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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 6; DOC03 /20080602/
    Publication Date: 2008-06-03
    Description: Background: With regard to patients' self-reported somatic diseases some researchers transformed "don't know (DK)" responses into "no" responses. The present study examines the appropriateness of this procedure. Methods: Analyses were based on the nationally representative German National Health Interview and Examination Survey (GHS), which assessed both self-reported diseases and physician-diagnosed diseases (N = 7124). Prevalence rates of persons' DK responses and the corresponding prevalences of physicians' diagnoses were calculated for persons with hypertension, coronary heart disease (CHD), heart failure, asthma, chronic bronchitis, thyroid disease, diabetes, cancer, gout, arthrosis, arthritis and osteoporosis. Correlates of physicians' diagnosed diseases of DK cases are reported. Results: Between 1.6% and 9.8% of the participants responded with DK to the question of whether they have the disease. In 3.7% to 29.5% of DK cases, the physicians did regard the respective disease as being present. With regard to persons who responded with DK, the probability of a physicians' diagnosis was increased in the case of increased age and a higher number of somatic comorbidities. Conclusion: The procedure of transforming DK responses into "no" answers does not appear to be recommendable.
    Description: Hintergrund: "Weiß nicht"-Antworten von Patienten auf die Frage nach dem Vorliegen einer körperlichen Erkrankung werden in verschiedenen Studien zu "Nein"-Antworten umkodiert. Die vorliegende Studie untersucht die Validität dieses Vorgehens. Methodik: Die Studie basiert auf Daten des Bundesgesundheitssurveys 1998 (BGS98), in dessen Rahmen sowohl seitens der Probanden berichtete als auch ärztlich diagnostizierte Erkrankungsangaben vorliegen (N=7124). Untersucht wurden probandenseitig berichtete "weiß nicht"-Antworten im Vergleich zu den Arztdiagnosen (liegt vor: ja/nein) in Bezug auf Hypertension, koronare Herzkrankheit (KHK), Herzinsuffizienz, Asthma, chronisch Bronchitis, Schilddrüsenerkrankung, Diabetes, Tumor, Gicht, Arthrose, Arthritis und Osteoporose. Ergebnisse: Zwischen 1,6% und 9,8% der Probanden antworteten mit "weiß nicht" auf die Frage, ob die entsprechende Erkrankung jemals vorlag. In 3,7% bis 29,5% dieser Fälle diagnostizierte der Arzt die Erkrankung als gegeben. Bei Personen mit DK-Antworten, war die Wahrscheinlichkeit, dass ärztlicherseits eine Erkrankung diagnostiziert wurde, bei älteren Patienten und Patienten mit einer höheren Anzahl somatischer Erkrankungen erhöht. Schlussfolgerung: Die Umkodierung von "weiß nicht"-Antworten zu "nein"-Antworten erscheint nicht empfehlenswert.
    Keywords: SELF CONCEPT ; HEALTH STATUS ; DIAGNOSIS ; HEALTH SURVEYS/* ; GERMANY ; DATA INTERPRETATION, STATISTICAL/* ; REPRODUCIBILITY OF RESULTS ; NEOPLASMS/epidemiology ; HEART FAILURE/epidemiology ; CARDIOVASCULAR DISEASES/epidemiology ; HYPERTENSION/epidemiology ; ASTHMA/epidemiology ; BRONCHITIS, CHRONIC/epidemiology ; DIABETES MELLITUS/epidemiology ; THYROID DISEASES/epidemiology ; OSTEOPOROSIS/epidemiology ; GOUT/epidemiology ; RESPIRATORY TRACT DISEASES/epidemiology ; OSTEOARTHRITIS/epidemiology ; ARTHRITIS/epidemiology ; SELBSTKONZEPT ; GESUNDHEITSZUSTAND ; DIAGNOSTIK ; GESUNDHEITSERHEBUNGEN/* ; DEUTSCHLAND ; DATENINTERPRETATION, STATISTISCHE/* ; REPRODUZIERBARKEIT, ERGEBNIS- ; TUMOREN/Epidemiologie ; /Epidemiologie ; HERZ-KREISLAUF-KRANKHEITEN/Epidemiologie ; HYPERTONIE/Epidemiologie ; ASTHMA/Epidemiologie ; BRONCHITIS, CHRONISCHE/Epidemiologie ; DIABETES MELLITUS/Epidemiologie ; SCHILDDRÜSENKRANKHEITEN/Epidemiologie ; OSTEOPOROSE/Epidemiologie ; GICHT/Epidemiologie ; ATEMWEGSKRANKHEITEN/Epidemiologie ; OSTEOARTHROSE/Epidemiologie ; ARTHRITIS/Epidemiologie ; somatic diseases ; validity ; self-report ; somatische Erkrankungen ; Validität ; Selbstbericht ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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