Dokumentation fehlen. Zehn der vorliegenden elf Primärstudien beziehen sich auf insgesamt nur 539 Patienten aus fünf Patientenkollektiven. Schlussfolgerungen Auf Basis der aktuellen Datenlage zeichnet sich aus medizinischer Sicht für spezielle Indikationsstellungen eine gewisse Überlegenheit von Sevelamer gegenüber kalziumhaltigen Phosphatbindern ab. Die Aussagekraft des vorliegenden Health-Technology Assessment (HTA)-Berichtes ist aufgrund der limitierten Anzahl an vorhandenen Publikationen, der geringen Fallzahl der untersuchten Patienten sowie der Tatsache, dass sich der Großteil der Arbeiten auf dieselben Patientenkollektive bezieht, erheblich eingeschränkt. Prospektive, nicht industriell gesponserte Langzeitstudien mit adäquaten Fallzahlen und vergleichbaren Studiendesigns sind gefragt, um verbindliche Aussagen bezüglich der medizinischen Wirksamkeit und Sicherheit von Sevelamer bzw. Lanthankarbonat sowie entsprechende ökonomische Aussagen dazu treffen zu können.
    Keywords: mortality ; cardiovascular risk ; bone metabolism ; calcium-based phosphate binder ; sevelamer-hydrochloride ; end stage renal disease. ; Mortalität ; kardiovaskuläres Risiko ; Knochenstoffwechsel ; kalziumhaltige Phosphatbinder ; Sevelamer-Hydrochlorid ; terminale Niereninsuffizienz. ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 5
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  48. Kongress für Allgemeinmedizin und Familienmedizin; 20140918-20140920; Hamburg; DOC14degam153 /20140911/
    Publication Date: 2014-09-12
    Keywords: Fragebogenkonstruktion ; Patientensicht ; Wartezimmer ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 6
    Keywords: prostate cancer ; PET/CT ; PET/MR ; Multimodal imaging
    Abstract: PET/MR is a new multimodal imaging technique that is expected to improve diagnostic performance of imaging in conditions in which assessment of changes in soft tissue is important such as prostate cancer. Despite substantial changes in PET technology compared to PET/CT, initial studies have demonstrated that integrated PET/MR provides comparable image quality to that of PET/CT, retaining PET quantification efficacy. In this review we briefly describe technological changes compared to PET/CT that made integrated PET/MR possible, propose acquisition protocols for evaluation of prostate cancer with this new multimodal approach, present initial results concerning the application of PET/MR in prostate cancer, and outline the potential for further clinical applications, focusing on potential incremental value compared to present diagnostic performance.
    Type of Publication: Journal article published
    PubMed ID: 23703457
    Signatur Availability
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  • 7
    Abstract: Sensitive in vivo imaging technologies applicable to the clinical setting are still lacking for adoptive T-cell-based immunotherapies, an important gap to fill if mechanisms of tumor rejection or escape are to be understood. Here, we propose a highly sensitive imaging technology to track human TCR-transgenic T cells in vivo by directly targeting the murinized constant TCR beta domain (TCRmu) with a zirconium-89 ((89)Zr)-labeled anti-TCRmu-F(ab')2 fragment. Binding of the labeled or unlabeled F(ab')2 fragment did not impair functionality of transgenic T cells in vitro and in vivo Using a murine xenograft model of human myeloid sarcoma, we monitored by Immuno-PET imaging human central memory T cells (TCM), which were transgenic for a myeloid peroxidase (MPO)-specific TCR. Diverse T-cell distribution patterns were detected by PET/CT imaging, depending on the tumor size and rejection phase. Results were confirmed by IHC and semiquantitative evaluation of T-cell infiltration within the tumor corresponding to the PET/CT images. Overall, these findings offer a preclinical proof of concept for an imaging approach that is readily tractable for clinical translation. Cancer Res; 76(14); 4113-23. (c)2016 AACR.
    Type of Publication: Journal article published
    PubMed ID: 27354381
    Signatur Availability
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  • 8
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 34; DOC54 /20171115/
    Publication Date: 2017-11-15
    Description: Objective: In order to evaluate the quality of postgraduate medical education in Germany, we examined how the learning of theoretical and practical competencies is conceptualized and how the learning process takes place in real terms. The training conditions, as perceived by medical residents, are compared with the learning objectives, as stated by the Federal Chamber of Physicians in its regulation on postgraduate education. The analysis is based on the data of the "KarMed" study (abbreviation of "career progression and career breaks among physicians during postgraduate education"), a multicentre cohort study of medical school graduates from seven universities who arre followed until they receive their licenses as specialist physicians. The study was conducted by the Institute of Primary Medical Care of the University Medical Center Hamburg-Eppendorf starting in 2008.Methodology: The KarMed study is based on annual, standardized surveys of the population described above. 48% responded in the initial survey (n=1012) and 85% or more in each of the following surveys. Descriptive statistics and logistical regressions were used for analysis. Gender-specific analyses were performed where possible in order to highlight the differences in the professional objectives and workloads between female and male physicians. Results: The study shows that both the practical and the theoretical components of postgraduate medical education in Germany are insufficient. There is a lack of a curriculum with precise learning objectives and descriptions of the corresponding educational settings. In fact, the act of learning is identical to daily clinical work. There is no structuring of the work process with regard to learning; for example, documentation procedures and feedback discussions are prescribed but largely omitted. Evidence-based medicine is not a systematic part of the training, nor is the evaluation of residents' progress. The summative final oral examination pretends that the necessary specialist competencies can be evaluated within 30 minutes.Many factors indicate that female doctors, especially those with children, have fewer learning opportunities than male doctors.Conclusion: The quality of postgraduate medical education in Germany has become inadequate, especially in an international comparison. The deficits are well known. The responsible institutions are called upon to implement sustainable reforms in the sense of postgraduate education that is structured according to educational principles and whose quality is assured.
    Description: Zielsetzung: Mit dem Ziel einer Bewertung der Weiterbildungsqualität von Ärztinnen und Ärzten in Weiterbildung (ÄiW) wurde untersucht, wie das Erlernen der theoretischen und praktischen Kompetenzen konzeptualisiert wurde und wie die Lernprozesse real ablaufen. Die durch die ÄiW wahrgenommenen Verhältnisse sollten den Lernanforderungen durch die Ärztekammern gegenübergestellt und diskutiert werden. Wesentliche Grundlage dieses Aufsatzes ist die KarMed-Studie ("Karriereverläufe und Karrierebrüche bei Ärztinnen und Ärzten während der fachärztlichen Weiterbildung"), eine seit 2008/09 vom Institut für Allgemeinmedizin des Universitätsklinikums Hamburg-Eppendorf durchgeführte multizentrische Kohortenstudie von Absolventinnen und Absolventen des Medizinstudiums.Methodik: Die KarMed-Studie beruht auf jährlichen standardisierten Befragungen der Absolventinnen und Absolventen des Medizinstudiums. Begonnen wurde im Jahr 2008/09. Beteiligt waren sieben medizinische Fakultäten (N=2012 in der Erstbefragung). Für die Auswertung wurden deskriptive Statistiken angewandt. Soweit möglich wurde nach Geschlechtern differenziert, um die bekannten Unterschiede in den Berufsvorstellungen und Belastungen zwischen beiden Geschlechtern beleuchten zu können. Ergebnisse: Gezeigt wird, dass sowohl die praktischen als auch die theoretischen Komponenten der ärztlichen Weiterbildung in Deutschland unzureichend sind. Es fehlt ein Curriculum mit präzisen Lernzielen und darauf basierenden Beschreibungen der Lernsituationen, insbesondere solcher, die der Verbindung von Theorie und Praxis dienen. Die praktischen Lernbedingungen sind identisch mit der täglichen klinischen Versorgung unter Knappheitsbedingungen. Eine Strukturierung der Arbeitsabläufe im Hinblick auf die Qualifizierung fehlt, häufig auch die in der Weiterbildungsordnung vorgeschriebenen Dokumentationsvorgänge und Feedback-Gespräche. Die theoretische Fundierung der Weiterbildung weist insbesondere bezüglich der Vermittlung der Evidenzbasierten Medizin beträchtliche Defizite auf. Eine lernziel- und lernsettingbezogene Evaluation der Ärzte und Ärztinnen in Weiterbildung fehlt weitgehend. Die summative Abschlussprüfung behauptet, in dreißig Minuten die Frage klären zu können, ob die erforderlichen fachärztlichen Kompetenzen auch tatsächlich erworben wurden. Viele Hinweise deuten darauf hin, dass Ärztinnen weniger Lernmöglichkeiten erhalten als Ärzte, obwohl sie eine stärkere Begleitung und Unterstützung erhalten sollten, insbesondere wenn sie Kinder haben.Schlussfolgerung: Die Qualität der Weiterbildung von Ärztinnen und Ärzten in Deutschland ist unzureichend. Um im internationalen Vergleich von einer Außenseiterposition wegzukommen, müssten die beschriebenen Defizite behoben werden. Die Verantwortlichen werden dazu aufgerufen, nachhaltige Reformen im Sinne einer strukturierten und qualitätsgesicherten Weiterbildung umzusetzen.
    Keywords: Postgraduate medical training ; postgraduate medical education ; residency ; learning process ; quality assurance ; gender discrimination ; ärztliche Weiterbildung ; Lernprozesse ; Evaluation ; Prüfung ; Geschlechterdiskriminierung ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 9
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Health Technology Assessment; VOL: 9; DOC10 /20130902/
    Publication Date: 2013-09-03
    Description: The fetal alcohol syndrome (FAS) is the most avoidable handicap of newborns. It describes prenatal damages which result from the alcohol consumption of the mother. These can be: reduced body length and weight (pre- and postnatal), microcephaly, musculoskeletal, mental and statomotoric developmental retardations and impaired coordinative ability. There are preventive measures of which the efficiency is examined. Already, short counseling interviews, so-called short interventions, increase the abstinence of pregnant women.
    Description: Das fetale Alkoholsyndrom (FAS) ist die am häufigsten vermeidbare Behinderungsursache bei Neugeborenen. Es beschreibt vorgeburtlich entstandene Schäden von Kindern durch Alkohol. Das können sein: Minderwuchs und Untergewicht, Kleinköpfigkeit und Entwicklungsstörungen wie Sprach-, Hör- und Koordinationsstörungen. Es gibt Präventionsmaßnahmen, deren Wirksamkeit untersucht wird. Bereits mehrmalige kurze Beratungsgespräche, sogenannte Kurzinterventionen, steigern die Abstinenz von Schwangeren.
    Keywords: ALCOHOL-INDUCED DISORDERS ; FETAL ALCOHOL SYNDROME ; FETAL DISEASES ; INFANT, NEWBORN ; WOMEN ; ALKOHOLINDUZIERTE STÖRUNGEN ; FETALES ALKOHOL-SYNDROM ; FETUSKRANKHEITEN ; KIND, NEUGEBORENES ; FRAUEN ; alcohol-induced disorders ; FAS ; FASD ; fetal alcohol syndrome ; fetal diseases ; infant, newborn ; intervention ; prevention ; women ; alkoholinduzierte Störungen ; FAS ; FASD ; fetales Alkohol-Syndrom ; Fetuskrankheiten ; Frauen ; Intervention ; Kind, neugeborenes ; Prävention ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 10
    Keywords: EXPRESSION ; IN-VIVO ; MODEL ; PROTEIN ; MICE ; PATIENT ; MECHANISM ; BINDING ; DELETION ; MOLECULAR-CLONING ; POLYCYTHEMIA-VERA ; chronic myeloproliferative disorders ; ELEVATED LEVELS ; C-MPL ; CONGENITAL AMEGAKARYOCYTIC THROMBOCYTOPENIA ; CYTOKINE RECEPTORS ; FACTOR RECEPTOR SUPERFAMILY ; JAK2 V617F ; THROMBOPOIETIN RECEPTOR
    Abstract: We generated mice expressing a full-length Mpl transgene under the control of a 2-kb Mpl promoter in an Mpl(-/-) background, effectively obtaining mice that express full-length Mpl in the absence of other Mpl isoforms. These mice developed thrombocytosis with platelet levels approximately 5-fold higher than wildtype controls and markedly increased megakaryocyte numbers. The reintroduction of one wild-type Mpl allele restored normal platelet counts. We excluded the deletion of Mpl-tr, a dominant-negative isoform, as the underlying molecular cause for thrombocytosis. Instead, we found that transgene expression driven by the 2-kb Mpl promoter fragment was decreased during late megakaryocyte maturation, resulting in strongly diminished Mpl protein expression in platelets. Because platelets exert a negative feedback on thrombopoiesis by binding and consuming Tpo in the circulation through Mpl, we propose that the severe reduction of Mpl protein in platelets in Mpl-transgenic Mpl(-/-) mice shifts the equilibrium of this feedback loop, resulting in markedly elevated levels of megakaryocytes and platelets at steady state. Although the mechanism causing decreased expression of Mpl protein in platelets from patients with myeloproliferative disorders differs from this transgenic model, our results suggest that lowering Mpl protein in platelets could contribute to raising the platelet count. (Blood. 2009; 113: 1768-1777)
    Type of Publication: Journal article published
    Signatur Availability
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