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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    HNO 45 (1997), S. 898-904 
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Pharynxdruckmeßsonden ; Obstruktive Schlafapnoe ; Topodiagnostik der Kollapsorte ; Key words Pharyngeal pressure measurements ; Obstructive sleep apnea ; Sites of upper airway/pharyngeal obstruction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In order to improve the outcome of surgical treatment for obstructive sleep apnea syndrome certain reports have claimed to identify the site of obstruction in the upper airway. One of the various methods available for topodiagnosis is manometry using intraesophageal and intrapharyngeal pressure probes. In the present literature the surgical success rate for patients undergoing Uvulopalatoplasty (UPP) as treatment for retropalatal obstructions is approximately 50%. For patients with other sites of obstruction the success rate is below 10%. The aim of this study was to evaluate the different theories explaining the still low outcome of UPPP in patients with only retropalatal collapse. Findings showed that measurements within different sleep stages and at different pharyngeal activities during sleep can lead to different results concerning sites of obstruction. Additionally, any surgery to one part of the pharynx seems to influence the other parts of the pharynx in caudal and cranial directions. A literature theory dominates that the pharynx between the nasopharynx and lower hypopharynx acts like several Starling mechanism in series, in which are influences the other. Whether more complicated pressure measurements emphasizing the role of sleep stages and pharyngeal muscle activities could improve the surgical outcome of UPPP is the subject of present investigations. In any case the technical equipment and time consumption of the measurements required will probably disqualify the method for routine use.
    Notes: Zusammenfassung Bisheriges Wissen zum Thema: Um den chirurgischen Erfolg operativer Maßnahmen in der Behandlung der obstruktiven Schlafapnoe zu verbessern, wird eine präoperative Lokalisation des Kollapsortes im Bereich des oberen Luftwegs gefordert. Eine solche Methode sind Messungen mit intraösophagealen und intrapharyngealen Drucksonden. Aus der Literatur geht hervor, daß obstruktive Schlafapnoiker mit ausschließlich retropalataler Obstruktion in etwa 50% erfolgreich durch eine Uvulopalatopharyngoplastik (UPPP) im Sinne einer Heilung therapiert werden können, während Apnoiker mit anderen Obstruktionsorten eine Heilungsquote von unter 10% aufweisen. Ziele der Arbeit: In dieser Arbeit werden die bisher beschriebenen Erklärungsmodelle kritisch diskutiert. Ergebnisse: Einerseits bedingen Messungen in unterschiedlichen Schlafstadien und unterschiedlichen Aktivitätszuständen sowie ungenau positionierte Meßsensoren falsch-positive und falsch-negative Ergebnisse. Zum anderen beeinflußt jede chirurgische Maßnahme im Pharynx offenbar eine Änderung der Kollabilität in den angrenzenden Segmenten. Eine Erklärungshypothese hierfür ist, daß man den Muskelschlauch des Pharynx zwischen Nasopharynx und mittlerem Hypopharynx wie mehrere hintereinander geschaltete Starling-Resistoren betrachten kann, die sich gegenseitig beeinflussen. Schlußfolgerung: Inwieweit aufwendigere Pharynxdruckmessungen mit höherer zeitlicher und räumlicher Auflösung unter Berücksichtigung von Schlafstadien und Aktivitätszuständen eine weitere Verbesserung der Vorhersage des Operationserfolges bringen, ist Gegenstand weiterer Forschung. Der Meßaufwand wird allerdings zu hoch sein, um der Methode für die klinische Routine einen sicheren Stellenwert zu verleihen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0458
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Schlafapnoe ; Ambulante Polygraphie ; POLY-MESAM ; Key words Sleep apnea ; Ambulatory recording units ; POLY-MESAM
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: For some time, the ambulatory diagnosis of sleep-related breathing disorders has included the use of seven-channel recording units. One such unit is the POLY-MESAM (MAP, Martinsried, FRG). The first part of the present study prospectively investigated the handling of the system for physicians and patients, its technical reliability, reliability of the software used and the results in comparison to handscoring. Methods: In all, 104 patients (95 males, 9 females) were studied for different severities of obstructive sleep-related breathing disorders. The first 51 patients were connected to the POLY-MESAM in the evening within the clinic. The patients then slept at home and returned the next day. Another 53 patients received only a short briefing in the clinic and connected themselves at home to the POLY-MESAM System. Each patient`s status was monitored by means of a visual analogue scale. Automatic evaluation of the data was compared with the results of manual scoring. Results: From the data recorded only 6% of the results were not usable. Patients acceptances of the system were very high (94.3%). On average each patient required 21 minutes for attaching and detatching the device. Scoring and instructing the patients required an average of 23 min. Regarding the apnea-hypopnea index (AHI), the correlation between automatic (AHI=11.1) and manual (AHI=11.3) evaluations was high. Analysis of snoring turned out to be insufficient. Conclusions: The POLY-MESAM proved to be reliable and user-friendly. Our findings show that the system can be recommended for outpatient screening of sleep-related breathing disorders, with patients able to manage the system without help. Validation by using simultaneous polysomnography is the subject of part two of the study.
    Notes: Zusammenfassung In der ambulanten Heimdiagnostik schlafbezogener Atmungsstörungen kommen seit einiger Zeit 7kanalige Geräte zum Einsatz. Ein solches Gerät ist das POLY-MESAM (Fa. MAP). Der vorliegende 1. Teil der Studie hat die Handhabung des Geräts für Arzt und Patient, die technische Belastbarkeit des Geräts und die Zuverlässigkeit der automatischen Auswertung durch die zugehörige Software vs. Handauswertung prospektiv untersucht. 104 Patienten beiderlei Geschlechts und mit unterschiedlichem Schweregrad einer obstruktiven Schlafapnoe wurden untersucht. Die ersten 51 Patienten wurden am Abend in der Klinik von 2 Ärzten an das POLY-MESAM-Gerät angeschlossen und über seine Funktionen unterrichtet. Die 2. Serie von 53 Patienten bekam am Nachmittag lediglich eine Einweisung in das POLY-MESAM-Gerät und hat den Anschluß zu Hause selbst vollzogen. Das Befinden der Patienten wurde mittels einer visuellen Analogskala festgehalten. Die automatische Auswertung wurde mit einer Handauswertung verglichen. Die Studie hat insgesamt knapp 6% unbrauchbare Ergebnisse erbracht. Die Akzeptanz des Geräts durch die Patienten ist mit bis zu 94,3% ausgesprochen hoch. Bezüglich des Apnoe-Hypopnoe-Indexes (AHI) ist die Korrelation zwischen automatischer (AHI=11,1) und Handauswertung (AHI=11,3) sehr gut. Das Gerät läßt sich aufgrund seiner soliden Bauart und Bedienungsfreundlichkeit sehr gut als ambulante Screeningmethode für obstruktive Schlafatmungsstörungen durch den Patienten selbst einsetzen. Validierungsuntersuchungen mittels simultaner Polysomnographie sind Gegenstand des 2. Teils der Studie.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Schlafapnoe ; Ambulante Polygraphie ; POLY-MESAM ; Key words Sleep apnea ; Ambulatory recording units ; POLY-MESAM
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: For some time, the ambulatory diagnosis of respiratory disturbances during sleep has included the use of seven-channel recording units. One of these systems is the POLY-MESAM unit (MAP, Germany). Methods: The aim of the present study was to validate the POLY-MESAM system by simultaneously performing 12-channel polysomnography. Forty-nine patients (45 males and 4 females) with different severities of obstructive sleep-related breathing disorders were included. Obstructive sleep apnea was diagnosed, when an apnea-hypopnea index (AHI) 〉15 was found by polysomnography. The sensitivity and specificity for POLY-MESAM were calculated on the basis of the polysomnographic AHI. Results: The sensitivity of POLY-MESAM for detecting patients with an AHI 〉15 was 86.4% and the specificity was 100%. Conclusions: The POLY-MESAM system was easy to use. The sensitivity and specificity for the MESAM4 unit were 92% and 97% respectively, which was similar to POLY-MESAM. Additionally, POLY-MESAM provided the possibility for distinguishing the different kinds of apneas. Thus, POLY-MESAM was considered to be a useful development of the previous MESAM4 unit. In some cases, use of the POLY-MESAM unit resulted in underestimation of the AHI. POLY-MESAM produced false-negative results in patients with mild to moderate OSA. This finding was reflected in the relatively poorer sensitivity of the method (86.4%). Cardiorespiratory sleep studies (as possible with POLY-MESAM) are best limited to patients for whom the diagnosis of OSA is highly probable or as a follow-up tool in selected circumstances.
    Notes: Zusammenfassung Seit einigen Jahren sind 7kanalige Polygraphiegeräte in der ambulanten Vordiagnostik schlafbezogener Atmungsstörungen im Einsatz. Eines dieser Geräte ist das POLY-MESAM. Vorliegender 2. Teil der Studie beinhaltet die Validierung des Geräts. Die Ergebnisse der Polygraphie mit dem POLY-MESAM werden mit den Ergebnissen einer gleichzeitig durchgeführten 12-Kanal-Polysomnographie verglichen. Es wurden 49 Patienten beiderlei Geschlechts und mit unterschiedlichem Schweregrad einer obstruktiven Schlafapnoe unter stationären Bedingungen untersucht. Als Kriterium für eine manifeste Schlafapnoe wurde ein Apnoe-Hypopnoe-Index (AHI) von mehr als 15 festgesetzt. Der polysomnographisch ermittelte AHI wurde als Basiswert verwendet. Daran gemessen konnte für die ambulante POLY-MESAM-Messung eine Sensitivität von 86,4% und eine Spezifität von 100% für die Vorhersage einer manifesten Schlafapnoe ermittelt werden. Gemessen an den bisher validierten 4-Kanal-Geräten ist das POLY-MESAM damit vergleichbar zuverlässig und bietet zusätzlich die Möglichkeit, die unterschiedlichen Arten der Atmungsereignisse zu charakterisieren. Das POLY-MESAM ist somit eine sinnvolle Weiterentwicklung des MESAM4. In einigen Fällen kommt es dazu, daß POLY-MESAM den AHI unterschätzt und somit zu falsch-negativen Ergebnissen kommen kann. Daher kann das POLY-MESAM die komplette Polysomnographie als Standardverfahren nicht ersetzen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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