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    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Anorexia nervosa ; Osteoporose ; Hormonersatztherapie ; Dualphotonenabsorptiometrie ; Key words Costs of care ; Community based mental health care ; Schizophrenia ; Cost-effectiveness-study
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Osteoporosis has been shown to be a relatively common complication of anorexia nervosa (AN). So far the exact mechanisms which are implicated are not fully clarified. Several factors such as malnutrition,reduced body weight, amenorrhea, and hypercortisolaemia seem to be involved. There is a strong relationship with the duration of amenorrhea and –, in some studies – with the age of onset. Osteoporosis is for a long time a “silent” disease and the first symptoms such as back pain, loss of height, kyphosis, and fractures are late complications. Therefore, routine screening methods for bone density measurements should be established. The most accurate is the dual energy X-ray absorptiometry (DEXA). Therapeutically the primary aim should be to reach restoration of both normal body weight and regular menses. As AN is a chronic disease clinicians should be aware of the dangers of osteoporosis and start with the treatment and/or prevention of osteoporosis early. However, at this stage it is difficult to provide an evidence-based management plan for osteoporosis in AN. Hormone replacement therapy (HRT) as well as calcium and vitamine D-supplementation are under discussion, however, further controlled investigations are warranted.
    Notes: Zusammenfassung Osteoporose ist eine häufig übersehene Begleiterscheinung der Anorexia nervosa (AN). Der genaue pathogenetische Mechanismus ist derzeit noch unklar. Aus den bisherigen Forschungsergebnissen läßt sich jedoch ableiten, daß es bei Patientinnen mit AN durch Mangelernährung, geringes Körpergewicht, Amenorrhoe und Hypercortisolismus zu einer Verminderung der Knochendichte bis hin zur Osteoporose kommen kann. Dabei zeigten Studienergebnisse eine deutliche Abhängigkeit von der Dauer der Amenorrhoe, in einigen Berichten auch vom Alter zu Erkrankungsbeginn. Da eine Osteoporoseerkrankung erst im Spätstadium klinisch sichtbar wird, erscheinen Screeningmaßnahmen zur rechtzeitigen Diagnosestellung wichtig. Dazu zählt in erster Linie die Dualphotonenabsorptiometrie (DEXA). Therapeutisch steht an erster Stelle die Gewichtszunahme und -stabilisierung. Da die AN jedoch zur Chronifizierung neigt, muß eine gezielte Osteoporoseprophylaxe bzw. -therapie überlegt werden, um die Langzeitfolgen einer Knochendichteminderung zu verhindern. Aus den bisherigen Forschungsergebnissen läßt sich derzeit allerdings noch keine international anerkannte Therapieempfehlung ableiten. Die Gabe von Calcium, Vitamin D und eine Hormonersatztherapie stehen zur Diskussion. Weitere prospektive randomisierte klinische Untersuchungen über die Wirksamkeit verschiedener osteoprotektiver Therapieansätze bei anorexieassoziierter Osteoporose sind notwendig.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Psychotherapeut 41 (1996), S. 275-287 
    ISSN: 0935-6185
    Keywords: Schlüsselwörter Anorexia nervosa ; Bulimia nervosa ; Psychotherapie ; Pharmakotherapie ; Therapiestudien ; Key words Psychotherapy ; Pharmacotherapy ; Anorexia nervosa ; Bulimia nervosa ; Controlled trials
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Psychology , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The following review will examine the outcome of psychotherapy and pharmacotherapy treatment studies of anorexia and bulimia nervosa. For both eating disorders, psychotherapy is the treatment of choice. In clinical practice “treatment packages” are offered to account for the complexity of the disorders. In bulimia nervosa, cognitive-behavioral therapy techniques have dominated the literature and appear to be successful. Newer studies reporting on the use of interpersonal therapy also find considerable improvement of symptoms. Antidepressive medication can be useful in the treatment of bulimia nervosa. Recently, a stepped care approach to treatment has been recommended, with self-care manuals as the first step. In anorexia nervosa there is a paucity of controlled clinical trials. Contingency management for weight restoration can be viewed as a necessary element in all in- and outpatient treatments. Family therapy, cognitive-behavioral therapy, and psychodynamic approaches have proven useful in clinical practice; however, only a limited data base exists regarding the efficacy of these therapies. Medication should not be used routinely in the treatment of anorexia nervosa.
    Notes: Zusammenfassung Diese Arbeit gibt einen Überblick über die psychotherapeutischen und pharmakologischen Behandlungsstrategien bei Anorexia und Bulimia nervosa. Besonders hervorgehoben werden dabei die vorhandenen kontrollierten Therapiestudien. Psychotherapie stellt bei beiden Eßstörungen die Therapie erster Wahl dar. Meist werden „Behandlungspakete“ angeboten, die versuchen, der Komplexität der Störungen gerecht zu werden. Bei der Bulimia nervosa sind die Kurz- und Langzeiterfolge vor allem der kognitiven Verhaltenstherapie (KVT), in letzter Zeit auch der interpersonellen Psychotherapie (IPT), gut abgesichert. Medikamentöse Therapie mit Antidepressiva gilt als Methode zweiter Wahl. Neuere Untersuchungen sprechen für ein stufenweises Vorgehen, wobei niederschwellige Therapien, wie Selbsthilfemanuale, einen ersten Zugang darstellen könnten. Bei der Anorexia nervosa gibt es nur wenige kontrollierte Studien. Operante Methoden zur Gewichtsrestitution gelten heute als unverzichtbarer Bestandteil der ambulanten wie stationären Therapie. Familientherapeutische, kognitiv-verhaltenstherapeutische und psychodynamische Therapieverfahren haben sich in der Praxis bewährt, sind aber bisher nur ungenügend durch kontrollierte Studien evaluiert. Von einer routinemäßigen medikamentösen Therapie der Anorexia nervosa muß beim derzeitigen Kenntnisstand abgeraten werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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