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    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter  Apoplexie ; Karotis-TEA ; Karotisstenting ; Neuromonitoring ; Embolie ; Transkranielle Dopplersonographie ; Key words Stroke ; Carotid TEA ; Carotid stenting ; Neuromonitoring ; Emboli
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract  In a retrospective study we examined whether it is possible to achieve better results in carotid artery surgery with a new operative technique called ”no-touch-isolation technique” in combination with intraoperative angiography than with conventional operative techniques. Patients and methods: In 1997 and 1998, 80 patients who were operated on using this new operative technique were compared with a group of 144 patients who had undergone conventional carotid endarterectomy. The new aspect of the no-touch-isolation technique is that the whole operation strategy aims to avoid possible intraoperative and postoperative embolism. At first, the internal carotid artery is exposed and clamped distally to the stenotic plaque very atraumatically. The operation was then continued without an intraluminal shunt. At the end of the operation the result was checked by means of an intraoperative angiography. If any suggestion of a possible embolism, such as tears of the intima, were seen, an intraoperative revision was carried out until all thrombembolic material was removed. Results: The two groups were not different regarding age, sex, symptoms, degree of stenosis and risk factors nor did any significant differences exist in the operative technique used for endarterectomy (with or without patch, eversions-TEA, etc.). The group operated on with the no-touch-isolation technique had significantly longer operation- times (110 min vs 90 min) and also significantly longer clamping times (38.7 min vs 28.2 min) than the group operated on using conventional technique. The postoperative results, however, were still better. There were significantly fewer neurological deficits (4.1% vs 9.3%). Conclusion: The no-touch-isolation technique in combination with intraoperative angiography is a very safe method of treatment in patients with symptomatic stenosis of the internal carotid artery with a more than 70% degree of stenosis.
    Notes: Zusammenfassung  In einer retro-spektiven Studie wurde untersucht, inwieweit sich mit einer Optimierung der Operationstechnik an der A. carotis, der sog. No-touch-isolation-Technik, bessere Ergebnisse erzielen lassen. 80 Patienten, die 1997 und 1998 in der neuen Technik operiert worden waren, wurden mit einer Gruppe von 144 Patienten, die zuvor in herkömmlicher Technik operiert worden waren, verglichen. Das Neue der No-touch-isolation-Technik bestand darin, dass die ganze Operationstaktik darauf abzielte, mögliche intraoperative und postoperative Embolien zu vermeiden. Zu diesem Zweck wurde als Erstes die A. carotis interna ganz atraumatisch freigelegt und distal des stenosierenden Plaques abge-klemmt. Anschließend erfolgte die weitere Operation ohne Einlage eines intraluminären Shunts. Am Ende der Operation wurde das Ope-rationsergebnis mittels einer intra-operativen Angiographie kontrol- liert. Wenn sich dabei mögliche übriggebliebene Embolisationsquellen, wie Intimalefzen zeigten, erfolgte eine intraoperative Revision, bis alle Embolisationsquellen besei-tigt waren. Die beiden verglichenen Gruppen unterschieden sich nicht bezüglich Alter, Geschlecht, Sympto-matik, Stenosegrad und Risikofaktoren. Auch bezüglich der angewandten Operationsverfahren (TEA mit oder ohne Patch, Eversions-TEA etc.) bestanden keine signifikanten Unterschiede. Die in No-touch-isolation-Technik operierte Gruppe hatte signifikant längere Operationszeiten (110 vs. 90 min) und auch signifikant längere Abklemmzeiten (38,7 vs. 28,2 min) als die in der herkömmlichen Technik operierte Gruppe. Die perioperativen Ergeb-nisse waren jedoch besser. So traten signifikant weniger neurologische Defizite auf (4,1 vs. 9,3%). Die No-touch-isolation-Technik in Verbindung mit einer intraoperativen Angiographie ist eine Methode mit einer sehr geringen Insultrate bei Patienten mit symptomatischen 〉70%igen Karotisstenosen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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