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  • 1
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    Unknown
    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  German Medical Science; VOL: 2; DOC01 /20040226/
    Publication Date: 2004-02-27
    Description: Background: The present status of outpatient treatment of depression in Germany was evaluated with respect to the adherence of general practitioners (GPs) and specialists of psychiatry to clinical practice guidelines. Methods: In total, 488 depressed patients' psychopathology, diagnostic assessment, therapeutic measures and referral frequency were documented at inclusion into study by 43 general practitioners and 23 specialists of psychiatry in three regions of Germany. The investigation of change in depressive symptoms after six to eight weeks by means of self-assessment could be evaluated for 165 patients.Results: The results of diagnostic assessment demonstrated that diagnoses of depression were not always based on the diagnostic criteria for depression (ICD-10): 33% of GPs' and 17% of specialists' patients were included as depressed patients into the study despite not fulfilling the ICD-10 criteria in the standardized documentation. Therapeutic undertreatment was more often found in the group of GPs. Referrals were found not to be oriented towards guidelines. After six to eight weeks, one half of patients reported a reduction in depressed symptoms, the other half of patients reported a stagnation or even a progression. Conclusions: The study has shown that physicians in outpatient settings still fail to orient themselves towards guideline recommendations. This reflects the need for physicians to receive guideline training, with the aim of improving the quality of care for depression. A quality management intervention program consisting of guideline training and an interdisciplinary quality circle to improve depression treatment and networking was supported by the authors and is currently being evaluated.
    Description: Hintergrund: Der aktuelle Status der ambulanten Depressionsversorgung in Deutschland wurde erhoben. Methode: Insgesamt wurden bei 488 depressiven Patienten Psychopathologie, diagnostische und therapeutische Maßnahmen sowie das Überweisungsverhalten zum Zeitpunkt des Studieneinschlusses von 43 Haus- und 23 Fachärzten für Psychiatrie in drei Studienregionen Deutschlands dokumentiert. Die Veränderung der depressiven Symptomatik nach sechs bis acht Wochen im Rahmen einer Selbstbeurteilung konnte bei 165 Patienten erfasst werden. Ergebnisse: Die Ergebnisse der diagnostischen Maßnahmen zeigten, dass die individuelle Diagnosestellung nicht immer auf den diagnostischen Kriterien einer Depression (ICD-10) basierte: 33% der Hausarzt- und 17% der Facharzt-Patienten wurden als depressive Patienten in die Studie eingeschlossen, obwohl sie die ICD-10 Kriterien laut der standardisierten Dokumentation nicht erfüllten. Eine ungenügende therapeutische Versorgung wurde häufiger bei den Hausärzten gefunden. Das Überweisungsverhalten orientierte sich nicht immer an verfügbaren, aktuellen Leitlinien. Nach sechs bis acht Wochen berichtete die Hälfte der Patienten eine Symptomverbesserung, während die andere Hälfte keine Veränderung oder sogar eine Verschlechterung angab. Diskussion: Die Studie hat gezeigt, dass die Leitlinienorientierung im ambulanten Versorgungssegment optimierbar erscheint. Dies verdeutlicht einen hohen Bedarf an ärztlichen Leitlinienschulungen, um die Qualität in der ambulanten Depressionsbehandlung zu verbessern. Derzeit wird von den Autoren eine durchgeführte Qualitätsmanagement-Intervention aus Leitlinienschulung und interdisziplinären Qualitätszirkeln zur Verbesserung der Depressionsversorgung und Vernetzung evaluiert.
    Keywords: ADOLESCENT ; ADULT ; AGED ; DEPRESSIVE DISORDER/* ; DEPRESSIVE DISORDER/*diagnosis ; DEPRESSIVE DISORDER/*epidemiology ; DEPRESSIVE DISORDER/therapy ; FEMALE ; GERMANY/epidemiology ; HUMAN ; MALE ; MIDDLE AGED ; PHYSICIANS, FAMILY ; PRIMARY HEALTH CARE/* ; PRIMARY HEALTH CARE/*statistics & numerical data ; REFERRAL AND CONSULTATION/statistics & numerical data ; DIAGNOSIS, DIFFERENTIAL ; ANTIDEPRESSIVE AGENTS/therapeutic use ; HEALTH KNOWLEDGE, ATTITUDES, PRACTICE/* ; PRACTICE GUIDELINES ; ADOLESZENT ; ERWACHSENER ; ALTE MENSCHEN ; DEPRESSIVE STÖRUNG/* ; DEPRESSIVE STÖRUNG/*Diagnose ; DEPRESSIVE STÖRUNG/*Epidemiologie ; DEPRESSIVE STÖRUNG/Therapie ; WEIBLICH ; DEUTSCHLAND/Epidemiologie ; MENSCH ; MÄNNLICH ; MENSCHEN IM MITTLEREN ALTER ; HAUSÄRZTE ; MEDIZINISCHE GRUNDVERSORGUNG/* ; MEDIZINISCHE GRUNDVERSORGUNG/*Statistik & Zahlen ; ÜBERWEISUNG UND KONSULTATION/Statistik & Zahlen ; DIFFERENTIALDIAGNOSE ; ANTIDEPRESSIVA/therapeutische Anwendung ; WISSEN, EINSTELLUNG, VERHALTEN (GESUNDHEIT)/* ; KLINISCHE RICHTLINIEN ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science; Düsseldorf, Köln
    In:  Kooperative Versorgung - Vernetzte Forschung - Ubiquitäre Information; 49. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (gmds), 19. Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Medizinische Informatik (SGMI) und Jahrestagung 2004 des Arbeitskreises Medizinische Informatik (ÖAKMI) der Österreichischen Computer Gesellschaft (OCG) und der Österreichischen Gesellschaft für Biomedizinische Technik (ÖGBMT); 20040926-20040930; Innsbruck; DOC04gmds040 /20040914/
    Publication Date: 2004-09-14
    Keywords: ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
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  • 3
    ISSN: 1433-0407
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 4
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Evidence-based Medicine ; Psychiatrie ; Qualitätssicherung ; Datenbanken ; Randomisierte kontrollierte Studien ; Key words Evidence-based medicine ; Psychiatry ; Evidence-based health care ; Quality control
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Many of the diagnostic and therapeutic procedures in psychiatry and psychotherapy are based on opinion rather than evidence. The concept of evidence-based medicine aims to bridge the gap between clinical research and clinical decision-making by integrating the best available external evidence with personal expertise. In this article, we demonstrate several examples of the non-evidence-based medicine paradigm. Then we show the usefulness and practicability of the new evidence-based medicine paradigm by using a clinical example. Finally, we discuss the consequences, chances, and limitations of this new model. We also examine the role of the individual clinician's viewpoint as well as the need of institutional re-engineering and the possible restructuring of the entire health care system towards evidence-based methods.
    Notes: Zusammenfassung In der Psychiatrie und Psychotherapie finden weiterhin viele Therapieverfahren Anwendung ohne dass ein empirischer Nachweis ihrer Wirksamkeit vorliegt. Die aus dem angloamerikanischen Sprachraum stammende “Evidence-based Medicine” bietet ein Konzept, medizinische Entscheidungen auf der Basis der besten zz. Verfügbaren externen Evidenz in Verbindung mit der individuellen klinischen Erfahrung zu treffen. In diesem Beitrag werden zunächst Beispiele einer “Non-evidence-based Psychiatry” aufgezeigt, ein klinisches Beispiel soll das Konzept einer “Evidence-based Psychiatry” vorstellen, am Ende schließlich steht die Betrachtung ihrer Anwendung, Grenzen und Möglichkeiten in der Praxis. Zum einen wird der Stellenwert dieser Methode für den klinisch tätigen Psychiater und Psychotherapeuten dargestellt. Zum anderen werden mögliche Konsequenzen diskutiert. Diese ergeben sich für Aufbereitung und Bereitstellung der Evidenz in Form von Datenbanken und systematischen Übersichtsarbeiten und in der Notwendigkeit von Umbauprozessen für die einzelne Institution wie auch für das Gesundheitssystem als Ganzes.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 71 (2000), S. 129-133 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Keywords: Overweight – Obesity – Weight reduction – Mortality. ; Schlüsselwörter:Übergewicht – Fettsucht – Gewichtsreduktion – Mortalität.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die weithin propagierten Mortalitäts- und Morbiditätsrisiken der Adipositas erscheinen – abgesehen von morbiden Ausmaßen der Fettsucht (BMI 〉 40 kg/m2) und von Hochrisiko-Subgruppen hinsichtlich Diabetes, Hypertonie, metabolischem Syndrom, Schlafapnoe –übertrieben. Ein wesentlicher Teil des psychosozialen Drucks auf übergewichtige Personen in unserer Gesellschaft kann nicht auf medizinisch-naturwissenschaftliche Fakten zurückgeführt werden. Die Gewichtsreduktion stellt die primäre initiale Therapie bei übergewichtigen Patienten mit Type 2 Diabetes, Hypertonie und metabolischem Syndrom sowie bei dem Schlaf-Apnoe-Syndrom dar – und mag bei besonderen Risiko-Patienten diesbezüglich zur Primär-Prävention empfohlen werden. Bei massiver Adipositas liegt insbesondere bei jüngeren, körperlich wenig trainierten Männern mit stammbetonter Fettsucht ein signifikant erhöhtes Mortalitätsrisiko vor. Daß bei diesen Patienten eine Steigerung der verkürzten Lebenserwartung durch eine Gewichtsreduktion erfolgen kann, wird angenommen – ist aber bis dato unbewiesen. Für nicht-medikamentöse konservative Behandlungsverfahren spricht – trotz zumeist enttäuschender Langzeitwirkungen auf das Körpergewicht – ihre Therapiesicherheit. Für medikamentöse, invasive und chirurgische Behandlungsverfahren steht der Nachweis von Langzeit-Wirksamkeit im Sinne der Senkung des Mortalitäts- und Morbiditätsrisikos und der Therapiesicherheit aufgrund kontrolliert prospektiver Studien aus.
    Notes: Abstract. The widely propagated morbidity and mortality risks of obesity appear somewhat exaggerated, except for morbid obesity (BMI 〉 40 kg/m2) and for high-risk obese subgroups concerning diabetes mellitus, hypertension, metabolic syndrome and obstructive sleep apnea syndrome. Non-medical reasons represent a major component of the social pressure that is presently experienced by obese persons in our society. Weight reduction represents the primary therapeutic approach in overweight patients with type 2 diabetes, hypertension, metabolic syndrome and obstructive sleep apnea, and it may be recommended in high-risk individuals for primary prevention of these diseases. Massive obesity is associated with excess mortality, especially in younger, physically inactive men with upper-body-segment obesity. It is widely assumed that weight reduction will lead to a reduction of excess mortality in these individuals; so far, however, there is no proof for this assumption. Non-medicamentous conservative therapeutic approaches to weight reduction have the advantage of safety, even though their long-term efficacy is generally disappointing. There are no randomized, controlled trials to prove a reduction of morbidity or mortality risks and of therapeutic safety for pharmacological, invasive or surgical methods to treat obesity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Substanz P ; Depression ; Angsterkrankungen ; Neurokinin-1-Rezeptor ; Keywords Substance P ; Depressive disorder ; Anxiety disorders ; Neurokinin-1-receptors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Preclinical investigations suggest that the neuropeptide substance P might be involved in the etiopathology of pain, depression, and anxiety. In a recent study, the substance P receptor antagonist MK-869 showed antidepressant and anxiolytic activity in depressed outpatients which was comparable to a standard SSRI. The MK-869 was well tolerated. Although these findings are promising, further studies are necessary to prove the hypothesis that substance P receptor antagonists represent a new class of antidepressants or anxiolytics. Respective studies are currently underway.
    Notes: Zusammenfassung Präklinische Untersuchungen legen nahe, dass das Neuropeptid Substanz P an der Pathogenese von Schmerzsyndromen, affektiven Erkrankungen und Angstsyndromen beteiligt sein könnte. In einer kürzlich publizierten Studie wurde ein antidepressiver und anxiolytischer Effekt des Substanz P-Rezeptor-Antagonisten MK-869 bei depressiven Patienten gezeigt. MK-869 zeichnete sich dabei nicht nur durch seine vergleichbare Wirkung zu einem selektiven Serotonin-Wiederaufnahmehemmer aus, sondern auch durch eine sehr gute Verträglichkeit. Obwohl diese Befunde vielversprechend sind, kann gegenwärtig aufgrund der eingeschränkten Datenlage die Bedeutung von Substanz P-Rezeptor-Antagonisten für die Behandlung von Depression und Angst nicht abgeschätzt werden. Weitere klinische und präklinische Studien sind notwendig, um die Beobachtungen zu erhärten. Entsprechende Studien werden gegenwärtig durchgeführt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 7
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Key words Ex vivo expansion ; Megakaryocyte progenitors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  In our experience, patients with neuroblastoma who undergo transplantation with CD34+ cells following high-dose chemotherapy have prolonged delays in platelet recovery. In vitro expansion of megakaryocyte (MK) cells may provide a complementary transplant product able to enhance platelet production in the recipient. We investigated the ability of a combination of various hematopoietic growth factors to generate ex vivo MK progenitors. Immunoselected CD34+ cells from peripheral blood stems cells (PBSCs) were cultured in media with or without serum, supplemented by IL-3, IL-6, IL-11, SCF, TPO, Flt-3 ligand, and MIP-1α. In terms of MK phenotypes, we observed a maximal expansion of CD61+, CD41+, and CD42a of 69-, 60-, and 69-fold, respectively, i.e., 8–10 times greater than the expansion of total cell numbers. Whereas the absolute increment of CD34+ cells was slightly elevated (fourfold) we showed increases of 163-, 212-, and 128-fold for CD34+/CD61+, CD34+/CD41+, and CD34+/CD42a+ cells, respectively. We obtained only a modest expansion of CFU-MKs after only 4 days of culture (fourfold) and similar levels of CFU-MKs were observed after 7 days (fivefold). Morphology and immunohistochemistry CD41+ analyses confirmed expansion of a majority of CD41+ immature cells on days 4 and 7, while on day 10 mature cells began to appear. These results show that primarily MK progenitors are expanded after 4 days of culture, whereas MK precursor expansion occurs after 7 days. When we compared the two culture media (with and without serum) we observed that increases of all specific phenotypes of the MK lineage were more elevated in serum-free culture than in medium with serum. This difference was especially marked for CD34+/CD61+ and CD34+/CD41+ (163 vs 42 and 212 vs 36, respectively). We contaminated CD34+ cells with a neuroblastoma cell line and we observed no expansion of malignant cells in our culture conditions (RT-PCR for tyrosine hydroxylase positive at day 4 and negative at day 7). With our combination of hematopoietic growth factors we are able to sufficiently expand ex vivo MK late progenitor cells to be used as complementary transplant products in neuroblastoma patients who undergo transplantation with CD34+ cells. It is possible that these committed MK late progenitors could accelerate short-term platelet recovery in the recipient until more primitive progenitor cells have had time to engraft.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-0428
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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