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  • 1
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 36; DOC2 /20190215/
    Publication Date: 2019-02-15
    Description: Objective: To develop a scientifically sound and standardized medical language examination for the State of Bavaria according to the requirements set forth by the 87th Conference of State Health Ministers. This Sprachtest für Ausländische Mediziner (SAM, Language Test for Foreign Physicians) ought to become part of the licensing procedure for foreign physicians in Germany. Using testing stations that are situation-based, it will assess medical language competence and communication skills at the proficiency level of C1.Methods: Case scenarios for four mini-interviews of 10 minutes each were developed. For the written part of the exam, consisting of two separate testing stations with a combined duration of 40 minutes, one video of a physician taking a patient's history and one annotated set of laboratory results were developed. Based on the analysis of existing scientific literature as well as real-life examples, features and characteristics of professional medical language were identified. This served as the basis for the development of itemized rating scales for each of the testing stations. The exam was validated in three simulated trial runs. Each run was video-recorded and subsequently graded by a team of test-raters. Results: 19 participants took part in the three trial runs. A benchmark (gold standard) could be set for 18 of these. A ROC-analysis yielded an AUC-value of .83. This confirmed the predictive quality of the SAM-test. The reliability of the SAM-test could be calculated for only ten participants. The internal consistency, calculated with the use of Cronbach's Alpha, was .85. The pass/fail mark was calculated based on the Youden-Index and yielded a result of 〉60%.Conclusion: The SAM-test presents a statistically valid medical language examination with a high level of objectivity. As required, it tests language proficiency at the level of C1 and uses authentic communication scenarios within a standardized test setting. Additional studies with larger test samples will help to further validate this test and thus guarantee a higher degree of reliability.
    Description: Zielsetzung: Entwicklung einer wissenschaftlich fundierten und standardisierten Fachsprachenprüfung für das Bundesland Bayern gemäß den Vorgaben der 87. Gesundheitsministerkonferenz (GMK). Der SAM - Sprachtest für ausländische Mediziner soll Teil des Approbationsverfahrens ausländischer Ärzte und Ärztinnen sein. In situativen Prüfungsstationen soll er fachsprachliche und kommunikative Kompetenzen auf C1-Niveau abprüfen. Methodik: Für vier je zehnminütige Mini-Interviews wurden Fallvignetten ausgearbeitet, für die 40-minütige schriftliche Prüfungsstation, die aus zwei Teilaufgaben besteht, wurde ein Video einer Anamnese sowie kommentierte Laborergebnisse als Basis der Aufgabenstellungen erstellt. Fachsprachlichen Kompetenzen wurden anhand von Analysen wissenschaftlicher Literatur und empirischer Beispiele fixiert und als Items zu Bewertungsskalen für jede Teilstation zusammengefasst. In drei Simulationen wurden die Prüfungen per Video (SAM-Prüfungssoftware) aufgezeichnet und im Anschluss von Bewerterteams bewertet. Ergebnisse: 19 Probanden nahmen an drei Simulationen teil. Eine Goldstandardsetzung konnte bei 18 von ihnen durchgeführt werden. Eine ROC-Analyse ergab einen AUC-Wert von .83, was die prognostische Qualität des SAM bestätigt. Die Reliabilität des SAM konnte nur für zehn Probanden berechnet werden. Die mit Cronbachs Alpha berechnete interne Konsistenz betrug .85. Die Bestehensgrenze wurde mithilfe des Youden-Index ermittelt. Für den SAM ergab sich dabei die Grenze von 〉60%.Schlussfolgerung: Mit dem SAM wurde eine valide Fachsprachenprüfung mit hoher Test-Objektivität vorgelegt, die in authentischen Kommunikationssituationen und einem standardisierten Setting die Fachsprachenkenntnisse im geforderten C1-Niveau abprüft. Mit weiteren Erprobungen und einer größeren Stichprobe kann der SAM weiter validiert und eine höhere Test-Reliabilität sichergestellt werden.
    Keywords: medical language ; exam ; foreign physicians ; Prüfung ; Fachsprache ; ausländische Ärzte ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 2
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 36; DOC1 /20190215/
    Publication Date: 2019-02-15
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 3
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 34; DOC61 /20171115/
    Publication Date: 2017-11-15
    Description: Introduction: Radiology plays a crucial role in the emergency care setting by delivering early and precise diagnoses under pressure of time, right at the beginning of patient treatment. Although there is a need for postgraduate education in emergency radiology, most of the national bodies responsible do not offer it in a uniform fashion and a general proof of qualification is missing in Europe. Therefore, the European Society of Radiology (ESR) has founded the (Sub-)Society of Emergency Radiology (ESER), prompting them to develop a European curriculum. This trend, which is currently also encouraged in many other non-radiological specialties which demand the highest professional qualifications, often lacks expertise in medical education.Goals: The goal of this article is the general description of the curricular planning process for a European postgraduate subspecialisation programme, using the example of Emergency Radiology (European Diploma in Emergency Radiology, EDER), including the utilisation of TOOLS and recommendations derived from comparable projects.Project description: The project was divided into partial steps: the timeline displayed in a GANTT chart, and tasks and responsibilities assigned in a RASCI matrix. The curriculum was iteratively developed using the KERN approach and steps were prioritised using the PARETO principle. Furthermore, the following TOOLS were used: limitations and needs assessment, SWOT analysis, formulating learning objectives and categorising them after MILLER and SCLO, and using BLOOM's taxonomy for cognitive learning objectives and operationalising them according to MAGER. Psychomotoric and affective learning objectives were assigned to CANMEDS roles, grouped by topic using CLUSTERING, and then mapped by MATRIX analysis to appropriate learning and evaluation methods. Striving for continuous improvement, the curriculum was finally embedded in curricular quality management.Results: The standardisation of the EDER access, considering the different national conditions, the minimisation of European learners' attendance phases, restricting expenses by best possible use of existing structures, respecting the requirements and retaining the support of the European umbrella society ESR, finishing the project by a specific deadline and the demands of continuous improvement were particular challenges. A curriculum with the eligibility of five years' speciality training in general radiology has evolved on schedule. The subspeciality training lasts at least one year and is divided into webinars, workshops during congresses (e.g. the annual ESR and ESER congresses) and one year practical training at the individual learner's corresponding local hospitals, which adhere to a catalogue of requirements, comparable to national educational policies. The curriculum is completed by passing a written and oral exam (diploma) and re-accreditation every five years.Conclusions: Despite complex requirements, the TOOLS utilised allowed an almost seamless, resource-minimised, professional, location-independent distributed development of a European subspeciality curriculum within one year. The definitive implementation is still due. If any deviations from the draft presented should become necessary in the future, the embedment in the curricular quality management will lead to a redirection in the right way and, furthermore, secure a continuous improvement in the best way possible.
    Description: Einleitung: In der Notfallversorgung nimmt die Radiologie durch frühe und präzise Diagnosen unter hohem Zeitdruck bereits zu Beginn der Patientenbehandlung eine zentrale Rolle ein. Obwohl ein eigener Weiterbildungsbedarf in Notfallradiologie gegeben ist, bieten die zuständigen nationalen Gremien dies meist gar nicht oder aber uneinheitlich an und es fehlt in Europa grundsätzlich ein Qualifikationsnachweis. Daher hat die Europäische Gesellschaft für Radiologie (ESR) die Subgesellschaft der Europäischen Notfallradiologie (ESER) gegründet und diese zur Entwicklung eines europäischen Curriculums aufgefordert. Dies ist eine Entwicklung, die derzeit zwar in vielen weiteren, auch nicht-radiologischen, Spezialisierungsbereichen vergleichbar motiviert wird, hierfür in aller Regel trotz höchster Fachqualifikation allenfalls wenig medizindidaktische Expertise zur Verfügung steht. Zielsetzung: Ziel der Arbeit ist die grundsätzliche Beschreibung der Curriculumsplanung für eine postgraduierte europäische Schwerpunktspezialisierung am Beispiel der Notfallradiologie (European Diploma in Emergency Radiology, EDER) einschließlich der Angabe verwendeter TOOLS und der Ableitung von Empfehlungen für vergleichbare Projekte.Projektbeschreibung: Das Projekt wurde in Teilschritte zerlegt, der Zeitablauf in einem GANTT-Chart festgehalten und Aufgaben sowie Zuständigkeiten mittels RASCI-Matrix abgebildet. Das Curriculum wurde unter PARETO-Priorisierung in den Schritten nach KERN iterativ unter Verwendung folgender Tools entwickelt: Limitations-, Bedarfs- und SWOT-Analysen, Formulierung der Lernziele und Kategorisierung nach MILLER und SCLO, Taxonomierung kognitiver Lernziele nach BLOOM und Operationalisierung nach MAGER, Zuordnung von CANMEDS-Rollen zu psychomotorischen/affektiven Lernzielen. Diese wurden mittels CLUSTERING zu thematischen Gruppen zusammengefasst und anhand von MATRIX-Analysen die geeignetsten Veranstaltungsformen, lernpsychologischen Methoden und Evaluationsarten zugeordnet. Mit dem Bestreben einer kontinuierlichen Verbesserung erfolgte abschließend die Verankerung in einem curricularen Qualitätsmanagement.Ergebnisse: Besondere Herausforderungen waren die Vereinheitlichung des EDER-Zugangs bei sehr unterschiedlichen nationalen Voraussetzungen, die Minimierung von Präsenzphasen aufgrund des europäischen Teilnehmerkreises, eine Aufwandsminimierung durch bestmögliche Nutzung existierender Strukturen, die Berücksichtigung der Vorgaben des Europäischen Dachverbands ESR und Erhalt von deren Support, ein vorgegebenes Projektende zu gegebenem Stichtag sowie die Anforderung kontinuierlicher Verbesserung. Termingerecht entstand ein Curriculum, welches eine fünfjährige Weiterbildung in allgemeiner Radiologie als Zugang voraussetzt. Die mindestens einjährige Spezialisierung gliedert sich in Webinare, Präsenzworkshops während Kongressen (wie z.B. der ESR- und ESER-Jahreskongresse) sowie eine einjährige Weiterbildung an der jeweils lokalen klinischen Heimateinrichtung der Lernenden, welche sich nationalen Weiterbildungsordnungen vergleichbar zur Erfüllung eines speziellen Anforderungskatalogs verpflichtet. Den Abschluss des Curriculums bildet eine schriftliche und strukturierte mündliche Prüfung (Diplom) mit einer Re-Akkreditierung alle fünf Jahre.Schlussfolgerung: Die verwendeten Tools erlaubten trotz komplexer Vorgaben innerhalb eines Jahres eine nahezu reibungslose, ressourcenminimierte, professionelle und ortsunabhängig verteilte Entwicklung eines europäischen Schwerpunkt-Weiterbildungs-Curriculums. Die konkrete Umsetzung steht noch aus. Sollten hierbei Abweichungen von dem präsentierten Startvorschlag notwendig werden, so verspricht die gegebene Verankerung in ein curriculares Qualitätsmanagement dies zumindest zeitversetzt auffangen zu können und auch darüber hinaus eine kontinuierliche Verbesserung bestmöglich zu sichern.
    Keywords: Curriculum ; Education, Medical ; Radiology ; Emergency Medicine ; Quality Improvement ; Curriculum ; Medizinische Ausbildung ; Radiologie ; Notfallmedizin ; Qualitätsverbesserung ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 4
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 34; DOC1 /20170215/
    Publication Date: 2017-02-15
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 5
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 34; DOC5 /20170215/
    Publication Date: 2017-02-15
    Description: Objectives: A potential new avenue to address the shortage of country doctors is to change the rules for admission to medical school. We therefore study the link between high-school grade point average and prospective physicians' choice to work in rural areas. To further inform the discussion about rules for admission, we also study the effects of other predictors: a measure of students' attitudes towards risk; whether they waited for their place of study (Wartesemester ); whether their parents worked as medical doctors; and whether they have some practical experience in the medical sector.Methods: We conducted two internet surveys in 2012 and 2014. In the first survey, the sample comprised 701 students and in the second, 474 students. In both surveys, we asked students for their regional preferences; in the 2014 survey, we additionally asked students for their first, second, and third preferences among a comprehensive set of specializations, including becoming a general practitioner. In both surveys, we asked students for basic demographic information (age and gender), their parents' occupation, a measure of subjective income expectations, a measure of risk attitudes, and their high-school grade point average (Abiturnote ), and First National Boards Examination grade (Physikum ). In 2014, we additionally asked for waiting periods (Wartesemester ) as well as for prior professional experience in the health-care sector.Results: We find that three factors increase the probability of having a preference for working in a rural area significantly, holding constant all other influences: having a medical doctor among the parents, having worse grades in the high-school grade point average, and being more risk averse. Moreover, we find that those willing to work in the countryside have significantly more experience in the medical sector before admission to medical school.Discussion: Our results suggest that a change in the selection process for medical school may increase the supply of country doctors. Instead of focusing on the high-school grade point average, universities could even more intensely screen for study motivation through interviews or by taking into account students' background, extracurricular activities, or waiting periods.
    Description: Forschungsziele: Die Veränderung der Zugangsregelungen zum Medizinstudium stellt eine Möglichkeit dar, um die Knappheit von Landärzten zu verringern. Wir analysieren daher den Zusammenhang zwischen dem Abiturnotendurchschnitt und der Entscheidung zukünftiger Ärzte, in ländlichen Regionen zu arbeiten. Zur Anregung der Debatte über die Zulassungsregelungen beschäftigen wir uns zudem mit den Effekten anderer Einflussvariablen wie der Risikobereitschaft der Studierenden, der Anzahl der Wartesemester, der Zugehörigkeit der Eltern zum ärztlichen Berufsfeld sowie der praktischen Erfahrung der Studienbewerber im Gesundheitssektor.Methoden: In den Jahren 2012 und 2014 führten wir zwei Internetbefragungen durch. Die erste Befragung umfasste 701 Studierende, die zweite 474 Studierende. In beiden Erhebungen wurden die Studierenden nach ihren regionalen Präferenzen für ihre künftige Berufsausübung gefragt; in der Befragung des Jahres 2014 ermittelten wir zudem die ersten, zweiten und dritten Präferenzen bezüglich der Facharztwahl. In beiden Befragungen wurden demographische Merkmale (Alter und Geschlecht), die Berufe der Eltern, subjektive Einkommenserwartungen, die Risikobereitschaft sowie die Notendurchschnitte in Abitur und Physikum erhoben. 2014 fragten wir darüber hinaus nach der Anzahl der Wartesemester und vorherigen praktischen Erfahrungen im Gesundheitssektor. Ergebnisse: Drei Faktoren erhöhen ceteris paribus die Wahrscheinlichkeit einer Präferenz für eine Beschäftigung in ländlichen Gebieten signifikant: ein Elternteil ist Arzt, relativ schlechtere Abiturnoten und geringere Risikobereitschaft. Des Weiteren zeigt sich, dass Studierende, die eine Tätigkeit auf dem Land anstreben, vor der Zulassung zum Medizinstudium signifikant häufiger eigene praktische Arbeitserfahrungen im Gesundheitssektor haben. Diskussion: Unsere Ergebnisse legen nahe, dass eine Veränderung des Auswahlprozesses für das Medizinstudium das Angebot an Landärzten erhöhen könnte. Statt sich nur auf die Abiturnote zu konzentrieren, sollten die Universitäten die Motivation für das Studium in größerem Maße berücksichtigen, sei es mit Hilfe von Auswahlgesprächen oder durch die Berücksichtigung von Herkunft, außerschulischen Aktivitäten oder Wartesemestern.
    Keywords: admission to medical school ; specialization choice ; physician shortages ; rural work ; Zulassung zum Medizinstudium ; Facharztwahl ; Hausärztemangel ; Niedergelassene Ärzte in ländlichen Regionen ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 6
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 33; DOC72 /20161115/
    Publication Date: 2016-11-15
    Description: Objective: During the 2015 summer semester of Munich's Ludwig Maximilian University (LMU) medical school, the pilot project "MeMPE Summer University - An Interprofessional Seminar on Prevention and Health Promotion" was implemented as a compulsory elective subject. In 90 teaching units of 45 minutes each, 20 students from the degree programs of Medicine, Master of Public Health and Master of Science Epidemiology (MeMPE) completed modules in theoretical introduction, scientific project work as well as practical assignments and conference attendance.Methods: The project was evaluated by students using pre- and post-project questionnaires (26 and 57 items, evaluated on a Five-level Likert scale of 1="fully agree" to 5="fully disagree"). The evaluation interviews of the instruction participants were recorded, transcribed and analyzed according to Mayring's qualitative content analysis.Results: Questionnaire response rate was 100 %. In pre/post comparison, the students reported an improvement in factual knowledge (pre median=3.0; post median=2.0; p〈0.0001), in scientific work (pre median=3.0; post median=1.0; p〈0.0001) and in interprofessional work (pre median=2.0; post median=1.0; p=0.024). In 18 interviews, the instructors largely expressed their motivation to participate in the project again.Conclusion: The MeMPE Summer University can serve as an example of best practice for interprofessional communication of prevention and health-promotion topics in theory and practice. The evaluation results show that the project enjoyed a high level of acceptance among students and instructors, and that it should be conducted in a revised version again in 2016.
    Description: Zielsetzung: An der Medizinischen Fakultät der LMU München wurde das Wahlpflichtfach "MeMPE Summer University - Ein interprofessionelles Seminar zu Prävention und Gesundheitsförderung" im Sommersemester 2015 als Pilotprojekt umgesetzt. 20 Studierende der Studiengänge Medizin, Master of Public Health und Master of Science Epidemiology (MeMPE) haben in 90 Unterrichtseinheiten je 45 Minuten ein Modul mit theoretischer Einführung, wissenschaftlicher Projektarbeit sowie ein Modul mit Praxiseinsatz und Kongressbesuch absolviert. Methodik: Das Projekt wurde bei den Studierenden mittels Prä- und Post-Fragebogen evaluiert (26 und 57 Items, Bewertung mittels fünfstufiger Likert-Skala von 1="stimme voll zu" bis 5="stimme gar nicht zu"). Die Evaluationsinterviews der Lehrbeteiligten wurden aufgezeichnet, transkribiert und mit der qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring ausgewertet.Ergebnisse: Die Fragebogen-Rücklaufquote betrug 100%. Die Studierenden berichten im Prä-/Post-Vergleich eine Verbesserung des Faktenwissens (Prä-Median=3,0; Post-Median=2,0; p〈0,0001), des wissenschaftlichen Arbeitens (Prä-Median=3,0; Post-Median=1,0; p〈0,0001) und des interprofessionellen Arbeitens (Prä-Median=2,0; Post-Median=1,0; p=0,024). In 18 Interviews äußern die Lehrenden überwiegend ihre Motivation zur erneuten Projektteilnahme.Schlussfolgerung: Die MeMPE-Summer-University kann als Best-Practice-Beispiel für die interprofessionelle Vermittlung von Präventions- und Gesundheitsförderungsthemen in Theorie und Praxis dienen. Die Evaluationsergebnisse zeigen, dass das Pilotprojekt eine hohe Akzeptanz bei Studierenden und Lehrenden erfahren hat und in überarbeiteter Form im Jahr 2016 erneut durchgeführt werden soll.
    Keywords: medical education ; interprofessional education ; prevention ; health promotion ; public health ; epidemiology ; Medizinische Ausbildung ; interprofessionelle Lehre ; Prävention ; Gesundheitsförderung ; Public Health ; Epidemiology ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 7
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Hygiene and Infection Control; VOL: 11; DOC18 /20160912/
    Publication Date: 2016-09-12
    Description: Aim: The aims of the present study were to determine the antibiotic susceptibility profils with particular emphasis on susceptible or resistant strains to macrolides and lincosamids antibiotics and to determine possible antibiotic resistance mechanisms occurring in group B streptococci (GBS) strains using PCR assay and disk diffusion method.Methods: A total of 62 clinical GBS strains were investigated. Antibacterial susceptibility testing was performed using the disk diffusion method and inducible resistance test for clindamycin by standard double disk diffusion or D-zone test for all isolates to differentiate macrolide resistance phenotype (M), constitutive macrolide-lincosamide-streptogramin B phenotype (cMLSB) and induced macrolide-lincosamide-streptogramin B phenotype (iMLSB). In addition, minimum inhibitory concentrations (MIC) of penicillin were determined for all isolates. Finally, possible existence of antibiotic resistance genes for erythromycin (ermTR , ermB and mefA/E ) and for clindamycin (linB ) were examined among isolates using PCR assay.Results: All 62 isolates were susceptible to penicillin, ampicillin, linezolid, cefazoline and vancomycin. However, 93.5% (n=58) of isolates showed an increased MIC to penicillin. The overall rate of erythromycin resistance was 35.5% (n=22). All erythromycin-resistant isolates displayed the M phenotype (100%, n=22). All three erythromycin resistance genes (i.e. ermTR , ermB and mefA/E ) were found in erythromycin-resistant isolates.Conclusion: It was concluded that prescribing antibiotic without antibacterial susceptibility tests should be prevented because of the high prevalence of erythromycin-resistant GBS strains and the fact that erythromycin-resistant GBS strains has shown an increased MIC to penicillin, as the drug of choice for treating GBS infections.
    Description: Zielsetzung: In der vorliegenden Studie wurden die Antibiotikaempfindlichkeit mit dem Schwerpunkt Empfindlichkeit gegen Makrolide und Linkosamide bestimmt und mögliche Resistenzmechanismen von Gruppe-B-Streptokokken (GBS) mittels PCR und Plättchendiffusionsmethode untersucht. Methode: Es wurden 62 klinische GBS-Isolate untersucht. Die Resistenztestung wurde mit der Plättchendiffusionsmethode und der induzierbaren Resistenz gegen Clindamycin mittels Doppelplättchen-Diffusion oder D-Zonen-Test durchgeführt, um zwischen der phänotypischen Makrolidresistenz (M), der konstitutiven phänotypischen Makrolid-Linkosamid-Streptogramin B (cMLSB)- und der induzierbaren phänotypischen Makrolid-Linkosamid-Streptogramin B (iMLSB)-Resistenz zu differenzieren. Ergänzend wurde ebenfalls für alle Isolate die minimale Hemmkonzentration (MHK) für Penizillin bestimmt. Schließlich wurde die mögliche Existenz der Erythromycin- (ermTR , ermB und mefA/E ) und Clindamycin-Resistenzgene (linB ) mittels PCR untersucht. Ergebnisse: Alle 62 Isolate waren gegen Penicillin, Ampicillin, Linezolid, Cefazolin und Vancomycin empfindlich. Allerdings zeigten 93,5% (n=58) der Isolate eine erhöhte MHK gegenüber Penicillin. Der Anteil Erythromycin-resistenter Isolate betrug 35,5% (n=22). Alle Erythromycin-resistenten Isolate repräsentierten den M-Phänotyp. In Erythromycin-resistenten Isolaten waren alle 3 Erythromycin-Resistenzgene (ermTR , ermB und mefA/E ) nachweisbar.Schlussfolgerung: Wegen der hohen Prävalenz Erythromycin-resistenter GBS-Stämme und der Tatsache, dass Erythromycin-resistente GBS-Stämme eine erhöhte MHK gegen Penicillin aufwiesen, sollten Infektionen durch GBS nicht ohne vorherige Resistenztestung behandelt werden.
    Keywords: Streptococcus agalactiae ; group B streptococci ; capsular genotyping ; polymerase chain reaction ; antibiotic susceptibility ; macrolide-lincosamide-streptogramin B ; Streptococcus agalactiae ; Gruppe-B-Streptococci ; Genotypisierung ; Polymerase-Kettenreaktion ; antibiotische Empfindlichkeit ; Macrolid-Lincosamid-Streptogramin B ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 8
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung; VOL: 32; DOC57 /20151116/
    Publication Date: 2015-11-16
    Keywords: ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 9
    Publication Date: 2015-04-16
    Description: Introduction: Viral influenza is a seasonal infection associated with significant morbidity and mortality. In the United States more than 35,000 deaths and 200,000 hospitalizations are recorded annually due to influenza. Secondary bacterial infections or co-infections associated with cases of influenza are a leading cause of severe morbidity and mortality, especially among high-risk groups such as the elderly and young children. Aim: The aim of the present study was the quantitative detection of S. aureus, S. pneumoniae and H. influenzae in a group of patients with seasonal influenza A, influenza A (H1N1 ) pandemic 2009, and patients with symptoms of respiratory infection, but the negative for H1N1 serving as control group.Method: In total, 625 patients suspected respiratory infection from April 2009 to April 2010 were studied. There were 58 patients with influenza A H1N1 and 567 patients negative for influenza A H1N1 . From November 2010 to February 2011, 158 patients with respiratory symptoms were analyzed for seasonal influenza A. There were 25 patients with seasonal influenza A. To check the colonization status among the healthy individuals 62 healthy persons were further investigated. Individual were screened in parallel. The choices of special genes were amplified from clinical specimens using real-time PCR with a cutoff of 104 CFU/mL to differentiate colonization from infection in respiratory tract.Results: S. aureus, S. pneumoniae and H. influenzae were detected in 12%, 26% and 33% of patients with H1N1 , while the corresponding figures were 9%, 19%, and 31% for H1N1 negative patients. Among patients with seasonal influenza A 12% S. aureus, 24% S. pneumoniae , and 32% H. influenzae co-infections were detected, while influenza negative control group yielded 5% S. aureus , 11% S. pneumoniae , and 10% H. influenzae , respectively. Conclusion: The results of this study indicated that the serotype of pandemic H1N1 2009 did not increase incidence of secondary infection with S. aureus, S. pneumoniae and H. influenzae . Quantitative detection of secondary bacterial infection by QR-PCR can help us for distinguishing colonization from infection and controlling misuse of antibiotics and bacterial drug resistances.
    Description: Einleitung: Die Virusgrippe ist eine saisonale Infektionskrankheit, die mit ausgeprägterer Morbidität und Mortalität einhergeht. In den USA werden jährlich mehr als 35.000 Todesfälle und 200.000 Krankenhausbehandlungen erfasst. Die mit der viralen Primärinfektion assoziierte bakterielle Superinfektion oder Ko-Infektion verursacht schwere Krankheitsverläufe speziell bei Hochrisikogruppen wie alten Menschen und Kleinkindern. Zielsetzung: Die Zielsetzung der Studie bestand in der quantitativen Bestimmung von S. aureus, S. pneumoniae and H. influenzae bei Patienten mit saisonaler Influenza A bzw. pandemischer Influenza A (H1N1 ) und Symptomen respiratorischer Infektionen, im Vergleich zu je einer Kontrollgruppe. Methode: Insgesamt wurden von April 2009 bis April 2010 625 Patienten mit Verdacht auf eine respiratorische Infektion untersucht, davon 58 Patienten mit Nachweis von Influenza A (H1N1 ). Vom November 2010 bis zum Februar 2011 wurden 158 Patienten mit respiratorischen Symptomen auf das Vorkommen der saisonalen Influenza A untersucht, davon erwiesen sich 25 als positiv. Zur Ermittlung der bakteriellen Kolonisation wurden parallel 62 gesunde Personen untersucht (Kontrollgruppe). Bei der verwendeten Real-time PCR wurde als Cutoff zur Unterscheidung von Koloniation und Infektion im Respirationstrakt 104 CFU/ml eingeführt. Ergebnisse: S. aureus, S. pneumoniae und H. influenzae wurden bei 12%, 26% bzw. 33% der Patienten mit Nachweis von Influenzavirus A (H1N1 ) gefunden; die Häufigkeit in der Kontrollgruppe betrug 9%, 19% bzw. 31%. Bei der saisonalen Influenza A waren bei 12%, 24% bzw. 32% die Erreger nachweisbar, in der parallelen Kontrollgruppe bei 5%, 11% bzw. 10%. Schlussfolgerung : Die Ergebnisse zeigen, dass der Serotyp der pandemischen Influenza A (H1N1 ) die Inzidenz der bakteriellen Superinfektion für die drei untersuchten Bakterienspecies nicht erhöht hat. Die quantitative Detektion einer sekundären bakteriellen Infektion mittels Real-time PCR ist geeignet, zwischen Kolonisation und Infektion zu unterscheiden und damit einer missbräuchlichen Anwendung von Antibiotika vorzubeugen.
    Keywords: S. aureus ; S. pneumoniae ; H. influenzae ; bacterial colonization ; H1N1 ; influenza A ; S. aureus ; S. pneumoniae ; H. influenzae ; bakterielle Kolonisation ; H1N1 ; Virusgrippe A ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 10
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA); 20180919-20180922; Wien; DOC48.3 /20180919/
    Publication Date: 2018-09-20
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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