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  • 1
    ISSN: 1432-0932
    Keywords: Key words Cervical spine ; Biomechanical testing ; Discoligamentous structures
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The objective of this study was to determine which discoligamentous structures of the lower cervical spine provide significant stability with regard to different loading conditions. Accordingly, the load-displacement properties of the normal and injured lower cervical spine were tested in vitro. Four artificially created stages of increasing discoligamentous instability of the segment C5/6 were compared to the normal C5/6 segment. Six fresh human cadaver spine segments C4-C7 were tested in flexion/extension, axial rotation, and lateral bending using pure moments of ± 2.5 Nm without axial preload. Five conditions were investigated consecutively: (1) the intact functional spinal unit (FSU) C5/6; (2) the FSU C5/6 with the anterior longitudinal ligament and the intertransverse ligaments sectioned; (3) the FSU C5/6 with an additional 10-mm-deep incision of the anterior half of the anulus fibrosus and the disc; (4) the FSU C5/6 with additionally sectioned ligamenta flava as well as interspinous and supraspinous ligaments; (5) the FSU C5/6 with additional capsulotomy of the facet joints. In flexion/extension, significant differences were observed concerning range of motion (ROM) and neutral zone (NZ) for all four stages of instability compared to the intact FSU. In axial rotation, only the stage 4 instability showed a significantly increased ROM and NZ compared to the intact FSU. For lateral bending, no significant differences were observed. Based on these data, we conclude that flexion/extension is the most sensitive load-direction for the tested discoligamentous instabilities.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-0932
    Keywords: Key words Car accident ; Whiplash-type neck distortion ; Duration of complaints ; Injury mechanism ; Prognostic factors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract An analysis was made of 1176 whiplash-type neck distortions taken from a total of 3838 restrained car driver incident reports. The percentage of whiplash-type neck distortion among injured drivers increased from less than 10% in 1985 to over 30% in 1997. Most occurred in head-on crashes or crashes with multiple collisions; only 15% occurred in rear-end collisions. More than 1,000 questionnaires were sent to the injured to find out about the duration and type of complaints caused by their cervical spine injury. Although only 138 (12%) returned the questionnaire, which may not be a representative sample, a further analysis was carried out. Of the 138, 121 (88%) indicated that they had suffered or were still suffering from their symptoms. The percentages of the various complaints were as follows: pain (74%), tension (6%) and stiffness (5%) in the head (27%), neck (55%) and shoulder (8%). The duration of the complaints was longest after multiple collisions and when the onset of complaints was longer than 24 h after trauma. Women and elderly persons predominated slightly in the group with longer duration of complaints. A correlation between the severity of the accompanying injuries and duration of complaints was found. Lack of adequate follow-up for patients with less severe injuries posed considerable difficulties for this retrospective study. In order to better evaluate this problem, prospective studies are necessary, with documentation including diagnosis, treatments, complaint duration and type.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: 16α-gitoxin ; 16-acetyl-16α-gitoxin ; ouabain ; digitoxin ; albumin binding
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary The binding of semi-synthetic (16α-gitoxin and its 16-acetate) and naturally occurring cardioactive glycosides (digitoxin, ouabain) to human serum albumin was studied using equilibrium dialysis, ultracentrifugation and gel filtration. 16α-gitoxin was 75% bound and its 16-acetate 95%. The percentage binding of digitoxin and ouabain was in good agreement with values reported in literature.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
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    Springer
    European journal of pediatrics 135 (1980), S. 181-187 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Cerebral palsy ; Oral manifestation ; Structure-activity relationship ; Asymmetric (asymmetry)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Twenty-six children with cerebral palsy were examined with respect to structural asymmetry of the mouth. In 19 children there were clear cut correlations between symmetry/asymmetry of voluntary function and the oral findings. Patients with symmetrical patterns of movements had symmetrical denition, while in those with asymmetrical function the favoured side corresponded to the side with structural changes. Apparent exceptions to this rule in 7 children could be resolved in 6 by analysis of their complex case histories. Fifty normal controls showed oral asymmetries of nearly identical frequency and magnitude. In this respect there is no difference between the normal and the handicapped group.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Car accident • Whiplash-type neck distortion ; Duration of complaints • Injury mechanism ; Prognostic factors ; Schlüsselwörter PKW-Unfall • HWS-Distorsion • Beschwerdedauer • Verletzungsmechanismus • Prognostische Faktoren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei einer Unfallanalyse von 3.838 gurtgeschützten, angeschnallten PKW-Fahrer/-innen stieg der Anteil der HWS-Distorsionen von unter 10 % 1985 auf über 30 % 1997. Überwiegend traten diese bei frontalen oder mehrfachen Kollisionen auf. Nur bei 15 % der Patienten wurde die Verletzung durch einen reinen Heckanprall ausgelöst. In 23,2 % betrug δv 10 km/h und weniger, was einem sehr leichten Unfall entspricht. Bei frontalen Kollisionen wurde das höchste durchschnittliche δv erreicht; 1.136 der Verletzten wurden angeschrieben, um Dauer und Art eventueller Beschwerden zu ermitteln. Von den 138 Patienten, die den Fragebogen zurücksendeten gaben 121 (88 %) Beschwerden an. Es handelte sich dabei um Schmerzen (74 %), Verspannungen (6 %) und Bewegungseinschränkungen (5 %) im Bereich von Kopf (27 %), Nacken (55 %) und Schulter (8 %). Die Dauer der Beschwerden war am längsten nach mehrfachen Kollisionen und einem Beschwerdebeginn nach mehr als 24 h. Neben einem geringen Einfluß der Begleitverletzungen auf die Beschwerdedauer sind auch die individuelle Konstitution und Schmerzverarbeitung wesentliche Faktoren. Auch bei dieser retrospektiven Untersuchung bestanden erhebliche Schwierigkeiten hinsichtlich der Nachuntersuchung. Zur Lösung dieses Problems sind prospektive Studien mit genau festgelegten Protokollen zur Erfassung von Diagnose, Behandlungsart sowie Beschwerdedauer und -art erforderlich.
    Notes: Summary The analysis of 1,176 whiplash-type neck distortions was sought from a total of 3,838 restrained car driver incident reports. The percentage of these injuries increased from less than 10 % in 1985 to over 30 % in 1997. These occurred mostly with head-on or with multiple collisions, and only in 15 % with pure rear-end collisions. In 23,2 %, δv amounted 10 km/h or less, which corresponds to a very minor crash. The average δv was the highest in the cases of head-on collisions. Letters were sent to the injured to find out about the duration and type of complaints caused by a cervical spine injury. Of the 138 patients who returned the questionnaires, 121 (88 %) indicated that they had or were still suffering from their symptoms. Percentage of various complaints were as follows: pain (74 %), tension (6 %) and stiffness (5 %) in the head (27 %), neck (55 %) and shoulder (8 %). The duration of the complaints was longest after multiple collisions and when the onset of complaints was later than 24 hours after trauma. Women and elderly persons predominated slightly in the group with longer duration of complaints. A correlation between the severity of the accompanying injuries and duration of complaints occurred. Also, with this retrospective study there was considerable difficulties in the lack of adequate follow-up for these patients with less severe injuries. In order to better evaluate this problem, prospective studies are necessary which include documentation of diagnosis, treatment protocols, duration and type of complaints.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Car accident • Fracture of the foot • Injury mechanism • Long-term outcome ; Schlüsselwörter PKW-Unfall • Fußfraktur • Verletzungsmechanismus • Langzeitfolgen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 6378 Verkehrsunfällen mit 8931 Verletzten zwischen 1973 und 1989 im Großraum Hannover wurden 3267 PKW-Insassen mit Frakturen registriert. Davon hatten 148 (4,5 %) Personen Frakturen im Fußbereich erlitten. Die Unfalldaten wurden in Hinblick auf Verletzungsentstehung, -art und -ausmaß ausgewertet und die Verletzungsfolgen anhand von Langzeituntersuchungen evaluiert. Bei der Entstehung der Fußfrakturen spielte die Deformierung des Fußraums die wesentliche Rolle. Fahrer und Beifahrer erlitten ähnlich schwere Verletzungen. Bei den 286 Frakturen war der Vorfuß am häufigsten betroffen (45 %), gefolgt von OSG (35 %), Mittelfuß (11 %) und Rückfuß (6 %). Der Anteil der offenen Frakturen betrug 5 %. Die Klassifikation erfolgte nach der „Abbreviated Injury Scale“ (AIS) für die untere Extremität. Die Langzeitfolgen wurden anhand der fußverletzungsbedingten Minderung der Erwerbsfähigkeit (MdE) im Verhältnis zur gesamten MdE abgeschätzt. Diese Auswertung ergab, daß die Fußfrakturen vor allem bei erheblichen Begleitverletzungen bei der Primäruntersuchung oft nicht erkannt oder unterschätzt wurden. Die Langzeitfolgen gingen häufig mit einer erheblichen fußverletzungsbedingten Invalidisierung einher.
    Notes: Summary During 1973 and 1989, 6,378 car accidents with 8,931 injured persons were evaluated in the area of Hannover. 3,267 car drivers and passengers sustained fractures overall and 148 (4,5 %) fractures of the foot. A major role in the ethiology of the foot fractures evolves from the deformation of the foot room. Driver and front seat passenger showed similar injuries. Among the 286 single fractures, the forefoot was affected most often (45 %), followed by ankle (38 %), midfoot (11 %) and hindfoot (6 %). 5 % were open fractures. The long term results were estimated upon the limitation of working ability caused by the foot injury in relation to the entire working ability. The evaluation concludes that the foot fractures especially in combination with other injuries were frequently not recognized within the primary examination and therefore underestimated. The long-term outcome leaded to a high degree of impairment due to foot fractures.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter PKW-Unfall • HWS Beschleunigungsverletzung • Beschwerdedauer • Verletzungsmechanismus • Prognostische Faktoren ; Key words Car accident • Acceleration related injury of the cervical spine • Duration of complaints • Injury mechanism • Prognostic factors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In an analysis of 3,838 restrained car drivers, the proportion of acceleration related injury of the cervical spine increased from under 10 % in 1985 to over 30 % in 1997. These injuries occurred mainly in the case of head-on or multiple collisions. Letters were sent to 1,136 of the injured persons, and of the 138 patients who returned the questionnaires, 121 (88 %) were still suffering from their symptoms. It was a question of pain (74 %), tension (6 %) and stiffness (5 %) in the head (27 %), neck (55 %) and shoulder (8 %) area. The duration of the complaints was the longest after multiple collisions. In addition to a slight influence of the accompanying injuries on the duration of complaints, the individual constitution seems to be an important determining factor. In order to resolve the difficulties of conducting of this retrospective study, prospective studies are necessary which include documentation of diagnosis, treatment protocols, duration and type of complaints.
    Notes: Zusammenfassung Bei einer Unfallanalyse von 3.838 gurtgeschützten, angeschnallten PKW-Fahrern stieg der Anteil der HWS Beschleunigungsverletzung von unter 10 % 1985 auf über 30 % 1997. Überwiegend traten diese bei frontalen oder mehrfachen Kollisionen auf; 1.136 dieser Verletzten wurden angeschrieben, um Dauer und Art eventueller Beschwerden zu ermitteln. Von den 138 Patienten, die den Fragebogen zurücksendeten, gaben 121 (88 %) das Auftreten von Beschwerden an. Es handelte sich dabei um Schmerzen (74 %), Verspannungen (6 %) und Bewegungseinschränkungen (5 %) im Bereich von Kopf (27 %), Nacken (55 %) und Schulter (8 %). Die Dauer der Beschwerden war am längsten nach mehrfachen Kollisionen und einem Beschwerdebeginn nach mehr als 24 h. Neben einem geringen Einfluß der Begleitverletzungen auf die Beschwerdedauer sind auch die individuelle Konstitution und Schmerzverarbeitung wesentliche Faktoren. Auch bei dieser retrospektiven Untersuchung bestanden erhebliche Schwierigkeiten hinsichtlich der Nachuntersuchung. Zur Lösung dieses Problems sind prospektive Studien mit strengen Protokollen bezüglich der Erfassung von Diagnosestellung, Behandlung, Beschwerdedauer und -art erforderlich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Chirurg 70 (1999), S. 1294-1301 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Traumatic knee dislocation ; Knee ligament rupture ; Cruciate ligament reconstruction ; Long-term results ; Prognostic factors. ; Schlüsselwörter: Traumatische Knieluxation ; Kniebandruptur ; Kreuzbandrekonstruktion ; Langzeitergebnisse ; prognostische Faktoren.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Einleitung: Die traumatische Luxation ist die schwerste ligamentäre Verletzung des Kniegelenks und tritt mit 0,2–0,3 % aller Gelenkluxationen selten auf. Zur konservativen und operativen Behandlung liegen einige abgeschlossene Langzeitstudien vor. Vor allem aufgrund der meist geringen Fallzahlen sind die Behandlungsempfehlungen und Therapieschemata aber noch immer uneinheitlich. Methoden und Ergebnisse: Zwischen 1974 und 1994 wurden in unserer Klinik 38 Patienten mit dokumentierter Knieluxation operativ behandelt. 34 Patienten konnten nach 3–16 Jahren (Mittelwert: 8,6 Jahre) nachuntersucht werden. Bei 29 der nachuntersuchten Patienten war die Rekonstruktion beider Kreuzbänder erfolgt. Bei den restlichen Fällen erfolgte keine Versorgung der Kreuzbandläsionen. Bei 90 % der nachuntersuchten Patienten wurde eine gute Kniestabilität ermittelt, allerdings bestand auch in 90 % eine Bewegungseinschränkung. Die posttraumatische Arthrose war meist leicht bis mittelschwer; 35 % der Patienten erreichten gute bis sehr gute Ergebnisse im Lysholm-Score. Schlußfolgerungen: Als prognostisch günstige Faktoren erwiesen sich bei dieser Untersuchung ein Alter zum Unfallzeitpunkt von weniger als 40 Jahren, Traumen mit geringer Rasanz, wie z. B. Sportunfälle, eine frühe Rekonstruktion beider Kreuzbänder und eine frühfunktionelle Nachbehandlung.
    Notes: Summary. Introduction: Traumatic dislocation is the most severe ligamentous injury of the knee. The indications for operative and conservative treatment are still controversial. Methods and results: From 1974 to 1994, 38 patients with documented knee dislocation were treated operatively in our department. Thirty-four of these patients were followed up for 3–16 years (mean: 8.6 years). In 29 cases of the follow-up group, reconstruction of both cruciate ligaments was performed. In the remaining cases the cruciate ligaments were left alone. At the time of follow-up, 90 % of the patients showed good knee stability, but 90 % had lack of motion as well. Post-traumatic osteoarthritis was mostly mild to moderate. Thirty-five percents of the patients achieved excellent to good results in the Lysholm Score. Conclusions: Positive prognostic factors were an age less than 40 years at the time of the accident, a low-energy trauma, e. g., a sports-related injury, early reconstruction of both cruciate ligaments, and initial postoperative functional treatment.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Cervical spine • Traumatic atlantoaxial instability • Transarticular screw Fixation C1/C2 • Minimally invasive technique ; Schlüsselwörter Halswirbelsäule • Atlantoaxiale Instabilität • Transartikuläre Verschraubung C1/C2 • Minimal-invasive Technik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Spondylodese C1/C2 mit dorsaler transartikulärer Verschraubung stellt bei traumatischen atlantoaxialen Instabilitäten das Verfahren der Wahl dar. Beim offenem Vorgehen müssen die empfindlichen Weichteile des Nackens bis zum 7. Halswirbel freigelegt werden, um die Bohrmaschine weit genug absenken und die Schrauben steil genug einbringen zu können. Zur Verringerung des Weichteiltraumas wurden deshalb von verschiedenen Autoren eine perkutane Technik angegeben. Wir analysierten die von uns mit beiden Verfahren behandelten Patienten der Jahre 1995–1998, um zu prüfen, ob die perkutane Technik Vorteile bietet. 30 Patienten mit traumatischer sagittaler atlantoaxialer Instabilität wurden von dorsal transartikulär verschraubt. 19mal verwendeten wir die perkutane Technik mit Hilfe des Spezialinstrumentariums von McGuire und Harkey. Anhand der postoperativen Röntgenaufnahmen wurde in der Sagittalebene der Winkel zwischen Axisgrundplatte und Schrauben gemessen; 6–24 Monate nach dem Unfall wurden 26 Patienten nachuntersucht, 4 waren zum Zeitpunkt der Nachuntersuchung verstorben. Der Schraubenwinkel war bei der perkutanen Technik größer als beim offenen Vorgehen. Die Mittelwerte (M) beider Gruppen unterschieden sich um 10 ° (perkutan: M = 73,9 °, offen: M = 63,9 °, t-Test: p = 0,001). Die Operationszeit bei perkutaner Technik war im Schnitt 35 min kürzer (93 zu 128 min, t-Test: p = 0,05). Jeweils 2 Patienten beider Gruppen verstarben aufgrund von Begleitverletzungen oder maligner Erkrankungen. Bei der Nachuntersuchung von 26 Patienten waren alle Spondylodesen radiologisch durchbaut. Die Schraubenlage hatte sich nur in einem Fall mit offener Technik geringfügig geändert. Die Beweglichkeit der HWS war in beiden Gruppen gleich stark eingeschränkt. Die subjektive Beurteilung bezüglich Schmerzfreiheit und Funktion mit Hilfe einer Visualanalogskala und eines speziellen Erfassungsbogens ergab Vorteile zugunsten der Gruppe mit perkutaner Technik (z. B.: Schmerzfreiheit: 43 (perkutan) zu 39 (offen) Punkte, t-Test: p = 0,05). Vor der Verletzung hatten die Patienten beider Gruppen vergleichbare Scores aufgewiesen. Die weichteilschonende, perkutane Technik der transartikulären Verschraubung C1/C2 unter Verwendung eines Spezialinstrumentariums erlaubt eine bessere und einfachere Schraubenplazierung. Dies führt auch zu einer kürzeren Operationszeit und – vermutlich durch geringere Schädigung der Nackenmuskulatur – zu besseren subjektiven Ergebnissen. Die Methode besitzt besonders große Vorteile bei solchen Patienten, die nur eine temporäre Stabilisierung des C1/C2-Komplexes ohne Fusion benötigen.
    Notes: Summary For posttraumatic atlantoaxial instabilities posterior transarticular screw fixation according to Magerl represents the treatment of choice. In order to be able to insert the screws steep enough the soft tissues of the neck have to be dissected down to C7. Several authors therefore described a percutaneous technique. We analysed 30 patients with a sagittal atlantoaxial instability treated with one of both methods between the years 1995 and 1998 to detect amny differences of either technique. In 19 cases we used a modified percutaneous technique with special instruments as has been published by McGuire and Harkey. On lateral plain films the angle between the screws and the lower endplate of C2 was measured. 6 to 24 months after the accident 26 patients could be seen clinically and controlled radiologically, 4 patients had died in the meanwhile. The angle of the screws were significantly different with 10 degrees (percutaneous group 73,9 degrees, open group 63,9 degrees, p = 0,001). Time needed for the operativ procedure averaged 35 minutes shorter with the canulated technique (93 to 128 minutes, p = 0.05). All posterior fusions had healed radiologically. Active motion of the c-spine was restricted in both groups equally. We checked subjective criteria concerning pain and function with a visual analog scale and a special score. With these instruments advantages for the percutaneous procedure could be found (freedom of pain 43 points (percutaneous) versus 39 points (open), p = 0.05). We conclude that the soft tissue preserving percutaneous technique of screw application for C1/C2 posterior fusion allows for a better and easier placement of screws. It also leads to a shorter operating time and better subjective results. The method offers particularly advantages in cases where only a temporary satbilization of the C1/C2 complex without a regular fusion is needed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Odontoid fracture ; Non union ; Pseudarthrosis ; Transarticular screw fixation ; Os odontoideum. ; Schlüsselwörter: Densfraktur ; Pseudarthrose ; operative Behandlung ; konservative Behandlung ; transartikuläre Verschraubung C1/C2 ; Os odontoideum.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Einleitung: Die überwiegende Mehrzahl aller Denspseudarthrosen liegt eine vorausgegangene Verletzung zugrunde. Bei dem am häufigsten vorkommende Frakturtyp II mit einem Bruchverlauf im Bereich der Densbasis entsteht auf Grund besonderer anatomischer Bedingungen auch besonders oft ein Falschgelenk. Entscheidende Mechanismen bei seiner Entstehung sind eine ungenügende innere oder äußere Ruhigstellung des Bruchs sowie ein persistierender Frakturspalt. Methoden und Ergebnisse: Bei einer eigenen Nachuntersuchung von 71 Patienten nach operativer Stabilisierung einer Densfraktur mit 2 Schrauben fanden wir 8mal eine Pseudarthrose. Bei 3 Patienten hatte der Abstand zwischen Unfall und Operation mehr als 5 Wochen betragen, 7mal war es nicht gelungen, den Frakturspalt ausreichend anzunähern. Technische Fehler wie eine ungenügende Reposition (n = 1) sowie Schraubenfehllagen (n = 3) waren weitere Ursachen. Ein Os odontoideum muß nach entsprechenden Berichten im Schrifttum und eigenen Erfahrungen bei einem großen Teil der Patienten als Pseudarthrose nach einer Verletzungen der Synchondrose im Kindesalter angesehen werden. Die wichtigste diagnostische Maßnahme bei Denspseudarthrosen stellt eine Funktionsuntersuchung der oberen HWS in maximaler Flexion und Extension dar. Wir schlagen eine Einteilung posttraumatischer Denspseudarthrosen in 4 Typen vor: Typ I entspricht einer straffen „Pseudarthrose“ in weitgehend anatomischer Stellung des Dens axis und ohne Zeichen der Instabilität im ehemaligen Frakturbereich. Typ II beschreibt eine stark verschobene Pseudarthrose, die sich nicht ohne weiteres reponieren läßt, Typ III eine instabile Pseudarthrose und Typ IV ein posttraumatisches Os odontoideum. Schlußfolgerungen: Therapieempfehlungen müssen bei Denspseudarthrosen entsprechend differenziert gegeben werden. Instabile Denspseudarthrosen (Funktionsaufnahmen) verursachen fast immer deutliche Beschwerden und bedürfen wegen der immer wieder beschriebenen Gefahr einer akuten oder chronischen Myelopathie – ebenso wie Ossa odontoidea – der operativen Stabilisierung. Bei erheblich dislozierten Pseudarthrosen sollte zunächst ein geschlossener Repositionsversuch unternommen werden. Operationsmethode der Wahl ist die dorsale transarticuläre Verschraubung und Fusion C1/C2, möglichst in percutaner Technik. Straffe, „stabile“ Denspseudarthrosen im Sinne eines persistierenden Frakturspalts bei beschwerdefreien Patienten sollten anfangs röntgenologisch kontrolliert; bleibt die Stellung des Dens unverändert, kann weiter konservativ behandelt werden.
    Notes: Summary. Introduction: Injuries precede the vast majority of all odontoid pseudarthroses. Because of specific anatomic conditions type II injuries lead more often than other types to non unions. For its development insufficient internal or external fixation and a persisting fracture gap are crucial. Methods and results: In 71 patients after operative stabilization of odontoid fractures with two anterior lag-screws we detected 8 non unions. In 3 patients the interval between accident and operation amounted to more than 5 weeks, seven times we did not succeed in closing the fracture gap. Technical mistakes like insufficient reduction (n = 1) or screw misplacement (n = 3) were additional reasons. According to the literature and own observations an os odontoideum must be considered in most instances as a pseudarthrosis after a lesion of the subdental synchondrosis in childhood. The most important diagnostic tool in odontoid non unions is a dynamic examination of the upper cervical spine under fluoroscopic control in maximum flexion and extension. We propose a classification of posttraumatic dens non unions into 4 types. Type I corresponds to a stable „non union“ in approximate anatomical position of the dens and without signs of instability in the former fracture zone. Typ II describes a relatively stable grossly displaced non union that is not to be reduced by simple, closed means. Typ III means an unstable non union and Typ IV a posttraumatic os odontoideum. Conclusions: Therapeutical recommendations need to be differentiated. Unstable non unions are most often responsible for persistent pain, may result in acute or chronic myelopathie and therefore – as well as ossa odontoidea – need operative fixation. In considerably displaced non unions a closed reduction manoeuver with long term traction should be tried. The operative treatment of choice is the posterior transarticular screw fixation C1/C2 desirably in a percutaneous technique. Tight, “stable” pseudarthroses in the sense of a persisting fracture gap in painfree patients should first be controlled radiologically. If the odontoid position remains unchanged, non operative treatment may be continued.
    Type of Medium: Electronic Resource
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