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    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Quality of life ; Ulcerative colitis ; Familial adenomatous polyposis ; Ileal pouch-anal anastomosis. ; Schlüsselwörter: Lebensqualität ; Colitis ulcerosa ; familiäre adenomatöse Polyposis ; ileoanale Pouchoperation.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die Lebensqualität stellt nach ileoanaler Pouchoperation bei Patienten mit Colitis ulcerosa (CU) und familiärer adenomatöser Polyposis (FAP), neben postoperativer Morbidität und funktionellen Parametern, eine relevante Größe zur Beurteilung des Operationserfolges dar. In den Jahren 1982 bis 1997 wurden an der Chirurgischen Universitätsklinik Heidelberg 602 Patienten (CU: n = 424; FAP: n = 178) mit einer Proktocolektomie und kontinenzerhaltenden ileoanalen Pouchanlage versorgt. Bei 27 CU- und 7 FAP-Patienten führten wir eine prospektive Verlaufsbe-obachtung zur prä- und postoperativen Lebensqualität – vor restaurativer Proktocolektomie, vor Ileostomarückverlagerung, ein Jahr nach Ileostomarückverlagerung – durch. CU-Patienten zeigten präoperativ eine sehr schlechte Lebensqualität. Der entscheidende therapeutische Schritt war die Proktocolektomie. Durch die Rückverlagerung der protektiven Ileostomie konnte die Lebensqualität nicht mehr signifikant gesteigert werden. FAP-Patienten besaßen vor Proktocolektomie eine gute Lebensqualität, Aktivität und Funktion, entsprechend der einer gesunden Kontrollgruppe. Durch die Proktocolektomie zeigten sie deutliche Verluste. Diese wurden durch Ileostomarückverlagerung teilweise wieder ausgeglichen. Wichtigstes Ergebnis ist, daß bei CU- und FAP-Patienten durch die restaurative Proktocolektomie eine gute Lebensqualität und Aktivität, vergleichbar einer gesunden Kontrollgruppe, erreicht werden kann.
    Notes: Summary. After ileal pouch-anal anastomosis in patients with ulcerative colitis (UC) and familial adenomatous polyposis (FAP), in addition to postoperative morbidity and functional outcome quality of life is a relevant factor for assessment of the operation's success. Between 1982 and 1997 restorative proctocolectomy was performed in 602 patients (UC: n = 424; FAP: n = 178) at the Department of Surgery, University of Heidelberg. The assessment of pre- and postoperative quality of life was done through a prospective study (before restorative proctocolectomy, before and 1 year after closure of ileostomy). This study (UC: n = 27; FAP: n = 7) revealed a poor preoperative quality of life in patients with ulcerative colitis. Proctocolectomy is the decisive factor for the improvement of quality of life in the surgical treatment in UC. Quality of life could not be further significantly improved by ileostomy closure. Before proctocolectomy, FAP patients showed a quality of life, activity and function similar to that of healthy controls. In FAP patients proctocolectomy led to a significant loss of quality of life. This loss could only partly be regained by ileostomy closure. Quality of life and activity comparable to that of healthy controls can be achieved in UC patients by restorative proctocolectomy.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Quality of life ; Ulcerative colitis ; Familial adenomatous polyposis ; Ileoanal pouch procedure. ; Schlüsselwörter: Lebensqualität ; Colitis ulcerosa ; Familiäre adenomatöse Polyposis ; ileoanale Pouchoperation.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Nach ileoanaler Pouchoperation wegen Colitis ulcerosa (CU) oder familiärer adenomatöser Polyposis (FAP) stellt die Lebensqualität, neben postoperativer Morbidität und funktionellen Parametern, eine relevante Größe zur Beurteilung des Operationserfolges dar. In den Jahren 1982 bis 1995 wurden an der Chirurgischen Universitätsklinik Heidelberg 453 Patienten (CU: n = 332; FAP: n = 121) mit einer Proktocolektomie und kontinenzerhaltenden ileoanalen Pouchanlage versorgt. An diesem Krankengut führten wir eine Langzeitnachbeobachtung zur postoperativen Lebensqualität (mediane Nachbeobachtungszeit 43,2 Monate) durch. Im Langzeitverlauf (mindestens 1 Jahr nach Ileostomarückverlagerung; J-Pouch: n = 243, davon CU: n = 185, FAP: n = 58) waren Nachbeobachtungszeit, Grunderkrankung (CU vs. FAP) und beherrschte Komplikationen ohne Einfluß auf die Lebensqualität. Den stärksten Einfluß auf die Lebensqualität hatten das Patientenalter (p 〈 0,01) und aktuelle, nicht beherrschte Komplikationen (p 〈 0,0001). Es zeigte sich ein deutlicher Zusammenhang zwischen Funktionsindex und Lebensqualitätsindex (Korrelationskoeffizient r = –0,714). Nach Proktocolektomie und J-Pouch können Lebensqualitätswerte vergleichbar einer gesunden Kontrollgruppe erreicht werden. Entscheidend ist die Vermeidung und Beherrschung von postoperativen Komplikationen.
    Notes: Summary. After ileal pouch-anal anastomosis in patients with ulcerative colitis (UC) and familial adenomatous polyposis (FAP), quality of life is a relevant factor for the assessment of the operation's success, in addition to postoperative morbidity and functional outcome. Between 1982 and 1995 restorative proctocolectomy was performed in 453 patients (UC: n = 332; FAP: n = 121) at the Department of Surgery, University of Heidelberg. We studied postoperative quality of life through a longterm follow-up study (median follow-up time 43.2 months). This study 1 year or more following ileostomy closure of persons who had undergone J-pouch anastomosis (n = 243 total; UC n = 185, FAP n = 58) revealed that at the time of follow-up, the underlying disease (UC versus FAP) and successfully treated complications are without influence on the quality of life. The patient's age (P 〈 0.01) and the presence of unsuccessfully treated complications (P 〈 0.0001) showed a significant influence on the quality of life. There was a distinct relation between the functional index and the quality of life index (coefficient of correlation r = –0.714). However, quality of life, comparable to that of healthy controls, can be achieved with UC and FAP patients by restorative proctocolectomy only if postoperative complications can be avoided or are successfully treated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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